نکات خانه‌داری

نحوه صحیح بسته‌بندی لباس‌ها در فصل سرد

 

یکی از دغدغه‌ها هنگام تغییر فصل، جمع کردن و بسته‌بندی لباس‌های فصل گذشته مانند لباس‌های زمستانی و تابستانی و جایگزین کردن لباس‌های مناسب فصل جدید است. یکی از صحنه‌هایی که هر فصل، در خانه با آن مواجه می‌شویم کمد لباس‌های بهم ریخته و کلافگی و ناتوانی از بسته‌بندی لباس‌ها است. این یکی از دردسرهای هر فصل قبل از بسته‌بندی لباس‌های فصل است

احتمالا به تعداد لباس‌های فصل گذشته اضافه شده که بسته‌بندی را با مشکل روبرو می‌کند. قبل از بسته‌بندی لباس‌‌های فصل کافی است چند قانون ساده را رعایت کنیم، تا لباس‌ها منظم بسته‌بندی شوند.

 

 کمد لباس‌ها

 

در این مقاله سعی داریم چند راهکار کاربردی برای جمع‌آوری و بسته‌بندی لباس‌ها ارائه دهیم.

قانون اول: بسته‌بندی لباس‌های دورریختنی‌ و بدون کاربردها ممنوع

در کمد لباس‌ها معمولاً لباس‌هایی وجود دارد که به دلایل مختلفی، مثل تغییر سایز که باعث تنگ یا گشاد شدن لباس‌ها می‌شود از آنها استفاده نمی‌شود. یا لباس‌هایی هستند که به قول معروف از مد افتاده شدن و تمایلی به پوشیدن دوباره آنها نیست.

 همچنین لباس‌هایی وجود دارد که عمر آنها به پایان رسیده و دیگر قابل پوشیدن نیستند.

هنگام برخورد با این لباس‌ها باید از قانون فنگ شویی پیروی کنیم: وسایلی که آنها استفاده نمی‌شود باید کنار گذاشته شوند.

لباس‌هایی که کهنه شدن را می‌توانید دور بریزید و یا اگر با هنر خیاطی آشنایی دارید می‌توانید آنها را به شکل دیگری مورد استفاده قرار دهید. مثلاً شلوارهای جین کهنه را می‌توانید به کیف و یا شلوارک تبدیل کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم اگر سرتان شلوغ است و این کار  به زمان‌های دور موکول می‌شود، این لباس‌ها را زودتر دور بریزید.

لباس‌هایی که همچنان قابل استفاده هستند را نیز در یک بسته‌بندی مناسب به مراکز خیریه هدیه دهید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 قانون دوم: شستشو و تعمیر قبل بسته بندی لباس‌ها

یکی از نکات مهم هنگام بسته‌بندی لباس‌های تابستانی نظافت و شستشوی آنها است. همه لباس‌ها را با دقت بررسی کنید تا کوچک‌ترین لک یا بوی نامطبوعی نداشته باشند. ممکن است لباسی را در طول فصل یکبار پوشیده باشید و فراموش کردید که آن را بشویید و در کمد لباس‌ها قرار داده‌اید، ولی زمان بسته‌بندی باید دقت کنید که هیچ لباس نشسته‌ای را جمع‌آوری و بسته‌بندی نکنید.

ابتدا لباس‌ها را با دقت بررسی کنید، اگر روی لباس لکه یا آلودگی وجود دارد با توجه به نوع آن لکه را از بین ببرید.

لباس‌های کثیف انواع آلودگی و کپک را به خود جذب می‌کنند که باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. عطر، لوسیون و عرق بدن باعث ایجاد لکه‌های زرد و بوی نامطبوع در لباس می‌شود.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که لکه‌ها به مرور در بافت پارچه تثبیت می‌شوند و لکه‌بری را با مشکل مواجه می‌کنند، پس لکه‌های روی لباس را قبل از بسته بندی و انبار کردن در هرفصل انجام دهید.

نکته مهم بعدی که باید قبل از بسته بندی لباس‌ها باید توجه کرد، تعمیر لباس‌ها است.

در طول فصل وقتی لباس را به تن می‌کنید ممکن است، درز لباس باز شده باشد، زیپ آن در رفته باشد و یا دکمه‌های آن شل یا افتاده و یا مشکلات دیگر پیدا کرده باشد که نیاز به دوخت و تعمیر دارد، بهتر است قبل از بسته بندی و انبار کردن آنها را بدوزید و یا تعمیر کنید.

 

قبل از بسته‌بندی لباس‌های فصل

 

 

لکه‌ها به مرور در بافت پارچه تثبیت می‌شوند و لکه‌بری را با مشکل مواجه می‌کنند، پس لکه‌های روی لباس را قبل از بسته بندی و انبار کردن در هرفصل انجام دهید.

 

قانون سوم: کیف‌ها را خالی و کفش‌ها را تمیز کنید

اکثر افراد هنگام بسته‌بندی لباس‎های فصل فقط دقت زیادی در جمع کردن مانتو، کت، روسری، شلوارها به خرج می‌دهند و به نظافت و بسته‌بندی کیف‌ها و کفش‌ها بی‌توجه هستند.

به طور معمول کمتر اتفاق می‌افتد که افراد برای هر فصل کیف خاصی داشته‌باشند که با شروع فصل جدید دیگر نشود از آن استفاده کرد. معمولاً کیف‌هایی که طراحی و جنس خاصی دارند مثل انواع کیف‌های حصیری و یا پارچه‌ای که برای استفاده در فصل مشخصی طراحی شده‌اند بیشتر متعلق به خانم‌ها است و کیف آقایون در هر فصل قابل استفاده است.

قبل از بسته‌بندی کیف‌ها چه نکاتی باید رعایت کرد؟

داخل کیف‌ها را بررسی کنید تا هیچ لوازمی به خصوص آرایشی و عطر داخل آن نباشد. وجود لوازمی مانند عطر، خودنویس، دستمال مرطوب، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در کیف‌ها هنگام بسته‌بندی باعث ایجاد لک می‌شود که از بین بردن آن سخت و یا گاهی نشدنی است، پس به دقت داخل کیف‌ها را بررسی کنید.

اگر جنس کیف پارچه‌ای و قابل شستشو است آن‌ها را قبل از بسته بندی بشویید. فقط باید مراقب باشید که کیف و تزئینات آن آسیب نبیند. اگر قصد دارید کیف را در ماشین لباسشویی بشویید آن را داخل محفظه‌ای مانند روبالشی زیپ‌دار و یا محفظه‌های مخصوص قرار دهید، درجه حرارت آب را تنظیم کنید و از ماده شوینده قوی نیز استفاده نکنید.

کیف‌های حصیری را قبل از بسته بندی به آرامی دستمال بکشید و داخل کیسه‌ای پارچه‌ای قرار دهید، این کیف‌ها حشرات و جانواران موذی را به خود جذب می‌کنند، پس حتماً داخل کیسه پارچه‌ای گلوله‌های نفتالین و اسطوخودوس قرار دهید. همچنین هنگام بسته‌بندی این کیف‌ها باید مراقب باشید که ضربه‌ و فشاری به آن وارد نشود تا باعث شکسته شدن حصیرها یا دسته‌های چوبی شود.

 

 

وجود لوازمی مانند عطر، خودنویس، دستمال مرطوب، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در کیف‌ها هنگام بسته‌بندی باعث ایجاد لک می‌شود که از بین بردن آن سخت و یا گاهی نشدنی است، پس به دقت داخل کیف‌ها را بررسی کنید.

 

اما نکات مهم هنگام بسته‌بندی کفش‌ها چیست؟

کف کفش‌ها را قبل از بسته بندی تمیز کنید تا هیچگونه خاک و آلودگی نداشته باشد، رویۀ کفش‌ها را نیز باید تمیز باشند. اگر جنس کفش پارچه‌ای است می‌توانید با آب ولرم و یک برس نرم بشویید و بعد از خشک شدن کامل آنها را بسته‌بندی کنید. دقت کنید که کفش هیچ رطوبت نداشته باشد. رطوبت به خصوص در فضای تاریک باعث ایجاد کپک می‌شود و حشراتی مانند سوسک را نیز به خود جذب می‌کند.

کفش‌هایی که جنس آنها چرم است را نیز باید قبل از بسته‌بندی واکس بزنید؛ حواستان باشد که از واکس‌های فوری استفاده نکنید. این واکس‌ها باعث آسیب به چرم و ترک خوردن آن می‌شود.

همچنین در داخل کفش‌ها روزنامه یا قالب قرار دهید که ظاهر کفش تغییر نکند.

پس از تمیز کردن کفش‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای قرار دهید و داخل کیسه را گلوله نفتالین و اسطوخودوس قرار دهید.

 

قبل از بسته‌بندی لباس‌های فصل

 

قانون چهارم: لازم به بسته‌بندی تمام لباس‌ها نیست

بعضی از لباس‌ها در فصل پاییز نیز قابل استفاده هستند، به عنوان مثال مانتوها و تیشرت‌هایی که خیلی نازک نیستند و با انواع سوییشرت، کت چرم و کاپشن در فصل سرما به خصوص پاییز هم می‌شود از آنها استفاده کرد نیاز به بسته‌بندی و جمع کردن ندارند.

 

 

مانتوها و تیشرت‌هایی که خیلی نازک نیستند و با انواع سوییشرت، کت چرم و کاپشن در فصل سرما به خصوص پاییز هم می‌شود از آنها استفاده کرد نیاز به بسته‌بندی و جمع کردن ندارند.

 

قانون پنجم: استفاده  از کارتون‌های مقوایی در بسته‌بندی لباس‌ها ممنوع

بسته‌بندی لباس‌ها با کارتون‌های مقوایی کار اشتباهی است، مقوا اسیدی است و چسبی که در تولید آنها استفاده می‌شود حشرات و آفات را جذب می‌کند.

برای بسته‌بندی لباس‌ها بهتر است از محفظه و جعبه‌های پلاستیکی استفاده کنید. حشرات و جانوارن موذی در داخل این جعبه‌های پلاستیکی نفوذ نمی‌کنند و شما دسترسی راحت‌تری به لباس‌ها دارید.

قبل از آنکه لباس‌ها را داخل جعبه‌های پلاستیکی قرار دهید، داخل آن را تمیز کنید و مواد رطوبت گیر قرار دهید.

اگر در زمستان قصد سفر ندارید و یا چمدانی دارید که فعلاً از آن استفاده نمی‌کنید، می‌توانید در بسته‌بندی لباس‌ها از آنها کمک بگیرید و آنها را به راحتی در داخل کمد لباس‌هایتان قرار دهید.

باید دقت کنید که محل قرار گیری لباس‌های بسته‌بندی شده به اندازه کافی خنک و تاریک باشد. وجود کمترین رطوبت باعث ایجاد بوی نامطبوع و کپک در لباس‌ها و نور نیز باعث تغییر رنگ آنها می‌شود.

 

قبل از بسته‌بندی لباس‌های فصل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قانون ششم: از چوب لباسی و کاور مناسب در بسته‌بندی لباس‌ها استفاده کنید

اگر مانتو و یا کتی دارید که قابل تا کردن نیست و یا ممکن است با تا کردن شکل ظاهری آنها تغییر کند، باید آنها را رو یک چوب لباسی مناسب آویزان کنید و کاور مناسبی از جنس الیاف روی آن بکشید و در داخل کمد قرار دهید.

در قسمت انتهایی کمد لباس‌ها قرار دهید و لباس‌های زمستانی مانند پالتو، کاپشن و ژاکت‌ها را در قسمت ابتدایی کمد قرار بگیرد.

هنگام بسته‌بندی لباس‎های فصل چوب‌ لباسی مناسبی را انتخاب کنید. هرگز از چوب لباس‌های نازک که سریع حالت خود را ازدست می‌دهند استفاده نکنید، چون باعث تغییر در شکل ظاهری لباس‌ها می‌شود. همچنین از چوب لباسی‌های پددار برای آویزان کردن لباس‌های ابریشمی در داخل کمد لباس‌هایتان استفاده کنید تا لباس‌ها به راحتی از روی آن سر نخورند.

 

کمد لباس‌ها

 

قانون هفتم: مرتب تا بزنید

هنگام بسته‌بندی لباس‌های تابستانی باید این نکته را فراموش نکیند که لباس‌ها شش ماه بی استفاده درون بسته‌بندی قرار دارد، پس باید با روشی صحیح آنها را تا کرد.

تا زدن لباس‌ها با روش نامناسب باعث چروک شدن بیش از اندازه و یا حتی تغییر ظاهر در لباس‌ می‌شود.

تصویر زیر نحوه درست تا زدن لباس را نشان می‌دهد.

 

کمد لباس‌ها

 

 

تا زدن لباس‌ها با روش نا مناسب باعث چروک شدن بیش از اندازه و یا حتی تغییر ظاهر در لباس‌ می‌شود.

 

قانون هشتم: از برچسب در بسته‌بندی لباس‌ها استفاده کنید

لباس‌های تابستانی را با توجه به به حجمی که اشغال می‌کنند داخل جعبه قرار دهید. ابتدا لباس‌های حجیم‌تر مثل مانتو‌ها و کت‌ها را قرار دهید و سپس لباس‌های کم حجم‌ مثل تیشرت و روسری‌ها را روی آنها بگذارید. بعد از بسته‌بندی  روی جعبه‌ را برچسب بزنید و مشخص کنید که درون هر جعبه چه لباس‌هایی قرار دارد.

بعد از بسته‌بندی لباس‌ها طبق نکاتی که در سطرهای بالا به آن اشاره کردیم، نوبت جایگیری جعبه‌های لباس‌ می‌رسد.

یکی از نقاطی که می‌توانید لباس‌های بسته‌بندی شده را در آن قرار دهید، زیر تخت است. همچنین تخت‌های فنر دار که که به راحتی باز و بسته می‌شوند فضای مناسبی برای نگهداری لباس‌های بسته‌بندی شده‌است.

این نکته را در نظر داشته‌باشید که جعبه‌هایی که در زیر تخت قرار می‌گیرد باید سایز و ارتفاع مناسبی داشته‌باشند که به راحتی زیر تخت قرار بگیرد و شما نیز برای نظافت فضای زیر تخت بتوانید آنها را حرکت دهید.

 

 

لباس‌ها را با توجه به به حجمی که اشغال می‌کنند داخل جعبه قرار دهید. ابتدا لباس‌های حجیم‌تر مثل مانتو‌ها و کت‌ها را قرار دهید و سپس لباس‌های کم حجم‌ مثل تیشرت و روسری‌ها را روی آنها بگذارید.

 

اما اگر می‌خواهید لباس‌های بسته‌بندی شده را در طبقات بالای کمد لباس‌هایتان قرار دهید می‌توانید از جعبه‌هایی با ابعاد مختلف استفاده کنید.

انباری و اتاق‌ زیر شیروانی بدترین محل‌ها برای نگهداری لباس‌ها است. این مناطق معمولاً مرطوب هستند و باعث ایجاد کپک در لباس‌ها می‌شود، همچنین ممکن است حشرات و جانوارن موذی مثل سوسک و موش در این مناطق باشد.

اگر کمد شما به اندازه کافی بزرگ و جادار است می‌توانید فضای اضافی آن را طبقه بندی کنید یا کشو درون قرار دهید.

 

قبل از بسته‌بندی لباس‌های فصل

 

بعد از بسته بندی لباس‌های تابستانی نوبت به جایگیری و قرار دادن لباس‌های زمستانی و پاییزی در کمد لباس‎ها است، هنگام جایگیری لباس‌های زمستانی و پاییزی در کمد چند نکته را رعایت کنید:

  • هرگز لباس‌های بافتنی را در کمد لباس‌ها آویزان نکنید، چون باعث تغییر شکل در لباس می‌شود.
  • لباس‌های فصل جدید را به ترتیب بیشترین و کمترین لباس آویزان کنید و یا در کشو قرار دهید.
  • دستکش، کلاه و شالگردن را در کشویی جداگانه در کمد لباس‌هایتان قرار دهید.
  • کت‌ها و لباس‌های چرمی را در قسمتی از کمد لباس‌ها قرار دهید که باز و بسته شدن در کمد باعث ایجاد خراش بر روی آنها نشود.
  • به دلیل سنگینی لباس‌های زمستانی باید از چوب لباسی‌های محکم استفاده کنید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

جمع‌بندی:

  • قبل از اقدام به بسته‌بندی لباس‌های تابستانی آنها را بشویید و دقت کنید هیچ لباس نشسته‌ای را بسته‌بندی نکنید.
  • در بسته‌بندی لباس‌های تابستانی از رطوبت‌ گیر و گیاهانی مانند اسطوخودوس، سدر و رزماری استفاده کنید.
  • در بسته‌بندی لباس‌ها از جعبه‌ها پلاستکی و کاورهای الیاف طبیعی استفاده کنید.
  • فضای قرار گیری جعبه‌ باید تهویه و به دور از رطوبت و نور باشد.
  • لباس‌ها را منظم تا کنید تا باعث چروک شدن بیش‌از اندازه لباس‌ها نشود.
  • کفش‌ها و کیف‌ها را قبل از بسته‌بندی تمیز کنید.
  • روی جعبه لباس‌های بسته‌بندی شد برچسب بزنید.
  • لباس‌های تابستانی که در فصول سرد نیز قابل پوشیدن است بسته‌بندی نکنید.
  • اگر لباس و کفش شما نیاز به تعمیر دارد قبل از بسته‌بندی آنها را تعمییر کنید.

 

مطالب مرتبط

اختلافات رایج در آپارتمان میان ساکنان ساختمان

اگر افراد از قوانین آپارتمان نشینی آگاه نباشند اختلاف میان ساکنان ساختمان ، هر بار به شکایت و دادسرا کشیده خواهد شد. رایج‌ترین اختلاف بین همسایه‌ها درگیری بر سر مشاعات […]

ورزش در خانه با تمرین‌های مختصر و مفید

  این روزها آنقدر برنامه‌ زندگی‌‌مان فشرده شده است که کمتر برای سلامتی‌مان وقت می‌گذاریم. زندگی ماشینی تحرکمان را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل است که روز […]

تجربه متفاوت زندگی در پنت هاوس و مزایا و معایب آن

  احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی […]

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

طراحی باشگاه ورزشی خانگی بهداشتی و سالم

  این روزها استفاده از باشگاه‌های ورزشی طرفداران زیادی دارد اما در کنار مزایایی که این باشگاه‌ها دارند معایبی هم دارند که استفاده از آنها برای هر فردی با شرایط […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *