دکوراسیون داخلی

تفاوت آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز چیست؟

آشپزخانه کثیف

 

در این روزها شاید اسم آشپزخانه کثیف و آشپزخانه تمیز به گوشتان خورده باشد. کلمه‌هایی که معنای عجیبی دارند. همه سعی می‌کنند آشپزخانه خانه خود را در تمیز ترین حالت ممکن نگهداری کنند اما مفهوم آشپزخانه کثیف و تمیز چیست و هر کدام از آن‌ها چه کاربردی دارد؟ آیا این دو مورد آشپزخانه‌ای جداگانه به حساب می‌آیند؟ آیا وسایل این دو آشپزخانه باهم تفاوت دارند؟ مثلث کار در آشپزخانه چیست؟ آیا آشپزخانه جزیره‌ای بهترین نوع آشپزخانه است؟

در این متن توضیحاتی در مورد آشپزخانه تمیز و آشپزخانه کثیف داده شده است و از طرف دیگر به دکوراسیون و وسایل مورد نیاز هر کدام اشاراتی شده است. در انتهای متن توضیحاتی در مورد انواع دکوراسیون آشپزخانه ارائه شده و شما می‌توانید با کمک گرفتن از این ایده‌ها شروع به طراحی کنید.

آشپزخانه کثیف و آشپزخانه تمیز چیست؟

در برخی از خانه‌ها دو آشپزخانه وجود دارد. یکی برای پخت و پز و دیگری برای انجام دادن کارهای روزانه. به آشپزخانه‌ای که از لحاظ زیبایی، ظاهر مناسبی ندارد و پخت غذا و تمامی امورات پرکار در آن صورت می پذیرد آشپزخانه کثیف می‌گویند. برخلاف آشپزخانه کثیف در آشپزخانه تمیز همه وسایل به صورت مرتب چیده شده و تمیزی چشم برانگیزی بر محیط آشپزخانه حکم فرما است. به سبب موقعیت طراحی، ظاهر این دو آشپزخانه بسیار با هم متفاوت است. آشپزخانه تمیز کاملا در دید اعضای خانواده و مهمان‌ها قرار دارد ولی آشپزخانه کثیف معمولا در گوشه‌ای بسته خانه است و اکثر کارهای پخت و پز  و زمان‌بر در آن انجام می‌شود.

 

آشپزخانه کثیف

 

 

برخلاف آشپزخانه کثیف در آشپزخانه تمیز همه وسایل به صورت مرتب چیده شده و تمیزی چشم برانگیزی بر محیط آشپزخانه حکم فرما است.

 

تفاوت آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز

مرتب و زیبا بودن فضای آشپزخانه اولویت تمامی افراد است. از این رو در طراحی، آشپزخانه تمیز بزرگ‌تر از آشپزخانه کثیف است. وسایل آشپزخانه تمیز آراسته و مرتب با چینشی مناسب در کنار یکدیگر قرار گرفته است و همه چیز با نظم و ترتیب است. آشپزخانه کثیف با اینکه فعالیت بیشتری صورت می‌گیرد فضای کمتری در اختیار است. همه وسایل بهم ریخته است و دیگر خبری از تمیزی و نظم نیست.

وسایل تشکیل دهنده آشپزخانه تمیز و کثیف حدودا شبیه به یکدیگر است. هر دو دارای اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال هستند. اما مهمترین تفاوت و وجه تمایز این دو آشپزخانه با یکدیگر تمیز و کثیف بودن آن است. از آنجایی که آشپزخانه کثیف در دید افراد درون خانه قرار ندارد سهولت آشپزی در آن بیشتر است. دیگر نیاز نیست به طور مداوم محیط پیرامون خود را تمیز کنید و تمرکز ذهن خود را به طور کامل می‌توانید معطوف به آشپزی کنید.

طراحی آشپزخانه جداگانه مزایای بسیاری دارد. یکی از آن‌ها می‌تواند کیفیت وسایل آشپزخانه باشد. شما می‌توانید در آشپزخانه کثیف از وسایل قدیمی و کهنه با هر نوع شکل ظاهری استفاده کنید اما در آشپزخانه تمیز داستان کاملا متفاوت است. از آنجایی که از تمامی نقاط خانه آشپزخانه تمیز دید دارد، مجبور می‌شوید آراستگی و مرتب بودن آن را حفظ کنید. هماهنگی وسایل با دکوراسیون خانه از دیگر نکات این آشپزخانه است.

این آشپزخانه‌ها در کدام قسمت از طراحی قرار می‌گیرند؟

اینکه این این آشپزخانه‌ها در کدام قسمت از طراحی خانه قرار می‌گیرند بستگی به شرایط مختلف از جمله متراژ بنا، طراحی خانه و فضای قابل طراحی دارد. معمولا آشپزخانه کثیف در زیر پله‌ها، زیرزمین و یا کنار آشپزخانه تمیز قرار می‌گیرد. در بعضی از خانه‌ها از آنجایی که متراژ و فضای لازم برای طراحی وجود دارد این آشپزخانه در محیط باز و در حیاط طراحی می‌شود. ابعاد هر کدام از این دو کاملا بستگی به طراح و ایده‌های او دارد.

 

آشپزخانه کثیف

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا در معماری ایران آشپزخانه کثیف وجود دارد؟

جواب این سوال به کوتاه‌ترین حالت ممکن بله است. مطبخ آشپزخانه کثیف در معماری ایران است که از دیرباز تاکنون در اکثر خانه‌ها وجود داشه است. امکان دارد با توجه به تنوع فرهنگ و قومیت‌ها در ایران اسم آن متفاوت باشد اما کارایی یکسانی این آشپزخانه‌ها با یکدیگر دارند. البته مطبخ در معماری ایران روند تغییرات زیادی دارد.

اولویت‌های طراحی در آشپزخانه کثیف

هرچه استفاده آسان و کاربردی در آشپزخانه کثیف بیشتر در طراحی مورد توجه قرار بگیرد سرعت عمل استفاده از آن محیط بیشتر و بهتر می‌شود. پس برای چینش فضایی این آشپزخانه زیاد سخت‌گیر نباشید. مهم این است که در کمترین زمان در سریعترین حالت بتوانید به امورات آشپزی و خانه بپردازید.

اولویت‌های طراحی در آشپزخانه تمیز

از آنجایی که این آشپزخانه کاملا در دید همه قرار دارد توجه به زیبایی و دکوراسیون آن به شدت توصیه می‌شود. اینکه تمام وسایل آشپزخانه با یکدیگر هماهنگ باشند خیلی مهم است و توجه داشته باشید از بهم‌ریختگی در درون این آشپزخانه به شدت پرهیز کنید.

تا جایی که ممکن است امورات پخت و پز و شست و شو را در آشپزخانه تمیز انجام ندهید زیرا باعث بهم‌رختگی در فضای آن می‌شود. در مورد جایگذاری وسایلی مانند ماشین لباس شویی و ماشین ظرفشویی باید خاطر نشان کرد که بسیار به ابعاد آشپزخانه بستگی دارد. اما حدالمقدور آن‌ها باید در آشپزخانه کثیف قرار بگیرند.

 

آشپزخانه کثیف

 

 

مرتب و زیبا بودن فضای آشپزخانه اولویت تمامی افراد است. از این رو در طراحی، آشپزخانه تمیز بزرگ‌تر از آشپزخانه کثیف است.

 

انواع طراحی آشپزخانه

برای طراحی آشپزخانه کثیف زیاد اولویتی وجود ندارد اما با توجه به در دید بودن آشپزخانه تمیز ایده‌ها و مدل‌های مختلف طراحی برای آن وجود دارد که در زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم. هر آشپزخانه از سه رکن تشکیل می‌شود. مورد اول مربوط به تمیز کردن و آماده سازی است که سینک ظرفشویی این کار را انجام می‌دهد. مورد دوم مربوط به یخچال است که ذخیره سازی مواد غذایی روزانه و ماهانه و سالانه ما را انجام می‌دهد. مورد سوم مربوط به پخت و پز است که اجاق گاز این کار را انجام می‌دهد. این سه مورد در آشپزخانه، مثلث کار را شکل می‌دهند. حضور این مثلث در چینش و طراحی بسیار مفید و کارآمد است.

با توجه به سبک آشپزی شما و همچنین میزان زمانی که در آن وقت صرف می‌کنید شما می‌توانید از ایده‌های زیر برای طراحی آشپزخانه خود کمک بگیرید.

 

آشپزخانه کثیف

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آشپزخانه به سبک گالری

این سبک با اسم آشپزخانه موازی نیز در جهان شناخته می‌شود. این نوع طراحی بسیار کارآمد است. این سبک کاملا مناسب آشپزخانه‌های کوچک با استفاده زیاد است. در طراحی این آشپزخانه دو دیوار موازی با یکدیگر در روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و مسیر دسترسی از وسط آشپزخانه و میان این دو خط موازی است.

تمامی وسایل آشپزخانه و کابینت‌ها در بدنه این دو دیوار موازی قرار می‌گیرند. طراحی در آشپزخانه به سبک گالری یا موازی بسیار آسان است و چینش فضایی مشخصی دارد. اگر در فضای آشپزخانه به اندازه کافی فضا دارید می‌توانید یک میز اپن جزیره‌ای در وسط آن قرار دهید.

 

آشپزخانه کثیف

 

 

حضور مثلث کار در آشپزخانه باعث افزایش راندمان عملکردی شما در آشپزخانه می‌شود.

 

آشپزخانه تک دیواری

اول از اسم این آشپزخانه شروع کنیم. منظور از تک دیواری این است که تمامی وسایل و تجهیزات آشپزخانه بر روی یک دیوار قرار می‌گیرند. این سبک از طراحی بیشتر برای خانه‌های کوچک مناسب است و فضای بسیار شیک و زیبایی در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌دهد. به هر حال استفاده از این نوع طراحی با مزایایی که دارد معایبی نیز به همراه دارد. نکته اول این است که مثلث کار در آشپزخانه تبدیل به کار خطی می‌شود و فرآیند آشپزی کمی سخت می‌گردد. در بعضی از آشپزخانه‌های تک دیواری در وسط آن از اپن جزیره‌ای نیز استفاده می‌شود.

 

آشپزخانه کثیف

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آشپزخانه به شکل U

این سبک به مدل نعل اسبی نیز معروف است و در بیشتر طراحی‌ها از این سبک استفاده می‌شود که در آن در سه جداره دیوار از کابینت و لوازم آشپزخانه استفاده شده است. اگر زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنید و یا فضای زیادی در آشپزخانه دارید طراحی به سبک U بهترین گزینه پیش‌روی شماست. در این طراحی مثلث کار در آشپزخانه به راحتی شکل می‌گیرد و کارایی در آن به شدت بالا می‌رود. تعداد کابینت در این نوع طراحی زیاد است و بیشتر وسایل در درون آن قرار می‌گیرد.

 

مثلث کار

 

 

وسایل تشکیل دهنده آشپزخانه تمیز و کثیف حدودا شبیه به یکدیگر است.

 

آشپزخانه به شکل L

اگر فضای خانه و به طبع آن فضای آشپزخانه شما کوچک است طرح L شکل بسیار برای شما ایده‌آل است. در این حالت دو دیوار به حالت L در کنار یکدیگر قرار دارند و کابینت و وسایل آشپزخانه بر روی همین دو دیوار قرار می‌گیرند. حالت L باعث می‌شود مثلث کار در فضای آشپزخانه تشکیل شود و سرعت عمل در آشپزخانه بیشتر شود. نوع طراحی در این حالت به حدی کارآمد است که اگر تعمیرکار به خانه شما بیاید به راحتی در همان فضا می‌تواند به تعمیرات بپردازد. اگر در آشپزخانه خود فضای اضافی دارید می‌توانید از یک اپن جزیره‌ای استفاده کنید. پیشنهاد دیگر ما برای فضای اضافی یک میز ناهارخوری کوچک است تا بتواند نیازهای روزانه شما را برطرف کند.

 

مثلث کار

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آشپزخانه جزیره‌ای

طراحی این نوع آشپزخانه در سال‌های اخیر بسیار رو به رشد بوده است. آشپزخانه جزیره‌ای امکان استفاده بیشتر از فضا و کابینت را به شما می‌دهد. کارایی جزیره این آشپزخانه بسیار متفاوت است. حتی می‌توان بر روی میز اپن جزیره‌ای سینک ظرفشویی را قرار داد. از جزیره همچنین می‌توان به عنوان میز ناهارخوری استفاده کرد. آشپزخانه جزیره‌ای را می‌توان با کمی تغییر در دکوراسیون تبدیل به آشپزخانه L، U و تک دیواری تبدیل کرد.

 

مثلث کار

 

 

هر آشپزخانه از سه رکن تشکیل می‌شود. مورد اول مربوط به تمیز کردن و آماده سازی است که سینک ظرفشویی این کار را انجام می‌دهد. مورد دوم مربوط به یخچال است که ذخیره سازی مواد غذایی روزانه و ماهانه و سالانه ما را انجام می‌دهد. مورد سوم مربوط به پخت و پز است که اجاق گاز این کار را انجام می‌دهد. این سه مورد در آشپزخانه، مثلث کار را شکل می‌دهند.

 

آشپزخانه G شکل

این آشپزخانه نوعی آشپزخانه جزیره‌ای محسوب می‌شود که به یکدیگر چسبیده است. از مزایای این آشپزخانه حضور مثلث کار، فضای مناسب برای کابینت‌ها، استفاده از اپن به عنوان میز ناهارخوری و دسترسی مناسب به تمامی قسمت‌ها آشپزخانه است. در بیشتر آشپزخانه‌های ایران از این نوع آشپزخانه استفاده شده است.

 

مثلث کار

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • در برخی از خانه‌ها دو آشپزخانه وجود دارد. یکی برای پخت و پز و دیگری برای انجام دادن کارهای روزانه. به آشپزخانه‌ای که از لحاظ زیبایی، ظاهر مناسبی ندارد و پخت غذا و تمامی امورات پرکار در آن صورت می پذیرد آشپزخانه کثیف می‌گویند.
  • آشپزخانه تمیز کاملا در دید اعضای خانواده و مهمان‌ها قرار دارد.
  • وسایل آشپزخانه تمیز آراسته و مرتب با چینشی مناسب در کنار یکدیگر قرار گرفته است و همه چیز با نظم و ترتیب است.
  • معمولا آشپزخانه کثیف در زیر پله‌ها، زیرزمین و یا کنار آشپزخانه تمیز قرار می‌گیرد.
  • هرچه استفاده آسان و کاربردی در آشپزخانه کثیف بیشتر در طراحی مورد توجه قرار بگیرد سرعت عمل استفاده از آن محیط بیشتر و بهتر می‌شود.
  • تا جایی که ممکن است امورات پخت و پز و شست و شو را در آشپزخانه تمیز انجام ندهید.
  • آشپزخانه‌هایی که در آن مثلث کار طراحی شده است برای استفاده کنندگان بسیار راحت است.
  • در آشپزخانه به سبک گالری تمامی وسایل آشپزخانه و کابینت‌ها در بدنه دو دیوار موازی قرار می‌گیرند.
  • اگر فضای خانه و به طبع آن فضای آشپزخانه شما کوچک است طرح L شکل بسیار برای شما ایده‌آل است.

 

مطالب مرتبط

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

  همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

برای انتخاب کانتر آشپزخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

  همانطور که همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در […]

با انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید

  آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است. امروزه آشپزخانه‌ها به […]

یک نظر در مورد “تفاوت آشپزخانه کثیف با آشپزخانه تمیز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *