بازار مسکن بازار مسکن تهران

محله فرحزاد با باغچه‌های خاطره انگیز و دلنشین

فرحزاد تهران رودخانه محله

محله فرحزاد یکی از محلات قدیمی شمال غرب تهران است که در سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته است. بسیاری از ساکنین تهران، محله فرحزاد را با باغچه‌ رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های خاطره‌انگیز آن می‌شناسند. این محله که آب و هوای خنک و کوهستانی دارد در بخش‌های جنوبی و غربی به لحاظ مسکونی رشد زیادی کرده است. در این مقاله از کیلیدمگ بعد از معرفی محله فرحزاد تهران به بررسی نحوه دسترسی این محله و موقعیت آن خواهیم پرداخت.

فرحزاد در گذشته یکی از روستاهای شمیران بوده است که به مرور زمان و طی برنامه‌های توسعه شهری جزء محلات منطقه 2 تهران گردیده است. این محله با ساخته شدن اتوبان یادگارامام عملا به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. فرحزاد بالا (ده فرحزاد) در شمال اتوبان یادگارامام و فرحزاد پایین در جنوب اتوبان یادگارامام قرار دارد.

این محله در مناطق جنوبی و غربی، در مجاورت شهرک غرب و سعادت آباد دسترسی خوبی به مناطق مختلف تهران دارد. مجتمع‌های مسکونی بزرگ و مدرن در کنار مراکز خرید و بوستان‌های متعدد این منطقه را به یکی از مناطق پرطرفدار تهران برای سکونت و خرید خانه تبدیل کرده است. باغچه‌ رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های این محله در بافت سنتی آن قرار دارند. خیابان‌های باریک این منطقه آخر هفته‌های شلوغ ، پرترافیک اما با صفایی دارد.

 

محله فرحزاد قیمت

 

تاریخچه محله فرحزاد

معرفی محله فرحزاد و چگونگی پیدایش آن را با مختصری از تاریخچه و بیان وجه تسمیه این محله آغاز می‌کنیم. این محله در گذشته، روستایی ییلاقی در مسیر پیاده روی امام‌ زاده داوود بوده است. این روستای خوش آب و هوا و کوهستانی که قدمتی 1500 ساله دارد به مرور زمان توسعه یافته و در شمار محلات تهران قرار گرفته است. روستای فرحزاد که در گذشته به توتستان‌ها و اقامتگاه‌های ییلاقی‌اش معروف بود، همچون بسیاری از محلات شمالی تهران، متعلق به مستوفی الممالک صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بود و توسط او آباد شد.

این محله در گذشته به واسطه پیدایش آب در آن « فره زاد » خوانده می‌شد که در گذر زمان املای آن به فرحزاد تغییر کرد. در گذشته زایرین امام زاده داود، شب را در این روستای خوش آب و هوا می‌گذراندند و صبح به مسیرشان ادامه می‌دادند. مهاجرت ییلاقی اهالی تهران و ایستگاهی بودن این محله برای عزیمت به سمت امامزاده موقعیت ممتاز و منحصر به فردی به این روستا بخشیده بود. موقعیت فرحزاد تهران در گذشته به گونه ای بود که موجب رشد اقتصادی و رونق کسب و کار در این منطقه شده بود واین منبع درآمد، مهاجرت دایمی اقوامی از شهرهای مختلف به این منطقه را در پی داشت. ساکنین قدیمی این محله بیشتر ترک زبان و از اهالی قوچان، قزوین و خلخال بوده‌اند.

 

  در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت محله فرحزاد

فرحزاد محله‌ای در شمال غرب تهران است که در منطقه 2 شهرداری واقع شده است. موقعیت محله فرحزاد تهران به گونه‌ای است که از شمال به رشته کوه‌های البرز و از غرب به رودخانه و دره فرحزاد و از شرق به خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده منتهی می‌شود. این محله در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار دارد. فرحزاد تهران طبق اطلاعات سایت شورایاران دارای جمعیتی معادل 19000 نفر است. مساحت این محله 80 هکتار محاسبه شده است.

از خیابان‌های اصلی فرحزاد می‌توان به خیابان گلپاد، خیابان کوهسار، خیابان فرحزادی، خیابان کوهستان، خیابان صحرا، خیابان افشار، خیابان امامزاده داود و خیابان ایثارگران اشاره کرد. موقعیت فرحزاد در مجاورت محله‌های سعادت آباد، شهرک غرب، مرزداران و پونک قرار دارد.

 

 محله فرحزاد تهران رستوران رودخانه

 

دسترسی محله فرحزاد

دسترسی محله فرحزاد به سایر مناطق تهران از طریق اتوبان یادگارامام، جاده فرحزاد و بلوار فرحزاد است. نزدیکترین ایستگاه مترو به محله فرحزاد تهران ایستگاه مترو میدان صنعت است که امکان دسترسی محله فرحزاد را به نقاط دور و نزدیک پایتخت فراهم می‌کند.
دسترسی محله فرحزاد به واسطه ایستگاه اتوبوس سه راه فرحزاد و ایستگاه اتوبوس امامزاده و ایستگاه‌های اتوبوس خطوط شهرک غرب و سعادت آباد که از این منطقه عبور می‌کنند امکان پذیر است.

میدان کتاب (میدان فرحزادی) ایستگاه اخر خط 7 متروی تهران خواهد بود که با افتتاح آن دسترسی محله فرحزاد تهران تسهیل خواهد شد.

مسیر دسترسی از مناطق مختلف تهران به محله فرحزاد تهران عبارتند از:

  • بزرگراه اشرفی اصفهانی جنوب به شمال بعد از خیابان سیمون بولیوار، خروجی محله فرحزاد
  • بزرگراه یادگارامام، جنوب به شمال بعد از بزرگراه هاشمی رفسنجانی، خروجی خیابان کوهستان
  • بزرگراه یادگارامام، شمال به جنوب، خروجی خیابان ایثارگران

 

بافت مسکونی محله فرحزاد

موقعیت محله فرحزاد در دامنه کوه‌های شمال تهران، آب و هوای خنک و توسعه روزافزون آن موجب محبوبیبت املاک این منطقه شده است. برای معرفی محله فرحزاد و بافت مسکونی آن باید ده فرحزاد و مناطق مدرن جنوبی و غربی فرحزاد را از هم متمایز کنیم. محله فرحزاد تهران در بخش شمالی بزرگراه امام که به ده فرحزاد معروف است همچنان بافت قدیمی خود را با کوچه‌های باریک و خانه‌های قدیمی حفظ کرده است. ساکنین قدیمی ده فرحزاد اغلب مهاجرینی از شهرهای مختلف ایران هستند. اما در بخش جنوبی بزرگراه یادگارامام، در حد فاصل یادگارامام تا میدان کتاب و بلوارفرحزادی، برج‌های بلند، مجتمع‌های مدرن و مراکز خرید بزرگی وجود دارد. قیمت خانه در محله فرحزاد بالا یا همان ده ونک که بافت قدیمی خود را حفظ کرده است مناسب و ارزان است؛ اما در خیابان‌های بخش جنوبی فرحزاد که مدرن و توسعه یافته است و دسترسی خوبی هم به مناطق مختلف تهران دارد، بالا است.

 

رودخانه بافت محله فرحزاد

 

  در همین رابطه بخوانید:

 

امکانات تفریحی و ورزشی و فرهنگی

برای معرفی محله فرحزاد تهران باید از باغچه‌ها، رستوران‌ها و بوستان‌ها، مراکز خرید و مراکز ورزشی و مذهبی این منطقه که در ده سال اخیر رونق بیشتری یافته‌اند یاد کنیم.

 

بوستان‌ها

  • بزرگترین و معروف‌ترین بوستان محله فرحزاد بوستان نهج‌البلاغه است که در محل سابق دره فرحزاد بنا شده است .
  • پارک گلپاد یا پارک سمیه در خیابان ایثارگران با آب و هوای خوب و طبیعت زیبایی که دارد محل گذراندن اوقات فراغت اهالی محله فرحزاد است. ساختمان خدمات اجتماعی شهرداری منطقه 2 نیز در این پارک قرار دارد.
  • بوستان 15 خرداد در خیابان فرحزاد، میدان فرحزاد واقع شده است. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این پارک ایستگاه اتوبوس امامزاده است.
  •  بوستان دریا، بوستان نیما و بوستان ساحل هم در بلوار فرحزادی قرار دارند.

 

مراکز خرید

  • مرکز خرید و سرگرمی اپال که به تازگی تاسیس شده است و مجتمع بزرگی است که برندهای اریجینال و هایپر استار در آن شعبه دارند.
  • مرکز خرید آرن که در غرب بلوار فرحزادی قرار دارد.
  • مرکز خرید نور که مختص طلا وجواهر، سرویس خواب و لوازم خانگی است.

 

مراکز ورزشی

  • زورخانه شهدای فرحزاد
  • مجموعه ورزشی خلخالی‌ها
  • باشگاه ورزشی شهید عیسی‌پور
  • باشگاه ورزشی شهید لشگری
  • ورزشگاه الزهرا بانوان

 

مراکز مذهبی

  • امامزاده صالح فرحزاد که از نوادگان امام زین العابدین (ع) است. ساخت بنای این امامزاده به سال 986 قمری باز می‌گردد.
  • امامزاده ابوطالب که بنای آن در زمان فتحعلیشاه و ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است و در بخش شمالی محله فرحزاد قرار دارد.
  • از مساجد فرحزاد تهران می‌توان به مسجد جامع فرحزاد، مسجد شهید بهشتی، مسجد امام سجاد(ع)، مسجد امام خمینی و مسجد خلخالی‌ها اشاره کرد.

 

امام‌زاده صالح محله فرحزاد

 

  در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی:

منطقه : 2 شهرداری تهران
موقعیت: شمال غرب تهران، از شمال به رشته کوه‌های البرز و از غرب به رودخانه و دره فرحزاد و از شرق به خیابان ‌گلپاد و جاده قدیم امامزاده.
بافت محله: بافت قدیمی در بخش‌های شمالی محله و بافت جدید و مدرن در بخش جنوبی محله
همسایه‌های محله: محله‌های سعادت آباد، شهرک غرب، پونک و مرزداران
دسترسی محله: اتوبان یادگار امام، بلوار فرحزادی، جاده فرحزاد
ایستگاه مترو: ندارد، نزدیکترین ایستگاه مترو ایستگاه میدان صنعت
ایستگاه اتوبوس: ایستگاه اتوبوس سه‌ راه فرحزاد وایستگاه اتوبوس امامزاده
اتوبوس تندرو: ندارد
قیمت خانه : در مناطق جدید و نوساز بالا و در بافت قدیمی مناسب

مطالب مرتبط

اقدسیه محله اعیان نشین شمال شرق تهران

اقدسیه از محله های قدیمی و خوش آب و هوای شمال شهر تهران است. این محله اعیان نشین در منطقه 1 شهرداری تهران قرار دارد و یکی از محله‌های شهرستان […]

معرفی محله هروی – حسین آباد تهران

حسین آباد نام محله‌ای است در شمال شرقی شهر تهران. این محله قدیمی و خوش آب و هوا در منطقه 4 شهرداری تهران واقع شده و یک محله دیگر به […]

معرفی اختیاریه؛ محله‌ صاحب اختیار قاجار

اختیاریه نام محله‌ای قدیمی و خوش آب و هوا در شمال تهران است. این محله به خاطر امکانات و دسترسی خوبی که دارد از محله‌های پرطرفدار برای خرید خانه و […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

پردیس شهر جدید در نزدیکی تهران

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید و یا محل کارتان در شهر تهران است و به دنبال محلی برای زندگی می‌گردید که هزینه مسکن در آن مناسب تر از شهر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *