ساخت، نگهداری و بازسازی

مقایسه انواع نمای ساختمان و مصالح به کار گرفته شده در آنها

نمای ساختمان

 

در حیطه بحث ساختمان سازی نمای ساختمان به عنوان شناسنامه آن بنا به حساب می‌آید و در مرحله آخر ساخت عضو موثری در یک ساختمان تکمیل شده است. از آنجا که نمای یک ساختمان همواره در پیش چشم مشتریان و شهروندان قرار دارد به نوعی نشان دهنده هویت و سبک معماری آن شهر نیز به حساب می‌آید. در زمان‌های نه چندان دور یکی از پر کاربردترین نماهایی که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته آجر، کاشی و سنگ بوده که با پیشرفت صنایع مصالح دیگری نیز وارد این حوزه از صنعت ساختمان‌سازی شدند. بیشتر ساختمان‌ها نمای سرامیک دارند که البته معایب نمای سرامیک کم نیست. امروزه انواع سنگ‌های مختلف مانند سنگ سمنت پلاست در نمای ساختمان به کار می‌رودد و نمای نانو در ساختمان‌‌سازی استفاده می‌شود. در ادامه مقایسه انواع نمای ساختمان و قیمت نمای ساختمان می‌پردازیم.

نیاز به زیبایی ظاهری در نمای یک بنا و آسایش ساکنان آن با توجه به ویژگی عایق صوتی نما و صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی موجب شد تا تنوع مصالح در دستور کار ساختمان‌ها قرار بگیرد. مقایسه انواع نمای ساختمان نشان می‌دهد که سازندگان هر بنا با توجه به کاربری که آن ساختمان دارد اعم از تجاری، اداری، تفریحی و مسکونی و شرایط اقلیمی که در آن قرار دارند نمای متفاوتی را برای بنا در نظر می‌گیرند.

مقایسه انواع نمای ساختمان نشان می‌دهد که هر کدام از مصالحی که برای نمای یک ساختمان به کار گرفته می‌شود مزایا و معایب مختص خود را دارند که در این مقاله به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب نمای آجر

پیش از آنکه به مزایا و معایب نمای آجر بپردازیم باید کمی در ارتباط با آن بیشتر بدانیم. وقتی صحبت از نمای آجر در مقایسه انواع نمای ساختمان می‌شود اغلب تصوری از آجرهای پهن و زرد رنگ در ذهن به وجود می‌آید در حالیکه امروزه با ورود تکنولوژی‌های جدید صنعت آجر به صنعت ساختمان آجرهایی تولید می‌شود که از نظر کیفیت و سایز برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به انواع قدیمی آن دارند. برای مثال می‌توان از تولید مصالحی همچون آجرهای رنگی و نسوز نام برد که نمای زیبایی را برای ساختمان به وجود می‌آورند.

 

انواع نما در ساختمان

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در ارتباط با مزایا و معایب نمای آجر مهم‌ترین مزیت این نوع مصالح در مقایسه انواع نمای ساختمان عبارتند از: عایق صوتی و حرارتی و به دنبال آن کاهش اتلاف انرژی، طول عمر زیاد،  استحکام بالای این مصالح در شرایط اقلیمی متنوع، نصب و اجرای آسان و با سرعت زیاد، حمایت از محیط زیست با توجه به ساختار طبیعی که دارند، نداشتن ضایعات ساختمانی و سر و صدا، حفظ هویت تاریخی و امکان ترمیم و نوسازی.

 در کنار مزایایی که نمای آجری دارد معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن سیستم اتصال قدیمی به ساختمان است که همین موضوع هم موجب شده تا وزن در مقایسه با انواع نمای ساختمان بسیار زیادی را به ساختمان وارد کرده و در زمان حوادثی مانند زلزله خطرات زیادی را به همراه داشته باشد که خوشبختانه با روش‌های نصب و اجرای جدیدی که این روزها برای نمای آجری در نظر گرفته شده این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و بازدهی ساختمان‌ها بیشتر می‌شود.

در ارتباط با  مقایسه قیمت انواع نمای ساختمان ، قیمت نمای آجری با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع آجر ( رنگ، ابعاد، نسوز بودن وغیره)، روش اجرا، اجرت اجرا، مصالح مورد نیاز و غیره مشخص می‌شود. قیمت آجرهای نما با توجه به نوع آن از حدود متری 40 هزار تومن شروع و تا متری حدود 120 هزار تومن در بازار موجود است.

البته نباید فراموش کرد که نمای آجر با توجه به ضخامت و ابعادی که دارد به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. قیمت آجرهای نما نیز با توجه به همین ابعاد و اندازه‌ها و همچنین نوع آجر (نسوز بودن یا نبودن) متفاوت است و تغییر می‌کند.

 

معایب نمای سرامیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایا و معایب نمای رومی

برای پرداختن به مزایا و معایب نمای رومی ابتدا کمی باید در ارتباط با این نوع نما و ویژگی‌های آن بدانیم. نمای رومی به نوعی سبک کلاسیک داشته و با توجه به این که در این سبک از مصالحی مانند سنگ مرمر و گرانیت و تراورتن استفاده می‌شود در مقایسه انواع نمای ساختمان کمی گران‌تر از بقیه انواع نما به حساب می‌آید. در نمای رومی اغلب از قوس‌ها و ستون‌های تزئینی استفاده می‌شود که به لحاظ زیبایی یکی از زیباترین انواع نمای ساختمان به حساب می‌آید چرا که نمای با شکوه و با عظمتی را به ساختمان شما می‌دهد.

از مزایای سنگ نمای رومی زیبایی و تنوع رنگ در انتخاب سنگ بوده و مقاومتی است که این نما در برابر آتش سوزی دارد. همچنین این نما عایق صوتی و حرارتی بوده و بر روی کلیه سطوح نصب شده و دوام بسیار زیادی دارد.

با وجود مزایایی که نمای رومی دارد اما از طرفی کارشناسان معتقدند که با توجه به وزن زیاد سنگ‌ها و سنگین شدن نما و از طرفی اتصالات غیرحرفه‌ای که گاهی اوقات در هنگام اجرا صورت می‌گیرد ، این نوع نما در مقایسه انواع نمای ساختمان برای خیابان‌ها و کوچه‌های باریک مناسب نیست و در هنگام زلزله یا حوادثی از این دست می‌تواند خطر آفرین باشد. همچنین نمای رومی به دلیل گران بودن سنگ‌های مختص این نما بسیار هزینه‌بر بوده و در پروسه ساختمان سازی به صرفه نخواهد بود. این نما با قرار گرفتن زیاد در مقابل نور خورشید به مرور زمان کمرنگ می‌شود.

با توجه به بالا بودن قیمت انواع نمای ساختمان در ارتباط با نمای رومی این هزینه‌ها به دلیل استفاده از سنگ کمی بیشتر است چرا که در کنار هزینه‌ای که بابت سنگ و کیفیت آن پرداخته می‌شود، هزینه زیر سازی نما و اجرت نصب نیز به آن اضافه می‌شود. قیمت سنگ‌هایی که برای نمای رومی استفاده می‌شود از متری 100 هزار تومات تا 500 هزار تومان در بازار موجود است.

 

سنگ سمنت پلاست

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایا و معایب نمای سیمان شسته در مقایسه با انواع نمای ساختمان

نمای سیمانی در رنگ‌های سفید و رنگی در صنعت ساختمان به کار گرفته می‌شود و در مقایسه انواع نمای ساختمان باید بدانیم که در زمینه قیمت انواع نمای ساختمان نمای سیمانی در مقایسه با سایر نماها ارزان‌تر است و از مهم‌ترین مزیتی که این نوع نما دارد سرعت بالای اجرای آن در کمترین زمان است. همچنین نمای سیمانی مقاومت بسیار بالایی دارد و در صورت آتش سوزی ساختمان مانع از گسترش حریق می‌شود. همچنین شستن این نما بسیار فرآیند آسانی است ولی از مهم‌ترین معایب نمای سیمان ششته کثیف شدن سریع آن است. قیمت انواع نمای ساختمان در ارتباط با نمای سیمان شسته کمی کمتر است و از حدود متری 50 هزار تومان شروع می‌شود.

 

سرامیک و سمنت پلاست

 

معایب نمای سرامیک آن است که چسبندگی لازم را به مصالح نداشته و تغییرات جوی و به دنبال آن انقباض و انبساط مصالح موجب جدا شدن این نما از بدنه ساختمان می‌شود.

 

مزایا و معایب نمای سرامیک

امروزه نمای سرامیک در مقایسه انواع نمای ساختمان طرفداران زیادی داشته و با استفاده از دو روش نصب بر روی نما قرار داده می‌شود: روش نصب خشک و روش نصب تر یا چسبانده شده. از جمله مزایای نمای سرامیک عایق صوتی و رطوبتی و همچنین حریق است و به دلیل رنگ‌ها و تنوع طرحی که دارد طرفداران زیادی داشته و برای مدت زمان زیادی نیز استحکام دارد.

اما معایب نمای سرامیک در مقایسه انواع نمای ساختمان این است که از این نوع نما در مکان‌های شلوغ نمی‌توان استفاده کرد چرا که به شدت نور را بازتاب می‌دهد. همچنین از دیگر معایب نمای سرامیک آن است که چسبندگی لازم را به مصالح نداشته و تغییرات جوی و به دنبال آن انقباض و انبساط مصالح موجب جدا شدن این نما از بدنه ساختمان می‌شود.

گاهی اوقات نمای سرامیک با نمای سنگ اشتباه گرفته می‌شود پس بهتر است کمی هم به تفاوت سنگ و سرامیک در نمای ساختمان بپردازیم. به طور کلی سنگ در نمای ساختمان محبوبیت بیشتری از سرامیک دارد ولی سرامیک به دلیل یکنواخت بودن رنگ و طرح به دلیل آنکه ساخته دست هستند نمای یک دست بهتری را به نمای یک ساختمان می‌دهد در حالیکه سنگ‌ها به دلیل آنکه به صورت طبیعی استخراج می‌شوند هر کدام متمایز از یکدیگر هستند و این مهم‌ترین تفاوت سنگ و سرامیک نما است.

 در ارتباط با قیمت انواع نمای ساختمان سرامیک بعد از سیمان کم هزینه‌ترین است و از متری 60 هزار تومان در بازار موجود است.

 

نمای سرامیک

 

 

معایب نمای سرامیک آن است که از این نوع نما در مکان‌های شلوغ نمی‌توان استفاده کرد چرا که به شدت نور در مقایسه انواع نمای ساختمان را بازتاب می‌دهد. همچنین از دیگر معایب نمای سرامیک آن است که چسبندگی لازم را به مصالح نداشته و تغییرات جوی و به دنبال آن انقباض و انبساط مصالح موجب جدا شدن این نما از بدنه ساختمان می‌شود.

 

مزایا و معایب نمای نانو در مقایسه با انواع نمای ساختمان

نمای نانو یک پوشش کاملا نامرئی است که به حفظ سطوح مختلف از جمله نمای ساختمان کمک می‌کند. به همین دلیل هم استفاده از نمای نانو کمک می‌کند تا ساختمان در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن باشد. استفاده از پوشش نمای نانو در مقایسه انواع نمای ساختمان موجب می‌شود تا طول عمر ساختمان نیز افزایش یابد. از مهم‌ترین مزایای نمای نانو آن است که از نمای نانو بر روی سطوح مختلفی مانند سنگ می‌توان استفاده کرد. نمای نانو به ضد آب کردن نمای ساختمان کمک می‌کند. قیمت انواع نمای ساختما در ارتباط با نمای نانو به مصالحی که بر روی آن نانو صورت می‌گیرد وابسته است و از متری 100 هزار تومان آغاز می‌شود.

 

مزایا و معایب سنگ سمنت پلاست

سنگ سمنت پلاست در واقع یک نوع سنگ مصنوعی است که در زمره مصالح نوین ساختمانی به شمار می‌آید و برای انواع دیوار پوش و کفپوش در داخل و برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. در ارتباط با مزایای سنگ سمنت پلاست باید گفت که این نمای سنگی در مقایسه انواع نمای ساختمان مشخصات فنی بالاتر، وزن کمتر نسبت به سنگ‌های طبیعی، تنوع طرح، ترکیب رنگی زیاد و چسبندگی بالاتری را به بدنه ساختمان دارد.

همچنین سنگ سمنت پلاست در مقایسه انواع نمای ساختمان در مقابل نور خورشید، دمای محیط و باران اسیدی نیز مقاوم است و کیفیت خود را حفظ می‌کند. این سنگ‌ها مقاومت سنگ‌های طبیعی را ندارند اما سبک‌تر از آنها بوده و به لحاظ هزینه صرفه اقتصادی بیشتری را دارند. در ارتباط با قیمت انواع نمای ساختمان قیمت سنگ سمنت پلاست وابسته به کیفیت ساخت این نوع سنگ‌ها در کارخانه است.

 جدول  مقایسه پارامترهای مهم در انتخاب انواع نمای ساختمان

 

آجر سرامیک بایرامیکس شیشه کامپوزیت آلومینیوم سنگ مصنوعی کامپوزیت سنگ طبیعی سنگ طبیعی
کم کم متوسط هیچ نسبتا بالا نسبتا بالا نسبتا بالا کم مقاوم در مقابل زلزله
کم کم کم زیاد زیاد زیاد متوسط عایق صوتی
هیچ کم کم هیچ زیاد زیاد زیاد متوسط عایق حرارتی
متوسط متوسط کم زیاد خیلی کم خیلی کم خیلی کم زیاد وزن
خیلی کم خیلی کم خیلی کم کم متوسط کم زیاد کم مقاوم در هر نوع شرایط آب و هوایی
متوسط متوسط متوسط نسبتا بالا بالا نسبتا بالا بالا پایین سرعت اجرا
خیلی کم خیلی کم خیلی کم ندارد متوسط نسبتا بالا بالا بالا مقاومت در مقابل آتش سوزی
بالا متوسط بالا متوسط نسبتا کم نسبتا کم کم کم هزینه ترمیم و نگهداری بعد از اجرا
خیلی کم خیلی کم خیلی کم خیلی کم متوسط متوسط زیاد زیاد دوام
کم کم کم کم متوسط متوسط نسبتا بالا متوسط صرفه اقتصادی
متوسط متوسط کم کم متوسط کم بالا بالا داشتن استاندارد منطبق با محیط زیستی

 

جمع بندی

  • یکی از پر کاربردترین نماهایی که در گذشته برای نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته آجر، کاشی و سنگ بوده که با پیشرفت صنایع مصالح دیگری نیز وارد این حوزه از صنعت ساختمان سازی شدند.
  • از مهم‌ترین معایبی که نمای آجری دارد سیستم اتصال قدیمی به ساختمان است که همین موضوع هم موجب شده تا وزن بسیار زیادی را به ساختمان وارد کرده و در زمان حوادثی مانند زلزله خطرات زیادی را به همراه داشته باشد که خوشبختانه با روش‌های نصب و اجرای جدیدی که این روزها برای نمای آجری در نظر گرفته شده این مشکل تا حد زیادی برطرف شده و بازدهی ساختمان‌ها بیشتر می‌شود.
  • نمای رومی به نوعی سبک کلاسیک داشته و با توجه به این که در این سبک از مصالحی مانند سنگ مرمر و گرانیت و تراورتن استفاده می‌شود در مقایسه انواع نمای ساختمان کمی گران‌تر از بقیه انواع نما به حساب می‌آید.
  • در نمای رومی اغلب از قوس‌ها و ستون‌های تزئینی استفاده می‌شود که به لحاظ زیبایی یکی از زیباترین انواع نمای ساختمان به حساب می‌آید چرا که نمای با شکوه و با عظمتی را به ساختمان شما می‌دهد.
  • با وجود مزایایی که نمای رومی دارد اما از طرفی کارشناسان معتقدند که با توجه به وزن زیاد سنگ‌ها و سنگین شدن نما و از طرفی اتصالات غیر حرفه‌ای که گاهی اوقات در هنگام اجرا صورت می‌گیرد ، این نوع نما برای خیابان‌ها و کوچه‌های باریک مناسب نیست و در هنگام زلزله یا حوادثی از این دست می‌تواند خطر آفرین باشد.
  • نمای سیمانی در رنگ‌های سفید و رنگی در صنعت ساختمان به کار گرفته می‌شود و در مقایسه انواع نمای ساختمان باید بدانیم که در زمینه قیمت انواع نمای ساختمان نمای سیمانی در مقایسه با سایر نماها ارزان‌تر است و از مهم‌ترین مزیتی که این نوع نما دارد سرعت بالای اجرای آن در کمترین زمان است. همچنین نمای سیمانی مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • نمای نانو یک پوشش کاملا نامرئی است که به حفظ سطوح مختلف از جمله نمای ساختمان کمک می‌کند. به همین دلیل هم استفاده از نمای نانو کمک می‌کند تا ساختمان در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن باشد.
  • استفاده از پوشش نمای نانو بر روی ساختمان موجب می‌شود تا طول عمر ساختمان، در مقایسه انواع نمای ساختمان نیز افزایش یابد.
  • سنگ سمنت پلاست در واقع یک نوع سنگ مصنوعی است که در زمره مصالح نوین ساختمانی به شمار می‌آید و برای انواع دیوار پوش و کفپوش در داخل و برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود.
  • سنگ سمنت پلاست در مقابل نور خورشید، دمای محیط و باران اسیدی نیز مقاوم است و کیفیت خود را حفظ می‌کند. این سنگ‌ها مقاومت سنگ‌های طبیعی را ندارند اما سبک‌تر از آنها بوده و به لحاظ هزینه صرفه اقتصادی بیشتری را دارند.
  • از جمله مزایای سنگ سمنت پلاست آن است که  این نمای سنگی در مقایسه انواع نمای ساختمان مشخصات فنی بالاتر، وزن کمتر نسبت به سنگ‌های طبیعی، تنوع طرح، ترکیب رنگی زیاد و چسبندگی بالاتری را به بدنه ساختمان دارد.
  • معایب نمای سرامیک در مقایسه انواع نمای ساختمان این است که از این نوع نما در مکان‌های شلوغ نمی‌توان استفاده کرد چرا که به شدت نور را بازتاب می‌دهد. همچنین از دیگر معایب نمای سرامیک آن است که چسبندگی لازم را به مصالح نداشته و تغییرات جوی و به دنبال آن انقباض و انبساط مصالح موجب جدا شدن این نما از بدنه ساختمان می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *