نکات خانه‌داری

با آلوده‌ترین وسایل خانه آشنا شوید

آلوده‌ترین وسایل خانه

 

وقتی صحبت از آلوده‌ترین وسایل خانه می‌شود، ذهن اکثر افراد سرویس بهداشتی را به عنوان آلوده‌ترین جای خانه می‌شناسد. اما بابد بگوییم متاسفانه ما در طول روز با وسایلی کار می‌کنیم که از سرویس بهداشتی آلوده‌تر است. وسایلی که تصور هم نمی‌کنیم چه میزان میکروب و آلودگی در آنها خانه کرده است. شما تصور می‌کردید کنترل تلویزیون شما هزاران بار کثیف‌تر و آلوده‌تر از سرویس بهداشتی خانه است! و یا کلید و پریز خانه یکی از آلوده‌ترین وسایل خانه و یا محل کار است که هر روز با آنها سروکار داریم! در متن پیش رو قصد داریم کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه و خانه را معرفی کنیم. برخی از این وسایل از در تحقیقات سازمان NSF International، که سازمان بهداشت عمومی و ایمنی است تایید شده است، که در متن به آن اشاره شده است.

دستگیره‌های در از کثیف‌ترین وسایل خانه

یکی از آلوده‌ترین وسایلی که در طول روز بارها آن را دست می‌گیریم دستگیره‌های در هستند. دستگیره‌های درِ کمدها، اتاق‌ها و ورودی خانه پر از میکروب و جرم است و اغلب هنگام نظافت خانه، تمیز کردن آنها فراموش می‌شود. بعد از مطالعه این مقاله هنگام نظافت خانه تمیز کردن دستگیره‌های در فراموش نکنید.

 

کثیف‌ترین وسایل خانه

 

 

دستگیره‌های درِ کمدها، اتاق‌ها و ورودی خانه پر از میکروب و جرم است و اغلب هنگام نظافت خانه، تمیز کردن آنها فراموش می‌شود.

 

آلوده‌ترین وسایل خانه مثل پایه مخلوط کن

در یکی از تحقیقات سازمان بهداشت عمومی و ایمنی NSF از مردم خواسته شد که آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه را حدس بزنند، در این تحقیق هیچکس تصور نمی‌کرد که یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه که محل رشد میکروب و آلودگی است پایه مخلوط کن باشد.

سازمان بهداشت عمومی و ایمنی NSF اعلام کرده است که واشر لاستیکی که زیر پارچ قرار می‌گیرد و آب‌بندی دستگاه است، در رتبه سوم کثیف‌ترین وسایل خانه و آشپزخانه قرار دارد. سازمان NSF اعلام کرده است که اکثر افراد بعد از استفاده برای شستشو مخلوط کن را جدا نمی‌کنند، حتی مخلوط کن‌هایی که قابلیت شستشو دارند را تنها پارچ را می‌شویند و پایه را تمیز نمی‌کنند.

 

کثیف‌ترین وسایل آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در خرید تخته آشپزخانه وسواس داشته باشید

یکی از وسایلی که روزانه برای پخت و پز از آن استفاده می‌کنیم و در لیست آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه و خانه قرار دارد، تخته آشپزخانه. مواد غذایی مثل گوشت و سبزیجات مختلف در شیارهای تخته آشپزخانه که در اثر استفاده و ضربه‌های چاقو و ساطور ایجاد شده قرار می‌گیرد و باعث تجمع و رشد آلودگی و میکروب می‌شود، به همین دلیل تخته آشپزخانه از آلوده‌ترین وسایل خانه است که باید مرتب تمیز شود.

پیشنهاد می‌کنیم که تخته آشپزخانه را از جنس چوب انتخاب نکنید، تخته‌های چوبی زودتر آسیب می‌بینند. آب در تخته چوبی نفوذ می‌کند به همین دلیل همیشه مرطوب است و باکتری و میکروب در محیط مرطوب سریع‌تر رشد می‌کند. بهتر است تخته آشپزخانه را از جنسی انتخاب کنید که در برابر ضربه‌های چاقو مقاوم‌تر هستند و به راحتی تمیز می‌شوند، همینطور یک تخته را مخصوص خرد کردن گوشت و یک تخته را برای خرد کردن سبزیجات باشد.

 

آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه

 

 

مواد غذایی مثل گوشت و سبزیجات مختلف در شیارهای تخته آشپزخانه که در اثر استفاده و ضربه‌های چاقو و ساطور ایجاد شده قرار می‌گیرد و باعث تجمع و رشد آلودگی و میکروب می‌شود، به همین دلیل تخته آشپزخانه از آلوده‌ترین وسایل خانه است که باید مرتب تمیز شود.

 

از اسباب‌بازی کودکان غافل نشوید

بازی با اسباب‌بازی یکی از راه‌های سرگرم کردن کودکان است، ولی یکی از آلوده‌ترین وسایل خانه اسباب‌بازی کودکان است. کودک اسباب‌بازی را روی فرش، چمن و… قرار می‌دهد بی آنکه متوجه تمیزی یا کثیف بودن آن باشد، در طول روز بارها به اسباب‌بازی‌ها را در دست می‌گیرد و یا در دهانش می‌گذارد، در نتیجه میکروب به راحتی به کودک منتقل می‌شود. بنابراین لازم است اسباب‌بازی کودکان شسته و ضدعفونی شود.

اگر کودک شما اسباب‌بازی‌هایش را با خود در محیط‌هایی مثل پارک‌ها، استخر و… می‌برد دقت کنید که در هر جایی قرار ندهد، چمن و نیمکت پارک‌ها آلوده به مدفوع انواع حیوانات است و این آلودگی به کودکان منتقل می‌شود. اسباب‌بازی کودکان را هر چند وقت یکبار با آب گرم و صابون بشویید و سپس ضدعفونی کنید.

یکی از بهترین راه‌های شستشوی اسباب‌بازی‌ها استفاده از ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی است. البته دقت کنید که جنس آنها از پلاستیک فشرده باشد که در اثر گرما آسیبی نبیند. برای شستشوی اسباب‌بازی با ماشین لباسشویی، آنها را در یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید و آرام‌ترین میزان چرخش را انتخاب کنید. جرم و آلودگی روی شکاف و شیارهای اسباب‌بازی را با مسواک و خلال دندان از بین ببرید.

 

کثبف‌ترین وسایل آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پایه نگهدارنده چاقوها آلوده‎ترین وسایل خانه

طبق اعلام سازمان بهداشت عمومی و ایمنی NSF پایه نگهدارنده چاقو یکی از آلوده‌ترین وسایل خانه است. پایه نگهدارنده چاقو از 5 نمره، نمره یک را به عنوان آلوده‌ترین وسایل خانه می‌گیرد. افراد به ندرت پایه نگهدارنده چاقو را تمیز می‌کنند. آلودگی از طریق تیغه چاقو به پایه نگهدارنده منتقل می‌شود و در محیط تاریک و مرطوب میکروب و باکتری رشد می‌کند. پایه نگهدارنده چاقو یکبار در ماه با شوینده و آب گرم شسته و به طور کامل خشک شود. برای اطمینان از خشک شدن شکاف‌های قرارگیری چاقو بعد از شستشو می‌توانید از سشوار کمک بگیرید.

 

آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه

 

 

پایه نگهدارنده چاقو از 5 نمره، نمره یک را به عنوان آلوده‌ترین وسایل خانه می‌گیرد.

 

کفگیر‌های لاستیکی که با آن آشپزی می‌کنید از آلوده‌ترین وسایل خانه است

کفگیرهای لاستیکی یکی از وسایلی که روزمره با آن سروکار داریم و از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است، سازمان NSF نیز این موضوع را تایید کرده است. کفگیرهای لاستیک یک تکه یا دو تکه و قابل جدا شدن هستند. کفگیرهای لاستیکی بعد از مدتی در اثر استفاده خط و خش روی آنها ایجاد می‌شود که اگر به خوبی شسته نشوند محل رشد میکروب و باکتری است. طبق تحقیقات سازمان NSF، افرادی که کفگیرهای دو تکه استفاده می‌کنند مانند مخلوط کن‌ها برای تمیز کردن دسته و سر کفگیر را جدا نمی‌کنند و میکروب‌ها و باکتری‌ها در آنها رشد و زندگی می‌کنند. اگر علاقه‌ای به جدا کردن تمیز کردن این مدل از کفگیرها ندارید، بهتر از کفگیرهای یک تکه و با کیفیت استفاده کنید. جنس سیلیکونی این کفگیرها دوام بیشتری دارد و برای استفاده روزمره مناسب‌تر است.

 

کثیف‌ترین وسایل آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آلوده‌ترین وسایل خانه مثل کنترل تلویزیون و سایر وسایل برقی

وسایلی مثل تلویزیون، کولرهای گازی یا ضبط صوت کنترل دارند و یکی از آلوده‌ترین و کثیف‌ترین وسایل هر خانه کنترل‌ها هستند. کنترل‌ها در طول روز بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و دست به دست می‌شوند که باعث انتقال میکروب و آلودگی به آن می‌شود. از طرف دیگر کنترل‌ها پر از شکاف و شیار هستند که معمولا بعد از مدتی جرم می‌گیرند.

بهتر از هر چند وقت یکبار با دستمال آنتی باکتریال یا پد الکی تمیز شوند. برای تمیز کردن فاصله بین دکمه‌ها و شیارها از گوش پاک‌کن استفاده کنید.

 

سازمان بهداشت عمومی

 

 

کنترل‌ها پر از شکاف و شیار هستند که معمولا بعد از مدتی جرم می‌گیرند. بهتر از هر چند وقت یکبار با دستمال آنتی باکتریال یا پد الکی تمیز شوند. برای تمیز کردن فاصله بین دکمه‌ها و شیارها از گوش پاک‌کن استفاده کنید.

 

برس‌های آرایشی خانم‌ها از کثیف‌ترین وسایل خانه‌

در میان لوازم آرایشی خانم‌ها حتما چند برس آرایشی قرار دارد و متاسفانه یکی از کثیف‌ترین وسایل در هر خانه است. برس‌هایی که لوازم آرایشی به دلیل تماس با مواد آرایشی که چرب هستند به محل مناسبی برای تجمع گرد و خاک و باکتری است و هنگام کشیده شدن روی پوست منتقل می‌شود و گاهی باعث ایجاد جوش و حساسیت می‌شوند. برس‌های آرایش مو چربی پوست سر به آنها منتقل می‌شود و پر از شکاف و شیار است و گرد و خاک و پرز به آن جذب می‌شود.

برای شستشوی برس‌های آرایشی می‌توانید از شامپو و جوش شیرین استفاده کنید. در یک ظرف آب جوش چند قاشق جوش شیرین بریزد و برس‌ها را درون آن قرار دهید تا تمیز شوند.

 

سازمان بهداشت عمومی

 

 

برای شستشوی برس‌های آرایشی می‌توانید از شامپو و جوش شیرین استفاده کنید. در یک ظرف آب جوش چند قاشق جوش شیرین بریزد و برس‌ها را درون آن قرار دهید تا تمیز شوند.

 

یکی از آلوده‌ترین وسایل خانه کلیدها و پریزها هستند

میکروب‌ها به راحتی در کلیدها و پریزهای برق رشد و زندگی می‌کنند. کلیدها و پریزهای برق میلیون‌ها بار لمس می‌شوند و از این طریق هر بار میکروب‌های زیادی به آن منتقل شده و آلوده می‌شود. نظافت و تمیز کردن کیلیدها و پریزهای برق مانند دستگیره در اغلب فراموش می‌شود. بنابراین از حالا به بعد در برنامه نظافت خانه، تمیزکاری کلیدها و پریزهای برق فراموش نکنید.

 

سازمان بهداشت عمومی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

یکی از کثیف‌ترین وسایل خانه اسکاچ و سینک ظرفشویی

اسکاچ و سینک ظرفشویی که برای تمیز کردن ظروف از آنها استفاده می‌کنید از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است. اسکاچی که ظروف را با آن می‌شویید به جای آنکه عامل تمیز کننده باشد، یک محیط عالی برای تجمع و رشد باکتری و میکروب است. فاصله تعویض اسکاچ‌ها را کم کنید و برای تمیز کردن سینک از یک اسکاچ جدا استفاده کنید.

بعضی از افراد نیز تصور می‌کنند که سینک ظرفشویی چون در معرض آب و شوینده قرار دارند، تمیز هستند، اما متاسفانه باید بگوییم که این تصور غلط است. سطح سینک ظرفشویی یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه و محل تجمع میکروب و باکتری است.

سینک ظرفشویی را هر هفته ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن سینک ظرفشویی ابتدا سطح سینک را با اسکاچ و ماده شوینده تمیز کنید و لکه‌ها را از بین ببرید، سپس سوراخ سینک را ببندید و از آب گرم پر کنید و مقداری ماده شوینده قوی داخل آب بریزید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و بعد آب سینک را خالی کنید و آبکشی کنید.

 

سازمان بهداشت عمومی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آلوده‌ترین وسایل خانه مثل ماشین ظرفشویی

یکی از وسایلی که سازمان بهداشت عمومی و ایمنیNSF به عنوان یکی از آلوده‌ترین وسایل خانه اعلام کرده است، ماشین ظرفشویی است. نگران نباشید، ماشین ظرفشویی شما مثل سینک، پایه نگهدارنه چاقو و… از آلوده‌‌ترین وسایل آشپزخانه نیست ولی لازم است که هر ماه داخل ماشین ظرفشویی را خالی و با شوینده مخصوص شستشو دهید. همچنین واشرهای لاستیکی را یا مسواک تمیز کنید، قفسه‌ها و زهکشی ها را بررسی کنید تا ذرات مواد غذایی در آن گیر نکرده باشد. این کار باعث افزایش طول عمر ماشی ظرفشویی شما خواهد شد.

 

سازمان بهداشت عمومی

 

 

یکی از وسایلی که سازمان بهداشت عمومی و ایمنیNSF به عنوان یکی از آلوده‌ترین وسایل خانه اعلام کرده است، ماشین ظرفشویی است.

 

کشوهای فریزر یکی از آلوده‌ترین وسایل هر خانه

طبق آزمایش‌های سازمان بهداشت عمومی و ایمنی NSF کشوهای فریزر از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است. معمولا شستشوی فریزر زمان‌بر است و معمولا سالی 1 یا 2 بار شسته می‌شود و متاسفانه محل خوبی برای زندگی میکروب‌ها و باکتری‌ها است. سازمان NSF اعلام کرده میکروب‌ها و باکتری‌ها به سطح زیرین کشوها و به شیارها می‌چسبند. بهتر است هر چند وقت یکبار کشوهای فریزر را با آب گرم و شوینده تمیز کنید.

 

کثیف‌ترین وسایل خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آلوده‌ترین وسایل خانه مثل ساک و سبد خرید

سبد و ساک خرید یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است. باکتری‌ها و آلودگی‌های گوشت، سیزیجات و سایر خریدها به ساک‌ها و سبدهای خرید منتقل می‌شود. سبدها و ساک‌های خرید بعد از هر بار استفاده در صندوق عقب خودرو که گرم است قرار می‌گیرد که محل خوبی برای رشد باکتری‌های موجود در ساک‌ها و سبدهای خرید است. بهتر است سبد خرید گوشت و سبزیجات از سایر خریدهایی مثل شوینده‌ها و… جدا باشد و سبد خرید گوشت و سبزیجات بعد از هر بار استفاده  شسته شود.

 

کثیف‌ترین وسایل خانه

 

 

معمولا شستشوی فریزر زمان‌بر است و معمولا سالی 1 یا 2 بار شسته می‌شود و متاسفانه محل خوبی برای زندگی میکروب‌ها و باکتری‌ها است.

 

جمع بندی:

  • وسایلی که در معرض رطوبت قرار دارند بیشتر در معرض آلودگی و رشد میکروب‌ها هستند.
  • فاصله نظافت وسایلی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را کم کنید.
  • برای نظافت وسایلی که شیارها و فرورفتگی عمیق دارند از مسواک استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *