دکوراسیون داخلی

ایده‌هایی برای بزرگتر به نظر رسیدن فضای داخل آشپزخانه

فضای آشپزخانه

 

با کمک گرفتن از چند ایده ساده در فضای آشپزخانه با ابعاد مختلف می‌توانید احساس آرامش و راحتی در آن فضا را هرچه بیشتر کنید. توجه به سفید رنگ بودن کابینت‌ها و دیوار، برای شروع خوب است. اما راه‌های مختلف دیگری نیز برای هرچه بیشتر به نمایش در آمدن بزرگتر فضای داخل آشپزخانه شما وجود دارند. این ایده‌ها می‌توانند بدون تخریب کردن بخشی از خانه به اجرا در بیایند.

در این متن 12 راهکار برای ایجاد تعادل میان فضای آشپزخانه با فضای خانه و افزایش عملکرد آشپزخانه آمده است. هر یک از این 12 راهکار خود به تنهایی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی بزرگ‌تر دیده شدن فضای آشپزخانه شما داشته باشد.

استفاده از کابینت‌هایی با عمق کم در فضای داخل آشپزخانه

نیاز نیست تمامی کابینت‌های پایینی شما حتما عمق استاندارد را داشته باشند. استاندارد کابینت در ایران ۶۰ سانتی متر است. اما کابینت‌های بالایی آشپزخانه معمولا عمق کمتری دارند. در بازار کابینت ایران، کابینت‌هایی با عمق کمتر نیز وجود دارند.

استفاده از کابینتی با عمق کم در قسمت پایینی آشپزخانه یک پیروزی به حساب می‌آید. با کمک گرفتن از این روش فضای بیشتری در قسمت کف آشپزخانه در اختیار شما قرار می‌گیرد، که تاثیر قابل مشاهده‌ای در آشپزخانه‌های کوچک دارد. یکی از مزیت‌های استفاده از کابینت‌های کم عمق، به راحتی قابل دسترس بودن وسایل است. در کابینت‌های استاندارد با توجه به عمق بیشتر آن‌ها پیدا کردن وسایل درون آن کمی سخت است.

 

 

 

استفاده از کابینتی با عمق کم در قسمت پایینی آشپزخانه یک پیروزی به حساب می‌آید. با کمک گرفتن از این روش فضای بیشتری در قسمت کف آشپزخانه در اختیار شما قرار می‌گیرد.


وسایل داخل فضای آشپزخانه را کمتر کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای مرتب کردن و خالی کردن فضای آشپزخانه رسیدگی به وسایلی است که درون آن قرار دارد. اگر کمی با حوصله وسایل آشپزخانه را مرتب کنید به این خواسته خود می‌رسید.

اگر می‌خواهید فضای بیشتری در اختیار داشته باشید می‌توانید وسایل اضافی خود را از فضای آشپزخانه خارج کنید. اولویت اول، جایگذاری وسایل اضافی بالای کابینت‌ها به صورت مرتب است. راه دیگر این است که اگر در خانه انباری برای نگهداری این وسایل دارید آنجا وسایل اضافی را بگذارید.

ولی اگر چنین فضایی در اختیار ندارید می‌توانید وسایل را به موسسه خیریه و یا افراد نیازمند اهدا کنید. استفاده از کابینت‌هایی که دستگیره ندارند و با فشار دادن باز می‌شوند فضای داخلی آشپزخانه را یکنواخت و بزرگ‌تر می کند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


آیا نیاز به استفاده کردن از سینک ظرفشویی دو لگنه است؟

خیلی از مردم قبل از اینکه آشپزخانه خود را ببینند درخواست سینک ظرفشویی دو لگنه می‌کنند. مطمئنا استفاده از ظرفشویی دو لگنه بسیار کارآمد است، اما اگر شما از سینک ظرفشویی یک لگنه و یا یک لگنه کوچک استفاده کنید فضای بیشتری برای آشپزخانه شما ذخیره خواهد شد تا بتوانید وسایل خود را روی میز‌ها بچینید.

بعضی از کابینت‌ها قابلیت نصب سینک یک لگنه و یا یک لگنه کوچک را دارند. اگر کابینت شما دقیقا در زیر و وسط پنچره قرار دارد و از طرفی دیگر در دو طرف آن فضای کافی وجود ندارد، باعث ایجاد فضایی مرده در آشپزخانه خواهد شد. با کمک گرفتن از یک سینک ظرفشویی کوچک و کابینت مناسب برای آن، شما می‌توانید فضای مجاور سینک را قابل استفاده کنید.

به طور مثال سینک ظرفشویی دو لگنه چیزی حدود ۱.۲ متر فضا اشغال می‌کند ولی استفاده از سینک ظرفشویی یک نفره حدودا ۸۰ سانتی متر فضا را اشغال می‌کند. این بدین معنی است که هنگام استفاده از سینک ظرفشویی تک لگنه ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر فضای بیشتری نسبت به دو لگنه خواهید داشت.

اگر از لگن دوم ظرفشویی خود استفاده نمی‌کنید امکان دارد به فکر فضای اشغال شده و کارهایی که می توانستید با این فضا انجام دهید افتاده و حسرت آن فضا را بخورید.

ماشین ظرفشویی جمع و جور انتخاب کنید

اندازه استاندارد عرض ماشین ظرفشویی حدود ۶۰ سانتی متر است. ماشین ظرفشویی با عرض ۵۰ سانتی متر نیز وجود دارد.

این ۱۰ سانتی متری که با استفاده از ماشین ظرفشویی کوچک‌تر برای شما ایجاد می‌شود می‌تواند به عرض کابینت‌ها اضافه کند. طبیعتا استفاده از ماشین ظرفشویی کوچک‌تر باعث پر شدن زودتر این وسیله و در نتیجه شستشو با کامل‌ترین امکانات آن می‌شود.
اگر ماشین ظرفشویی شما بزرگ باشد، شما مجبور می‌شوید یک روز در میان از آن استفاده کنید.

 

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


استفاده از یخچال‌های کوچک‌تر برای ایجاد فضایی بزرگ‌تر در آشپزخانه

صحبت در مورد ذخیره کردن فضای بیشتر در فضای آشپزخانه بود. استفاده از یخچال یک دره و کوچک می‌تواند شما را برای رسیدن به این هدف کمک کند. مشتریان بیشتر تقاضای خرید یخچال ساید بای ساید دارند. اما عرض زیاد این یخچال‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کند.

معمولا این یخچال‌های بزرگ به سختی پر می‌شوند و بخش‌هایی از آن خالی می‌ماند. اگر به صورت روزانه غذا تهیه می‌کنید و هر روز به خرید میوه و سبزیجات می‌پردازید بهتر است یخچال و فریزیر شما کوچک باشد تا با مقدار فضای ایجاد شده کابینت بیشتری در آشپزخانه خود جایگذاری کنید.

 

 

 

اگر شما از سینک ظرفشویی یک لگنه و یا یک لگنه کوچک استفاده کنید فضای بیشتری برای آشپزخانه شما ذخیره خواهد شد تا بتوانید وسایل خود را روی میز‌ها بچینید.


استفاده از وسایل تخت

تا جایی که در توان دارید از وسایل تخت استفاده کنید. برای نمونه استفاده از اجاق گاز رومیزی کمک بسیاری به شما خواهد کرد. نبود فِر یعنی حضور فضایی جادار در پایین اجاق گاز رومیزی. شما از این فضا می‌توانید به عنوان کابینت استفاده کنید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


استفاده از انعکاس آیینه‌ای در فضای داخل آشپزخانه

هنگامی که میز ناهارخوری شما در فضای آشپزخانه قرار دارد، کوچک بودن این فضا بیش‌تر و بیش‌تر به چشم می‌آید. استفاده از انعکاس آیینه‌ای در دیوار و وسایل آشپزخانه دید را افزایش می‌دهد و اتاق را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. این ایده در فضای بسته بیشتر نمود پیدا می کند. برای کارایی هرچه بیشتر از شیشه رنگ شده برای انعکاس بهتر نور استفاده کنید.

 

 

سینک ظرفشویی دو لگنه چیزی حدود ۱.۲ متر فضا اشغال می‌کند ولی استفاده از سینک ظرفشویی یک نفره حدودا ۸۰ سانتی متر فضا را اشغال می‌کند. اندازه استاندارد عرض ماشین ظرفشویی حدود ۶۰ سانتی متر است. ماشین ظرفشویی با عرض ۵۰ سانتی متر نیز وجود دارد.


استفاده از قفسه در فضای داخل آشپزخانه

در آشپزخانه کوچک، برداشتن تمام کابینت‌های قسمت بالایی ایده مناسبی به نظر نمی‌آيد. اما بهتر است هر از گاهی از این فضا استفاده مناسب شود. استفاده از قفسه‌‌های طبقه بندی شده یکی از گزینه‌های پیش روی شما است که می‌تواند نیازهای روزانه شما را بر طرف کند.

کمک گرفتن از قفسه ضمن اینکه فضای کمتری نسبت به کابینت اشغال می‌کند از طرفی با یک چیدمان مناسب نمای زیبایی به آشپزخانه شما می‌دهد.

قرار دادن قوطی‌، سطل و کتاب‌های آشپزی در این قفسه‌ها به نظر گزینه‌های مناسبی هستند. استفاده از قفسه به جای کابینت فضای بیشتری به پنجره درون آشپزخانه می‌دهد و شما می‌توانید کمی در این فضای باز نفس بکشید.

حتی شما می توانید به کمک برداشتن درهای کابینت این فضای باز را در آشپزخانه خود فراهم کنید و هرگاه که از این مدل دل‌زده شدید دوباره می‌توانید درها را به جای خود برگردانید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


از کابینت هایی با در شیشه‌ای استفاده کنید

روش دیگری که برای باز کردن فضای خانه وجود دارد استفاده از کابینت‌هایی با در شیشه‌ای است. در این روش احتیاجی به تغییر کابینت نیست و فقط نیاز است درهای آن تغییر پیدا کند.

استفاده از شیشه باعث می‌شود فضای داخل آشپزخانه بازتر دیده شود. از این کابینت برای نمایش آشامیدنی های جذاب استفاده کنید یا اینکه وسایلی در آن بگذارید که نمای آشپزخانه شما را بهم نزند.

 

 

 

استفاده از انعکاس آیینه‌ای در دیوار و وسایل آشپزخانه دید را افزایش می‌دهد و اتاق را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.


استفاده از نور در کابینت آشپزخانه

نیاز به وجود نور کافی در تمام خانه غیر قابل انکار است. اما همیشه در آشپزخانه نور به اندازه کافی وجود ندارد و خود باعث احساس بسته بودن فضای آشپزخانه را می‌دهد. لامپ معمولا در وسط سقف آشپزخانه قرار می‌گیرد.

اضافه کردن نور اضافی بالا، رو و حتی درون کابینت باعث می‌شود آشپزخانه روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. سایه‌هایی که به دلیل حضور کابینت ایجاد می‌شود خود به تنهایی می‌تواند فضا را کوچک‌تر کند.

پس بهتر است تا جایی که لازم است از نور کمک گرفته و در آشپزخانه خود از آن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از لامپ‌های LED یا لامپ‌هایی که از باتری تغذیه می‌کنند درون فضای کابینت استفاده کرده و آن محیط را روشن کنید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


توجه به دیوارهایی که با توجه به اقدامات شما به فضای داخل آشپزخانه اضافه شده‌اند

بعد از عمل کردن به ایده‌های ذکر شده مقداری دیوار به فضای کلی آشپزخانه شما اضافه می‌شود. اما وجود یک دیوار بلند بدون اینکه چیزی رویش باشد کمی خسته کننده است.

بهتر است با فاصله‌هایی مناسب میان این دیوارها را با وسایل آشپزخانه پر کنید. نداشتن جداکننده میان وسایل خود باعث بلند جلوه کردن دیوار می‌شود. در نتیجه تمام تلاش شما برای باز کردن فضای داخل آشپزخانه به هدر می رود.

اگر بودجه مناسبی دارید راه حلی دیگر کاشی کردن دیوار آشپزخانه و یا استفاده از طرح‌های چوبی تا سقف است. کمک گرفتن از این ایده محیطی زیبا و دل‌پذیر به شما ارائه می‌دهد.

استفاده از استیل زد زنگ براق بر روی دیوار می‌تواند مانند شیشه عمل کند. این عمل یاعث می‌شود عمق آشپزخانه شما بیشتر به نظر بیاید و همچنین انعکاس وسایل درون آشپزخانه بر روی استیل این موضوع را هرچه بیشتر آشکار می‌کند.

 

 

 

اضافه کردن نور اضافی بالا، رو و حتی درون کابینت باعث می‌شود آشپزخانه روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد.


اطراف هواکش خود را خالی بگذارید

شما شاید هیچوقت علاقه‌ای به از دست دادن کابینت‌های خود نداشته باشید. اما کابینتی که هود در آن قرار گرفته است عملکرد کمتری نسبت به دیگر کابینت‌ها دارد.

یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی ما به شما برداشتن کابینت دور هواکش است. اگر کابینتی که بالای هواکش را برداشتید سعی کنید از لوله‌ای زیبا و تمیز برای هواکش استفاده کنید.

کمک گرفتن از این ایده باعث ایجاد فاصله و شکسته شدن یکنواختی فضای داخل آشپزخانه می‌شود. همین شکاف کوچک می‌تواند تاثیرگذار بوده و شما حس بهتری به آشپزخانه خود داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

  همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

برای انتخاب کانتر آشپزخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

  همانطور که همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در […]

با انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید

  آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است. امروزه آشپزخانه‌ها به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *