بازار مسکن سایر شهرها

محله جلفا موزه معماری و هنر اصفهان

محله جلفا

 

محله جلفا از قدیمی‌ترین و زیباترین محله‌های شهر اصفهان است. محله ای که به محله ارمنی‌های اصفهان معروف است. ساکنان این محله برای اولین بار به دستور شاه عباس صفوی از جلفا آذربایجان به اصفهان کوچانده شدند. از جمله مشخصه‌های این محله تاریخی، کلیسای وانک ، کافه‌های جلفا و البته برگزاری کریسمس در محله جلفا است.

  • معرفی محله جلفا
  • کافه کافه‌های جلفا
  • کریسمس در محله جلفا

 

محله جلفا

 

 

محله جلفا از قدیمی‌ترین و زیباترین محله‌های شهر اصفهان است. محله ای که به محله ارمنی‌های اصفهان معروف است.

 

خرید خانه در محله جلفا

محله‌هایی که بر اساس قوم و نژاد و مذهب در بین شهروندان معروف هستند، در بازار مسکن مشتری‌های ثابتی دارند. محله جلفا نیز به همین ترتیب است.

خانه‌های این محله اغلب قدیمی‌اند و به یادگار مانده از دهه‌ها و سده‌های گذشته. خانه‌هایی که بیشتر آن‌ها به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده‌است.

البته مانند همه محله‌ ها، در سال‌های گذشته جلفا نیز درگیر تغییراتی بوده‌است اما همچنان بافت اصلی منطقه که مهمترین مزیت آن است حفظ شده است.

این منطقه به عنوان قطب گردشگری اصفهان شناخته می‌شود. محله ای پر از آثار تاریخی، خیابان‌های سنگ فرش شده و کافه‌هایی برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی.

 

ارمنی‌های اصفهان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تاریخچه محله جلفا

شکل گیری این منطقه مانند بسیاری دیگر از محله‌های معروف اصفهان بازمی‌گردد به دوران صفوی. سر شاخ شدن شاه عباس صفوی با دولت عثمانی سرنوشت مردم ساکن شهر جلفا را تغییر داد.

شاه وقت دستور داد همه ساکنین این شهر به تبریز و بعدتر اصفهان کوچانده شوند. به همین خاطر ساکنان ارمنی جلفا آذربایجان سه روزه خانه و زندگی‌شان را رها کردند و به دستور شاه بار سفر بستند.

اولین گروه از ارمنی‌های اصفهان در آن سال‌ها یعنی 1605 میلادی به ایران و اصفهان کوچ کردند. در زمان ورود اولین خانواده‌های ارمنی به اصفهان چهار محله در آن جا شکل گرفت. ميدان بزرگ، ميدان كوچك، هاكوپ‌جان يا يعقوب‌جان.

در زمان شاه عباس دوم، او دستور داد دیگر ارمنی‌های اصفهان از مناطق دیگر شهر هم به جلفا کوچ کنند و به این ترتیب محله‌های جدید ایروانی‌ها، تبریزی‌ها و سنگ‌تراش‌ها شکل گرفت که جلفا نو صدایش می‌کردند.

ارمنی‌های اصفهان به دلیل صنعت و در کنارش صداقت توانستند نظر دیگر تاجران محلی را جلب کنند و به همین خاطر خیلی زود جزئی جدایی ناپذیر از جامعه اصفهان شدند.

ارمنی‌های اصفهان که همگی مسیحی مذهب هستند در طول تاریخ میزبان دیگر هم‌کیشان خود بودند که در حوادث اجتماعی و سیاسی دیگر مانند جنگ جهانی دوم به ایران کوچ کردند.

بافت محله جلفا

این منطقه در سال‌های گذشته به قطب گردشگری اصفهان بدل شده است. به همین خاطر  مسئولان شهری و در کنار آن‌ها ساکنین منطقه و مدیران سازمان میراث فرهنگی سعی کردند سر و شکل جلفا مانند قدیم باشد.

کلیساهای متعدد، حمام‌های قدیمی، بازار پر رونق، کافه‌های ریز و درشت و در کنار آن‌ها خانه‌های قدیمی با درهای چوبی و کلون‌دار از جمله مشخصه‌های این منطقه است.

دسترسی

اگر قرار اسن منطقه ای به قطب گردشگری تبدیل شود در کنار جاذبه‌های تاریخی و زیرساخت‌های لازم باید دسترسی آسانی به محلات دیگر داشته باشد.

محله جلفا در جنوب زاینده رود و مرکز اصفهان واقع شده است. این محله از غرب به خیابان خاقانی و دروازه دولت، از شرق به بلوار چهارباغ بالا، از جنوب به خیابان شریعتی و از شمال به بلوار ملت دسترسی دارد.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو  به این محله، ایستگاه مجتمع پارک جنوب است واقع در بلوار چهار باغ بالا. البته عبور و مرور مترو در محله‌های اینچنینی و با وجود آثار تاریخی کار پر خطری است.

مراکز درمانی محله جلفا

در این منطقه چندین و چند مطب و داروخانه و کلینیک وجود دارد. مراکز پزشکی که در چند قدمی ساکنین آن جا هستند و از این بابت نگرانی ندارند.

 کلینیک شهید مطهری، کلینیک مؤیدفر، مطب دکتر دقیقی، مطب دکتر ادیبی و … بخشی از مراکز درمانی در دسترس جلفا نشینان است. بیمارستان دکتر شریعتی نیز با این محله 5 دقیقه فاصله دارد.

داوخانه دکتر دقیقی، داروخانه دکتر منوچهری، داروخانه سینوهه، داروخانه دکتر پورسینا و … از جمله داروخانه‌های فعال در محله جلفا هستند.

 

کلیسای وانک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز تجاری محله جلفا

ارمنی‌های اصفهان و آن‌هایی که در سال 1605 میلادی به محله جلفا کوچانده شدند اکثرا صنعتگر بودند. به همین خاطر این محله از دیرباز مرکز داد و ستد بوده است.

در سال‌های اخیر و ورود گردشگران به جلفا مراکز تجاری و خدماتی بسیاری در این محله تاسیس شده است. کافه‌های جلفا از مهمترین مشخصه‌های این محله قدیمی است.

کافه‌های جلفا در سال‌های گذشته بر اساس خواست و سلیقه گردشگران تغییر کرده و امروز مورد توجه بسیاری از شهروندان است.

از مهمترین کافه‌های جلفا می‌توان به کافه اختامار، کافه آنی، کافه رومانوس، کافه باکس، کافه جلفا، کافه آشوب، کافه ون، کافه میر، کافه کیو، کافه اهورا و کافه بهارنارنج اشاره کرد.

کافه‌های جلفا بیشتر در شمال این محله قرار دارند.

به غیر از کافه‌ها دیگر مراکز تجاری و بازار این محله نیز همواره مورد توجه شهروندان اصفهانی و گردشگرانی بوده که به جلفا آمده‌اند.

مراکز آموزشی جلفا

دانشگاه هنر اصفهان در محله جلفا است. شاید این بهترین انتخاب برای جاگیر کردن این مرکز آموزشی باشد. چه جایی بهتر از جلفا؟

در کنار دانشگاه هنر اصفهان که در این محله واقع است، مدرسه متوسطه نرجس، مدرسه امام صادق، دبیرستان کیمیای اندیشه، دبستان دخترانه عصر انقلاب و آموزشگاه قلم چی نیز در این محله است.

 

ارمنی‌های اصفهان و کلیسای وانک

 

مراکز مذهبی و فرهنگی محله جلفا

جلفا سال‌ها است که مرکز همنشینی ادیان مختلف است. البته ارمنی‌های اصفهان که در این محله ساکن هستند همگی مسیحی اند.

از مهمترین مشخصه‌های این محله، کلیساهای پرتعدادی است که در آن جا بنا شده‌اند. کلیساهایی به قدمت حضور ساکنان محله.

در این محله 12 کلیسا وجود دارد. مهمترین و شناخته شده‌ترین آن ها، کلیسای وانک است. کلیسای وانک در سال 1655 میلادی به دست تازه‌واردین این منطقه ساخته شد.

کلیسای وانک به تقلید کلیسایی با همین نام در جلفا آذربایجان بنا شد. در سر در این کلیسا در زمان ساخته شدنش نوشته اند:

«کلیسای وانک آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوائی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می‌شود نصیب آنهایی که در قید حیاتند یا در گذشته‌اند شود.»

کلیسای وانک به لحاظ معماری از چشم‌نوازترین بناهای اصفهان است. درون این کلیسا به سبک و سیاق کلیساهای دیگر پر است از نقاشی‌های دیواری. نقاشی‌های رنگ روغن از داستان‌های انجیل و تمثال حضرت مریم و عیسی مسیح.

کلیسان وانک مشخصه دیگری نیز دارد. این کلیسا بر خلاف نمونه‌های مشابه خود از خشت ساخته شده است و دارای دو گنبد است. گنبد کوچک بر روی محل استقرار عامه مردم قرار دارد، و گنبد بزرگ بر روی قسمت مقدم محراب کلیسا ساخته شده‌است.

کلیسای بیت اللحم، کلیسای هاکوپ، کلیسای گئورگ، کلیسای کاتارینه و … از جمله کلیساهای این محله هستند.

کلیساهایی که در کنار شهروندان این محله باعث شده‌اند کریسمس در محله جلفا رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

برگزاری مراسم کریسمس در محله جلفا با درخت‌های کاج نورانی و بابانوئل‌های خوشرو از دیگر جاذبه‌های گردشگری این محله است.

هرساله تعداد زیادی گردشگری برای دیدن مراسم کریسمس در محله جلفا به اصفهان می‌آیند و مهمان هموطنان ارمنی خود می‌شوند.

 

کلیسای وانک

 

مختصر در مورد محله

منطقه: 5 اصفهان

محل استقرار: مرکز

بافت محله: قدیمی‌ساز

همسایه های محلی: از شرق به چهارباغ بالا | از شمال به خیابان ناظر| از غرب به خیابان خاقانی | از جنوب به خیابان محتشم کاشانی

ایستگاه مترو : ندارد

ایستگاه BRT:  ندارد

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و دیگر کلان شهرها

  داشتن خانه و سرپناه، یکی از مهم ترین نیازهای انسان در طول دوره های مختلف زندگی بود و هست. اما در سال های اخیر برخلاف گذشته‌ها، خرید خانه، رهن […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

محله جهاد با دسترسی مناسب

  محله جهاد در مرکز تهران و در منطقه شش شهرداری قرار دارد. این محله در گذشته جزئی از محله یوسف‌آباد تهران بود که در سال ۱۳۸۴ قسمت جنوبی یعنی محله […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *