آموزش و مشاوره حقوقی

مراحل سند زدن ملک از ابتدا تا انتها

سند زدن در دفتر اسناد

 

پیدا کردن خانه ایده‌آل، کاری پرزحمت است. سر زدن به بنگاه‌های معاملات املاک، محاسبه هزینه‌ها و بررسی شرایط و انتخاب یکی از موارد، همیشه پر از چالش بوده و به اندازه کافی آدم را خسته می‌کند.اما با یافتن خانه ایده‌آل، ماجرای جدیدی شروع می‌شود و آن سند زدن ملک است. مبایعه‌نامه ، بنچاق ، انتقال سند و مراجعه به دفتر اسناد مواردی است که ممکن است با آن مواجه شوید.

به نام زدن و یا سند زدن ملک، جزئیاتی دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، ممکن است باعث پشیمانی خریدار و یا فروشنده شود. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا شما را با این جزئیات آشنا کنیم.

در درجه اول برای خرید و سند زدن خانه یا ملک به دو نفر احتیاج داریم:

  • فروشنده: می‌خواهد ملک یا خانه را بفروشد.
  • خریدار: می‌خواهد ملک یا خانه را بخرد.

درصورتی که به این توافقات رسیده باشند، وارد معامله می‌شوند.
اگر خانه مورد نظر خودتان را پیدا کرده‌اید به شما تبریک می‌گوییم و کمکتان می‌کنیم تا به ‌راحتی مراحل سند زدن خانه را پشت سر بگذارید.

مراحل معامله ملک

معامله ملک در ایران سه مرحله دارد.

 

سند زدن خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مرحله اول: توافق

مرحله اول، توافقی است که خریدار و فروشنده با هم می‌کنند. در این توافق، نوشته‌ای کتبی به نام قول‌نامه می‌نویسند، به ‌عبارتی فروشنده و خریدار می‌گویند ما حرفی که بین خودمان زده‌ایم را قبول داریم و آن را مکتوب می‌کنیم.

تفاوت قول‌نامه و مبایعه‌نامه در چیست؟

اسم حقوقی قول‌نامه به مبایعه‌نامه تغییر داده شده است. قول‌نامه، بار حقوقی ندارد و اگر بین دو طرف دعوا ‌‌شود، و به دادگاه مراجعه می‌کنند، قول‌نامه محکمه‌پسند نیست و شرایط فقهی لازم را ندارد. زیرا اساس قانون ما در ایران فقه است. برای همین قول‌نامه را به مبایعه‌نامه تبدیل کردند.

 

مبایعه‌نامه

 

حدود 100 سال پیش، نام مبایعه‌نامه، مجتهدنویس بود. زیرا مردم سواد کافی نداشته، و برای معامله از ملا و یا شیخ کمک می‌گرفتند که خود به اصول فقهی آگاه بود، در حقیقت او یک مبایعه‌نامه تنظیم می‌کرد.

بعد از مدتی و با بالارفتن سواد مردم، برای انجام معاملات به شیخ و یا ملا مراجعه نمی‌کردند و خودشان قول‌نامه را می‌نوشتند، اما شرایط را رعایت نمی‌کردند. در نتیجه «مبایعه‌نامه یعنی سند غیر رسمی قبل از رسمی شدن»، ایجاد شد.

درحال حاضر قول‌نامه و مبایعه‌نامه را یکی فرض می‌کنند. اما شما لازم است که تفاوت‌هایشان را بدانید.

ممکن است شما با فروشنده، زمانی به توافق برسید که دفترخانه باز نباشد، برای همین قبل از سند زدن خانه می‌توانید یک مبایعه‌نامه بنویسید.

 

بنچاق

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در مبایعه‌نامه چه مواردی ذکر می‌شود؟

در مبایعه‌نامه باید حداقل 5 مورد ذکر شده باشد:

  • مشخصات فروشنده: مشخصات سجلی، آدرس(در آدرس حتما باید کدپستی ذکر شود)، تلفن همراه و ثابت.
  • مشخصات خریدار: مشخصات سجلی، آدرس(در آدرس حتما باید کدپستی ذکر شود)، تلفن همراه و ثابت.
  • موضوع مورد معامله(مبیع): مشخصات کامل جغرافیایی، ثبتی، هندسی(مساحت زمین یا خانه).
  • مبلغ مورد معامله: شامل قیمت واحد و قیمت کل به وجه رایج کشوری، ریال یا معادل تومان.
  • زمان مورد معامله: زمان و نحوه پرداخت، زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند. برای نحوه پرداخت باید حتما مشخص شود که خریدار چه مبلغی را، در چه زمانی و با چه شرایطی به فروشنده می‌دهد.

 

مبایعه‌نامه بنچاق

 

اگر این 5 مورد ذکر نشود، مبایعه‌نامه ارزشی ندارد. بعد از نوشتن این 5 مورد، برای شفاف‌سازی بیشتر، موارد دیگری را هم به مبایعه‌نامه اضافه می‌کنند. اگر فقط این 5 مورد نوشته شده باشد، مبایعه‌نامه سست است، ولی با اضافه کردن موارد زیر، مبایعه‌نامه شفاف می‌شود:

  • درصورت پشیمانی: فرض کنید شما خانه‌ای را پسندیده‌اید و مبایعه‌نامه نوشته‌اید ولی همسرتان می‌گوید من این خانه را نمی‌پسندم. باید در مبایعه‌نامه مشخص باشد که اگر خریدار یا فروشنده پشیمان شدند، چه اتفاقی می‌افتد.

برای پشیمانی، زمان مشخص کنند، مثلا تا 24 ساعت بعد از تنظیم مبایعه‌نامه می‌توانید پشیمان شوید.
در صورت پشیمانی، خسارتی نیز تعیین می‌کنند که حتما باید مبلغ آن در اینجا ذکر شود.

  • گول خوردن: در معاملات اصطلاحی به نام خیارات وجود دارد. «خیار» به طورکلی، به توانایی و اختیار فسخ معامله گفته می‌شود. خیارات انواعی دارد مانند مجلس، غبن، تدلیس، فاحش (چیزی که معامله کرده‌ام با آنچه دیده‌ام تفاوت بسیاری دارد.) و …

عموما در مبایعه‌نامه، خیارات را از خودشان ساقط می‌کنند و جمله «اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش» می‌نویسند، به‌عبارتی می‌گویند ما با علم اینکه چنین اتفاقی نیفتاده است، معامله می‌کنیم و به‌هیچ‌وجه معامله را فسخ نمی‌کنیم.

وقتی خریدار یا فروشنده اختیار خیارات را از خودش ساقط کند و بعد از معامله متوجه شود در هر زمینه‌ای گول خورده است، نمی‌تواند کاری انجام دهد و حق بر هم زدن معامله را ندارد.

دقت کنید که برای سند زدن خانه، چه خیاراتی را می‌پذیرید. با نوشتن «اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش» اجازه فسخ معامله را از خودتان می‌گیرید.

  • منصوبات و ملزومات: وقتی شما ملکی را می‌خرید، بعضی وسیله‌ها روی خانه است. در این بند به‌طور مفصل همه را ذکر می‌کنید.

 

مبایعه‌نامه بنچاق

 

مثلا من خانه را با کولر آبی، شوفاژ، موتورخانه، کابینت، موکت، یک خط تلفن و…  خریده‌ام. بهتر است تا می‌توانید توجه کنید و منصوبات را شفاف‌ بنویسید. اگر این بند را ننویسید ممکن است وقتی خانه را تحویل می‌گیرید، شوفاژ و یا کابینت نداشته باشد و فروشنده همه‌چیز را با خودش برده باشد.

بعد از تکمیل موارد فوق، خریدار و فروشنده و حداقل دوشاهد زیر این مبایعه‌نامه را امضا می‌کنند.

در این مبایعه‌نامه باید نحوه پرداخت هزینه‌های انتقال سند نیز نوشته شود. بعضی از این هزینه‌ها با فروشنده و برخی با خریدار است. فروشنده باید تمامی بدهی‌های ملک را تا روز تحویل بپردازد.

ممکن است شما به‌عنوان خریدار، خانه را امروز تحویل گرفته ولی یک‌ سال بعد سند بزنید، برای همین از روزی که خانه را تحویل می‌گیرید، تمام هزینه‌ها با شماست و فروشنده باید خانه را بدون بدهی به شما تحویل دهد.
در ادامه به ‌طور مفصل به بررسی هزینه‌های انتقال سند خواهیم پرداخت.

مرحله دوم سند زدن ملک: دریافت کد رهگیری

تاکنون خریدار، با فروشنده به توافق رسیده‌اند و مبایعه‌نامه نوشته‌اند. اما این مبایعه‌نامه منحصربه‌فرد نیست و ممکن است فروشنده خانه را به چندین نفر دیگر نیز بفروشد.

برای جلوگیری از این اتفاق، بعد از تنظیم مبایعه‌نامه، فروشنده و خریدار، به بنگاه‌های معامله املاک مجاز می‌روند، تا مبایعه‌نامه خود را در سیستم نرم‌افزاری جامع ثبت کنند. دقت داشته باشید «بنگاه معامله املاکی» که مراجعه می‌کنید حتما رسمی و معتبر باشد.

 

سند زدن خانه در دفتر اسناد

 

مشخصات ملک، خریدار و فروشنده، در سیستم ثبت شده و کد رهگیری صادر می‌شود. این سیستم سراسری است، در نتیجه اگر فروشنده بخواهد هم‌زمان یک ملک را به چند نفر بفروشد، سیستم خطا داده و می‌گوید کد رهگیری برای این ملک صادر شده است.

صادر شدن کد رهگیری به منزله سلامت معامله بوده و یکی از مراحل لازم برای سند زدن خانه است.  بعضی از افراد، تنظیم مبایعه‌نامه را هم در بنگاه معاملات ملکی انجام می‌دهند.

مرحله سوم سند زدن ملک: مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی

در این مرحله از انتقال سند، خریدار کاری ندارد و فروشنده باید با شناسنامه و اصل سند، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند. دفتر اسناد لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به فروشنده می‌دهد تا آن را آماده کند.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده نقل و انتقال و سند زدن ملک در دفتر اسناد

  • اصل و تصویر سند مالکیت
  • اصل و تصویر بنچاق
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه
  • اصل و تصویر پایان‌کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری (در مورد زمین‌های دارای بنا و زمین‌های بدون بنا)
  • صورت‌مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان (این مورد باید هماهنگ شود)
  • اصل و تصویر حصر وراثت(در مورد سندهای ورثه‌ای)
  • اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث(در مورد سندهای ورثه‌ای)

 

بنچاق

بنچاق چیست؟

وقتی خانه‌ای را می‌خرید، یک سند به شما داده می‌شود. سند، مشخصات جغرافیایی(کجای ایران قرار دارد)، ثبتی(پلاک ثبتی ملک چند است) و هندسی(مساحت ملک چقدر است) ملک را دارد.

بنچاق یک ورق کاغذ با سایز A2 است که در آن مشخصات فروشنده و خریدار، آدرس و تمام هزینه‌هایی که طرفین انجام داده‌اند، در آن آورده می‌شود، یعنی داستان ملک در آن نوشته شده است. بنچاق پیوست و پیش‌نیاز سند است.

از لحاظ اسنادی درجه دوم است و بدون آن هم معامله صورت می‌گیرد. دفترخانه یک نسخه از بنچاق را نگه می‌دارد. اگر بنچاق نداشته باشید، دفترخانه با دفترخانه‌ای که معامله قبلی ملک صورت گرفته تماس گرفته و می‌خواهد تا یک نسخه از بنچاق را برایش بفرستند.

در صورت گم کردن آن می‌توانید به دفترخانه مراجعه کنید و با زحمت جزئی آن را تهیه کنید.

وقتی فروشنده برای انتقال سند به دفترخانه می‌رود، دفترخانه وظیفه دارد از شهرداری، دارایی، بیمه (اگر ملک تجاری باشد)، بخشداری (اگر ملک خارج از محدوده خدمات شهری باشد) بپرسد که این ملک بدهی دارد یا نه. به این کار، مفاصاحساب می‌گویند.

همچنین دفتر اسناد به‌صورت اینترنتی بررسی می‌کند که سند در گرو جایی نباشد و ملک در طرح ساخت‌وساز شهرداری قرار نگرفته باشد. یعنی ممکن است از مکان ملک شما، بزرگراهی بگذرد. در این‌ صورت اجازه معامله داده نمی‌شود. پس این مرحله‌ای که دفتر اسناد انجام می‌دهد بسیار مهم است.

 

انتقال سند در دفتر اسناد

 

فروشنده با نامه‌ای که از دفتر اسناد می‌گیرد، این مراحل را برای به‌ نام کردن و  سند زدن خانه طی می‌کند:

  • شهرداری یا بخشداری: فروشنده با نامه‌ای که از دفترخانه به او داده به شهرداری می‌رود، و شهرداری بررسی می‌کند که او ساختمان را طبق پروانه ساخته است یا نه، اگر طبق پروانه ساخته نشده باشد فروشنده باید جریمه بپردازد.

عوارض نوسازی برای ساختمان و زمین نیز جز هزینه انتقال سند است که باید پرداخته شود. فروشنده باید هزینه‌ای هم برای پسماند(جمع کردن زباله ها)، و کمک به آموزش‌وپرورش به شهرداری بپردازد.

  • دارایی: 4% قیمت ملک، مالیات نقل‌وانتقال می‌گیرد. ممکن است با دیدن 4% معامله را رها کنید اما باید بدانید قیمتی که دارایی بر روی ملک می‌گذارد با قیمت واقعی تفاوت دارد. برای مثال اگر زمین شما متری 10 میلیون است، دارایی بیش از متری 10هزار تومان قیمت نمی‌گذارد.
  • بیمه: اگر ملک تجاری باشد.

 

مبایعه‌نامه

 

مرحله نهایی سند زدن ملک: انتقال سند

طبق تاریخی که در مبایعه‌نامه آمده است، فروشنده و خریدار برای سند زدن خانه در دفترخانه حضور پیدا می‌کنند.

اگر یکی از طرفین مثلا فروشنده، در دفترخانه حاضر نشد، و خریدار نتوانست به هیچ طریقی با او تماس بگیرد، وظیفه دارد تا آخرین ساعت اداری در دفترخانه بنشیند، اگر فروشنده نیامد، خریدار گواهی عدم حضور می‌گیرد.

اگر خریدار به‌هیچ‌وجه نتوانست فروشنده را پیدا کند، با گواهی عدم حضور به دادگاه رفته و می‌تواند هزینه پشیمانی را از فروشنده بگیرد.

فروشنده در این بخش باید تمامی مدارکی که مرحله قبل ذکر کرده‌ایم، با خود به‌همراه داشته و در کنار آن پاسخ استعلام‌هایی را که از شهرداری، دارایی، بیمه گرفته است(مفاصاحساب) به دفترخانه بدهد.

 

سند زدن خانه در دفتر اسناد


بنچاق یک ورق کاغذ با سایز A2 است که در آن مشخصات فروشنده و خریدار، آدرس و تمام هزینه‌هایی که طرفین انجام داده‌اند، در آن آورده می‌شود، یعنی داستان ملک در آن نوشته شده است. بنچاق پیوست و پیش‌نیاز سند است.

 

سند زدن ملک چقدر هزینه دارد؟

  • ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری: دفتر معاملات املاک، پنج درصد ارزش ملک را از طرفین می‌گیرد.
  • فروشنده باید هزینه‌ای به شهرداری بابت خلافی، نوسازی و پسماند بدهد.
  • دارایی هزینه نقل‌وانتقال را می‌گیرد. اگر ملک قبلا اجاره بوده باشد، دارایی، «مالیات‌براجاره» هم می‌گیرد.
  • هزینه دفترخانه(حق التحریر)، به صورت مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. این هزینه حدودا بین 200 هزارتومان تا دو میلیون است.

تفاوت سندهای قدیم و جدید

در سندهای قدیمی، فقط موقعیت جغرافیایی و هندسی و ثبتی ملک را می‌نوشتند. این اسناد قابل جعل است و با نشان دادن یک سند، ملک دیگری را می‌توانند بفروشند.

اما در سندهای جدید، در کنار مشخصات ملک، مختصات دقیق جغرافیایی نیز ذکر شده است. این مختصات منحصر به فرد است و قابل جعل نیست.

جمع‌بندی

  • سند زدن خانه، امری مهم و حساس است و باید برای انجام آن زمان، حوصله و دقت فراوان به کار رود.
  • هر یک از بندهای ذکر‌شده در مبایعه‌نامه، می‌تواند به نفع یا به ضرر شما استفاده شود پس در نوشتن آن‌ها دقت کنید.
  • برای اعتبار یافتن مبایعه‌نامه، گرفتن کد رهگیری از بنگاه معاملات ملکی رسمی الزامی است.
  • فروشنده باید تمام بدهی‌های ملک را بپردازد و پس از مفاصا حساب، می‌تواند خانه را به نام بزند.
  • انتقال سند ملک و فروختن آن هزینه‌های قابل توجهی دارد که باید از قبل تأمین شوند.

 

مطالب مرتبط

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و […]

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 10 تهران

اگر به دنبال خانه‌هایی با قیمت مناسب هستید بهتر است منطقه 10 تهران را نیز در نظر داشته باشید. منطقه 10 تهران یک منطقه بسیار قدیمی است که 100 سال […]

230 نظر در مورد : “مراحل سند زدن ملک از ابتدا تا انتها

  1. سلام اپارتمانی خریدم که وام دارد و قابل انتقال نیست.میخواستم بدونم یک وکالتنامه محضری و بیعنامه کافیه یا باید کار دیگه ای انجام بدم.

    12
    8
  2. با سلام وخسته نباشید سوالی دارم از خدمتتون اونم این هست که صاحب ملک پسوند فامیلیش رو حذف کرده الان چندروز طول میکشه تا گواهی رو بگیره برای دفترخانه ممنون میشم اگه پاسخ داده بشه.

    2
    2
  3. با سلام و احترام
    جواب استعلام دارایی برای نقل و انتقال ملک معمولا چند روزه حاضر میشود؟ یازده روز قبل نامه دفترخانه و مدارک را به اداره مالیاتی مربوطه تحویل دادم ولی تا الان جواب آماده نیست و متصدی مربوط به هفته های بعد احاله می نماید. با تشکر

    13
    5
  4. باسلام آیا سند ملکی در یک استان را میتوان در دفترخانه استان دیگر انتقال داد یا خیر؟

    1. بله میشود فقط باید تمامی استعلامات شهرداری و دارایی رو با مراجعه به استانی که ملک در آن قرار دارد انجام دهید. همچنین برای گرفتن سند نیز باید به اداره ثبت همان استان مراجعه کنید.

      5
      1
  5. باسلام ، از چه طريقي متوجه بشم جواب شهرداري امادست تا براي دارايي اقدام كنم ؟

    1. این دو استعلام پیش نیاز و پس نیاز همدیگر نیستند و میتوانید هر کدام رو مشتقل و همزمان انجام دهید

  6. سلام و ممنون از اطلاعاتتون
    اگر ملکی به نام شخص دیگری سند خورده باشد و بخواهیم انرا به شخص واقعی انتقال سند بزنیم چه مراحلی باید طی کنیم؟

    13
    10
  7. سلام یک واحد آپارتمان خریدم اسفند 96 هزینه های سند رو فروشنده پرداخت کرده ولی تنظیم سند مونده برای ابان 97 خواستم بپرسم باز هم باید هزینه بدیم؟ به کدام اداره و سازمان

    7
    2
    1. با سلام.
      حقیقتا هیچ منبعی انقدر کامل و دقیق راهنمایی نمیکنه
      ممنون از سایت کلید

  8. با سلام
    یکی از بستگان قطعه زمین ۴۰ سال پیش خریده است و در دفتر خانه ثبت کرده و مهر شده است،صاحب ملک موقعیت آنرا فراموش کرده و کسایی که ازشون خریده و در دفتر خانه امضا کردن به عنوان فروشنده فوت کردن،میشه راهنمایی کنید که باید از کجا شروع کنیم واسه برگردوندن ملک و آیا امیدی هست که بهش برسیم؟
    ممنون

    20
    7
  9. باسلام.بنده یه خونه ای خریدم که تمام پولشو زدم به حساب فروشنده فقط ۲۰ تومان واسه تخلیه نگه داشتم و درضم سند هم زدیم. تموم شده.تاریخ تحویل خانه آخر برج۶ سال۱۳۹۷ هست.که الان میگه از خونه در نمیام یکسال میشینم استشادمحلی درست میکنم شکایت میکنم این چیزا.ببخشید راهنمایی میکنیدچیگار کنم؟

    4
    3
    1. بله اگه سند ب اسم شماست برید شکایت کنید چون تصاحب مال غیر به حساب میاد و سند از استشاد مستند تره

      1. سلام
        سوالی داشتم اگر خانه تازه ساخته باشند در شهرداری راه اندازی مجدد باشد چه معنی دارد و در کدام مرحله و چه مدت زمان مانده برای گرفتن پایان کار مانده

        2
        5
  10. سلام و با تشکر از اطلاعاتی که ارائه کردید. ایا ممکن است بدون گرفتن استعلام از شهرداری سند را به نام زد؟ اینجانب قصد خرید خانه ای را دارم که فاقد پایانکار اس اما سند داد. آیا ممکن است گرفتن استعلام از شهرداری سند را بنام کرد؟

    27
    13
  11. میشه خونه ای ک بافت فرسوده بود الان تغیرش دادن کردن چهارواحدر یکی از واحداشو قولنامه فروخت

    9
    4
  12. سلام
    برای خرید ملک بدون سند بین وارث از سوی یکی از وراث چه اقداماتی باید انجام داد؟
    با تشکر

    22
    7
  13. با سلام.
    چرا تو هیچ سایتی در مورد مرحله آخر که کلید ملکی‌ باید تحویل خریدار سهوا هیچ متنی نیست.
    برای مثل: من یک ملکی‌ رو امروز میبینم، میپسندا و با فروشند توافق می‌کنیم که ملک را با تمامی‌ قوانین ذکر شده خریداری کنیم.
    روز بازدید از منزل یا مکان، همه‌چیز رو چک می‌کنیم که سالم باشد، ولی‌ زمان تحویل منزل که فروشمده کلیه پول را دریافت می‌کند که کلید منزل در به خریدار بدهد.
    ولی‌ وقتی‌ همه کار‌ها که انجام شده، و وارد منزل خریداری شده میشویم، متوجه میشیم که یکی‌ از لولها نشتی دارد، فاضلاب درست نیست. کبینتها صدمه دیده شده ا‌ند، و مسائلی‌ از این قبیل.
    در این موقع چطور می‌شه با این مسائل برخورد کرد؟

    7
    4
    1. سلام
      همانطورکه ذکرشده بود

      درقسمت منصوبات وملزومات میبایست تمامی اشیاء درمبایعه تامه بدون کوچکترین رودربایستی واغماضی ذکربشه ومثلا قیدشود کولر آبی×هزار(روشن ) ویا حتی تعداد لامپ ولوسترها ذکر،تادرصورت مغایرت با زمان تحویل خریدار میتواند از فروشنده طلب تمام مواردراا نموده ویا بابت اتلاف ویا تغییر ملحقات خسارت دریافت نماید

      2
      1
  14. با سلام و خسته نباشید اطلاعاتتون خیلی جامع و مفید بود و خیلی به زبان راحتی نوشتین.
    یه سوال؟
    من مبایعه نامه به اسم خودم هست و کد رهگیری داره.
    حالا موقع سند زدن میتونم 3 دنگ رو به اسم همسرم بزنم؟؟؟

    44
    14
    1. سلام وعرض ادب خدمت شما عرض شود مایه خانه ای درروستا داریم سند دارد بنام پدرم است متاسفانه 4ماه پیش پدرم به رحمت خدا رفت الان این خانه که الان مخروبه شده ما7تا بچه ومادرهم یکی 8نفر هستیم من می خواهم این خانه را بخرم سند بنامم بشه چه مراحلی باید طی کنیم لطفا راهنمایی کنید

      8
      11
    2. سلام من در یک شهر کوچیک خانه کنگی رو ۴۰۰میلیون قراره بخرم خاستم بدونم ک هزینه بنگاه و انتقال سند و انتقال مالکیت گاز وبرق وآب تقریبا چقدر میشه ؟ چون زیاد متوجه متن سایت نشدم ممنون میشم خیلی ساده و روان راهنماییم کنید

      10
      4
      1. سلام دوست عزیز
        شما چون به عنوان خریدار در قرارداد حضور دارید فقط نسبت به پرداخت کمسیون بنگاه و بخشی از هزینه دفترخانه باید اقدام کنید و الباقی هزینه ها به پای فروشنده ملک است

  15. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم امکانش هست ملکی رو که در کرج دارم در محضر خانه قم به نام خریدار بزنم
    یا حتما باید کرج باشه ؟

    39
    15
    1. سلام…من میخواهم خانه ام را بنام همسرم انتقال دهم(بدون دریافت وجه) باز هم باید به دارایی و شهرداری مراجعه کنم و این هزینه ها را بپردازم؟

      49
      28
  16. سلام، وقت بخیر.
    بسیار اطلاعات ارزشمندی در اختیار ما گذاشتید. ممنون و سپاس فراوان از زحمات همه عوامل این سایت.

    9
    1
    1. سلام
      ممنون از اطلاعات مفیدتون.فقط یک نکته را بدانید .حتی اگر کافه خیارات را اسقاط کرده و امضا کرده باشید ،دادگاه می تواند با درخواست هر یک از طرفین به خصوص خریدار، بعد از اثبات غبن فاحش،معامله را فسخ کند

      موفق باشید

      5
      4
  17. سلام
    ممنون از این همه اطلاعات مفید
    ولی من منظور از دارایی را نفهمیدم
    ما یه خونه به قیمت ۱ میلیارد فروختیم یعنی باید 40 میلیون بدیم به اداره دارایی؟؟؟؟
    این که خیلی زیاد میشه

    69
    21
    1. اگر دقت کنید نوشته شده که قیمت گذاری دارایی با قیمت مبایعه نامه متفاوت است

      23
      9
      1. خیلی ممنون بابت توضیحاتتون چون واقعا بهترازسایتهای دیگه بود.یه سوال دارم که به چه طریق واز کجامیتونم استعلام بگیرم ک ملکی ک دارم میخرم سندش جایی گرو یاضامن نگذاشته شده باشه?

        41
        15
        1. سلام خانم میترا شما از ثبت اسناد محل وقوع ملک میتوانید استعلام بگیرید که ملک بازداشت و یا در رهن بانک و یا وثیقه نباشد

      2. من میخوام نصف خونمو به نام کسی بزنم و نمیخوام برم محظر و پول خرج کنم..فقط میخوام یه دست نوشته باشه که معتبر هم باشه..میشع بگید متنش چی باید باشه

        38
        36
      3. با سلام .خونه ای قولنامه کردیم و خریدیم که با نام همسرم قولنامه شده .ایا موقع تحویل سند خونه به اسم همون کسی هست که قولنامه نوشته

    2. نه عزیزم نوشته بود مثلا اگه بنگاه قیمت هر متر رو ده میلیون زده باشه اداره دارایی متری رو ده هزار تومان حساب میکنه قیمت گذاری بنگاه با دارایی فرق میکنه

      11
      6
    3. سلام
      سوالی داشتم اگر خانه تازه ساخته باشند در شهرداری راه اندازی مجدد باشد چه معنی دارد و در کدام مرحله و چه مدت زمان مانده برای گرفتن پایان کار

      13
      4
      1. سلام خدا قوت
        برای انتقال سند ملک حتما باید مبایعه نامه نوشت و بدون مراجعه به املاکی میشه سند انتقال داد

        35
        21
        1. با سلام
          اگه پدرم بخواهد مثلا دو دانگ از خانه اش در تهران را به نام من بزند آیا حتما باید از دارایی و شهرداری هم استعلام بگیریم؟با توجه به اینکه در شهر دیگری سکونت داریم و رفت و آمد به تهران برای پدرم سخت هست؟آیا روش دیگه ای وجود نداره که فقط با مراجعه به محضر بشه سند زد؟

          24
          1
    4. سلام منزلی داریم شوهرم میخواهد به من بدهد چون از پشت منزلمان راه عبور اب کشاورزی بوده وهمه همسایها ان را به بنا اضافه کردند وما مجبور شدیم بدلیل بسته شدن مسیر وساخت وساز یک مریع پشت ساختمان مثل چاله شده بود بدون سقف ما هم دیوار را عقب نشینی کردیم حالا که شوهرم میخواد خانه را به نامم بزند دچار مشکل شدیم وهزینه گرانی از ما می خواهند وچون شوهرم مسن است وپول هزینه را نداریم گفتم چه راهی پیشنهاد می کنید که بدون این اضافه به نام من شود ممنون

      18
      15
      1. سلام.هزینه ی زیادی نداره.کد رهگیری که نمیخواهید
        برید اداره ی ثبت و انجام بدید.
        البته اونجا راهنمایی می کنند.

    5. با سلام.لطفا راهنمایی کنید
      ملکی کلنگی را فروختم با قیمت ۸۰۰میلیون.خریدار۴۰۰ میلیون داده ویک چک ۳۰۰میلیونی.موعد چک ۲۸خرداد میباشد خریدار اصرار دارد که زودتر از موعد چک بریم محضر ووکالت بلاعزل بهش بدم که کارای انتقال سند خودش انجام بده.۱۰۰ میلیون باقیمانده هم موقع تخلیه که۴/۳۱میباشد میده .آیا به نظر شما زودتر از موعد چک ۳۰۰میلیونی بریم محضر یا نه؟

      17
      21
      1. ببین عزیزم هیچوقت برای روز دفتر خانه چک دریافت نکنید همیشه در مبایعه نامه ذکر کنید که خریدار متعهد گردید در روز دفترخانه وجه نقد به فروشنده پرداخت نماید و در غیر این صورت به منزله عدم حضور تلقی میگردد. چون اون شخص میتونه روز دفترخانه چک رو پاس نکند و شما موظفید به نام بزنید و بعد از طریق قانون چک پیگیری نمایید .

    6. من ملکی را میخوام سند بزنم دفتر اسناد بهم میگه باید به سامانه سنا ثبت نام کنی
      من اعتراض کردم گفتن بخشنامه جدید هستش ایا همچین بخشنامه ای اومده ما خبر نداریم؟؟؟؟

      25
      9
    7. سلام خستا نباشید…
      بنده در محیطی زندگی میکنم که همه اون زمین ها و خانه هایش قولنامه ای هستش.
      اونجا امتیاز برق نداره ( البته به دو تا از کوچه ها تیر برق و کنتور دادن)
      مردم در آن از آب تانکری استفاده میکنند…
      من در چند آنطرف تر یک زمین خریدم و اون زمین هم قولنامه کردم میخواستم ببینم چه طوری میتونم زمین رو سند بزنم؟ آخه همه شرکت عمران هم میخواهد تمامی خانه ها رو خراب کنه(چیزی حدود ۳۰۰ خانوار)
      باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید…

      10
      3
    1. سلام برای انتقال سند حتما به مبایعه نامه نیاز هست و میشه بدون مراجعه به املاکی سند انتقال داد

      218
      69
      1. ببخشید چطوری میشه که خرید و فروش امتیاز تعاونی مسکن در مشاوران املاک انجام میشه نه در خود تعاونی؟؟؟

        24
        17
        1. سلام واقعا ممنون اطلاعات جامع و دقیقی بود.
          یه سوال دارم که راهنمایی کنید ممنون میشم ..ایا شرایطی که داخل مبایعه نامه نوشته شده هنگام سند زدن قابل پیگیری هست ؟(جهت دیرکرد تحویل /اضافه متراژ براساس قیمت زمان معامله)

    2. اگر ملکی بین دو فرد آشنا و با اعتماد بیکدیگر بخواهد معامله شود و سند زده شود آیا حتما گرفتن کد معامله از بنگاه لازم است یا می توان مستقیم به دفترخانه مراجعه کرد؟

      141
      65
      1. در صورت اعتماد میتونید رو یدونه کاغذ بصورت دستی بنویسید این ملک از فلانی به فلانی فروخته شد و فی ملک به صورت کامل دریافت شد
        اینو بدید دفتر خونه بدون هزینه بنگاه های مفت خور میتونید انتقال سند بدید

        25
        30
        1. همین بنگاه اگر نباشه آدم های شیادی مثل شما اقدام به کلاه گذاشتن سر مردم میکنند و بدون سفته امتیاز رو انتقال میدن و یک عمر زحمت و پول مردم رو به باد خواهند داد.

          3
          2
      2. می توان اینکار رو انجام داد. اما مساله این هست که شما داری یک کار حقوقی انجام میدهید.

        ۱- تا زمانی که مشکل پیش نیاید از دید همه املاک ها مفت خور هستند
        ۲- اما زمانی که مشکل بوجود میاد تازه متوجه می شویم که نوشتن یک مبایعه نامه می تواند چقدر ارزشمند باشد .
        ۳-

        22
        13
        1. سلام وقت بخیر . واحدی خریدم و یک سال در ان ساکنم اما سند واحدم به نام پدرم است به دلیل وام مسکن جانبازان پدرم و ۶ سال طول میکشد تا وام تمام شود و به نام خودم بزنم سند را ..ایا تا زمان سند میتونم دست نویسی بین خودم و پدرم بنویسم که یه مدرکی باشه که واحد برای بنده است یا ن

        2. بنگاه معنی و مفهومی نداره من هیچ خیری از بنگاه ندیدم واقعا کلمه مفت خور کلمه برازنده ایه بنگاه نه تو فروش نه تو خرید نه تو مستاجر دادن خونه هیچ مشکلی و به عهده نمیگیره فقط یه چیز یاد گرفتن ما واسطه ایم کمیسیون و بگیرن خرشون از پل بگذره جنگ و جدل بین موجر و مستاجر و فروشنده و خریدار بدبخته به نظر من پیش چند تا ادم معتمد این کار انجام بشه از این بنگاه های مفت بر بهتر الان تو یه خیابون نگاه میکنی از بیست تا مغازه ده تا بنگاه املاکه که دو تاش مجوز داره هر کی از آبجی جونش قهر میکنه میاد بنگاه میزنه چون نه هنری میخواد نه هزینه ای داره کارش یه دسته سر برگ قولنامه ای و یه میز و صندلی

          5
          2
  18. با سلام بنده خیلی سایتها را جستجو کردم خیلی فقط گذاشتم ولی حقیقتا بیشرین اطلاعات جامع وکامل درسایت کیلید جستجو کردم با تشکر فراوان.وخدا قوت به تمامی دست اندرکاران .

    182
    15
    1. سلام من زمینی رو به واسطه بنگاه قول نامه کردم ک سند تک برگ داشت بنگاه کارهای سند رو گفت انجام میده ک سند به نامم بخوره تو این فاصله زمین دیگه ای رو بم پیشنهاد کرد ک پشت زنینی ک قولنامه کردم بود راضیم کرد ک اون زمینم با مابقی پولم بخرم ک میگفت این زمین مال یه بنده خدایی هست ک میخواد بره مکه به قیمتی ک خریده میفروشه و من اون خانم رو تازمانی ک سند رو به نام بزنم ندیدم و هیچ قولنامه ای بین من و زمین دوم انجام نشد و سندی ک بم میدن یک سند هست ینی چطور میشه

      127
      90
    2. سلام من یه سند منگوله دار از پدرم گرفتم و قطعی به نامم خورد اما در بخش ممورد معامله نوشته
      با خودکار قرمز نوشته با قید به اینکه منافع پلاک مزبور مادام العمر برای فروشنده و پس از فوت متعلق به خریدار میباشد.الان سوالم اینه برای فروش به امضا پدرم نیاز دارم یا خودش الکی با خودکار قرمز نوشته.ممنون میشم پاسخ دهید

      131
      53
      1. سلام زمین در شمال کشوربا توافق از پدر خودم گرفتم وملکی دران ساختم. همه امتیازات از جمله حد پستی برق آب گاز تلفن رو گرفتم چطور میشه اون قولنامه رو سند زد

        0
        1
    3. سلام ممنون از اطلاعات خوب شما.خانه ای را سال ۸۹ به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان خریدیم که فروشنده کلاهبردار بود اکنون بعد از ده سال الزام به تنظیم سند شده و چون فروشنده فراری است نماینده دادگاه برای بنام کردن انشاالله می آید. لطفاً هزینه دفترخانه برای ما چقدر خواهد بود.سند بنام دو نفر دیگر شده بود که امسال ابطال کردیم
      از پاسخ شما یک دنیا سپاسگزارم

      89
      31
    4. سلام من در خرید خانه موباینامه به نام خودم بود ولی تو روز انتقال سند تو محضر بدون حضور من سند به نام همسرم شده میتونم دوباره سند به نام خودم بزنم

      167
      71
      1. سلام . ساختمانی رو با سند عادی از مادرم خریداری کردم و حدودا پنج ساله ساکن منزل هستم و مادرم هم خانه را از پدرم با سند عادی خریداری کرده بود . اما سند ثبتی به نام پدرم هست و پدرم هم فوت نموده .الان مادرم ساختمان رو در محضر خانه به نام من ثبت کنه

        41
        23
      2. سلام اگر سند رسمی بنام همسر شما خورده دوباره باید تمام مراحل برای انتقال سند انجام بشه از جمله مفاصا حساب واستعلام های شهرداری ودارایی

    5. صمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
      من خونه ای را معامله کردم و سندش هم به نام من شده آیا با همان سند میتوانم تلفن و برق را هم به نام خودم بزنم؟؟
      خواهش میکنم جواب درست بدهید و راهنمایی کنید

      13
      2
    6. من خونه ای را معامله کردم و سندش هم به نام من شده آیا با همان سند میتوانم تلفن و برق را هم به نام خودم بزنم؟؟
      خواهش میکنم جواب درست بدهید و راهنمایی کنید

      7
      4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *