گزارش

وضعیت بازار مسکن تهران در پاییز 99

بازار مسکن تهران پاییز 99

 

برای بسیاری از مردم تحلیل و بررسی وضعیت بازار مسکن تهران در پاییز 99 می‌تواند مهم باشد. اینکه بازار مسکن از کجا به کجا رسیده و چه رفتاری را از خود نشان داده است. در این گزارش تیم دیتای کیلید وضعیت بازار مسکن تهران در پاییز 99 را بررسی کرده است.

وضعیت بازار مسکن تهران در پاییز 99 – عرضه

بر اساس داده‌های سامانه کیلید، رشد چشمگیری در سمت عرضه ملک در پاییز 99، نسبت به پاییز 98 و تابستان 99 اتفاق افتاده که دلایل متعددی باعث این رشد بوده است، همان طور که می‌دانیم در پاییز 98 با قطع اینترنت طبیعتا دسترسی مردم به اینترنت کاهش جدی پیدا کرد و این موضوع باعث کاهش شدید تعداد آگهی‌های سامانه‌های فعال در حوزه مسکن در پاییز 98 شد.

موضوع دیگری که باعث افزایش تعداد آگهی‌ها در پاییز 99 نسبت به تابستان 99 و پاییز 98 شد پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا بود. این موضوع باعث کاهش تلاطم در تمامی بازارهای مالی از جمله ارز، سکه و طلا شد. همچنین کاهش انتظاری تورم مسکن در ذهن مالکان باعث شد انگیزه نگهداری ملک کاهش یابد.

در نتیجه در پاییز 99 بعد از پیروزی بایدن در انتخابات شاهد رشد عرضه مسکن در پلتفرم‌ها از جمله کیلید بوده‌ایم. دلیل دیگر افزایش آگهی‌ها در پاییز 99 نسبت به پاییز 98 شیوع بیماری کرونا بود.

این موضوع باعث شد افراد بیشتری (چه در طرف عرضه چه در طرف تقاضا) از پلتفرم‌های آنلاین برای گشت و گذار در بازار مسکن استفاده کنند و مدت زمان کمتری را برای مراجعه حضوری اختصاص دهند. البته ناگفته نماند که سامانه کیلید یک پلتفرم درحال رشد است و این افزایش تعداد آگهی‌ها ممکن است متاثر از رشد این پلتفرم نیز باشد.

 

بازار مسکن تهران پاییز 99

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نقشه حرارتی تغییرات عرضه مسکن

 

بازار مسکن تهران پاییز 99

 

مقایسه سهم عرضه اجاره و فروش

از مقایسه میزان عرضه آگهی‌های مسکن مشاهده می‌شود نسبت فروش به رهن و اجاره در پاییز 99 در مقایسه با پاییز 98 به میزان 10 درصد افزایش داشته است البته باید توجه داشت تعداد فایل‌های اجاره در پاییز 99 نسبت به 98 افزایش چشمگیری داشته است.

در واقع همانطور که گفته شد کاهش انتظاری تورم بخش مسکن در پاییز 99 باعث شده تمایل مالکان بیشتر به فروش باشد تا اجاره دادن ملک.

 

بازار مسکن تهران پاییز 99

 

وضعیت بازار مسکن تهران در پاییز 99 – تغییرات تقاضا

برای بررسی میزان تقاضا، تعداد تماس با آگهی‌دهندگان سامانه کیلید بررسی شده است. پاییز 99 نسبت به پاییز 98 حدود 125 درصد افزایش تقاضا و پاییز 99 نسبت به پاییز 98 رشد 125 درصدی در بخش تقاضای املاک مسکونی شهر تهران را شاهد بودیم.

 

بازار مسکن تهران پاییز 99

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تغییرات تقاضا پاییز 99 به تابستان 99

در نقشه حرارتی زیر تغییرات بخش تقاضای خرید مسکن شهر تهران در پاییز 99 نسبت به تابستان ۹۹ به تفکیک مناطق تهران مشخص شده است. این داده‌ها از کلیک کاربران بر روی آگهی‌ها به دست آمده است.

 

بازار مسکن تهران پاییز 99

 

میانگین قیمت متر مربع آگهی‌های املاک تهران

در نقشه حرارتی زیر میانگین قیمت متر مربع آگهی های املاک مناطق مختلف تهران در بازه زمانی پاییز 99 نشان داده شده است.

قابل ذکر است که برای مناطق 17، 18، 19 و 20 به علت کم بودن تعداد داده‌ها این میانگین قابل اتکا نبوده و بنابراین در نقشه حرارتی نشان داده نشده‌اند.

 

بازار مسکن تهران پاییز 99

 

تغییرات قیمت درخواستی پاییز 99 به تابستان 99

به طور کلی در شهر تهران، میانگین قیمت متر مربع آگهی‌های املاک مسکونی در پاییز 99 به میزان 24.5 درصد نسبت به تابستان 99 و 119درصد نسبت به پاییز 98 افزایش داشته است.

این افزایش قیمت در مناطق مختلف میزان متفاوتی داشته که خلاصه آن به شرح زیر است: در مقایسه پاییز نسبت به تابستان 99 بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به منطقه 12 تهران و به میزان 51 درصد و کمترین میزان افزایش قیمت مربوط به منطقه 16 و به میزان 5.1 درصد است. در نقشه حرارتی، این میزان برای مناطق مختلف شهر تهران مشخص گردیده است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تغییرات قیمت درخواستی پاییز 99 به پاییز 98

مقایسه پاییز 99 نسبت به پاییز 98 نشان می‌دهد بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به منطقه 4 تهران به میزان 168.6 درصد و کمترین میزان نیز مربوط به منطقه 13 با 100.1 درصد افزایش است. نقشه حرارتی تغییرات قیمت پاییز 99 نسبت به پاییز 98 نیز در شکل زیر مشخص است.

 

 

فاصله قیمت درخواستی مالکان (asking price) و قیمت پرداختی خریداران (sold price)

فاصله قیمت درخواستی (مورد انتظار) مالکان و قیمت پرداختی توسط خریداران نیز جزء تحلیل‌های مهمی است که همواره به شناخت بهتر بازار مسکن کمک فراوانی کرده است. به طور کلی در مواقعی که ریسک بازار در سطح بالایی باشد، این تفاوت افزایش می‌یابد و باعث می‌شود تصمیم به معامله امری بسیار دشوار شود.

قیمت درخواستی مالکان در واقع همان قیمت آگهی‌ها و قیمت پرداختی توسط خریداران همان قیمت معاملات ثبت شده است.
قابل ذکر است این تحلیل برای 6 منطقه 12، 16، 17، 18، 19 و 20 به علت کمبود داده‌ها صورت نپذیرفته است.

همانطور که در نقشه حرارتی زیر نیز قابل مشاهده است، در مناطق شرق و جنوب شرقی تهران این تفاوت قیمت‌ها بیشتر از سایر مناطق تهران است. به طور کلی می‌توان گفت در شهر تهران در پاییز ماه ۹۹، قیمت آگهی‌ها به طور متوسط حدود ۴۱ درصد از قیمت معاملات بیشتر بوده است. که این موضوع حاکی از ریسک بالای معاملات در بازار مسکن است.

 

 

وضعیت بازار مسکن تهران در پاییز 99 – تغییرات قیمت بازار رهن و اجاره

متوسط قیمت آگهی‌های رهن و اجاره در پاییز ۹۹ نسبت به تابستان این سال به میزان 42 درصد افزایش داشته است. در نقشه حرارتی زیر افزایش قیمت آگهی‌های رهن و اجاره پاییز 99 نسبت به تابستان 99 به تفکیک مناطق تهران مشخص است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

گرانترین و ارزانترین محله‌های تهران در دی ماه 1400

  بر اساس جدیدترین برآوردها در دی‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن در زعفرانیه به عنوان گرانترین محله شهر تهران ۹۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع و در خاورشهر به عنوان […]

فروشندگان مسکن باز هم کوتاه آمدند

  پس از کاهش ۰.۲ درصدی قیمت‌های قطعی مسکن در مهرماه، بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه از کاهش ۱.۳ درصدی قیمت‌های پیشنهادی، افت ۳.۲ درصدی […]

یک نظر در مورد “وضعیت بازار مسکن تهران در پاییز 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *