بازار مسکن تهران

محله دربند پر از خاطرات ایرانی‌ها

محله دربند

 

محله دربند تهران یکی از محلات قدیمی تهران است که از جمله دهکده‌های قدیمی شمیران در بخش شمالی باغ سعدآباد به شمار می‌رفت. این محله یکی از مناطق خنک و خوش آب و هوا و گزینه مناسبی برای گردشگری است. بررسی‌ها نشان داده خیابان دربند و جاذبه‌های آن مانند کوه البرز و مجسمه سربند نخستین گزینه شهروندان تهرانی برای پذیرایی از توریست‌ها و مهمانان خارجی است که پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارد.

در خیابان دربند محلات قدیمی زیادی با عنوان‌های مرغ‌محله (مغ‌محله)، کنارمحله، کلاغ‌پر و سربند وجود دارند و رودخانه دربند از میان دهکده دربند عبور می‌کند. دره‌های اصلی رودخانه دربند نیز عبارتند از دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون.

محله دربند تهران، در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته است و بسیاری از کوهنوردان برای آغاز صعود خود به البرز مرکزی و کوه دربند و یا قله توچال، از این محله وارد می‌شوند.

مجسمه دربند مجسمه معروفی است که در وسط میدان دربند قرار گرفته است و پس از گذر از چند پیچ و خم، مسیر صعود به کوه دربند آغاز شده و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم می‌شود.

از میدان دربند مسیری به طول 250 متر برای گردشگران فراهم شده است که انواع مغازه‌ها، کافه‌ها، چایخانه‌ها و رستوران‌ها در آن به چشم می‌خورد و این منطقه به دلیل داشتن خوراکی‌های جذابش معروف است.

بازدیدکنندگان این منطقه در هر زمان و فصلی به آن سر می‌زنند و هر فصل محله دربند جذابیت‌های مخصوص خودش را دارد. اما در حالت کلی بهار و تابستان به خصوص روزهای پنج شنبه و جمعه، در این محله تردد زیادی وجود دارد.

توضیحی در مورد پیدایش محله دربند تهران

در زمان‌ قاجار بسیاری از شاهان قاجاری در محله دربند تهران سکونت داشتند و در زمین‌های این محله به فرمان رضاشان یک مهمانخانه و چند ویلا با توجه به آب و هوای خوب آن ساخته شد.

همچنین پل بزرگی نیز بر روی رودخانه دربند زده شد و در همان زمان مجسمه دربند که تندیس کوهنوردی است در میدان سربند نصب شد.

در قسمت چپ رودخانه دربند هتل دیپلمات قرار گرفته است که تا اواسط دوران محمدرضا شاه پهلوی، محلی برای پذیرایی از مهمانان خارجی بود.

مجسمه دربند درواقع تندیس کوهنورد در میدان سربند است که اثر رضا لعل ریاحی بوده و در سال 1341 ساخته شده است. ایده مجسمه دربند در سال 1337 مطرح شده و به این ترتیب مقدمات ساخت آن توسط شهردار وقت فراهم شده است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تاریخچه محله دربند

تاریخ شکل گیری محله دربند متعلق به تاریخچه شمیرانات و حدود 200 سال پیش است و اولین افرادی که در خیابان دربند تهران ساکن شدند دو نفر از اهالی طالقان بودند که به این منطقه کوچ کردند.

مردم محله دربند تهران پیش از این، به زبان تاتی صحبت می‌کردند و هنوز هم این گویش در بخش‌هایی از شمال این محله مانند روستای پس قلعه و برخی روستاهای اوشان و فشم شنیده می‌شود.

در زمان قاجار توجه زیادی به کوه دربند و محله دربند می‌شد و  احداث هتل و مهمانسرا و بهبود راه‌های ارتباطی موجب رونق بیشتر این منطقه شده بود.

اما از حدود 40 سال پیش و احداث تله سیژ، رستوان‌ها و پل‌های ارتباطی این ناحیه تبدیل به تفرجگاه کوتاه مدت برای شهروندان شد.

کوه دربند، رودخانه دربند و باغچه رستوران‌های موجود در این منطقه، موجب شده تا بسیاری از افراد برای رهایی از آلودگی و هیاهوی شهر به این قسمت از تهران برای تمدد اعصاب روی بیاورند.

تله سیژ نیز گزینه دیگری است که در ابتد برای استفاده اهالی روستای پس قلعه دربند کاربرد داشت اما بعد از مدتی کارکرد گردشگری پیدا کرد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت محله دربند

خیابان دربند تهران جزو منطقه یک تهران به حساب می‌آید و از سمت شمال به کوه‌های البرز، از جنوب به میدان دربند ( سربند) و محله تجریش، از شرق به امامزاده قاسم و از غرب به محله زعفرانیه منتهی می‌شود.

بافت مسکونی این محله

این محله از دو بافت سنتی و مدرن تشکیل شده است که در قسمت بافت قدیمی و سنتی خانه‌های قدیمی و کلنگی به چشم می‌خورد و در بخش مدرن خانه‌های ویلایی و مدرن وجود دارد. ساختار شهری نیز در جنوب و شمال محله از یکدیگر متمایز است.

قسمت‌های جنوبی بافت شهری نوساز داشته و هرچه به سمت شمال آن می‌رویم، ساختمان‌ها فشرده‌تر شده و تراکم آنها بیشتر می‌شود. در بخش شمالی محله دربند تهران کوچه و خیابان‌ها دارای نظم کمتری هستند.

 

 

 

 مجسمه دربند درواقع تندیس کوهنورد در میدان سربند است که اثر رضا لعل ریاحی بوده و در سال 1341 ساخته شده است.

 

دسترسی‌های خیابان دربند

برای دسترسی به خیابان دربند، باید ابتدا خود را به میدان تجریش رسانده و بعد از آن نیز می‌توانید از خط تاکسی دربند- تجریش استفاده کنید که شما را در میدان سربند پیاده می‌کنند.

در محله دربند دسترسی مناسبی برای ساکنین و کسانی که برای تفریح به این منطقه مراجعه می‌کنند، وجود دارد. در ابتدا و انتهای محله دربند تهران تاکسی‌های مختلفی وجود دارند که مسافران را به میدان تجریش می‌رسانند.

خط اتوبوس نیز در این منطقه وجود دارد و اتوبوس‌های خط تجریش در بسیاری از محلات تهران دیده می‌شود. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو برای دسترسی به محله دربند، ایستگاه تجریش است که مجموع این راه‌های ارتباطی دسترسی افراد را به این منطقه بیشتر و راحت‌تر کرده است.

مراکز خدماتی و آموزشی محله دربند تهران

در محله دربند با توجه به آنکه به عنوان قطب گردشگری شناخته می‌شود، مراکز خرید بزرگ و رستوران‌های متعددی وجود دارد که از جمله آنها به مرکز خرید تندیس، مرکز خرید قائم، مرکز خرید ارگ و غیره می‌توان اشاره کرد.

بوستان گلاب دره نیز در این محله واقع شده است و در حالت کلی خیابان دربند فضای سبز فراوانی برای شهروندان فراهم کرده است. علاوه بر این مجموعه‌های ورزشی متعدد و مرکز فرهنگی، گردشگری و تاریخی سعدآباد نیز در خیابان دربند واقع شده‌اند.

جاهای دیدنی محله دربند عبارتند از: آبشار دوقلو دربند، تله سیژ دربند، کوه دربند، رستوران‌های دربند و …

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قیمت خانه در خیابان دربند

قیمت خانه در محله دربند با توجه به قرار گرفتن در مناطق این محله و نوع مصالحی که در آنها به کار رفته است، متفاوت است. همانطور که اشاره کردیم بافت محله دربند تهران در دو قسمت شمالی و جنوبی با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل هم در قسمت جنوبی خانه‌ها نوساز و گران قیمت و در عین حال بزرگتر هستند و خانه‌های شمالی با توجه به قدیمی بودن، قیمت کمتری داشته و در گاهی اوقات خانه‌های روستایی نیز به چشم می‌خورد.

مختصری از محله دربند تهران

  • منطقه: 1 تهران
  • محل استقرار: شمال تهران
  • بافت محله: قدیمی‌ساز و نوساز
  • همسایه‌های محلی: از سمت شمال به کوه‌های البرز، از جنوب به میدان دربند (سربند) و محله تجریش، از شرق به امامزاده قاسم و از غرب به محله زعفرانیه
  • دسترسی : میدان تجریش، میدان سربند
  • ایستگاه مترو : در نزدیکی محله دارد (ایستگاه تجریش)
  • ایستگاه اتوبوس تندرو: در نزدیکی محله دارد (راه آهن – تجریش)
  • سطح قیمت: بالا

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *