نکات خانه‌داری

روش‌های تمیز کردن یخچال فریزر و سایر وسایل برقی آشپزخانه

تمیز کردن یخچال

 

کم‌کم به فصل خانه‌تکانی نزدیک می‌شویم و افراد خانواده و بیش از همه خانم خانه دغدغه دارد که از کدام قسمت شروع به تمیز کردن خانه کند. معمولا تمیز کردن آشپزخانه زودتر از قسمت‌های دیگر خانه مانند اتاق‌ها، پذیرایی و… شروع می‌شود. کابینت‌ها از وسایل از ظرف، موادغذایی و دیگر وسایلی که در کابینت قرار دارند، خالی می‌شوند و تمیز کردن کابینت آغاز می‌شود. بعد نوبت به تمیز کردن یخچال فریزر می‌رسد که برای خیلی از افراد یکی از قسمت‌های سخت خانه‌تکانی و نظافت منزل است. وقتی تمیز کردن یخچال فریزر به پایان رسید، تمیز کردن گاز و برق انداختن صفحه، شعله‌ها و فر شروع می‌شود. مطمئناً در یک خانه‌تکانی اصولی تمیز کردن ماکروفر فراموش نمی‌شود.

اگر به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اید و امسال اولین باری است که قصد دارید خانه‌تکانی عید را انجام دهید و یا شاغل هستید و برای تمیز کردن آشپزخانه و وسایل آن به دنبال یک روش راحت، سریع و اصولی هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

تمیز کردن یخچال

یخچال و فریرز یکی از وسایل مهم و ضروری در هر خانه است و در قلب خانه یعنی آشپزخانه قرار دارد. با مواد غذایی مستقیم در ارتباط هستند و داخل یخچال فریزر قرار می‌گیرند، بنابراین تمیز کردن یخچال فریزر اهمیت زیادی دارد. همچنین با افزایش چشمگیر وسایل برقی از جمله یخچال فریزر، تمیز کردن یخچال فریزر و نگهداری از آن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تمیز کردن یخچال فریزر نباید سال به سال و در هر خانه‌تکانی انجام شود. هر زمان که احساس کردید که یخچال بوی نامطبوعی گرفته و یا به هم ریخته شده، اول از همه منشا بوی بد را پیدا کنید، ممکن است یکی از مواد غذایی که در یخچال قرار دارد فاسد شده باشد. بعد شروع به تمیز کردن یخچال فریزر و مرتب کردن آن کنید.

 

تمیز کردن یخچال

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اولین اقدام برای تمیز کردن یخچال فریزر

قبل از شروع به تمیز کردن یخچال فریزر آنها را از برق بکشید. اگر یخچال فریزر شما ساید و یا به صورت کمبی است که با هم خاموش می‌شوند، اما اگر مدل یخچال فریزر شما جداست، بهتر است هر دو را هم‌زمان از برق بکشید ولی ابتدا به تمیز کردن یخچال بپردازید و سپس تمیز کردن فریزر را شروع کنید. در مدت زمانی که شما مشغول تمیز کردن یخچال هستید، برفک‌هایی که احتمالا در فریزر ایجاد شده آب می‌شود. همچنین مواد غذایی را که زمان تمیز کردن یخچال خارج کرده‌اید، برای جلوگیری از فساد آنها می‌توانید در فریزر بگذارید تا در دمای اتاق دچار فساد نشوند. اگر در حین تمیز کردن یخچال فریزر، روشن باشند به موتور فشار زیادی وارد می‌شود و بعد از تمیز کردن یخچال فریزر باید با آنها خداحافظی کنید.

 

نظافت فریزر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

دومین قدم برای تمیز کردن یخچال فریزر

بعد از آنکه یخچال فریزر را خاموش کردید، قدم بعدی برای تمیز کردن یخچال خالی کردن یخچال از مواد غذایی است که در آن نگهداری می‌شوند. مواد غذایی را به بیرون تاز یخچال منتقل کنید و تمامی آنها را بررسی کنید. تاریخ انقضا مواد غذایی را بررسی کنید، آنهایی را که تاریخ انقضای آنها گذشته دور بریزید، آنهایی که تاریخ انقضای آنها نزدیک است و شما تا آن زمان مصرف نخواهید کرد را باید متاسفانه دور بریزید.

میوه و سبزیجاتی که گندیده شده را دور بریزید و آنهایی را که سالم هستند را در یک سبد قرار دهید، تا بعد از تمیز کردن یخچال مجدد درون جا میوه‌ای قرار دهید. همانطور که اشاره شد، مواد غذایی که احتمال فساد آنها در زمانی که در حال تمیز کردن یخچال هستید، زیاد است در فریزر و یا یک جای خنک دیگر قرار دهید. در فصل زمستان که دمای هوای بیرون سرد است، آنها می‌توانید در بالکن قرار دهید.البته حواستان باشد که روی آنها را با یک وسیله بپوشانید تا آلودگی و گرد و غبار روی آنها قرار نگیرد.

در خیلی از خانه‌ها قرص، شربت و داروهای مختلفی در یخچال نگهداری می‌شود، زمان تمیز کردن یخچال فریزر باید به آنها نیز رسیدگی کنید. مثلا ممکن است کودک شما چند هفته پیش سرما خورده و از شربت سرما خوردگی یک قاشق باقی مانده باشد، شربت را دور بریزید. باقی داروها تاریخ مصرف گذشته را نیز دور بریزید و باقی داروها را نیز سر و سامان دهید.

 

تمیز کردن یخچال

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قدم سوم برای نظافت یخچال فریزر

قدمی بعدی برای تمیز کردن یخچال فریزر خارج کردن قسمت‌های متحرک یخچال فریزر مانند، قفسه‌ها و کشوها است. این نکته را در نظر بگیرید که برای هر بار تمیز کردن یخچال فریزر نیاز نیست که تمام قفسه‌ها و کشوها را از یخچال خارج کنید، این کار بیشتر زمانی انجام می‌دهند که پای اثاث‌کشی یا خانه ‌تکانی در میان باشد.

قفسه‌ها و کشوها را نزدیک سینک ظرفشویی قرار دهید. قفسه‌ها و کشوها و دیگر بخش‌های متحرک را با آب داغ و مایع ظرفشویی تمیز کنید. قفسه و کشوهایی که جنس آنها از شیشه و گاهی سرامیک است را بگذارید به دمای محیط برسند، چون ممکن است هنگام شستشو ترک بردارند و یا شکسته شوند.

سعی کنید هنگام تمیز کردن یخچال از مواد شوینده قوی مثل سفید کننده‌ها استفاده نکنید. این مواد شوینده باعث از بین رفتن جلای وسایل می‌شوند. همچنین بوی شوینده‌ها قوی زیاد است و روی سطح آنها باقی می‌ماند، وقتی پس از تمیز کردن یخچال فریزر آنها را درون یخچال قرار می‌دهید، یخچال و فریزر شما بوی شوینده می‌گیرد و مواد غذایی نیز بو می‌گیرند و حتی باعث فساد آنها نیز می‌شود.

اگر زمان تمیز کردن یخچال فریزر متوجه لکه‌های سخت و قدیمی روی سطح قفسه‌ها و کشوها شدید که با مایع ظرفشویی از بین نرفت، نگران نباشید و باز هم لازم نیست به سراغ شوینده‌های قوی مانند سفیدکننده‌ها بروید و یا با کاردک وکارد به جان لکه‌ها بیفتید. قدرت آمونیاک را دست کم نگیرید. زمان تمیز کردن یخچال فریزر و مواجه شدن با لکه‌های قدیمی و سخت کافی است آمونیاک را با آب گرم با نسبت 1 به 5 مخلوط کنید و سپس روی لکه‌های روی قفسه‌ها و کشوها بریزید و اجازه دهید کمی خیس بخورند و بعد به راحتی با اسفنج ظرفشویی پاک می‌شوند.

بعد از شستشوی تمامی قفسه‌ها و کشوها آنها را در گوشه‌ای از آشپزخانه قرار دارد تا خشک شوند، قفسه‌های شیشه‌ای را می‌توانید با یک پارچه نخی خشک کنید تا لکه‌های آب روی آن نماند.

 

تمیز کردن یخچال

 

 

سعی کنید هنگام تمیز کردن یخچال از مواد شوینده قوی مثل سفید کننده‌ها استفاده نکنید. این مواد شوینده باعث از بین رفتن جلای وسایل می‌شوند.

 

چهارمین قدم برای تمیز کردن یخچال فریزر

قفسه‌ها و کشوها را تمیز کردید، حالا برای تمیز کردن یخچال فریزر باید به سراغ قسمت‌های داخلی یخچال و قفسه‌هایی که خارج نشدند بروید. همانطور که در قدم سوم توضیح دادیم برای تمیز کردنیخچال فریزر به سراغ مواد شوینده قوی و مهم‌تر از همه بودار نروید. بهتر است برای تمیز کردن یخچال فریزر به سراغ شوینده‌های طبیعی بروید. شوینده‌های طبیعی مانند جوش شیرین قدرت آنها از مواد شوینده دیگر بیشتر است هیچ بویی در یخچال فریزر شما به جا نمی‌گذارد.

دو تمیزکننده طبیعی که برای تمیز کردن یخچال فریزر می‌توانید استفاده کنید:

  • دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب داغ
  • 1 واحد سرکه سیب در در سه واحد آب گرم

یکی از دو محلول بالا را آماده کنید و درون بطری اسپری بریزید و با یک اسفنج نرم شروع به تمیز کردن یخچال فریزر کنید. محلول را روی سطح دیواره‌ها و قفسه‌ها اسپری کنید، اگر جایی از دیواره‌ها لکه‌ای قدیمی و خشک شده دید که راحت پاک نمی‌شود، محلول را مستقیم روی لکه اسپری کنید، اجازه دهید چند دقیقه‌ای بماند و سپس با اسفنج تمیز کنید، برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از خمیر دندان بدون رنگ نیز استفاده کنید. برای تمیز کردن درزها و قسمت‌هایی که دسترسی به آنها سخت است مانند لولاها از مسواک استفاده کنید.

 

تمیز کردن یخچال

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قدم پنجم برای تمیز کردن یخچال فریزر

دیواره، قفسه‌ها و کشوها را تمیز کردید، حالا نوبت به تمیز کردن لاستیک دور در یخچال فریزر می‌رسد. برای تمیز کردن لاستیک دور یخچال نباید از هر محلول و شوینده‌ای استفاده کنید. چون باعث خراب شدن لاستیک می‌شود و یا ممکن است، لاستیک انعطاف خود را از دست بدهد. بهترین محلول برای تمیز کردن در یخچال فریزر 1/2 آب و 1/2 سرکه است.

بعد از تمیز کردن تمامی قسمت‌ها، آب و رطوبتی که در یخچال باقی مانده با یک دستمال حوله‌ای بگیرید و داخل یخچال و تمامی قفسه‌ها و کشوها را خشک کنید. قفسه‌ها و کشوهایی که شسته بودید را مجدد در یخچال جاگذارید کنید.

ششمین قدم برای تمیز کردن یخچال فریزر

پشت یخچال و فریزر یکی از قسمت‌هایی است که زمان تمیز کردن یخچال و فریزر فراموش و نادیده گرفته می‌شود. اگر چند سالی از خرید یخچال و فریزر شما می‌گذرد و در طول سال‌هایی که استفاده کرده‌اید هرگز به سراغ تمیزکردن قسمت پشت یخچال نرفته‌اید، بهتر است، زودتر اقدام به تمیز کردن موتور و یخش‌های دیگر کنید.

اگر کندانسور یخچال پر از گرد و غبار، پرز و… شده باشد، انتقال حرارات به خوبی انجام نمی‌شود و باعث می‌شود کمپرسور یخچال فریزر وظیفه خود را سخت‌تر انجام دهند. بهتراست هر شش ماه یکبار قسمت پشت یخچال تمیز شود.

برای تمیز کردن کندانسور یخچال یا همان شبکه‌های فلزی سیاه رنگ، از یک برس نرم استفاده کنید. با برس به آرامی گرد و غبار روی کندانسور را پاک کنید و مراقب باشید که لوله‌ها سوراخ نشوند. می‌توانید مکش جارو برقی را زیاد کنید و لوله جارو برقی را در یک فاصله مشخص از کندانسور بگیرید تا گرد و غبار را جاروبرقی ببلعد. بعد از تمیز کردن پشت یخچال مجدد سر جای خودش قرار دهید.

 

تمیز کردن یخچال

 

 

اگر کندانسور یخچال پر از گرد و غبار، پرز و… شده باشد، انتقال حرارات به خوبی انجام نمی‌شود و باعث می‌شود کمپرسور یخچال فریزر وظیفه خود را سخت‌تر انجام دهند. بهتراست هر شش ماه یکبار قسمت پشت یخچال تمیز شود.

 

قدم هفتم و آخر برای نظافت یخچال

بهتر است بعد از تمیز کردن یخچال مواد غذایی را مجدد درون یخچال قرار دهید و بعد به سراغ تمیز کردن فریزر بروید. بطری‌ها و شیشه‌ها را با یک دستمال مرطوب ابتئا تمیز کنید و سپس داخل یخچال قرار دهید. اگر قفسه‌های یخچال شما شیشه‌ای است، می‌توانید از تو یخچالی استفاده کنید. به این ترتیب برای تمیز کردن قفسه‌ها و نظافت یخچال هفتگی و ماهانه یخچال، کافی است تو یخچالی را بشویید. برای از بین بردن بوهای احتمالی از مواد شوینده، کافی است یک تکه زغال یا قهوه را درون یک یخچال بگذارید تا بوی نامطبوع از بین برود.

بعد از تمیز کردن یخچال حالا نوبت تمیز کردن فریزر است

برای تمیز کردن فریزر هم باید مانند تمیز کردن فریزر عمل کنید. اگر فریزر شما بدو برفک است، کار شما راحت‌تر خواهد بود. اما اگر فریزر شما برفک دارد باید صبر کنید برفک فریزر آب شود و سپس شروع به تمیز کردن فریزر کنید. برای از بین بردن برفک فریزر از کاردک استفاده نکیند. اگر می‌خواهید برفک فریزر زودتر آب شود، یک ظرف پر از آب جوش را درون به مدت 15 دقیه درون بگذارید، یا با سشوار برفک‌ها را آب کنید.

یک دستمال ضخیم یا حوله جلوی در فریزر قرار دهید تا آبی که آب شدن برفک‌ها ایجاد می‌شود را جذب کند.

 

نظافت وسایل برقی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تمیز کردن کابینت

یکی از بخش‌های مهم هنگام نظافت و خانه‌تکانی برای عید، تمیز کردن کابینت و نظم دادن به آنها است. کابینت آشپزخانه‌ها از فلز، چوب و یا MDF است که بسته به جنس آنها باید شوینده‌های مختلفی برای تمیز کردن کابینت استفاده کرد. برای تمیز کردن کابینت هرگز از برس و اسکاچ زبر استفاده نکیند، چون باعث ایجاد خط و خش روی آنها می‌شود.

 

نظافت کابینت‌ها

 

 

برای تمیز کردن کابینت هرگز از برس و اسکاچ زبر استفاده نکیند، چون باعث ایجاد خط و خش روی آنها می‌شود.

 

تمیز کردن کابینت  MDFو چوبی: برای تمیز کردن کابینت MDF و چوبی می‌توانید از محلول شامپو فرش با آب استفاد کنید، برای تمیز کردن کابینت از مواد شوینده قوی مانند وایتکس استفاده نکیند. محلول شامپو فرش و آب را با یک دستمال یا اسفنج نرم روی سطح کابینت بکشید تا آلودگی و لکه‌ها از بین بروند. اگر هنگام تمیز کردن کابینت MDF و چوبی متوجه لکه شدید که با محلول شامپو فرش و آب از بین نرفت، نگران نباشید. این لکه‌ها با یک خمیر جوش شیرین و روغن از بین می‌رود.

برای درست کردن این خمیر، نصف پیمانه جوش شیرین را با نصف پیمانه روغن مخلوط کنید، اگر غلظت خمیر زیاد بود کمیآب اضافه کنید. با کمک یک مسواک نرم خمیر را روی لکه‌ها بمالید و شروع به تمیز کردن کابینت کنید.

یکی دیگر از محول‌های طبیعی که برای تمیز کردن کابینت می‌توانید از آن استفاده کنید، همان محلول‌هایی است که برای تمیز کردن یخچال فریزر معرفی شده‌اند، یعنی:

  • مخلوط جوش شیرین و آب گرم
  • مخلوط آب گرم و سرکه

بعد از تمیز کردن کابینت با کمک یک دستمال نمدار مواد شوینده و یا محلول را پاک کنید، دقت کنید که برای تمیزکردن کابینت MDF و چوبی از آب زیادی استفاده نکنید. نم باقی مانده را به وسیله یک دستمال بگیرید.

تمیز کردن کابینت فلزی: تمیز کردن کابینت فلزی از تمیز کردن کابینت MDF و چوبی راحت‌تر است. برای تمیز کردن کابینت فلزی می‌توانید از هر شوینده و محلولی به غیر از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین تنها ماده‌ای است که نباید برای تمیز کردن کابینت فلزی استفاده شود.

 

نظافت آشپزخانه

 

 

برای تمیز کردن کابینت فلزی می‌توانید از هر شوینده و محلولی به غیر از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین تنها ماده‌ای است که نباید برای تمیز کردن کابینت فلزی استفاده شود.

 

پاک کردن ماکروفر

زندگی روی دور تند است و همه ترجیح می‌دهند همه چیز خیلی سریع آماده شود، افراد ترجیح می‌دهند که غذاها نیز سریع آماده شوند و زمان زیادی صرف آماده سازی غذا نکنند. به همین دلیل ماکروفرها یکی از وسایل پرکاربرد در خانه‌هاست، تا غذاها سریع پخته شوند یا گرم شوند. ماکروفر وسیله کاربردی به خصوص برای خانواده‌هایی است که همه شاغل هستند. بنابراین تمیز کردن ماکروفر و نگهداری از آن مهم است.

 خیلی اوقات پیش می‌آید که ذرات غذا به دیواره ماکروفر می‌چسبد و یا شیری که برای گرم کردن در ماکروفر قرار داده‌اید، سر رفته که تمیز کردن ماکروفر را اولویت قرار می‌دهد. گاهی هم غذا در ماکروفر می‌سوزد و یا در اثر استفاده زیاد ماکروفر بوی نامطبوعی می‌گیرد که نیاز می‌شود بوی نامطبوع از بین برود که باز هم تمیز کردن ماکروفر مهم می‌شود. در نتیجه تمیز کردن ماکروفر به واسطه استفاده زیاد آن مهم است.

 

پاک کردن ماکروویو

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

روش‌های تمیز کردن ماکروفر

تمیز کردن ماکروفر با سرکه: برای تمیز کردن ماکروفر با سرکه، یک ظرف قابل استفاده در ماکروفر را تا نیمه از آب پر کنید و مقداری سرکه سفید در آن بریزید. محلول را داخل ماکروفر قرار دهید و به مدت 5 دقیقه ماکروفر را روشن کنید، بعد از اتمام زمان ماکروفر را خاموش کنید و از برق بکشید. بخار محلول سرکه فضای ماکروفر را پر کرده است، سپس با یک دستمال نرم شروع به تمیز کردن ماکروفر کنید.

تمیز کردن ماکروفر با لیمو: برای تمیز کردن ماکروفر با لیمو، یک لیمو سنگی درشت را از وسط نصف کنید. مانند روش تمیز کردن ماکروفر با سرکه دستگاه را به مدت 5 دقیقه روشن کنید و بعد از اتمام زمان دستگاه را خاموش کنید. بخار لیمو فضای ماکروفر را پر می‌کند، با یک دستمال نرم شروع به تمیز کردن ماکروفر کنید.

تمیز کردن ماکروفر با شیشه‌شو: برای تمیز کردن سولاردم یا ماکروفر با شیشه شو، مانند تمیز کردن ماکروفر با سرکه، یک ظرف قابل استفاده در ماکروفر را نیمه از آب گرم پر کنید و مقداری شیشه‌شو در آب بریزید و به مدت 3 دقیقه ماکروفر را روشن کنید. بعد دستگا ه را خاموش کنید و با یک دستمال نرم شروع به تمیز کردن ماکروفر کنید. برای تمیز کردن ماکروفر می‌توانید مایع ظرفشویی را جایگزین شیشه‌شو کنید.

بیرون دستگاه را نیز با شیشه‌شو تمیز کنید و درزها را با یک مسواک نرم تمیز کنید. اگر برای تمیز کردن ماکروفر از مواد شوینده شیمیایی استفاده کردید، دقت کنید که مواد به خوبی از دستگاه پاک شده باشد، چون دستگاه مستقیم با مواد غذایی در ارتباط است.

 

پاک کردن سولاردم

 

 

بیرون دستگاه را نیز با شیشه‌شو تمیز کنید و درزها را با یک مسواک نرم تمیز کنید. اگر برای تمیز کردن ماکروفر از مواد شوینده شیمیایی استفاده کردید، دقت کنید که مواد به خوبی از دستگاه پاک شده باشد، چون دستگاه مستقیم با مواد غذایی در ارتباط است.

 

پاک کردن گاز

دیدن یک گاز پر از لکه‌های چربی و غذا  ناخوشایند است، شیری که روی گاز سررفته و لکه‌های روغنی که به خاطر سرخ کردن سیب‌زمینی‌ها روی گاز پریده، یک چهره زشت برای گاز ایجاد می‌کند. مطمئنا آشپزی کردن در یک آشپزخانه تمیز و مرتب و روی یک گاز تمیز برای همه خوشایند است. تمیز کردن گاز بستگی به میزان استفاده افراد دارد. بهتر است هر بار که متوجه لکه‌ها و کثیفی‌های روی گاز شدید، اقدام به تمیز کردن گاز کنید.

 

پاک کرد اجاق گاز

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برای تمیز کردن گاز روش‌های مختلفی وجود دارد

تمیز کردن گاز با سرکه: برای تمیز کردن گاز با هر روش و ماده شوینده طبیعی و غیر طبیعی، ابتدا باید شعله‌ها و شبکه‌های فلزی و یا چدنی را از گاز جدا کنید و تمیز کنید. برای تمیز کردن گاز با سرکه، باید از سرکه سفید استفاده کنید. یک ظرف را تا نیمه از آب گرم پر کنید و نیم دیگر را از سرکه پر کنید. سپس محلول را روی شعله و میله‌های چدنی اسپری کنید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید. سپس به وسیله مسواک شعله‌ها و شبکه‌ها را تمیز کنید. محلول را مجدد روی صفحه گاز اسپری کنید و مجدد 15 دقیقه صبر کنید، سپس با یک اسفنج شروع به تمیز کردن گاز کنید.

تمیز کردن گاز با جوش شیرین: برای تمیز کردن گاز با جوش شیرین، یک محلول غلیظ از جوش شیرین و آب گرم درست کنید، سپس شعله‌ها و شبکه‌ها را درون محلول قرار دهید و 20 دقیقه زمان دهید، محلول جوش شیرین را روی صفحه گاز نیز بریزید. شعله‌ها و شبکه‌ها را با یک مسواک تمیز کنید، سپس به به تمیز کردن گاز را شروع کنید.

تمیز کردن گاز با آمونیاک: اگر گاز شما خیلی کثیف است و آلودگی‌ها با دو روش قبلی پاک نشد، می‌توانید برای تمیز کردن گاز از آمونیاک کمک بگیرید. آمونیاک را با آب رقیق کنید و مقداری در یک کیسه بریزید، سپس شعله‌ها و شبکه‌ها را درون کیسه قرار دهید و در کیسه را محکم ببندید و 24 ساعت صبر کنید. بعد از مدت زمان تعیین شده، شعله‌ها و شبکه‌ها کاملا تمیز شده‌اند. اگر جنس صفحه گاز از استیل است و لکه‌های مقاوم دارد، مقداری آمونیاک را روی صفحه بریزید و بعد از حدود یک الی دو ساعت با یک اسکاچ زبر شروع به تمیز کردن گاز کنید.

برای تمیز کردن گاز با صفحه شیشه‌ای می‌توانید از محلول جوش شیرین یا سرکه استفاده کنید. اگر برای تمیز کردن گاز از آمونیاک کمک گرفته‌اید، حتماً دستکش استفاده کنید و سعی کنید زمانی این کار را انجام دهید که کودک شما در خانه نباشد.

 

جرمگیری اجاق گاز

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • برای تمیز کردن یخچال فریزر از محلول جوش شیرین و سرکه سیب استفاده کنید، برای قفسه‌ها و کشوها نیز می‌توانید از آمونیاک استفاده کنید.
  • هر 6 ماه یکبار پشت یخچال فریزر باید نظافت شود.
  • مخلوط جوش شیرین و آب گرم، مخلوط آب گرم و سرکه دو مواد شوینده طبیعی هستند که برای تمیز کردن یخچال و کابینت می‌توانید استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن کابینت فلزی هرگز از جوش شیرین استفاده نکنید.
  • برای تمیز کردن ماکروفر می‌توانید سرکه، لیمو ترش و یا محلول آب و شیشه‌شو را به مدت 3 الی 5 دقیقه در ماکروفر قرار دهید و بعد از بخار کردن، با یک اسفنج شروع به تمیز کردن ماکروفر کنید.
  • برای تمیز کردن گاز، به خصوص شعله و شبکه‌ها از جوش شیرین، سرکه و آمونیاک استفاده کنید.
  • اگر برای تمیز کردن یخچال و گاز از آمونیاک استفاده کردید، دستکش فراموش نشود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *