نکات خانه‌داری

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی

شستشوی پالتو خز

 

نحوه شستشوی هر نوع لباس متفاوت است. جنس بعضی از پارچه‌ها حساس است و بای با ماده شوینده خاصی شسته شود. بعضی از پارچه‌ها نباید در ماشین لیاسشویی شسته شوند و یا لباس‌های چرمی با روش خاصی باید تمیز شوند. اما در این فصل شستشو و نگهداری لباس‌های زمستانی مانند انواع لباس‌های بافت و  لباس‌های پشمی و … اهمیت پیدا می‌کند. گاهی در اثر نگهداری و شستشوی نامناسب لباس‌ها تغییر شکل می‌دهند، کوتاه، تنگ یا شل و بلند می‌شوند. شستشوی لباس‌های چرم با چند ترفند در خانه امکان‌پذیر است. شستشوی لباس‌های زمستانی خاص مانند شستشوی پالتو خز و پوست باید نکاتی رعایت شود تا لباس گرانقیمت شما آسیبی نبیند.برای اینکه لباس‌ها عمر بیشتری داشته باشند و ظاهر آنها تغییری نکند باید نکاتی را در نگهداری و شستشوی آنها رعایت کرد.

شستشوی لباس‌های زمستانی پشمی و لباس‌های بافت

معمولا در میان لباس‌های زمستانی که در کمد داریم، یک ژاکت یا پلیور پشمی پیدا می‌شود. همیشه شستن لباس‌های پشمی باید با دقت خاصی انجام شود تا لباس دچار تغییری نشود. هنگام شستشوی لباس‌های بافت و پشمی یک قانون باید رعایت شود، این لباس‌ها هرگز با شوینده‌هایی که حاوی آنزیم هستند، شسته نشوند. علت دوری از شوینده‌های آنزیم‌‍‌دار این است که پروتئین پایه الیاف پشم است و آنزیم‌ها پروتئین را درخود حل می‌کنند. بنابراین بعد از شستن لباس‌های زمستانی با الیاف پشمی با شوینده‌های آنزیم‌دار، الیاف پشم از بین می‌رود و لباس زمستانی گرم شما خراب خواهد شد.

بهترین ماده شوینده برای شستشوی لباس‌های زمستانی پشمی شامپوی ملایم است، همچنین می‌توانید از شوینده‌های فاقد آنزیم استفاده کنید. بعضی تصور می‌کنند که برای شستشوی لباس‌های زمستانی به خصوص لباس‌های پشمی نباید از ماشین لباسشویی استفاده کرد و شستن این لباس‌ها بهترین راهکار است تا لباس آسیبی نبیند. اما با رعایت چند نکته شما به راحتی می‌تونید لباس‌های زمستانی پشمی خود را در ماشین لباسشویی بشویید.

قبل از هرچیز به برچسب شستشوی لباس دقت کنید، معمولاً روی لباس‌ها نوشته شده که با چه درجه حرارتی و با چه ماده شیمیایی لباس شسته شود. اما اگر لباس زمستانی که قصد شستن آن را دارید از بافتنی‌های مادر یا مادربزرگ‌تان است با این روش در ماشین لباسشویی بشویید. همشه قبل از شستن لباس زمستانی، لباس را برگردانید.

 

شستشوی لباس‌های زمستانی

 

 

هنگام شستشوی لباس‌های بافت و پشمی یک قانون باید رعایت شود، این لباس‌ها هرگز با شوینده‌هایی که حاوی آنزیم هستند، شسته نشوند. علت دوری از شوینده‌های آنزیم‌‍‌دار این است که پروتئین پایه الیاف پشم است و آنزیم‌ها پروتئین را درخود حل می‌کنند.

 

شستن لباس‌های پشمی و بافت با ماشین لباسشویی

به تنظیمات ماشین لباسشویی دقت کنید، معمولا درجه شستشوی لباس برای لباس‌های بافت و پشمی را دارند. اگر تنظیمات ماشین لباسشویی شما درجه مخصوص شستشوی لباس‌های بافت و پشمی را نداشت، تنظیمات ماشین لباسشویی را در حالت دستی یا Hand Wash قرار دهید. اگر درجه شستشوی دستی در ماشین لباسشویی شما وجود نداشت، سرعت را در پایین‌ترین حالت قرار دهید، چرخیدن زیاد لباس زمستانی پشمی در ماشین لباسشویی باعث می‌شود که الیاف پشم از بین برود. همچنین باید دقت کنید که درجه حرارت آب برای شستشوی لباس‌های بافت پایین باشد تا لباس تغییر شکل ندهد. توصیه می‌کنیم که لباس‌های زمستانی ضخیم را با ماشین لباسشویی و لباس‌های بافت ظریف را با دست بشویید.

بعد از شستشوی لباس زمستانی پشمی، برای خشک کردن آن از خشک‌کن استفاده نکیند، خشک‌کن‌ها لباس را با دور زیاد می‌چرخانند که نتیجه آن تغییر شکل و خراب شدن لباس زمستانی پشمی است. بنابراین بعد از اتمام شستشوی لباس زمستانی پشمی، لباس را از ماشین خارج کنید و روی یک حوله تمیز قرار دهید و حوله را با لباس رول کنید تا آب اضافی لباس گرفته شود.

 

شستشوی لباس‌های زمستانی

 

 

بعد از اتمام شستشوی لباس زمستانی پشمی، لباس را از ماشین خارج کنید و روی یک حوله تمیز قرار دهید و حوله را با لباس رول کنید تا آب اضافی لباس گرفته شود.

 

اما اگر ترجیح می‌دهید که لباس زمستانی پشمی خود را با دست بشویید تا کمترین آسیب به الیاف آن وارد شود و یا لباس زمستانی بافت شما ظریف است و نباید در ماشین لباسشویی شسته شود، به روش زیر عمل کنید:

تشت را پر از آب کنید، ترجیحا از آب سرد برای شستشوی لباس زمستانی پشمی استفاده کنید در غیر این صورت آب ولرم. همانطور که در سطرهای بالا گفتیم برای شستشوی لباس‎‌های زمستانی پشمی از شوینده‌‌های آنزیم‌دار استفاده نکنید، پس با توجه به حجم آب مقدار مناسبی شامپو یا شوینده فاقد آنزیم در تشت آب بریزد. هرگز از مواد سفید کننده برای تمیز کردن و یا از بین بردن لکه‌های لباس زمستانی پشمی و لباس بافت استفاده نکنید، این شوینده‌ها به لباس شما آسیب جدی وارد می‌کنند.

لباس‌های زمستانی پشمی و بافت را درون تشت قرار دهید و به آرامی با دست درون تشت بچرخانید، قسمت‌هایی از لباس که لکه دارند یا کثیف شده‌اند را به آرامی ماساژ دهید و اگر لازم بود روی این قسمت‌ها ماده شوینده بیشتری بریزید و اجازه دهید قسمت‌هایی از لباس که لکه یا کثیفی بیشتری دارند بیشتر در معرض آب و شوینده بگیرند. لباس‌های زمستانی پشم و لباس‌های بافت را چنگ نزنید  و نچلانید.

بعد از اتمام شستشو، مانند شستشوی لباس بافت زمستانی پشمی لباس را روی یک حوله قرار دهید و حوله را همراه با لباس رول کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. از آویزان کردن لباس‌های زمستانی پشمی و لباس‌های بافت دوری کنید. چون پشم خیس سنگین است و وزن زیادی به الیاف لباس وارد می‌کند و باعث کش آمدن لباس می‌شود. بعد از گرفتن آب اضافی لباس، لباس بافت را به صورت افقی روی یک حوله قرار دهید تا لباس با جریان هوا و به آرامی خشک شود.

شستشوی لباس‌های زمستانی

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

شستشوی لباس‌های زمستانی، پالتوها

  انواع پالتو‌ها مانند پالتو پشمی، پالتو چرم، پالتو خزدار از لباس‌های زمستانی محبوب هستند و در فصل زمستان زیاد استفاده می‌شوند و به تبع نیاز به شستشوی بیشتر نیز دارند. هر پالتو با توجه به جنس آن، شستشوی متفاوتی دارد.

 

 شستشوی پالتو خز

 

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی، پالتوهای پشمی

قبل از شستشوی پالتو پشمی، حتما برچسب آن را با دقت بخوانید و به راهنمای شستشو توجه کنید. بهتر است پالتوی پشمی در ماشین لباسشویی شسته نشود. چرخش ماشین لباسشویی به بافت پشم آسیب می‌رساند، مانند لباس‌های زمستانی پشمی و بافت که توضیح دادیم. بنابراین بهتر است پالتوهای پشمی را با دست بشویید. برای شستشوی پالتوهای پشمی با دست  مانند لباس‌های زمستانی پشمی و بافت عمل کنید. یک تشت را از آب سرد پر کنید و با توجه به میزان آب شوینده فاقد آنزیم در آن بریزید. برای شستشوی پالتوهای پشمی از آب داغ استفاده نکنید، آب داغ به بافت پارچه آسیب می‌رساند. پالتو پشمی را به آرامی در تشت بچرخانید و ماساژ دهید، هرگز پالتو را چنگ نزنید و نچلانید. بعد از آنکه از تمیز شدن پالتو پشمی مطمئن شدید، پالتو را خوب آب‌کشی کنید تا مواد شوینده و کف از بافت پارچه پالتو پشمی شما خارج شود،  دقت کنید که هیچ ماده شوینده‌ای باقی نماند.

با توجه به ضخامت، پالتو پشمی دیرتر خشک می‌شود ولی هرگز برای زودتر خشک کردن پالتو پشمی را در خشک‌کن و یا با اتو خشک نکنید. مانند دیگر لباس‌های زمستانی مانند لباس‌های پشمی و لباس‌های بافت از حوله برای خشک کردن پالتو پشمی استفاده کنید.

 

 شستشوی پالتو خز

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی، پالتو خز یا پالتو پوست

شستشوی پالتو خز یا پالتو  پوست دشوارتر است. هرگز برای شستشوی پالتو خز و یا پالتو پوست به سراغ ماشین لباسشویی و آب با درجه حرارت بالا نروید. برای شستشوی پالتو خز، تشت را از آب سرد پر کنید و مقداری شوینده ملایم درون آن بریزید، سپس پالتو را درون تشت قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید، هرگز پالتو پوست را چنگ نزنید، چون پرزها در هم تنیده می‌شوند و پالتو خراب می‌شود. ممکن است بعد از خیس شدن پالتو خز و یا پوست درون آب و چسبیده شدن خزها به هم تصور کنید که پالتو خراب شده و تغییر شکل داده، اما نگران نباشید، بعد از خشک شدن پرزهای خز مجدد به حالت اولیه برمی‌گردند. بعد از شستشوی پالتو خز، برای خشک کردن آن مانند دیگر لباس‌های زمستانی به سرغ خشک‌کن ماشین لباسشویی نروید، چون باعث در هم تنیده شدن پرزهای الیاف خواهد شد و پالتو شما تغییر شکل می‌دهد. برای خشک کردن پالتوی خز آن را به چوب‌لباسی آویزان کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. بعد از خشک شدن پالتو خز، با یک مسواک پرزها را شانه کنید تا به حالت اولیه برگردند.

 

شستشوی لباس چرم

 

 

برای شستشوی پالتو خز، تشت را از آب سرد پر کنید و مقداری شوینده ملایم درون آن بریزید، سپس پالتو را درون تشت قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید، هرگز پالتو پوست را چنگ نزنید، چون پرزها در هم تنیده می‌شوند و پالتو خراب می‌شود.

 

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی، کت و پالتو چرم

شستشوی لباس چرم شاید سخت به نظر برسد، اما رعایت چند نکته می‌توانبد به راحتی کت و پالتو چرم را در خانه بشویید. یکی از روش‌های شستشوی کت و پالتو چرم در خانه استفاده از محلول آب گرم و صابون است. برای این کار یک ظرف را پر از آب گرم کنید، توجه کنید که آب داغ نباشد و دمای مناسبی داشته باشد. مقداری صابون ملایم به همراه چند قطره مکایع ظرفشویی در آب بریزید و هم بزنید. اگر از شوینده‌های قوی و آنزیم‌دار برای شستشوی کت و پالتو چرم استفاده کنید، علاوه‌بر احتمال آسیب‌ دیدن چرم، رنگ کت و پالتوی چرم شما نیز خراب خواهد شد.

بعد از حل شدن شوینده‌ها در آب و درست شدن محلول، یک اسفنج یا دستمال نرم را به محلول آغشته کنید و به آرامی روی سطح چرم بکشید. دقت کنید که آب اضافی را از دستمال و اسفنج بگیرید، اگر بیش از اندازه به محلول آغشته باشند آب در تار و پود چرم نفوذ می‌کند و کت و شلوار چرم را خراب می‌کند. همچنین دستمال و اسفنج نباید زبر باشد و یا دستمال را محکم روی چرم بکشید، چون باعث ایجاد خط و خراش روی کت و پالتو چرم می‌شود.

 

شستشوی لباس چرم

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همانطور که گفتیم، اسفنج و یا دستمال آغشته به محلول را به آرامی روی سطح کت و پالتو چرم بکشید، حرکات دست باید آرام و ملایم باشد تا لباس سریع‌تر تمیز شود. برای پاک کردن لک‌ها از روی سطح کت و پالتو چرم، دقت و حوصله بیشتری به خرج دهید.

مجدد در یک ظرف مقداری آب ولرم بریزید و با یک اسفنج یا دستمال نرم به صورت دورانی رو سطح پالتو چرم بکشید، این کار را تا زمانی که مطمئن شوید محلول از روی سطح لباس چرم کاملاً پاک شده است ادامه دهید. با یک حوله نرم و خشک رطوبت را از سطح لباس چرم بگیرید، سپس کت و پالتو چرم را روی یک چوب‌لباسی آویزان کنید و اجازه دهید با جریان هوا خشک شود. برای خشک کردن لباس چرم از شوفاژ و یا حرارت بخاری استفاده نکنید. از این روش برای شستن تمام اکسسوری‌های چرمی مانند دستکش، کلاه و کیف استفاده کنید.

استفاده از شوینده‌های مخصوص چرم یکی از روش‌های مناسب برای شستشوی لباس‌ چرم است. این شوینده‌ها لکه‌های چربی و کثیفی را به خوبی از سطح لباس پاک می‌کند و به لباس چرم شما هم آسیبی وارد نمی‌کند. شوینده‌های مخصوص چرم به صورت ژل، اسپری و صابون است و در فروشگاه‌های بزرگ به فروش می‌رسد.

برای تمیز کردن کت و پالتو چرم با شوینده مخصوص چرم، چند قطره از شوینده را روی یک پارچه نرم بریزید. سپس به آرامی و به حالت دورانی روی سطح چرم بمالید. فراموش نکنید که برای این کار از از اسفنج و دستمال نرم استفاده کنید. شوینده را آنقدر روی سطح لباس چرم بمالید تا کاملاً جذب چرم شود. سپس با یک دستمال تمیز آثار شوینده را از روی لباس پاک کنید. اگر از شوینده مخصوص چرم برای شستشو استفاده کرید، نیاز نیست لباس چرم را آبکشی کنید.

قبل از شستشوی لباس چرم دستورالعمل شستشوی لباس را بخوانید و یا از فروشنده راهنمایی بگیرید. با توجه به جنس و نوع چرم طرز شستشوی چرم‌ها متفاوت است. مهم نیست که لباس چرم شما از چه نوعی است، باید از شوینده‌‌های ضدآب برای شستشو استفاده کنید. آب عمر چرم را کوتاه می‌کند همچنین سعی کنید از کت و پالتو چرم در روزهای بارانی استفاده نکنید. در سال یک الی دو بار برای مراقبت از لباس چرمی خود از واکس و یا کرم‌های مخصوص استفاده کنید تا کت و پالتوی چرم شما خشک و پوسته پوسته نشود و نرم و انعطاف‌پذیر باشد. توجه کنید که هرگز از کت و پالتوی چرم را تا نکنید و در جای خنک آویزان کنید.

 

شستشوی لباس چرم

 

 

استفاده از شوینده‌های مخصوص چرم یکی از روش‌های مناسب برای شستشوی لباس‌های چرم است. این شوینده‌ها لکه‌های چربی و کثیفی را به خوبی از سطح لباس پاک می‌کند و به لباس چرم شما هم آسیبی وارد نمی‌کند.

 

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی، بارانی و کاپشن

شستشوی بارانی و کاپشن به نسبت آسان‌تر است. شما می‌توانید بارانی و یا کاپشن را در ماشین لباسشویی بشویید. اما قبل از شستشو حتماً برچسب روی لباس را بخوانید تا نسبت به نحوه شستشو و درجه حرارت آب اطلاع داشته باشید. برای شستن بارانی و کاپشن از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. برای شستشوی بارانی و کاپشن از آب با درجه حرارت بالا دوری کنید.

 

شستشوی لباس چرم

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • برای سشتشوی لباس‌های رمستانی از شوینده‌های ملایم استفاده کنید و از شستن لباس‌های زمستانی با شوینده‌های قوی و آنزیم‌دار دوری کنید.
  • برای شستشوی لباس‌ها زمستانی می‌توانید از خشکشویی حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • شتسشوی لباس‌های پشمی و لباس‌های بافت دقت کنید که شوینده فاقد آنزیم و درجه حرارت آب پایین باشد، هرگز لباس‌‍‌های پشمی و لباس‌های بافت را برای خشک شدن آویزان نکنید.
  • برای شستشوی پالتو خز و پوست هرگز به سراغ ماشین لباسشویی نروید.
  • بهترین روش برای شستوی لباس‌های چرمی مانند کت و پالتو، استفاده از شوینده‌های مخصوص چرم است.

 

مطالب مرتبط

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *