اخبار بازار مسکن

آیا حباب جهانی قیمت مسکن در پساکرونا شکسته می‌شود؟

قیمت مسکن در پساکرونا

 

پیش بینی کارشناسان حوزه مسکن برای سال 2021  و پساکرونا حاکی از آن است که با وجود تولید انبوه واکسن کرونا، اما بازار مسکن همچنان از عواقب اقتصادی آن تاثیر می‌گیرد. در واقع عواقب اقتصادی پاندمی کرونا و کاهش موقتی قیمت مسکن در سراسر دنیا همچنان وجود دارد و این بازار از رونق بسیار کمی برخوردار است.

البته برخلاف سقوط 8 درصدی قیمت جهانی مسکن، پیش بینی می‌شود در سال 2022 و پساکرونا قیمت بازار مسکن بتواند بهبودی قابل توجه را تجربه کند.

پیش بینی کارشناسان همچنین حاکی از آن است که معاملات املاک با کاهشی چشمگیر در حجم خود روبرو باشد و این موضوع با افزایش بیکاری نیز همراه خواهد شد.

عواقب اقتصادی کووید 19 در زمینه مسکن موجب شده تا خریداران به قیمت دقیقی از مسکن دسترسی نداشته باشند و بازار مسکن رکودی عمیق را در طی قرن‌های اخیر تجربه کند.

بنابراین با توجه به شرایط به وجود آمده در سال 2021 نیز همانند سال 2020 کاهش جهانی مسکن را خواهیم داشت و معیار افراد برای خرید مسکن بیشتر مبنی بر فضای بزرگتر خانه و دارا بودن فضای سبز خواهد بود زیرا افراد در این شرایط بیماری دسترسی کمتری به فضاهای بیرونی خواهند داشت.

 

قیمت مسکن در پساکرونا

 

با این حال بر اساس گزارش‌های آماری جدید در اقتصادهای پیشرفته جهانی، در سه ماهه دوم سال قیمت واقعی مسکن در این کشورها با افزایش روبرو بوده است و به طور متوسط رشدی 3.7 درصدی را تجربه کرده است که سریعترین نرخ رشد در مقایسه با سال گذشته است.

در میان اقتصادهای پیشرفته، استرالیا از کانادا پیشی گرفت و قیمت‌ها در این کشور 7 درصد افزایش را تجربه کرد در حالیکه این افزایش در کشور کانادا 6 درصد بود.

قیمت‌ها در اروپا 5 درصد و در ایالات متحده 4 درصد افزایش را تجربه کرده است. وضعیت این افزایش در کشورهایی با بازارهای نوظهور کم‌تر از 0.6 درصد بوده است.

با وجود آنکه برخی گزارش‌ها حاکی از کاهش قیمت مسکن است اما در برخی از کشورها نیز قیمت‌ مسکن تا 18 درصد بالاتر از سطح متوسط آنها در دوران پیش از ویروس کرونا، افزایش داشته است.

در کشور ترکیه با همه گیری کرونا قیمت مسکن افزایش 25.7 درصدی را تجربه کرده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته اعلام شده است و در حال حاضر تورم موجود در این کشور 12 درصد است.

 

قیمت مسکن در پساکرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بررسی این آمارهای متناقض نشان می‌دهد که تاثیر همه گیری کرونا بر بازارهای جهانی مسکن ناسازگار و نامنظم است و این موضوع در واقع به وضعیت بازار مسکن هر کشور قبل از همه گیری کرونا و وضعیت قرنطینه در کشورها وابسته است.

البته در برخی از کشورها که دولت کمک‌های مالی بسیاری به مردم می‌کند احتمال می‌رود که تزریق پول موجب افزایش قیمت‌ها شده و به خصوص در بخش اجاره مستاجران را فقیرتر کند.

آمارها نشان می‌دهد که در 8 کشور از 10 کشور با درآمد متوسط، متوسط قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که قیمت خانه در ایالات متحده 5 درصد و آلمان 11 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

این آمارها همچنین اعلام کرده‌اند که در سال 2020 بیش از نیمی از معاملات املاک و مستغلات جهانی در معرض خطر حباب مسکن قرار داشتند یا بیش از حد معمول ارزش گذاری شده بودند.

در آمریکای شمالی، تورنتو شهر بزرگی بود که در معرض خطر حباب مسکن قرار گرفت و کشورهای اروپایی و هنگ کنگ نیز این خطر را تجربه کردند. شهرهای آلمان، مونیخ، فرانکفورت و ورشو پایتخت لهستان در راس خطر این حباب جهانی قرار داشتند.

افزایش قیمت مسکن در بسیاری از کشورها موجب می‌شود تا سطح سرمایه گذاری در این کشورها حفظ شده و در کنار آن تبدیل به عامل نابرابری در کشورهای پیشرفته شود.

همچنین قیمت‌های بالاتر و دستمزدهای ثابت، به معنای افزایش اجاره بهای بیشتر نیز هست. بنابراین در این زمینه چشم همه به سیاست گذاری مالی صحیح دولت‌ها است تا از افزایش این حباب قیمتی جلوگیری شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

با توجه به همه این مسائل و وجود نوسانات قیمتی بازار مسکن در اغلب کشورها، تحولاتی که در سال جدید هم با آنها روبرو خواهیم شد، تحولات بسیار سیالی خواهد بود که از عدم اطمینان در ارتباط با گسترش کرونا و تاثیرات نهایی آن بر سلامت عمومی و همچنین تاثیر آن بر بازارهای مالی و به خصوص املاک نشات می‌گیرد.

با توجه به این عدم اطمینان و این مساله که مشخص نیست این ویروس تا چه زمانی در کشورها باقی بماند، همه نگاه‌ها به بازارهای مالی و سیاست گذاری‌های حاکم بر آنها خواهد بود.

ویروس کرونا، تاثیرات زیادی همچنین بر اقتصاد و بازار املاک چین داشت اما در زمینه اقتصاد جهانی تاثیری به مراتب بیشتر را تجربه کرد و اختلال‌های بسیاری در بخش‌های اقتصادی دیگر به جا گذاشت زیرا بانک‌های مرکزی تصمیمات آنی اتخاذ کردند و تصمیم گیری‌ها نهایتا لحظه‌ای بود و برای مدتی تاثیرگذاری داشت.

با این حال پیش بینی بسیاری از کارشناسان در دوران پساکرونا افزایش شدید و جهش شدید قیمت در بازارهای مالی و به خصوص مسکن است. البته کارشناسان معتقدند توجه سرمایه گذاران به نکاتی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، موجب می‌شود تا خطر سرمایه گذاری در این دوران کاهش پیدا کند.

  • بهترین دفاع حمله است پس رکود اقتصادی را تبدیل به فرصت کرده و بدانید که فرصت هر لحظه می‌تواند دست به دست شود.
  • هیچ گاه نترسید و در انتهای بازار اقدام به فروش کنید. حتی زمانیکه قیمت‌ها رو به کاهش است، بدانید که این وضع پایدار نیست و بهبود می‌یابد.
  • ذخایر نقدی سالم را حفظ کنید.
  • تنوع در بخش املاک و مستغلات را فراموش نکنید و مجموعه‌ای از آنها مانند تجاری، مسکونی، زمین و غیره را مد نظر داشته باشید.
  • داشتن املاک بین المللی خطر و ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش می‌دهد زیرا تاثیر رکود در کشورها متفاوت خواهد بود.
  • از ماهیت طولانی مدت بودن سرمایه گذاری در حوزه املاک آگاه باشید و خطر نقدینگی در این حوزه را بدانید. با توجه به این موضوع داشتن استراتژی طولانی مدت به شما کمک می‌کند تا ریسک سرمایه گذاری خود را به حداقل برسانید و بازدهی خود را بهینه کنید.

 

مطالب مرتبط

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

گزارش سامانه کیلید از بازار مسکن در سال 1400

  تیم دیتای کیلید با بررسی و آنالیز داده‌های مختلف بازار مسکن، گزارشی جامع در این حوزه برای سال 1400 ارائه کرده است. به تفسیر در مورد چند اسلاید مهم […]

لایحه بودجه 1401 چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟

  مدتی است که از انتشار متن لایحه بودجه 1401 می‌گذرد و اخبار متعددی در ارتباط با آن منتشر شده است اما اعلام بودجه 1401 به تنهایی بر بازارهای مختلف […]

گرانترین و ارزانترین محله‌های تهران در دی ماه 1400

  بر اساس جدیدترین برآوردها در دی‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن در زعفرانیه به عنوان گرانترین محله شهر تهران ۹۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع و در خاورشهر به عنوان […]

فروشندگان مسکن باز هم کوتاه آمدند

  پس از کاهش ۰.۲ درصدی قیمت‌های قطعی مسکن در مهرماه، بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه از کاهش ۱.۳ درصدی قیمت‌های پیشنهادی، افت ۳.۲ درصدی […]

یک نظر در مورد “آیا حباب جهانی قیمت مسکن در پساکرونا شکسته می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *