آپارتمان‌نشینی

معرفی بهترین روش‌های نگهداری از نما ساختمان

نگهداری از نما ساختمان

 

نگهداری و مراقبت از نما ساختمان و خانه بعد از گذشت چند سال موضوعی مهم به حساب می‌آید. البته موضوع مراقبت از نما ساختمان، تنها به زمانی که در آن ساکن هستید مربوط نمی‌شود و از مرحله طراحی نما تا اجرا و استفاده باید روش‌های نگهداری از نما را بدانید.

روش‌های نگهداری از نما ساختمان از زاویه‌ای دیگر به ویژگی‌های مصالح و نحوه اتصالات آن نیز مربوط می‌شود و در صورت بالا بودن کیفیت این پروسه، نمای ساختمان عمر مفید بیشتری خواهد داشت. در طراحی نما، از سبک‌های مختلفی استفاده می‌شود که برای نمونه می‌توان به سبک‌هایی مانند کلاسیک، مدرن، ترکیبی و با استفاده از مصالح مختلفی مانند سنگ تراورتن، شیشه، آجر نما، چوب ترموود و غیره اشاره کرد. نگهداری از نما ساختمان نیازمند رعایت اصولی است که ما در این مقاله از کیلید به آنها می‌پردازیم.

نگهداری از نما ساختمان کلاسیک

زمانی که صحبت از نمای کلاسیک می‌شود، به این معنا است که متریال موجود در این نما به این سبک نزدیک است. برای مثال استفاده از سنگ‌های تراورتن در این سبک بسیار رواج دارد. یکی از روش‌های نگهداری از نما آن است که در هنگام اجرای این نوع نما، باید از افراد متخصص و تیم‌های اجرایی که کیفیت کاری خوبی دارند استفاده شود. سنگ‌های تراورتن دارای حفره‌هایی در پشت خود هستند که به خوبی جذب دیوار ساختمان می‌شوند. در زمینه اجرای نما تراورتن، اجرای ستون‌ها، شمش‌ها و تاج از اهمیت بسیاری برخوردار است.

زمانی که اجرای نما تراورتن به درستی صورت بگیرد، پس از آن می‌توان هر چند سال یک بار برای شستشوی این نما اقدام کرد. در زمینه مراقبت از نما خانه و در زمینه شستشو، شرکت‌هایی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. نوع سنگ به کار رفته در نماهای کلاسیک به صورتی است که اغلب نیازمند ترمیم و بازسازی نمی‌شود. تنها در صورت قدمت بسیار ساختمان این کار ضرورت پیدا می‌کند.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

در واقع سنگ‌ها که عمدتا در سبک کلاسیک نما استفاده می‌شوند، با توجه به شرایط جوی و آلودگی‌های محیطی و یا ریزش باران‌های اسیدی می‌توانند دچار فرسودگی شوند. فرسودگی به این صورت رخ می‌دهد که در این اتفاق سنگ‌ها به مرور زمان دچار ترک خوردگی شده و یا پوسته می‌شوند. برای همین منظور نیز پوشش‌هایی وجود دارند که از نماهای سنگی محافظت می‌کنند. یکی از این پوشش‌ها مواد نانوی ضد آب است که به آب و آلودگی اجازه داخل شدن به سطح سنگ را نمی‌دهد و به دنبال آن فعل و انفعالات شیمیایی در آنها اتفاق نیافتاده و سنگ با گذشت زمان فرسوده نمی‌شود.

نگهداری از نما ساختمان مدرن

در نگهداری از نما خانه به خصوص خانه‌هایی با سبک مدرن، باید بدانیم که در متریال نما، عمدتا از شیشه و آجر استفاده می‌شود و این نوع نما در هر سال نیازمند بررسی و مرمت است. در زمینه مراقبت از نما ساختمان مدرن باید با توجه به نوع متریال و تخریب احتمالی و هر گونه تاثیر آب و هوا بر آن، در طول زمان عمل کرد. شستشوی نمای مدرن عمدتا هر 3 سال یک بار اتفاق می‌افتد که البته با توجه به تشخیص افراد متفاوت است.

 

نگهداری از نما ساختمان

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

ترمیم نمای قدیمی

در قدیم عمده نماهایی که مورد استفاده قرار می‌گرفت، نمای رومی نام داشت که این روزها نیازمند مرمت و بازسازی است. نماهای سیمانی اغلب اوقات تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و تغییرات آن هستند و تابش مستقیم آفتاب، اتفاقاتی مانند باد  و برف و باران می‌تواند آسیب‌های بسیاری به آنها وارد کند. گاهی اوقات آسیب به حدی است که سیمان از روی دیوار ساختمان جد می‌شود. اتفاقاتی مانند ریختگی و ترک خوردگی نما نیز از مواردی است که در این نوع از نما زیاد رخ می‌دهد. یکی از روش‌های نگهداری از نما ساختمان سیمانی ترمیم این نما و رنگ کردن آن است.

نگهداری از نما ساختمان در مرحله طراحی

یکی از روش‌های نگهداری از نما، آن است که در هنگام طراحی نمای یک ساختمان از طراحان حرفه‌ای استفاده شود. طراحان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که در مرحله طراحی ساختمان، زیبایی و خلاقیت آن نباید تبدیل به بهانه‌ای برای به خطر انداختن استحکام و امنیت نما شود. طراحان خبره به خوبی ویژگی‌های هر کدام از مصالحی را که در زمینه نما کاربرد دارد، می‌دانند و بر اساس شرایط آب و هوایی و در نظر گرفتن آیتم‌های ایمنی اقدام به طراحی نما می‌کنند. برای مثال اگر در یک شرایط آب و هوایی نوعی از نما مناسب نباشد، باید با توجه به مقاومت نما، آن را انتخاب کرد.

 

مراقبت از نما خانه

 

نگهداری از نما ساختمان در مرحله اجرا

همانطور که اشاره کردیم، عمر مفید یک نما به شدت وابسته به نحوه اجرای آن است. هر چقدر در این مرحله از افراد متخصص و ظریف کار استفاده شود، دقت بیشتری در این زمینه به عمل می‌آید و در نتیجه نمای خانه ماندگاری بیشتری خواهد داشت. یکی از نکات مهم در این مرحله، استفاده از روشی مناسب برای نصب مصالح است. برای مثال استفاده صحیح و دقیق از رول پلاک و پیچ‌ها نه تنها ایمنی نما را بیشتر می‌کند، بلکه آن را ماندگارتر می‌سازد. این کار کمک می‌کند در صورت پیدا شدن هر گونه مشکل، تعویض نمای آسیب دیده به راحتی صورت گیرد.

در نمای سنگی در سبک‌های کلاسیک یا رومی، در هنگام اجرا باید دقت شود که بخش‌های تزئینی آن با پوشش‌های موقت محافظت شود. مراقبت از نما خانه در نوع نمای کامپوزیت نیز به دقت در نصب رول پلاک‌ها نیاز دارد و گاهی اوقات بدون نیاز به داربست هم انجام می‌شود. در زمینه این نما باید توجه شود که درزگیری و آب بندی آن به درستی صورت بگیرد تا هزینه نگهداری از آن نیز کمتر شود.

 

مراقبت از نما خانه

 

نگهداری از نما ساختمان در مرحله بهره برداری

مرحله دیگر مراقبت از نما خانه، به قسمت بهره برداری آن مربوط می‌شود. پس از اتمام ساخت یک خانه، نگهداری از نما خانه اهمیت پیدا می‌کند. این موضوع در صورتی که به خوبی صورت بگیرد موجب ماندگاری و عمر طولانی آن ساختمان می‌شود.

اتفاقاتی مانند نشست زمین، رانش زمین، ترک خوردن دیوارهای ساختمان و غیره مواردی هستند که با گذشت زمان و کهنه شدن یک ساختمان رخ می‌دهند و آن را نیازمند تعمیرات و مرمت می‌کنند.

برای جبران این اتفاقات عمدتا هزینه‌های بسیاری باید پرداخته شود و در صورتی که مراقبت از نما خانه در این مرحله به درستی صورت بگیرد، با هزینه‌ای کم مرمت خواهد شد. به عنوان مثال، گاهی اوقات بخشی از نما دچار آسیب می‌شود که تغییر سریع این بخش آسیب دیده از سرایت آن به سایر بخش‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از نورپردازی در نما نیز موجب زیباتر شدن آن شده و کارهایی مانند ضد آب کردن، عایق کاری نما و آب بندی آن از دیگر روش‌های نگهداری و مراقبت از نما ساختمان است. گاهی اوقات با یک بند کشی در نمای آجری می‌توان از ایجاد خرابی بیشتر جلوگیری کرد. شستشوی نما نیز گزینه دیگری است که هر چند سال یک بار نمای ساختمان به آن نیاز پیدا می‌کند.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، گزینه‌های زیر نیز از روش‌های نگهداری از نما ساختمان هستند:

  • ترمیم المان‌های سست، شکسته و کنده شده
  • ترمیم بندکشی
  • ترمیم ترک‌ها
  • تعویض یا تعمیر درها و پنجره‌ها (بازشوها)
  • رنگ‌آمیزی نمای ساختمان
  • تعمیر درپوش‌ها و قرنیزها (فلاشینگ)
  • نصب و تعویض حفاظ‌ها و دست­اندازها
  • زیباسازی نما با گیاهان و دیواره‌های سبز (bio-wall)
  • تمیزکاری و شستشوی نمای ساختمان

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • نمای ساختمان‌ها، با توجه به کاربری و نوع طراحی آنها اجرا می‌شوند و بر خلاف نمای داخلی، پس از گذشت مدت زمانی دچار خاک خوردگی و کهنگی می‌شوند.
  • روش‌های نگهداری از نما ساختمان از زاویه‌ای دیگر به ویژگی‌های مصالح و نحوه اتصالات آن نیز مربوط می‌شود و در صورت بالا بودن کیفیت این پروسه، نمای ساختمان عمر مفید بیشتری خواهد داشت.
  • سنگ‌ها که عمدتا در سبک کلاسیک نما استفاده می‌شوند، با توجه به شرایط جوی و آلودگی‌های محیطی و یا ریزش باران‌های اسیدی می‌توانند دچار فرسودگی شوند.
  • در نگهداری از نما خانه به خصوص خانه‌هایی با سبک مدرن، باید بدانیم که در متریال نما، عمدتا از شیشه و آجر استفاده می‌شود و این نوع نما در هر سال نیازمند بررسی و مرمت است.
  • نماهای سیمانی اغلب اوقات تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و تغییرات آن هستند و تابش مستقیم آفتاب، اتفاقاتی مانند باد و برف و باران می‌تواند آسیب‌های بسیاری به آنها وارد کند.
  • عمر مفید یک نما به شدت وابسته به نحوه اجرای آن است.
  • در نمای سنگی در سبک‌های کلاسیک یا رومی، در هنگام اجرا باید دقت شود که بخش‌های تزئینی آن با پوشش‌های موقت محافظت شود.
  • کارهایی مانند ضد آب کردن، عایق کاری نما و آب بندی آن از دیگر روش‌های نگهداری و مراقبت از نما خانه و ساختمان است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *