اخبار بازار مسکن

لزوم ثبت املاک در سامانه املاک از 19 فروردین 1400

ثبت املاک در سامانه

 

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی همه سرپرستان خانوار باید از تاریخ 19 فروردین 1400 و به مدت دو ماه املاک تحت تملک خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند. در ادامه با کیلید همراه شوید تا از جزئیات این خبر بیشتر بدانیم.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام لزوم ثبت املاک تحت تملک مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان گفته است که در راستای اجرای ماده 54 قانون مالیات‌های مستقیم، که در 5 آذر 1399 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است؛ تمام مالکان و سرپرستان خانوار ملزم هستند که املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار را از تاریخ 19 فروردین 1400 در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

با این هدف خانه‌هایی که 120 روز یا معادل 4 ماه در سال خالی باشند، قانون پرداخت مالیات بر آنها اعمال می‌شود و باید مبلغ کلانی به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. تا به امروز نیز با توجه به اعلام وزارت راه  و شهرسازی حدود یک میلیون و 300 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است که این سازمان در راستای اجرای قانون، فاز اول تنبیه مالیاتی این خانه‌ها را از ابتدای مرداد ماه آغاز می‌کند.

مالیات خانه‌های خالی چقدر است؟

مهلت قانونی که برای انجام این خوداظهاری تعیین شده است، 2 ماه بوده و بر اساس ماده 54 قانون مالیات‌های مستقیم در شهرهایی با جمعیت بیش از صد هزار نفر اگر به استناد سامانه، واحدی خالی شناخته شود، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل بر مالیات بر اجاره به شرح زیر می‌شود:

  • سال دوم: معادل یک دوم مالیات متعلقه
  • سال سوم: معادل مالیات متعلقه
  • سال چهارم و پس از آن: معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وزارت راه و شهرسازی این سامانه را در بهمن ماه 1398 رونمایی کرده است که در مرداد ماه 1399 اجرایی شده است. پس از این نیز وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که 1.5 میلیون خانه خالی از سکنه شناسایی شده است و برای مالکان آنها پیامکی ارسال شد و معاون وزیر راه و شهرسازی، محمود محمود زاده اعلام کرد که اگر صاحبان این 1.5 میلیون واحد مسکونی اقدامی در جهت اجاره و یا فروش این واحدها نکنند مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد.

هدف نهایی از این اقدام کنترل قیمت مسکن، توسعه عرضه مسکن و کاهش تلاطم‌های موجود در این بازار است. با توجه به اینکه مالیات بر این خانه‌های خالی بسیار سنگین است، بنابراین پول‌های سرمایه گذاری و سوداگری از بازار مسکن فاصله گرفته و تنها سرمایه متقاضیان واقعی و مصرف کنندگان اصلی در این بازار باقی خواهد ماند.

با وجود راه اندازی این سامانه اما وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که بانک اطلاعاتی این وزارتخانه کامل بوده و حتی اگر خوداظهاری نیز انجام نشود، مشخص است که هر ایرانی چه تعداد املاکی در اختیار دارد. اما بر اساس این فراخوان و پشتوانه قانونی آن، تاییدی نیز از سوی مردم برای این کار گرفته می‌شود.

علاوه بر این، یک طرح تشویقی نیز به کسانی که املاک خود را به بازار عرضه کنند ارائه می‌شود که اختصاص زمین مرغوب شهری برای ساخت و ساز است که جزئیات این طرح تشویقی بعدا اعلام خواهد شد.

 

 

چه اطلاعاتی را باید در سامانه جامع مسکن به ثبت برسانیم؟

سامانه ملی املاک و اسکان که به منظور دریافت خوداظهاری در زمینه اطلاعات ملکی راه اندازه شده است دارای سامانه‌ای به آدرس amlak.mrud.ir است که شما با ورود به آن باید تلفن همراه و کد ملی خود را در آن وارد کنید و مستاجران نیز باید با استفاده از سیم کارت به نام خود وارد این سامانه شوند و اطلاعات محل اقامت خود را ثبت کنند.

پس از آن سامانه املاک و مسکن با توجه به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی و پس از ثبت کد ملی لیست املاک متعلق به افراد را نمایش می‌دهد که البته احتمال نشان داده املاک واگذار شده یا فروخته شده نیز در این سامانه وجود دارد که با استفاده از گزینه‌های موجود این مشکل رفع می‌شود.

در این طرح مستاجران باید به ثبت اطلاعاتی همچون متراژ دقیق ملک، کد نوسازی، کد ملی و شماره تلفن همراه مالک و .. بپردازند که بسیاری از این اطلاعات در اجاره نامه رسمی نوشته شده است و مابقی اطلاعات از طریق سند، قبض عوارض سالانه ملک و سوالاتی که از مالک می‌شود، دریافت می‌گردد.

همچنین در سامانه املاکی که توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است، انتخاب نوع کاربری ملک مانند مسکونی، تجاری و اداری بر عهده اظهار کننده است که او باید بر اساس آنچه در سند اصلی ثبت شده است، اقدام کند. اگر مالکی در واحد مسکونی خود سکونت نداشته باشد باید گزینه «شخص دیگری در آن ساکن است» را انتخاب کند. علاوه بر این اگر فردی املاکی دارد که در لیست ارائه شده از سوی سامانه وجود ندارد، باید با استفاده از گزینه افزودن ملک جدید، به ثبت مشخصات آن اقدام کند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

حذف معافیت بر خانه خالی

در ارتباط با مالیات بر خانه‌های خالی باید این نکته را نیز اشاره کنیم که بر اساس قوانین جدید، معافیت‌های قبلی بر در آمد اجاره، شامل خانه‌های خالی نخواهد شد و مالکانی که بدون بهانه قانونی نسبت به عرضه املاک خود اقدام نکنند، در کنار محرومیت از درآمد معمول اجاره بها، مبالغ بسیاری را باید به عنوان مالیات پرداخت کنند. این مبلغ در سال اول حدود دو برابر کل درآمده اجاره ملک بوده و در سال‌های بعدی نیز به چندین برابر آن خواهد رسید.

مالیات خانه‌های خالی چقدر است؟

بر اساس ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که برای اجاره در نظر گرفته می‌شود، عبارت است از: کل مبلغ اجاره اعم از نقدی و غیر نقدی که این مبلغ پس از کسر 25 درصد که به عنوان هزینه استهلاک، نگهداری و غیره در نظر گرفته شده است، از صاحب ملک دریافت می‌شود.

در قانونی که در ارتباط با این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، شخصیت‌های حقوقی مانند شرکت‌ها و دیگر شخصیت‌های حقوقی که مالک واحدهای مسکونی هستند مشمول جرایم مالیاتی دوبرابر اشخاص حقیقی می‌شوند و در این زمینه اطلاعات خانه‌هایی که سند ندارند از طریق شهرداری و تعاونی‌ها در حال تکمیل است و سند تعاونی نیز ملاک عمل قرار می‌گیرد.

همچنین بر اساس قانون اگر اظهار کننده‌ای اقدام به پر کردن اطلاعات اشتباه کند، باید دو برابر میزان مالیات را به عنوان جریمه بپردازد. با این شرایط سرمایه‌های ساکن بازار مسکن به کار خواهد افتاد و بازار مصرفی مسکن شناسنامه دار می‌شود که اقدامی در جهت تنظیم بازار مسکن اجاره‌ای و ملکی است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سوالات متداول در مورد ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان کشور

  • برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه کنیم؟

پاسخ: سامانه ملی املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و معتبر است.

  • پیغام کد ملی با شماره همراه سازگار نیست به چه معنا است؟

پاسخ: برای ورود به سامانه باید با شماره همراهی وارد شوید که مالکیت آن با کد ملی شما ثبت شده باشد.

  • املاک نشان داده شده متعلق به من نیست، باید چکار کرد؟

پاسخ: در سامانه اسکان در قسمت تعیین تکلیف گزینه “این ملک متعلق به من نمی باشد” را انتخاب کنید.

  • در سامانه املاکی که قبلا فروخته‌ام را نشان می‌دهد، چه کاری باید در این ارتباط انجام دهم؟

پاسخ: در بخش تعیین تکلیف گزینه “کل ملک را واگذار کرده ام” یا “بخشی از ملک را واگذار کرده ام” را نتخاب کرده و به مراحل بعدی بروید.

  • در سامانه خانه من را خالی نشان می‌دهد در حالیکه خالی نیست، چه کار باید بکنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف، پس از انتخاب گزینه “من مالک هستم” و وارد کردن اطلاعات در قسمت اطلاعات سکونت، وضعیت سکونت ملک خود را مشخص کنید.

  • منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

پاسخ: اقامتگاه اصلی در واقع اقامتگاهی است که در آن زندگی می‌کنید و سکونت دارید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه و خانه دوم شما است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *