بازار مسکن تهران

معرفی شهرک راه آهن (گلستان) منطقه 22

معرفی شهرک راه آهن منطقه 22

در سال های اخیر با توسعه و ساخت ساز های گسترده در منطقه 22 با هدف ایجاد منطقه گردشگری بازار املاک در محله های این منطقه نیز رونق گرفت و افزایش تقاضا برای خرید خانه و آپارتمان موجب رشد قیمت در این منطقه شد. 

یکی از محله های منطقه 22 که به نسبت دیگر محله های نوپای این منطقه از قدمت بیشتری برخوردار است شهرک راه آهن است. در این مطلب به معرفی شهرک راه آهن و بافت آن، محدوده و محله ها، مراکز مهم تجاری و درمانی و دیگر امکانات آن خواهیم پرداخت.

معرفی شهرک راه آهن

شهرک راه آهن از سه محله شهرک گلستان، شهرک قائم و محله هوانیروز تشکیل شده است. که شهرک گلستان در قسمت شرقی، شهرک قائم در قسمت غربی و هوانیروز در جنوب شهرک راه آهن واقع شده اند.

تاریخچه

قدمت شهرک راه آهن به زمانی باز می‌گردد که در دهه 40 زمین های این منطقه توسط شرکت راه آهن به کارکنان این شهرک واگذار شد. علت نام گذاری این محله هم به همین دلیل است. نام این منطقه تا پیش از آن لتمان کن و زمین ها آن متعلق به ملاکان کن بود. پس از انقلاب و با افزایش مهاجرت به پایتخت و گسترش حاشیه نشینی این محدوده هم که در آن زمان جزو حاشیه تهران بود مورد توجه قرار گرفت و تعداد ساکنان این منطقه رفته رفته افزایش پیدا کرد. با پیشرفت منطقه 22 و گسترش ساخت ساز در سال های اخیر نام این منطقه هم دستخوش تغییراتی شد و در سال های اخیر بیشتر با نام شهرک گلستان نیز شناخته می‌شود.

محدوده محله شهرک راه آهن 

شهرک راه آهن واقع در منطقه 22 شهر تهران از شرق به دهکده المپیک و بزرگراه آزادگان، از غرب به بلوار کاشان و محله دریاچه چیتگر از شمال به بزرگراه خرازی و از جنوب به بلوار هوانیروز و بزرگراه همدانی منتهی می‌شود. 

شهرک راه آهن منطقه 22

بافت شهرک گلستان

منطقه 22 در غرب تهران یکی از شریان های ورودی باد به شهر تهران است. و همانطور که گفته شد شهرک راه آهن از قدمت بیشتری در مقایسه با دیگر محله های منطقه 22 برخوردار است به همین دلیل در گذشته سیاست شهرسازی در این محله بگونه‌ای بود که مجوز ساخت به خانه های بیشتر از سه طبقه داده نمی‌شد تا جلوی حرکت جریان هوا از این منطقه به شهر تهران گرفته نشود. به همین دلیل بیشتر خانه‌های این محله همانند دیگر محله‌های قدیمی‌تر این منطقه ویلایی هستند. اما با تغییر سیاست های شهرسازی مرتفع سازی در منطقه 22 رونق گرفت و در این محله هم ساختمان های مرتفع در سال های اخیر بر تعدادشان افزوده شد.

خرید خانه در شهرک راه آهن

قیمت خانه در شهرک راه آهن در سال های اخیر همانند دیگر محله های منطقه 22 رشد قابل توجهی کرده است. متوسط قیمت این محله از متوسط قیمت خانه مسکونی در تهران بالا تر است. میانگین قیمت خانه بر اساس داده های سامانه هوشمند تخمین قیمت مسکن کیلید در این محله برای هر متر مربع واحد مسکونی 94 میلیون تومان در آذر ماه 1402 محاسبه شده است. قیمت خانه در این محله از متوسط قیمت منطقه 22 با متوسط قیمت متری 84 میلیون تومان برای هر متر مربع نیز بالاتر است. با این وجود رشد قیمت در سال های اخیر هنوز هم برای بسیاری از افراد گزینه جذابی برای سرمایه گذاری و خرید ملک در تهران به حساب می‌آید.

شهرک راه آهن منطقه 22

 

دسترسی شهرک گلستان

این شهرک با مرکز شهر فاصله زیادی دارد اما همانطور که گفته شد، بین سه بزرگراه اصلی تهران یعنی آزادگان(کمربندی تهران) خرازی(همت) و همدانی(حکیم) قرار گرفته است و به لحاظ دسترسی شرایط بسیار خوبی دارد که دسترسی به این شهرک را از هر سه مسیر میسر می‌کند.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به شهرک راه آهن 

این شهرک دارای ایستگاه متروی اختصاصی نیست اما نزدیک ترین ایستگاه مترو به این شهرک مترو چیتگر است که انتهای بلوار کوهک و در مجاورت پارک جنگلی چیتگر واقع شده است.

مراکز خرید شهرک گلستان

یکی از اصلی ترین خیابان های این شهرک بلوار امیرکبیر است که دارای مغازه ها و مراکز خرید زیادی است. در این خیابان که شعب اکثر بانک ها هم در آن پیدا می‌شود ملو از انواع و اقسام مغازه های مختلف خواربار فروشی، قنادی، رستوران، عطاری، سوپرمارکت، داروخانه و… است و بطور کلی هر چیزی نیاز است در این خیابان پیدا می‌شود. همچنین این شهرک دارای مراکز خرید بزرگ و مجهزی است که می‌توان مرکز خرید طوبی، مجتمع تجاری مال مون، باران و گلستان را نام برد. مرکز خرید تهران مال نیز از دیگر مراکز خرید در حال ساخت است که در بلوار کاج قرار دارد و در کنار ایران مال و بام لند جزو بزرگترین مراکز خرید منطقه 22 به حساب می‌آید.

تهران مال شهرک گلستان منطقه 22

 

مراکز درمانی شهرک گلستان

بیمارستان فوق تخصصی تریتا و بیمارستان نیکان غرب واقع در منطقه 22 نزدیک ترین بیمارستان ها به شهرک گلستان هستند که دسترسی هر دوی آنها از بزرگراه خرازی است. اما این محله دارای درمانگاه و مراکز درمانی دیگری هم هست که اسامی و اطلاعات آنها بصورت زیر است:

  • درمانگاه شفا در بلوار امیرکبیر 
  • درمانگاه امام رضا (ع) (بلوار امیرکبیر، بلوار کاج)
  • درمانگاه حضرت ولیعصر در کوهک
  • درمانگاه شبانه‌روزی گلستان غرب
  • درمانگاه اقاقیا در بلوار کاج
  • درمانگاه شبانه‌روزی تختی (بلوار امیرکبیر، بلوار گلفام)
  • درمانگاه رازی (بلوار امیرکبیر)
  • درمانگاه گلچین (بلوار امیرکبیر، بلوار کاج)

پارک ها و مراکز تفریحی

از مراکز تفریحی و جاذبه های نزدیک این شهرک می‌توان به پارک جنگلی چیتگر، و دریاچه چیتگر، باغ ملی گیاه شناسی، پارک آبشار تهران اشاره کرد. همچنین ایران مال در نزدیکی این شهرک قرار دارند که دارای امکانات تفریحی متنوعی مانند سالن های سینما، فوت کورت، رستوران ها و کافه های زیادی است. بام‌لند گزینه جذاب دیگری است که دارای کافه ها و رستوران های متنوع است. 

اما بوستان های 

  • سنبل (بلوار هاشم زاده)
  •  کوکب (بلوار کاج)
  • کاملیا (بنفشه دهم)
  • نسترن (بلوار گلها)
  • گل بهار (بلوار امیرکبیر)
  • شب بو (بلوار امیرکبیر)
  • آتش‌نشان (بلوار امیرکبیر)
  • گل‌آرا (بلوار امیرکبیر)
  • سلامت (بلوار امیرکبیر)

بوستان ها و فضای سبزی هستند که در خود شهرک گلستان قرار دارند.

پارک آبشار تهران منطقه 22

 

مراکز فرهنگی و ورزشی شهرک راه آهن

فرهنگ سراهای

  • فرهنگسرای امیرکبیر
  • فرهنگسرای سنبل
  • فرهنگسرای بنفشه

در محله شهرک راه آهن مانند دیگر محله ها محل برگزاری همایش ها، جشن ها، جلسات و دوره ها است و خدمات فرهنگی مانند دوره های آموزشی مختلف در آن برگزار می‌شود.

امکان ورزشی

  • مجموعه ورزشی اورنتا (میدان اتریش)
  • مجموعه ورزشی رعنای غرب (خ طوبی)
  • مجموعه ورزشی امیرکبیر (بلوار امیرکبیر)
  • مجموعه ورزشی آسمان غرب (بلوار هاشم‌زاده)
  • مجموعه ورزشی راد (بلوار هاشم‌زاده)
  • مجموعه ورزشی سورن۱(بلوار کاج)
  • مجموعه ورزشی سورن۲ (میدان اتریش)

جمع بندی

در این مطلب به معرفی شهرک راه آهن یا گلستان پرداختیم و همانطور که خوانید این شهرک دارای معیارهای قابل قبولی همچون دسترسی مناسب به مسیر های اصلی و حمل و نقل عمومی، امکانات رفاهی و درمانی متعدد و تراکم جمعیتی کمتر در مقایسه با دیگر محله های اطراف انتخابی مناسب برای سکونت و محل زندگی در منطقه 22 است. قیمت خانه در این محله از متوسط قیمت خانه در تهران بالا تر است اما برای کسانی که قصد خرید خانه در مناطق مانند 1، 2، 3 با بودجه کمتر را دارند گزینه جذابی است.

مطالب مرتبط

اقدسیه محله اعیان نشین شمال شرق تهران

اقدسیه از محله های قدیمی و خوش آب و هوای شمال شهر تهران است. این محله اعیان نشین در منطقه 1 شهرداری تهران قرار دارد و یکی از محله‌های شهرستان […]

معرفی محله هروی – حسین آباد تهران

حسین آباد نام محله‌ای است در شمال شرقی شهر تهران. این محله قدیمی و خوش آب و هوا در منطقه 4 شهرداری تهران واقع شده و یک محله دیگر به […]

معرفی اختیاریه؛ محله‌ صاحب اختیار قاجار

اختیاریه نام محله‌ای قدیمی و خوش آب و هوا در شمال تهران است. این محله به خاطر امکانات و دسترسی خوبی که دارد از محله‌های پرطرفدار برای خرید خانه و […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

پردیس شهر جدید در نزدیکی تهران

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید و یا محل کارتان در شهر تهران است و به دنبال محلی برای زندگی می‌گردید که هزینه مسکن در آن مناسب تر از شهر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *