بازار مسکن سایر شهرها

بلوار امام رضا محله هتل‌های مشهد

بلوار امام رضا خیابان تهران سابق

 

بلوار امام رضا مشهد که قبل تر با نام خیابان تهران شناخته می‌شد از جمله مهمترین محله‌های این شهر زیارتی است. بلوار امام رضا را به عنوان محله هتل‌های مشهد می‌شناسند. بلواری که ترمینال اتوبوسرانی مشهد را به حرم امام‌ رضا (ع) متصل می‌کند. دسترسی بلوار امام رضا به محله‌های دیگر و همینطور به حرم رضوی از جمله مشخصه‌های این خیابان قدیمی است.

  • معرفی بلوار امام رضا
  • تاریخچه بلوار امام رضا
  • محله هتل‌های مشهد

 

محله هتل‌های مشهد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خرید خانه در بلوار امام رضا

بلوار امام رضا در سال‌های گذشته و با افزایش تعداد زائرین حرم رضوی روز به روز تغییر کرده است. این محله مانند دیگر محله‌های مشهد برای میزبانی از خیل مسافرین این شهر زیارتی تغییر شکل داده‌است.

قیمت خانه در این خیابان در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و به نسبت قیمت در شهر مشهد، متوسط رو به بالا در نظر گرقته می‌شود.

در سال‌های گذشته بسیاری از املاک قدیمی در این محله و محله‌های اطراف تخریب شدند و جای خودشان را به زائرسراها یا هتل ‌ها دادند.

تاریخچه بلوار امام رضا

این خیابان در ابتدا به عنوان خیابان تهران شناخته می‌شد. این نام گذاری به دلیل آن است که مسافرین تهران از ورودی این بلوار وارد شهر مشهد می‌شدند.

امروز نیز این خیابان ترمینال اتوبوسرانی مشهد را به حرم رضوی متصل می‌کند و بسیاری از مسافرین ابتدا در این خیابان قدم می‌گذارند.

در هنگام احداث خیابان تهران، قبرستان قدیمی عیدگاه تخریب شد و جای خود را به میدان فردوسی داد. اما این میدان بعدها به دلیل چاه آبی که  در کنارش حفر شد، به فلکه آب هم شناخته می‌شود.

در انتهای خیابان تهران و بلوار امام رضا امروزی، فلکه گل ختمی قرار داشت که امروز با نام فلکه برق شناخته می‌شود. زیرا کارخانه برق خسروی در اطراف آن ساخته شده است.

لشکر مشهد در زمان قدیم، در سمت جنوب خیابان بهار واقع بود. آن‌ها توپخانه ضد هوایی داشتند، یکی از این ضد هوایی‌ها را در میدانی قرار داده بودند تا اگر زمانی دشمن حمله کرد از آن استفاده کنند. از این ضد هوایی فقط کلمه ضد روی این میدان ماند و به همین نام معروف شد.

 

 

در هنگام احداث خیابان تهران، قبرستان قدیمی عیدگاه تخریب شد و جای خود را به میدان فردوسی داد. اما این میدان بعدها به دلیل چاه آبی که  در کنارش حفر شد، به فلکه آب هم شناخته می‌شود.

 

بافت محله

همانطور که گفته شد این محله در سال‌های گذشته برای میزبانی زائرین تغییر شکل داده است. بسیاری از خانه‌های قدیمی تخریب شدند و جایشان را به بناهای تازه دادند.

فضاهای تجاری، اماکن تفریحی، مراکز پزشکی و هرآنچه برای میزبانی از مسافرین لازم است در این خیابان شکل گرفته است.

اما مشخصه اصلی این محله، هتل‌ها و زائرسراهای آن است. بلوار امام رضا را به عنوان محله هتل‌های مشهد می‌شناسند.

بیراه نیست اگر بگوییم در محله هتل‎ های مشهد ، صدها هتل کوچک و بزرگ تاسیس شده است. اهالی مشهد آموخته‌اند می‌توانند از طریق میزبانی زوار امرار معاش کنند.

مراکز تجاری مخصوصا راه اندازی رستوران‌های بزرگ و کوچک نیز در بلوار امام رضا مشهد رونق دارد.

 

ترمینال اتوبوسرانی مشهد

 

دسترسی بلوار امام رضا

دسترسی بلوار امام رضا به محله‌های دیگر از مزیت‌های این خیابان قدیمی است. از طرف دیگر این خیابان، محل اتصال حرم رضوی و ترمینال اتوبوسرانی مشهد است.

سه میدان مهم پانزده خرداد و بیت المقدس و برق نیز در راستای این بلوار قدیمی که قبل‌تر با نام خیابان تهران شناخته می‌شده است قرار دارد.

شهرداری مشهد در سال‌های گذشته برای رفاه حال مسافرین و زوار، خط اتوبوسی در راستای این خیابان احداث کرده است.

خطی که ترمینال اتوبوسرانی مشهد را به حرم رضوی متصل می‌کند. چندین و چند خط تاکسی نیز در امتداد این بلوار در دسترس شهروندان است.

مراکز درمانی بلوار امام رضا

محله هتل‌های مشهد در کنار خدمات متنوعی که برای زوار در نظر گرفته، در سال‌های گذشته در بحث مراکز درمانی نیز پیشرفت داشته است.

از جمله مراکز درمانی بلوار امام رضا می‌توان به بیمارستان علوی، بیمارستان موسی ابن جعفر، بیمارستان کامیاب، درمانگاه شبانه روزی امام حسین، درمانگاه امام رضا، داروخانه علیپور، داروخانه غفاریان، داروخانه موسوی نامدار و … اشاره کرد.

 

ترمینال اتوبوسرانی مشهد

 

مراکز آموزشی بلوار امام رضا

مدرسه شهید تدین، مدرسه فرهنگیان، دبستان جواهری، مدرسه دختران انقلاب، دبیرستان شهید برونسی، دبیرستان ابرار، مجتمع آموزشی هفده شهریور، دانشگاه شهید مطهری و … از جمله مراکز آموزشی این منطقه است.

در سال‌های گذشته افزایش جمعیت به سراغ مشهد هم آمده و این بلوار و محله‌های اطراف شاهد افزایش خانوار‌های ساکن بوده اند. به همین خاطر و در سایه این افزایش جمعیت امکانات شهری نیز افزایش یافته است.

مراکز مذهبی

مشهد و قم به عنوان شهرهای مذهبی ایران شناخته می‌شوند. حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) مهمترین مراکز مذهبی ایران هستند.

سالانه صدها هزار زائر برای دیدار این دو بقعه متبرکه به این دو شهر سفر می‌کنند.

در کنار حرم رضوی در این خیابان مساجد متعددی نیز وجود دارد. از جمله این مساجد می‌توان به مسجد مسجد امام علی، مسجد موسی ابن جعفر، مسجد امام حسن، مسجد رضا و … اشاره کرد.

 

محله هتل‌های مشهد

 

 

در کنار حرم رضوی در این خیابان مساجد متعددی نیز وجود دارد. از جمله این مساجد می‌توان به مسجد مسجد امام علی، مسجد موسی ابن جعفر، مسجد امام حسن، مسجد رضا و … اشاره کرد.

 

مراکز تجاری و اقامتی

این بلوار و محله‌های اطراف آن را به عنوان محله هتل‌های مشهد می شناسند. بیراه نیست اگر بگوییم در این خیابان‌ صدها هتل و مسافرخانه و زائرسرا احداث شده است.

از جمله این مراکز اقامتی می‌توان به هتل ارم، هتل فیروز، هتل آسپادانا، هتل نگارستان، هتل مینا، هتل ایساتیس، هتل شمس العماره، هتل فراز و … نام برد.

در کنار مراکز اقامتی، در راستای این خیابان چندین پاساژ ، ده ها رستوران و کافه و فست فود  و… نیز احداث شده است.

فضای سبز

سرانه فضای سبز این محله اوضاع خوبی ندارد. ساخت و سازهای سال‌های گذشته و شلوغی شهر جایی برای احداث پارک و بوستان نگذاشته است.

بوستان میرزا کوچک خان شاید تنها پارک و فضای سبز این منطقه باشد.

 

بلوار امام رضا خیابان تهران سابق

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد محله

محل استقرار: مرکز مشهد

بافت محله: نوساز

همسایه های محلی: شرق به بلوار هفده شهریور | از شمال به حرم رضوی | از غرب به خیابان امام خیمنی| از جنوب به ترمینال اتوبوسرانی مشهد

میدان پانزده خرداد | میدان برق | میدان بیت المقدس

ایستگاه مترو : ندارد

ایستگاه: BRT  دارد

سطح قیمت: متوسط رو به بالا

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و دیگر کلان شهرها

  داشتن خانه و سرپناه، یکی از مهم ترین نیازهای انسان در طول دوره های مختلف زندگی بود و هست. اما در سال های اخیر برخلاف گذشته‌ها، خرید خانه، رهن […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

معروف‌ترین و بهترین محله‌ها در شهر مشهد برای خرید خانه کدام است؟

  مشهد دومین شهر پهناور و پرجمعیت ایران، پس از تهران است. شهر مشهد پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود و از لحاظ اقتصادی، تجاری و گردشگری رشد زیادی کرده‌است. بسیاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *