نکات خانه‌داری

روش‌های صحیح ضدعفونی کردن سبزیجات

ضدعفونی کردن سبزیجات

 

استفاده از انواع سبزیجات و میوه‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مقدار زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن از طریق میوه و سبزیجات تامین می‌شود ولی نکته مهم قبل از مصرف، ضدعفونی کردن سبزیحات و صیفی‌جات و شستن صحیح میوه است. این روزها نیز به دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان استفاده نحوه شستن میوه و ضدعفونی کردن و گندزدایی سبزیجات بیش از گذشته به آن توجه می‌شود. البته شستن میوه و سبزجات و ضدعفونی کردن آنها و گندزدایی و میکروب زدایی سبزیجات برای فصل و زمان خاصی نیست و باید همیشه توجه کرد چون عامل انتقال بسیاری از بیماری‌‌ها است. در این مقاله از شستشوی صحیح میوه و ضدعفونی کردن سبزیجات گفتیم.

ضدعفونی کردن سبزیجات

متاسفانه این روزها کرونا نه تنها در کشور بلکه در سایر نقاط ایران شیوع پیدا کرده است. در این شرایط بهترین و موثرترین راه در خانه ماندن و تقویت سیستم ایمنی بدن است. یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزیجات است که ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

این نکته را نیز باید توجه کنید که تنها با تقویت سیستم ایمنی بدن کافی نیست و در شرایط ویژه‌ای مانند این روزها که حتی جامعه جهانی با شیوع گسترده کرونا دست به گریبان است باید در خانه بمانیم و باعث قطع زنجیره انتقال کرونا شویم.

ضدعفونی کردن سبزیجات بخش مهمی است که اگر به درستی انجام نشوند، این مواد غذایی با ارزش نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند، بلکه تبدیل به یک ماده پر خطر برای بدن خواهند شد.

 

ضدعفونی کردن میوه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراحل شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها

پاک کردن قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات

قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات باید سبزی‌ها پاک شوند. برگ‌های زرد و گندیده شده را جدا کنید، چوب و گل و لای را از سبزیجان جدا کنید. روی سبزیجان پاک شده آب بگیرید و تا گل  و لای سطحی از روی آنها پاک شود و بعد به سراغ مرحله دوم ضدعفونی کردن سبزیجات برویم.

انگل زدایی سبزیجات مرحله دوم ضدعفونی کردن

خیلی از افراد در این مرحله برای ضدعفونی کردن سبزیجات از نمک استفاده می‌کنند. استفاده از نمک باعث انگل زدایی سبزیجات نمی‌شود و تنها سموم و آفت کش‌ها را از سطح سبزیجان پاک می‌کند. اما مرحله مهم در ضدعفونی کردن سبزیجات انگل‌زدایی سبزیجات و میکروب زدایی از آنها است.

بعضی از افراد نیز برای ضدعفونی کردن سبزیجات به سراغ به مواد طبیعی مانند سرکه و آبلیمو می‌روند، اما در شرایط شیوع کرونا بهترین روش برای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده از مواد ضدعفونی مخصوص سبزیجات است. اگر مواد ضدعفونی در دسترس شما نبود، می‌توانید از برای انگل زدایی سبزیجات از مایع ظرفشویی استفاده کنید. کرونا از دسته ویروس‌هایی است که با مواد شیمایی از بین می‌رود پس بهتر است در این مدت از مواد شیمایی برای ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید.

 

مقابله با کرونا

 

 

ضدعفونی کردن سبزیجات بخش مهمی است که اگر به درستی انجام نشوند، این مواد غذایی با ارزش نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند، بلکه تبدیل به یک ماده پر خطر برای بدن خواهند شد.

 

همانطور که اشاره کردیم برای انگل زدایی سبزیجات از مواد ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید اما اگر در دسترس نبود، 3 الی 5 قطره، بسته به میزان سبزیجات در ظرف آب بریزید و بهم بزنید تا کف ایجاد شود. سبزیجات را 5 دقیقه در محلول بگذارید و بعد آبکشی کنید. به این ترتیب تخم و کیست انگل‌ها روی سطح ظرف آب قرار می‌گیرد و باید به آرامی محلول را از ظرف خالی کنید.

 زمان آبکشی دقت کنید تا هیچ کف و مایع ضدعفونی و یا ظرفشویی روی سبزیجات باقی نماند. چند مرحله آب روی سبزیجات بگیرید و سپس خالی کنید.

شایعاتی نیز وجود دارد که شستن سبزیجات با مایع ظرفشویی باعث سرطان می‌شود که هیچ منبع علمی این موضوع را ثابت نکرده است. تنها باید به اندازه مایع ظرفشویی را برای ضدعفونی کردن سبزیجات در مرحله انگل زدایی استفاده و بعد با دقت آبکشی کنید.

 

ضدعفونی کردن میوه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

میکروب زدایی و گندزدایی سبزیجات

بعد از انگل زدایی از سبزیجات نوبت به میکروب زدایی و گندزدایی سبزیجات می‌رسد. برای گندزدایی از سبزیجات می‌توانید از پودر پرکلین استفاده کرد. پودر پرکلین در همه داروخانه‌ها موجود است و یک ماده موثر برای گندزدایی سبزیجات است. برای گندزدایی سبزیجات باید نصف قاشق چای خوری پودر پرکلین 70 درصد را در 5 لیتر آب حل کنید. سبزیجاتی را که در مرحله قبل انگل زدایی کرده‌اید را به مدت 5 دقیقه در محلول گندزدایی پرکلین قرار دهید و بعد با دقت آبکشی کنید. با این روش سبزیجات گندزدایی و میکروب زدایی خواهد شد.

قبل از شیوع گسترده کرونا افراد برای ضدعفونی کردن سبزیجات از از محلول‌های خانگی مثل سرکه، نمک و آبلیمو استفاده می‌کردند. این روش برای ضدعفونی کردن سبزیجات موثر است اما در شرایط ویژه‌ای مانند حالا که کرونا به صورت گسترده در حال شیوع است، بهتر است علاوه بر محلول‌های خانگی مثل سرکه و آبلیمو سبزیجات را با مواد ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی بشویید و بعد با سرکه، آبلیمو و نمک سبزیجات را ضدعفونی کنید.

انگل زادیی سبزیجات را هرگز نادیده نگیرید و به شستن  و ضدعفونی کردن سبزیجات با محلول‌های خانگی اکتفا نکنید. بعد از مرحله انگل زدایی برای گندزدایی سبزیجات می‌توانید از محلول‌های خانگی مثل سرکه، آبلیمو و نمک استفاده کنید.

برای ضدعفونی کردن سبزیجات و گندزدایی از آنها با نمک باید دو قاشق نمک را در آب حل کنید، سپس سبزیجاتی را که انگل زدایی کرده‌اید به مدت نیم ساعت در محلول قرار دهید و بعد آبکشی کنید. نمک حالت قطبی آب را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که سموم و آفت کش‌ها از روی سبزیجات خارج شود.

 

مقابله با کرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برای ضدعفونی کردن سبزیجات با سرکه نیز باید دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را در آب حل کنید و سبزیجات را به مدت نیم ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید.

آبلیمو یکی دیگر از مواد طبیعی است که برای ضدعفونی کردن سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این روش کار نسبت مساوی آبلیمو را در آب حل کنید و سبزیجات را به مدت دقیقه در محلول بگذارید و سپس آبکشی کنید.

سرکه حدود 90 درصد باکتری‌ها را از بین می‌برد. اما دقت کنید که انواع ویروس‌ها به خصوص کرونا تنها با مواد ضدعفونی کننده و مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت. بنابراین قبل از ضدعفونی با سرکه، نمک و آبلیمو باید با مواد ضدعفونی سبزیجات و یا مایع ظرفشویی شسته شوند.

در این روزهای اخیر که کرونا به صورت گسترده در کشور در حال شیوع است، بازار شایعات نیز به همان نسبت داغ شده. بسیاری از برای ضدعفونی کردن مواد و وسایل محلول‌هایی را معرفی می‌کنند که ممکن است باعث مسمومیت شود. به عنوان مثال ممکن است راه‌حل مناسب ضدعفونی کردن سبزیجات را استفاده از الکل و یا وایتکس معرفی کنند. هیچ یک از این دو محلول برای شستن  حتی ضدعفونی سبزیجات مناسب نیستند. برای ضدعفونی کردن سبزیجات طبق مراحل بالا عمل کنید.

 

گندزدایی سبزیجات

 

 

بسیاری از برای ضدعفونی کردن مواد و وسایل محلول‌هایی را معرفی می‌کنند که ممکن است باعث مسمومیت شود. به عنوان مثال ممکن است راه‌حل مناسب ضدعفونی کردن سبزیجات را استفاده از الکل و یا وایتکس معرفی کنند. هیچ یک از این دو محلول برای شستن  حتی ضدعفونی سبزیجات مناسب نیستند.

 

شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها

در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم که یکی از روش‌های مقابله با کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است و یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف سبزیجات و میوه‌ها است. البته یادمان نرود که روش موثر برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا ئ قطع زنجیره اانتقال این است که در خانه بمانیم.

شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها چه در زمان اپیدمی بیماری‌هایی مثل کرونا و چه در مواقعی که شرایط ترمال است باید با دقت انجام شود. چون در صورتی که شستن و ضدعفونی کردن میوه‌‌ها به درستی اتجام نشود نه تنها ویتامینی به بدن نمی‌رسانند و بلکه باعث بیماری و مسمومیت نیز می‌شوند.

در حال حاضر نیز باید سعی شود که کمتر به مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها مراجعه شود، این مراکز آلوده هستند و باعث انتقال ویروس کرونا به افراد می‌شود. بنابراین باید نهایت دقت را در پیشگیری از انواع بیماری‌ها و مسمومیت‌ها به کار برد.

 

گندزدایی سبزیجات

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها نیز باید از مواد ضدعفونی مخصوص و یا مایع ظرفشویی استفاده کرد. برای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها ابتدا میوه‌ها را با آب خالی بشویید، سپس در یک ظرف آب محلول ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی بریزید و میوه‌‌‌ها را به مدت نیم ساعت در محلول قرار دهید. سپس با فرچه مخصوص شستشوی میوه‌ها، روی میوه‌‌ها بکشید، دقت کنید که فشار زیادی به میوه‌ها وارد نکنید تا باعث له شدن آنها شود.

 میوه‌هایی مانند پرتقال که روی سطح پوست آنها خلل و فرج وجو دارد باید دقت کنید که به خوبی تمیز و ضدعفونی شوند، همچنین میوه‌هایی مثل سیب و صیفی‌جاتی مثل خیار و هویج که ممکن است با پوست مصرف شوند نیز باید با دقت شست و ضدعفونی کرد. برای شستن و ضدعفونی کردن میوه می‌توانید از یک اسکاچ تمیز تیز استفاده کنید.

بعد از شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات میوه‌ها را خشک کنید و بعد در یخچال قرار دهید.

 

گندزدایی سبزیجات

 

 

سرکه حدود 90 درصد باکتری‌ها را از بین می‌برد. اما دقت کنید که انواع ویروس‌ها به خصوص کرونا تنها با مواد ضدعفونی کننده و مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت. بنابراین قبل از ضدعفونی با سرکه، نمک و آبلیمو باید با مواد ضدعفونی سبزیجات و یا مایع ظرفشویی شسته شوند.

 

نکات مهم ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها

ممکن است شما قبل‌تر میوه‌ها ئ سبزیجات را نشسته در یخچال نگهداری می‌کردید. اما در شرایط ویژه‌ای مانند حال حاضر که کرونا در حال شیوع است و ممکن است ویروس در همه سطوح وجود داشته باشد. بنابراین شستن سبزیجات و میوه‌ها قبل از قرار دادن آنها در یخچال مهم و ضروری است.

خیلی از افراد زمان خرید میوه‌ها و سبزیجات از کیس‌ها پارچه‌ای استفاده می‌کنند، در این روزها بعد از هر بار خرید کیسه را بشویید و ضدعفونی کنید. افراد زیادی نیز کیسه‌های خرید پلاستیکی را نگهداری می‌کنند و در خریده‌های بعدی از آنها استفاده کنند. اما متاسفانه به دلیل شیوع کرونا باید کیسه‌ها پلاستیکی خرید را دور انداخته شوند.

متاسفانه مصرف شوینده و پلاستک این روزها افرایش چشمگیری داشته پس زمان آن رسیده که کیسه‌های پارچه‌ای را جایگرین کیسه‌های پلاستیکی کنید، تا این روزها آسیب کمتری به طبیعت وارد کنیم.

 

مقابله با کرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • در شرایط ویژه‌ای که کرونا به صورت گسترده در حال شیوع است، باید در خانه بمانیم و زنجیره انتقال را قطع کنیم.
  • یکی از راه‌های مقابله با کرونا افزایش سیستم ایمنی بدن است، یکی از راه‌های افزایش سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه‌ها سبزیجات تاره است.
  • ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات قبل از مصرف مهم است و باید با مواد ضدعفونی مناسب و یا مایع ظرفشویی شسته شوند.
  • برای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ و سبزیجات نباید تنها به مواد طبیعی مانند سرکه، نمک و آبلیمو اکتفا کرد. لازم است حتماً از مواد  ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی استفاده شود.
  • سرکه، نمک و  سایر ضدعفونی کننده‌های طبیعی باکتری‌ها را از بین می‌برند، در نتیجه باید سبزیجات و میوه‌ها را به به طور کامل ضدعفونی کرد.
  • قبل از ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات با نمک، سرکه و … لازم است سبزیجات را انگل زدایی کنید.
  •  برای انگل‌زدایی سبزیجات 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی را در آب حل کنید، سپس سبزیجات را به مدت 5 دقیقه در محلول قرار دهید و بعد به آرامی محلول را از ظرف خالی کنید و سبزیجات را به خوبی آبکشی کنید.
  • برای ضدعفونی کردن میوه‌ نیز باید محلول ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی را در آب حل کنید و اجازه دهید میوه‌ها به مدت نیم ساعت در محلول بمانند.
  • هنگام ضدعفونی کردن میوه‌ حتماً با فرچه مخصوص شستشوی میوه و یا اسکاچ تمیز، سطح میوه را تمیز کنید تا آلودگی روی آنها باقی نماند.
  • در این روزها ممکن است توصیه‌هایی برای ضدعفونی کردن داده شود که معمولا بعضی از این توصیه‌ها غیرعقلانی است و باعث مسمومیت می‌شود. به عنوان مثال ممکن است برای ضدعفونی کردن میو و سبزیجات استفاده از الکل و وایتکس را پیشنهاد کنند که مواد ضدعفونی مناسبی برای سبزیجات و میوه‌ها نیستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *