بازارچه ساختمان

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

 

خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی که در آغاز راه بودند. جهیزیه‌ها ساده بودند و نیازهای یک زندگی را تامین می‌کردند. ولی امروزه جهیزیه‌ پر زرق و برق شده و خانواده‌ها هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. این روزها در لیست جهیزیه خرید وسایل غیرضروی مانند سرخ‌کن در کنار خرید یخچال و فریزر و یا ماشین لباسشویی به چشم می‌خورد. اما در وسایل جهیزیه برای شروع یک زندگی مشترک خرید ماشین لباسشویی مهم است یا آبمیوه‌گیر؟ افزایش قیمت‌ کالاها و وضعیت اقتصادی نیز باعث سخت شدن تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان شده است. در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی را برای خرید یک جهیزیه مقرون به صرفه ارائه دهیم.

خرید جهیزیه

ماراتن خرید و چیدن جهیزیه عروس از چند ماه قبل از مراسم عروسی شروع می‌شود. بر اساس سنت قدیمی تهیه جهیزیه به عهده خانواده عروس است. در گذشته زمانی که دختر خانواده به سن ازدواج می‌رسید، مادر خانواده کم‌کم وسایلی را می‌خرید و آرام آرام جهیزیه دخترش را برای زندگی مشترکش در آینده فراهم می‌کرد. اما امروزه با این امکان وجود ندارد. وسایل مدام در حال تغییر هستند و هر روز مدل‌های متنوعی وارد بازار می‌شود. از طرف دیگر خانه‌ها کوچک‌تر شده و امکان تهیه و نگهداری جهیزیه به سبک قدیم وجود ندارد. این روش باعث کاهش فشار مالی به خانواده می‌شد ولی بنا به دلایلی که گفتیم این روش منسوخ شده است.  بنابراین تهیه جهیزیه به چند ماه قبل از مراسم عروسی زوج موکول می‌‍‌شود.

 

وسایل جهیزیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تهیه لیست کامل از  خرید وسایل جهیزیه

زوج‌های جوان هنگام خرید جهیزیه سردرگم  هستند، نمی‌دانند چه وسایلی را باید بخرند و یا خرید کدام یک از وسایل اولویت دارد. برای خلاصی از این سردرگمی یک لیست از وسایلی را که برای شروع زندگی مشترک به آنها نیاز است مثل خرید ماشین لباسشویی یا خرید یخچال و فریزر تهیه کنید. با تهیه لیستی از کالاهای جهیزیه، هنگام خرید دچار بی‌نظمی و فراموشی نمی‌شوید. کالا‌ها را بر اساس کاربرد آنها دسته‌بندی کنید.

به چند روش می‌توانید کالا‌ها را دسته‌بندی کنید، به عنوان مثال می‌توانید یه دسته از لیست جهیزیه مختص وسایل برقی و یه دسته مختص وسایل چوبی و… باشد. حتی می‌توانید وسایل هر قسمت خانه را در یک دسته قرار دهید، مثلاً وسایل پذیرایی در یک دسته، وسایل اتاق خواب در دسته دیگر و وسایل آشپزخانه در دسته مجزا قرار دهید.

 

لیست وسایل جهیزیه

 

 

زوج‌های جوان هنگام خرید جهیزیه سردرگم  هستند، نمی‌دانند چه وسایلی را باید بخرند و یا خرید کدام یک از وسایل اولویت دارد.

 

با توجه به خانه زوج شروع به خرید جهیزیه کنید

قبل از شروع به خرید جهیزیه منزل مسکونی که قرار است زوج در آن زندگی مشترکشان را در آن آغاز کنند، بررسی کنید و به تناسب متراژ و نقشه خانه شروع به خرید وسایل جهیزیه کنید. با این کار از خرید وسایل غیرضروری جلوگیری می‌شود و چیدن جهیزیه نیز بدون دردسر انجام می‌شود. اگر بدون در نظر گرفتن متراژ و معماری خانه اقدام به خرید جهیزیه کنید احتمال دارد بعضی از وسایلی که خریده‌اید جایی در خانه نداشته باشند. بنابراین برای جلوگیری از دردسرهای بعدی متراژ و نقشه خانه را در نظر بگیرید. تصور کنید که شما زمان خرید وسایل آشپزخانه، گاز نیز خریداری کرده‌اید در حالی که خانه مجهز به گاز رومیزی است، در این حالت عملاً پول‌تان به هدر رفته و متحمل ضرر شده‌اید و نگهداری از کالای اضافی نیز دردسر خواهد داشت.

 

خرید یخچال و فریزر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مشورت گرفتن هنگام تهیه لیست و خرید جهیزیه

بعد از اینکه لیست جهیزیه را تهیه کردید، در مورد برندهای موجود در بازار تحقیق کنید و اطلاعات کسب کنید. برای این کار می‌‎توانید از اینترنت کمک بگیرید و یا می‌توانید از دوستان و آشنایان کمک بگیرید. البته دقت کنید که سلیقه و شرایط اقتصادی افراد متفاوت است و شما با توجه به بودجه و ملزوماتی که در نظر گرفته‌اید برند وسایل جهیزیه‌تان را انتخاب کنید. متاسفانه این تصور غلط نیز وجود دارد که برند وسایل برقی و لوازم آشپزخانه را از برندهای مطرح خارجی تهیه شود بهتر است و برند‌های ایرانی فاقد کیفیت است. این تصور غلطی است و شما در میان برندهای ایرانی وسایل برقی و لوازم آشپزخانه با کیفیتی تهیه کنید.

نکته دیگری که باید توجه کنید این است که در مورد برند هر وسیله به صورت جدا تحقیق کنید، امکان دارد تلویزیون یک برند کیفیت بالایی داشته باشد اما کیفیت ماشین لباسشویی آن متوسط باشد. وقتی که تحقیقات لازم را انجام داده‌اید، دیدتان باز است و در دام تبلیغات فروشندگان گرفتار نخواهید شد.

به این موضوع توجه کنید که شما در ابتدای راه قرار دارید و به مرور می‌توانید وسایل خانه‌تان را ارتقا دهید و نیاز نیست به اندازه یک زوج که مدت بیشتری از زندگی مشترکشان می‌گذرد، وسیله تهیه کنید.

 

لیست وسایل جهیزیه

 

 

دقت کنید که سلیقه و شرایط اقتصادی افراد متفاوت است و شما با توجه به بودجه و ملزوماتی که در نظر گرفته‌اید برند وسایل جهیزیه‌تان را انتخاب کنید.

 

تهیه وسایل آشپزخانه، پرخرج‌ترین قسمت خرید جهیزیه

خرید وسایل آشپزخانه پرهزینه‌ترین قسمت خرید جهیزیه است. آشپزخانه قلب خانه است و زمانی که وسایل آشپزخانه را خریداری می‌کنید مانند این است که نصف وسایل جهزیه را تهیه کرده‌اید. قیمت وسایل خانگی به ویژه در دو ستال اخیر رشد سرسام‌آوری را داشته است. قیمت اقلام با فاصله کمی تغییر می‌کند. در این شرایط بهتر است از خرید وسایل غیرضروری چشم‌پوشی کنید. قبل از اینکه شروع به تهیه وسایل آشپزخانه طبق لیست جهیزیه کنید، رنگ دلخواه‌تان را برای دکوراسیون آشپزخانه مشخص کنید.

ابتدا وسایل بزرگ و مهم آشپزخانه را خریداری کنید

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم، وسایل ضروری را ابتدای لیست جهیزیه قرار دهید. وسایل ضروری شامل یخجال و فریزر، ماشین‌ لباسشویی و سایر وسایل برقی آشپزخانه است. با خرید اقلام بزرگ از لیست جهیزیه خیال‌تان تا حدی آرام می‌شود و با خاطری آسوده به دنیال خرید کالاهای بعدی می‌روید. برای خرید کالاهای بزرگ مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون زمان و هزینه بیشتری صرف کنید، چون قرار است این وسایل تا سالها برای شما کار کنند.

 

خرید یخچال و فریزر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 زمان خرید وسایل اولویت‌ها را فراموش نکیند!

ممکن است وقتی برای خرید جهیزیه به فروشگاه قدم بگذارید، وسوسه شوید و دل‌تان بخواهد وسایلی که اولویت کمتری دارند را نیز خریداری کنید. ولی توجه کنید که بدون وسایلی مانند آبمیوه‌گیر و یا ساندویچ‌ساز می‌توانید زندگی را شروع کنید ولی بدون ماشین لباسشویی و یا جاروبرقی زندگی کردن دشوار به نظر می‌رسد.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند برای کالاهای ضروری مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی هزینه کمتری کنند ولی کالاهای غیرضروری مانند چرخ گوشت و یا تستر در جهیزیه‌شان باشد. این روش غیر منطقی است و پیشنهاد می‌کنیم خود را گرفتار تجملات نکنید. کالاهای ضروری قرار است تا سال‌ها برای شما کار کنند پس اولویت اول هستند.

 

خرید ماشین لباسشویی

 

 

توجه کنید که بدون وسایلی مانند آبمیوه‌گیر و یا ساندویچ‌ساز می‌توانید زندگی را شروع کنید ولی بدون ماشین لباسشویی و یا جاروبرقی زندگی کردن دشوار به نظر می‌رسد.

 

راهنمای خرید یخچال و فریزر

یکی از گران‌ترین و مهم‌ترین اقلام جهیزیه، یخچال و فریزر است. برای خرید یخچال و فریزر جهیزیه علاوه بر بودجه به ابعاد آشپزخانه‌تان توجه کنید. یخچال و فریزر با برندهای مختلف داخلی و خارجی زیادی در بازار است که با توجه به بودجه‌ای در نظر گرفته‌اید، مدل مناسبی را انتخاب کنید.

 خرید ساید بای ساید الزامی نیست!

 اگر بودجه شما محدود است خرید یخچال و فریزر ساید بای ساید را فراموش کنید. اما اگر برای خرید این مدل یخچال و فریزر به مشکل بر نمی‌خورید ابعاد آن را با توجه به آشپزخانه بسنجید. در مقابل بعضی از زوج‌ها تصور می‌کنند که یخچال و فریزر کوچک برای احتیاجات آنها کافی است و نیاز به ولخرجی و خریدن یخچال و فریزر بزرگ‌تر نیست. این تصور غلطی است، یخچال و فریزر قرار است برای شماها تا سال‌ها کار کند و باید بتواند نیازهای یک خانواده سه نفره را تامین کند.

حتماً به برچسب انرژی روی یخچال و فریزر توجه کنید و یخچال و فریزرهای پرمصرف هزینه‌های شما را در دراز مدت افزایش می‌دهند. با توجه به قیمت‌ها یخچال و فریزر‌های مدل کمبی برای زوج‌های جوان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد و نیازهای آنها را برطرف کند.

 

خرید یخچال و فریزر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی نیز از اقلام مهم در تهیه جهیزیه است. ماشین لباسشویی نیز مانند یخچال و فریزر جز اقلامی است که قرار است یک زوج تا سال‌ها از آن استفاده کنند. هنگام خرید باید به ابعاد و گنجایش ماشین لباسشویی توجه کرد. معمولاً برای زوج‌های جوان ماشین لباسشویی با گنجایش 5 کیلوگرم مناسب است. این ظرفیت برای شستشوی لباس‌های روزانه کافی است و در صورت نیاز ملحفه و پرده‌ها را نیز می‌توانید با ماشین لباسشویی 5 کیلوگرمی بشویید. زمان خرید ماشین لباسشویی گول تبلیغات را نخورید، ممکن است بسیاری از برنامه‌های شستشو هرگز برای شما قابل استفاده نباشد ولی باعث افزایش قیمت ماشین لباسشویی می‌شود.

 

خرید ماشین لباسشویی

 

 

زمان خرید ماشین لباسشویی گول تبلیغات را نخورید، ممکن است بسیاری از برنامه‌های شستشو هرگز برای شما قابل استفاده نباشد ولی باعث افزایش قیمت ماشین لباسشویی می‌شود.

 

راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون یکی دیگر از کالاهای مهم و ضروری هنگام  تهیه جهیزیه است. برای خرید تلویزیون نیز باید به ابعاد آن توجه کرد. تلویزیون یکی از وسایل تفریح و سرگرمی در خانه به شمار می‌رود. حتما متناسب با ابعاد سالن نشیمن تلویزیون انتخاب کنید، برای یک سالن کوچک تلویزیونی با ابعاد بزرگ مناسب نیست و برعکس. یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید تلویزیون به آن دقت کنید، کیفیت تصویر است، میزان وضوح و کیفیت تصویر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تلویزیون است.

امروزه مدل‌های مختلف تلویزیون مانند OLED، QLED و LED که هر کدام ویژگی‌های مختلفی دارند، در بازار موجود است. برای یک زوج جوان تلویزیون LED با کیفیت تصویر فول HD مناسب است.

 

خرید ماشین لباسشویی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

راهنمای خرید سرویس خواب

سرویس خواب مناسب علاوه‌بر زیبایی راحت است. بعضی از زوج‌ها هنگام  خرید سرویس خواب راحتی را قربانی ظاهر می‌کنند. سرویس خواب شامل تخت خواب، پاتختی، میز آرایش، کمد و پاف است.

سرویس خواب جهیزیه

یکی از نکاتی که باید هنگام خرید سرویس خواب به آن توجه کنید، ابعاد اتاق خواب است. گاهی پیش می‌آید که زوج‌ها بعد از خرید سرویس خواب متوجه شده‌اند که اتاق خواب تنها جای تخت را دارد و متعلقات آن مثل میزآرایش، کمد و پاتختی جایی در اتاق خواب ندارند. بنابراین توجه کنید که ابعاد سرویس خواب با متراژ اتاق خواب متناسب باشد و شما به راحتی بتوانید در اتاق خواب رفت و آمد کنید. معمولاً برای زوج‌های جوان  تخت‌های فنری و یا تخت‌هایی که کشو دارند مناسب است، همینطور میزهای آرایشی که کشو دارند انتخاب خوبی برای آنها است.

تشک مناسب

معمولاً برای خرید خوشخواب یا تشک دو انتخاب پیش رو دارید، تشک فومی و تشک فنردار. تشک‌های فنری یکی از رایج‌‌ترین تشک‌ها هستند و نسبت به تشک‌های فومی قیمت پایین‌تری دارند. هرچه تعداد فنرهای به کار رفته در تشک بیشتر باشدف قیمت تشک بالاتر می‌رود. تشک طبی یا فومی فنر ندارند و نسبت به تشک‌های فنری عمر کوتاه‌تری دارند. تشک‌های فومی از جنس فوم، یونولیت یا اسفنج  است. جای قوس بدن بعد از مدتی روی تشک‌های فومی به جا می‌ماند. متوسط عمر مفید تشک‌های طبی 2 سال است، بنابراین خرید تشک فنردار برای یک زوج جوان مقرون به صرفه خواهد بود.

 

خرید ماشین لباسشویی

 

 

توجه کنید که ابعاد سرویس خواب با متراژ اتاق خواب متناسب باشد و شما به راحتی بتوانید در اتاق خواب رفت و آمد کنید.

 

راهنمای خرید جاروبرقی

جاروبرقی از دیگر وسایل ضروری لیست جهیزیه مانند خرید یخچال و فریزر است که می‌توانید با قیمت مناسب تهیه کنید. تنوع مدل و برند در جاروبرقی نیز زیاد است و زوج‌ها هنگام خرید انتخاب‌های زیادی دارند. با توجه به برند و مدل جاروبرقی قیمت‌ها متفاوت است. هنگام خرید جاروبرقی به اولین چیزی که باید دقت کرد قدرت موتور یا همان مکندگی است.

جاروبرقی‌ها در دو دسته قرار می‌گیرند: جاروبرقی با کیسه و بدون کیسه. جاروبرقی‌های بدون کیسه مانند جارو برقی‌های سطلی بزرگ و جادار و البته سنگین هستند و تخلیه آنها سخت و ناخوشایند است.

دسته دیگر جاروبرقی‌ها که کیسه یا پاکت یکبار مصرف یا دائمی دارند. پاکت‌های دائمی را هر چند وقت یکیار باید تخلیه کرد و شست که مانند جاروبرقی‌های سطلی خوشایند نیست به خصوص برای افراد وسواسی چون هنگام تخلیه گرد و غبار در اطراف پخش خواهد شد. کیسه‌های یکبار مصرف راحت‌تر است و هز چند وقت یکبار تعویض می‌شوند ولی در طول زمان هزینه‌بر خواهد بود.

 

خرید ماشین لباسشویی جهیزیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

یکی از موارد مهم هنگام خرید جاروبرقی توجه به وزن و دسته است، شما حداقل یکبار در طول هفته از جاروبرقی استفاده می‌کنید، پس باید بتوانید به راحتی جاروبرقی را حمل کنید و حرکت دهید. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید جاروبرقی به آن توجه کنید، سر و صدای آن هنگام استفاده است. جاروبرقی پر سر و صدا آرامش خانه را برهم می‌زند. حواس‌تان باشد که به میزان مصرف انرژی دقت کنید چون جاروبرقی از آن دسته وسایل جهیزیه و خانه است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از زوج‌ها تصور می‌کنند که در ابتدای زندگی می‌کنند که جاروهای شارژی‌ مناسب است و برای جاروبرقی هزینه زیادی نکنند. اما جارو‌های شارژی برای استفاده در سطح زیاد  به مدت طولانی مناسب نیست. از طرفی این جاروها مکش و قدرت جاوربرقی را ندارند و برای استفاده در سطح کم مناسب است. جاروبرقی نیز از جمله وسایلی است که قرار است مدت‌ها از آن استفاده کنید بنابراین بهتر است نوع با کیفیت آن را خریداری کنید.

همانطور که گفتیم هنگام خرید جاروبرقی با تنوع مدل و برند روبرو می‌شویم. یکی از وبسایت‌هایی که می‌توانید برای مقایسه و خرید به آن مراجعه کنید، وبسایت دیجی‌کالا است. در دیجی‌کالا می‌توانید قیمت‌ها و مدل‌ها را مقایسه و توضیحات هر مربوط به هر مدل و برند جاروبرقی را مطالعه کنید و در انتها با دید باز خرید کنید.

 

خرید یخچال و فریزر

 

 

تنوع مدل و برند در جاروبرقی مانند خرید یخچال و فریزر است و زوج‌ها هنگام خرید انتخاب‌های زیادی دارند. با توجه به برند و مدل جاروبرقی قیمت‌ها متفاوت است.

 

راهنمای خرید فرش جهیزیه

یکی از وسایلی که هنگام خرید جهیزیه نمی‌توان از آن صرف نظر کرد، فرش است. همانطور که ابتدای متن به آن اشاره کردیم، قبل از خرید وسایل جهیزیه حتما متراژ خانه را در نظر بگیرید، فرش یکی از وسایل جهیزیه است که حتما باید با توجه به ابعاد و متراژ خانه خریداری شود. اصلی‌ترین قسمت‌هایی که باید با فرش پوشانده شود، پذیرایی، اتاق خواب است، گاهی افراد تمایل دارند یک فرش کوچک درآشپزخانه باشد.

فرش ماشینی یا دستباف؟

خرید فرش دستباف یا ماشینی وابسته به بودجه شما است، فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی طول عمر بیشتری دارد. رنگ، جلوه و زیبایی فرش ماشینی از دستباف بیشتر است. ولی این را در نظر بگیرید که برای خرید فرش دستباف باید بیشتر هزینه کنید و که شاید برای ابتدای زندگی لزومی نداشته باشد.

اگر هم  قصد دارید که خانه‌ای با دکوراسیون مدن داشته باشید، طرح‌های فرش دستباف برای دکوراسیون شما مناسب به نظر نمی‌رسد. بنابراین فرش ماشینی برای ابتدای زندگی انتخاب مناسبی است.

 

لیست جهیزیه

 

 

اگر هم  قصد دارید که خانه‌ای با دکوراسیون مدن داشته باشید، طرح‌های فرش دستباف برای دکوراسیون شما مناسب به نظر نمی‌رسد. بنابراین فرش ماشینی برای ابتدای زندگی انتخاب مناسبی است.

 

فرش ماشینی

امروزه تنوع طرح و رنگ در فرش‌های ماشینی زیاد است و با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ می‌شود. هنگام انتخاب فرش باید توجه کنید که فرش با دکوراسیون خانه به خصوص با رنگ پرده و مبلمان هماهنگ باشد. مورد مهمی که باید هنگام خرید فرش جهیزیه به آن دقت کنید اندازه است. مثلاً اگر اندازه سالن شما 20 متر است یک فرش با ابعاد 6 متر مناسب به نظر نمی‌رسد.

هرچقدر تراکم فرش بیشتر باشد ماندگاری بیشتری خواهد داشت. فرش‌هایی که تراکم پایینی دارند بعد از مدتی سفت می‌شوند و شما ناچار به تعویض فرش می‌شوید. معمولا فرش با تراکم 700 به بالا مناسب است و عمر خوبی دارد. این روزها با توجه به سبک‌های دکوراسیون از فرش‌های مدرن با نخ‌های ضخیم و بلند که فرش شگی گفته می‌شود استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم به سراغ این فرش‌ها نروید چون پشیمان خواهید شد. نخ‌های فرش‌ شگی بعد از مدتی از بدنه فرش جدا می‌شوند و زیبایی خود را دست می‌دهند. نظافت این فرش‌ها نیز دشوار است، آشغال یا گرد و غبار به راحتی از فرش جدا نمی‌شوند.

خانه‌ای که زوج‌های جوان در ابتدا در آن ساکن می‌شوند، متراژ پایینی دارند، بنابراین فرش 6 یا 9 متری با تراکم 700 به بالا مناسب است.

 

خرید یخچال و فریزر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 

خرید مبلمان مناسب جهیزیه

مبلمان یکی از ملزومات زندگی امروزی است و در زمان خرید جهیزیه در اولویت لیست جهیزیه قرار دارد. مبلمان در دکوراسیون خانه بیش از هر چیزی به چشم می‌آید. مبلمان یکی از وسایلی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نسبت قیمت بالایی دارد. بنابراین هنگام خرید مبلمان باید به کیفیت و راحتی آن توجه کرد و تنها ظاهر مبلمان در نظر گرفته نشود.

مبلمان استیل یا راحتی؟

مبلمان استیل به واسطه نقش و منبت‌های آن و جلوه‌ای که دارند، هنگام خرید جهیزیه خیلی پر طرفدار است. اما مبلمان استیل برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند و راحتی مورد نظر را ندارند، همچنین فضای زیادی را اشغال می‌کنند که با خانه‌های کوچک زوج‌های جوان تناسبی ندارد. از طرفی قیمت مبلمان استیل نیز به نسبت بالا است. بنابراین خرید مبلمان راحتی برای جهیزیه انتخاب مناسب‌تری است. مبلمان راحتی نسبت به مبلمان استیل قیمت مناسب‌تری دارند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

معمولا ست مبلمان 7 نفره است و شامل کاناپه، مبل تک نفره، میز جلو مبلی و عسلی است. حتما زمان خرید مبلمان نقشه سالن را در نظر بگیرید تا هنگام چیدن مبلمان با مشکل مواجه نشوید. توجه کنید که در سالن علاوه بر مبلمان تلویزیون نیز قرار می‌گیرید و رفت و آمد نیز زیاد است، پس مبلمان را متناسب با متراژ سالن خریداری کنید. اگر سالن کوچک است به جای خرید ست 7 نفره می‌توانید ست 5 نفره تهیه کنید تا فضای کمتری اشغال شود.

 

خرید یخچال و فریزر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

ست ناهارخوری

ست ناهار خوری یکی از وسایل لیست جهیزیه است که با توجه به متراژ پایین خانه زوج‌های جوان جا  دادن آن دشوار است. پیشنهاد می‌کنیم ست ناهار خوری را 4 نفره خریداری کنید، ست ناهارخوری 4 نفره نیازهای یک خانواده 3 نفره تامین می‌کند و فضای کمتری را اشغال می‌کند.

همچنین اگر کانتر آشپزخانه مناسب است می‌توانید به جای خرید ست ناهارخوری صندلی کانتر بخرید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. بنابراین برای یک زوج جوان مبلمان 7 نفرع راحتی با ست ناهار خوری 4 نفره مناسب است.

زمان خرید مبلمان تنها ظاهر را در نظر نگیرید، دقت کنید که کیفیت مبلمان بالا باشد. هنگام خرید مبلمان به جنس چوب و پارچه، نوع فوم و راحتی مبلمان توجه کنید.

 

خرید ماشین لباسشویی جهیزیه

 

 

ماشین لباسشویی نیز از اقلام مهم در تهیه جهیزیه است. ماشین لباسشویی نیز مانند یخچال و فریزر جز اقلامی است که قرار است یک زوج تا سال‌ها از آن استفاده کنند.

 

خرید پرده مناسب

پرده یکی دیگر از وسایل مهم در دکوراسیون خانه است. اگر خانه‌ای که زوج جوان قرار است در آن ساکن شوند اجاره‌ای است بهتر است. بهتر است بابت پرده هزینه زیادی نشود و پرده از پارچه‌هایی با قیمت متوسط دوخته شود.

هنگام انتخاب مدل نیز به نوع سبک دکوراسیون دقت کنید، مثلاً خانه‌ای با دکوراسیون مدرن و مبلمان راحتی پرده‌های ساده مانند مدل پانچی مناسب است.

 

خرید یخچال و فریزر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

وسایل غیرضروری هنگام خرید جهیزیه

گاهی زوج‌های جوان دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند هنگام خرید و یا حتی تهیه لیست جهیزیه چه وسایلی ضروری و چه وسایلی غیرضروری است. گاهی زوج‌های جوان این تصور غلط را دارند که وسایل جهزیه باید به اندازه یک زندگی 40 ساله باشد! اما این موضوع را در نظر بگیرید که شما تازه اول راه هستید و زمان زیادی را دارید که زندگی خود را بسازید. تا به اینجای مطلب هر تمامی وسایلی که گفتیم مانند خرید ماشین لباسشویی یا یخچال و فریزر از اقلام ضروری لیست جهیزیه است. اما وسایلی در لیست وسایل غیرضروری وجود دارد و خرید آنها را می‌توان به آینده موکول کرد. وسایلی که شاید در سال یکبار به استفاده از آنها نیاز باشد و در خانه‌های متراژ پایینی که اغلب زوج‌های جوان در ابتدای زندگی درآنها ساکن می‌شوند، جاگیر است.

به عنوان مثال چرخ گوشت یک وسیله غیرضروری است و به ندرت نیاز به استفاده از آن می‌شود، امروزه در همه فروشگاه‌ها انواع گوشت چرخ کرده وجود دارد، بنابراین این وسیله غیرضروری است، یا وسیله‌ای مانند سرخ‌کن نیز خیلی کم از آن استفاده می‌شود و خرید آن را می‌توان به آینده موکول کرد.

وسایل غیرضروری در لیست جهیزیه:

  • چرخ گوشت
  • سرخ‌کن
  • قهوه‌ساز
  • سرویس قابلمه اضافه
  • تستر یا ساندویچ‌ساز
  • ماشین ظرفشویی
  • یخچال و فریزر جدا یا ساید بای ساید
  • فر برقی
  • سرویس چینی 18 نفره
  • فرش دستبافت
  • سرویس ناهارخوری شش نفره
  • ویترین و بوفه
  • وسایل دکوری مانند آباژور، مجسمه‌های بزرگ و جاگیر
  • بخارپز
  • مبلمان استیل
  • میز تلفن
  • اتو پرسی
  • ظروف دکوری

جمع بندی

  • قبل از خرید جهیزیه یک لیست تهیه کنید و هر کالاهایی را که باید خریداری کنید در چند دسته قرار دهید.
  • زمان خرید وسایل جهیزیه متراژ خانه را در نظر بگیرید و با توجه به متراژ و نقشه خانه وسایل جهیزیه را خریداری کنید.
  • هنگام خرید جهیزیه اولویت خرید با کالاهای ضروی مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی تلویزیون است.
  • کالاهای ضروری را سعی کنید با کیفیت خریداری کنید، چون قرار است تا چند سال برای شما کار کنند.
  • مبلمان راحتی برای جهیزیه انتخاب مناسبی است، اگر خانه کوچک است می‌تواند مبل 5 نفره یا نیم ست خرداری کنید.
  • هنگام خرید جاروبرقی به قدرت موتور یا مکندگی، نوع دسته و سر و صدا و میزان مصرف انرژی دقت کنید.
  • معمولا برای فرش ماشینی 9 یا 6 متری با تراکم 700 به بالا برای جهیزیه مناسب است.
  • اگر خانه زوج اجاره‌ای بهتر است هزینه زیادی برای پرده نکنید، می‌توانید از پارچه‌های ارزان‌تر برای دوخت پرده استفاده کنید.

مطالب مرتبط

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی

  نحوه شستشوی هر نوع لباس متفاوت است. جنس بعضی از پارچه‌ها حساس است و بای با ماده شوینده خاصی شسته شود. بعضی از پارچه‌ها نباید در ماشین لیاسشویی شسته […]

4 نظر در مورد : “راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  1. به نظرم آدما بهتره اول همیشه خونه رو بخرن بعد جهاز چون وقتی متراژ خونه دستت باشه خیالت راحته یخچال دو قلو عالیه جز پایه ای تو زندگی

  2. سلام
    خيلي عالي بود اين مطلب من خيلي حال کردم باهاش

    نکته هايي که گفته بوديد عالي بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *