بازار مسکن تهران

محله جوادیه با بافت سنتی و قدیمی

محله جوادیه

 

انتخاب محله مناسب، به عنوان محیطی که زمان زیادی را درآن سپری می‌کنیم، اهمیت زیادی دارد. برای یافتن یک محله مناسب، علاوه بر زیبایی بصری، موقعیت و امکانات، باید به سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی حاکم بر محله نیز توجه کرد. دراین مقاله سعی داریم با معرفی محله جوادیه، ویژگی‌های این محله‌  قدیمی تهران را واکاوی کنیم. اگر می‌خواهید با موقعیت و دسترسی محله جوادیه آشنا شوید و یا این محله را برای خرید خانه اتخاب کرده‌اید با این مقاله از کیلید‌ مگ همراه شوید.

بعضی از محله‌های قدیمی، دیگر فقط دیوار و خشت و کوچه و آهن نیستند،انگار روح دارند و نفس می‌کشند، محله جوادیه تهران هم از آن محله‌هاست. محله‌ای که اهل آن بودن، به بخشی از هویت ساکنانش تبدیل شده است.

جوادیه، محله‌ای در جنوب تهران با بافت قدیمی، کوچه‌های باریک و بن بست‌های کوچک فراوان که این روزها با رونق ساخت و ساز مخصوصا در قسمت جنوبی آن چهره‌ای تازه به خود گرفته است.

تاریخچه

جوادیه تهران، محله‌ای با قدمت ۷۰ سال است. محله‌ای که اکثر ساکنان اولیه آن، آذری زبان‌های مهاجری بودند که از سراب و زنجان و آذربایجان برای کار به این منطقه آمده بودند.

به همین مناسبت جوادیه در ابتدا، ترک آباد نام داشت. اکثر مناطق امروز تهران، سابقا روستا یا باغ بوده‌اند اما جوادیه پیش از این پر از زمین‌های کشاورزی بوده است و مهاجران و کارگران زیادی به واسطه وجود کشتارگاه، کارخانه قند و راه آهن، درحوالی آن زندگی می‌کردند.

در روزهای پس از جنگ جهانی دوم که سایه فقر و مصیبت بر سر مردم ایران افتاده بود «جواد فردانش» وارث زمین‌های کشاورزی این منطقه، تصمیم گرفت زمین‌هایش را با قیمت خیلی پایین و قسطی، بین کارگران کارخانه‌های قند و کشتارگاه و راه آهن، قسمت کند. او بقیه اموالش را صرف ساخت چند مدرسه، مسجد، درمانگاه و آبادانی این منطقه کرد. در سال ۱۳۳۰ این محله را جوادیه نامیدند تا نام جواد فردانش در میان هیاهوی تاریخ تهران به نیکی ماندگار شود.

 

محله جوادیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت محله جوادیه

 برای درک بهتر موقعیت محله جوادیه می‌توان آن را شبیه یک پنج ضلعی تصور کرد که از پنج جهت با بزرگراه نواب صفوی، بزرگراه تندگویان، فرودگاه قلعه‌ مرغی، ساختمان راه آهن و ریل قطار محصور شده است. موقعیت محله جوادیه موجب دسترسی وسیع آن به مناطق دیگر تهران شده است. این محله تهران با مساحتی معادل ۹۹/۲ کیلومتر مربع و جمعیتی برابربا ۴۹۷۲۶ نفر، در ناحیه یک منطقه ۱۶ قرار دارد. در این محله ۱۲۰۳۲ خانوار زندگی می‌کنند.

دسترسی محله جوادیه

خیابان‌های اصلی این محله  تهران شامل خیابان‌های فیروزآباد، نوری، ده متری اول، بیست  متری جوادیه و ده متری دوم می‌شود. دسترسی جوادیه به مناطق دیگر تهران به واسطه بزرگراه‌های فراوانی که آن را احاطه کرده است مناسب است. جوادیه از شرق به خیابان رجایی و از شمال به خیابان شوش منتهی می‌شود.

بزرگراه تندگویان و نواب صفوی و بعثت، دسترسی محله جوادیه را به مناطق مختلف تهران میسر کرده‌اند. اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید علاوه بر خط ۳ مترو، که دسترسی محله جوادیه را به طور چشمگیری گسترش داده است، اتوبوس‌های مسیر پارک شهر به جوادیه و انقلاب به خانی آباد و شهید افشار به پایانه جنوب و اتوبوس بوستان ولایت در کنار گذر یارجانی نیز رفت و آمد به این محله را آسان کرده‌اند.

 

 

پل جوادیه

پل جوادیه یکی از نمادهای قدیمی این محله است، بچه‌های این محله از قدیم با افتخار از پل جوادیه یاد می‌کردند و خودشان را با عبارت «بچه سر پل جوادیه» معرفی می‌کردند. در سال ۸۹ پل جدیدی به نام شهدای جوادیه به جای آن پل فرسوده قدیمی ساخته شد که در نوع خود منحصر به فرد است و مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد. این پل، اولین پل معلق و سه پایه ایران است. پل جوادیه به عنوان نماد سوم پایتخت بعد از برج آزادی و برج میلاد شناخته می‌شود. این پل به  کاهش بار ترافیک این منطقه کمک کرده است و دسترسی محله جوادیه را ارتقا داده است.

اماکن تفریحی، فرهنگی و ورزشی

  • سرای محله جوادیه در خیابان هادیان و فرهنگسرای بهمن از جمله مراکز فرهنگی مهم این محله تهران هستند.
  • این محله بوستان‌های زیادی دارد از جمله: بوستان جوادیه درانتهای خیابان بیست متری.
  • بوستان قاصدک در خیابان نصیری، بوستان نواب در بزرگراه نواب جنب ساختمان یک و بوستان ولایت که به لحاظ وسعت و مساحت در ایران و خاورمیانه بی‌نظیراست.
  • از باشگاه‌های ورزشی این محله  می‌توان به سالن ورزشی شهدا گمنام ابتدای خیابان ده متری دوم وباشگاه ورزشی شهدا جوادیه درانتهای خیابان ده متری اول اشاره کرد.
  • شاید در محله جوادیه رستوران‌های زیادی نباشد اما برای معرفی محله جوادیه باید از میدان بهمن و جگرکی‌های بزرگ و پرطرفدارآن هم یاد کنیم.

 

محله جوادیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سازمان‌ها، مراکز دولتی و مراکز درمانی

اداره کل گمرک جنوب تهران، راه آهن تهران، اداره کل قند و شکر استان تهران و اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶ تهران در این محله واقع شده‌‎اند. دفتر شورا یاری در میدان بهمن، جنب راهنمایی و رانندگی قرار دارد.

بیمارستان بهارلو و بیمارستان امیرالمونین علیه السلام و درمانگاه قائم (عج) از مراکز درمانی این محله تهران هستند.

مراکز تجاری محله جوادیه

خیابان بیست متری جوادیه، مرکزیت تجاری دارد. بازارچه از معروفترین خیابان‌های جوادیه است و محل خرید مایحتاج ساکنین است که از یک سمت به پل چوادیه و از سمت دیگر به خیابان ۲۰ متری منتهی می‌شود.

بازارچه جوادیه از خیابان بیست متری  شروع می‌شود و تا خیابان ۱۰ متری اول  ادامه دارد .چهارشنبه بازار از مراکز خرید دوره‌ای جوادیه است که هر چهارشنبه اهالی یاغچی آباد و نازی آباد و خانی آباد هم برای خرید از آن به جوادیه می‌آیند.

پاساژ الماس هم از دیگر مراکز خرید محله جوادیه تهران است.

 

محله جوادیه

 

اماکن مذهبی محله جوادیه

در این محله چند مسجد معروف وجود دارد. قدیمی‌ترین مسجد این محله، مسجد فردانش است که درخیابان ۱۰ متری اول، نبش بازارچه قرار دارد و با ۶۰۰ متر مربع مساحت در یک طبقه ساخته شده است.

مسجد دیگر، مسجد جامع جوادیه است که در سال ۱۳۳۲ توسط جواد فردانش، با زیربنایی به مساحت ۱۲۰۰ مترساخته شده است. مسجد سادات هم  دیگر مسجد این محله است که در خیابان ۲۰ متری شمالی قرار دارد.

هیات‌‎ها و حسینیه‌های این محله درماه محرم مراسم‌های عزاداری بزرگی برگزار می‌کنند. هیات‌های معروف جوادیه درماه محرم میزبان مداحان معروف آذری زبان است. عزاداری روزهای عاشورا و تاسوعا در این محله بسیار باشکوه برگزار می‌شود و مردم از نقاط مختلف تهران برای تماشای آن به جوادیه می‌آیند.این حسینیه‌ها در معرفی محله جوادیه وفرهنگ ساکنان آن نقش زیادی داشته‌اند.

مشکلات ساکنان محله

معرفی محله جوادیه با آگاهی از مشکلات مردم این محله کامل می‌شود.نزدیکی این محله به بزرگراه‌ها مشکلاتی هم برای مردم این محله داشته است.آلودگی وشلوغی از جمله این مشکلات است.

تراکم بالای جمعیت یکی دیگر از مشکلات مردم این محله است. کم بودن عرض کوچه‌ها و شهرسازی نامنظم این محله به خصوص در بخش‌های شمالی محله برای مردم محله مشکل ساز شده است. البته در قسمت جنوبی محله مثل خیابان ۲۰ متری جوادیه این مشکلات کمتر است و کوچه‌ها و خیابان‌ها عریض‌تر هستند.

یکی دیگر از مشکلات مردم این محله ترافیک و سد معبر در خیابان بیست متری و بازارچه جوادیه است، که به واسطه حضور دستفروشانی که با گاری اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند به وجود آمده است. کمبود جای پارک و پارک دوبله ماشین‌ها هم به این مشکل افزوده است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • انتخاب محله مناسب برای خرید خانه، اهمیت زیادی داردو برای  انتخاب  محله مناسب باید فرهنگ اجتماعی ساکنین هر محله را هم در نظر بگیریم.
  • جوادیه تهران، محله‌ای با قدمت ۷۰ سال، در جنوب تهران محله‌ای است که اهل آن بودن به بخشی از هویت ساکنانش تبدیل شده است.
  • جوادیه محله‌ای با بافت قدیمی، کوچه‌های باریک، بن بست‌های کوچک  فراوان  و خانه های درهم است که این روزها با رونق ساخت وساز ظاهر متفاوتی پیدا کرده است.
  • برای درک بهتر موقعیت محله جوادیه می‌توان آن را شبیه یک پنج ضلعی تصور کرد که از پنج جهت با بزرگراه نواب صفوی، بزرگراه تندگویان، فرودگاه قلعه‌ مرغی، ساختمان راه آهن و ریل قطار محصور شده است.
  • دسترسی جوادیه به مناطق دیگر تهران به واسطه بزرگراه‌های فراوانی که آن را احاطه کرده است مناسب است.
  • یکی از نمادهای قدیمی معروف این محله، پل جوادیه است که در سال ۸۹ با ساخت پل معلق سه پایه  به جای آن به یکی از نمادهای شهر تهران تبدیل شد
  • از مشکلات مردم این محله می‌توان به کوچه‌های کم عرض، تراکم جمعیت بالا، نزدیکی به بزرگراه ها و ترافیک  اشاره کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *