بازار مسکن سایر شهرها

خیابان عفیف آباد شیراز خیابان باغ و کافه

شیراز

 

خیابان عفیف آباد شیراز از خیابان‌های معروف این شهر تاریخی است. خیابانی که به کافه‌ها و مراکز تجاری و البته باغ‌های تاریخی‌اش معروف است. این خیابان که به عنوان خیابان اعیان‌نشین شیراز نیز شناخته می‌شود حدفاصل خیابان قصرالدشت تا خیابان ستارخان قرار دارد. کافه‌های عفیف آباد در کنار باغ عفیف آباد از جمله مشخصه‌های این خیابان تاریخی هستند. خرید خانه در عفیف آباد علی‌رقم آنکه قیمتی بالاتر از دیگر مناطق شیراز دارد، همچنان پر رونق است.

خیابان‌ها و محله‌های زیبا در شهر شیراز کم نیستند. اما عفیف آباد همواره به عنوان یکی از زیباترین خیابان‌های این کلانشهر به حساب می‌آمده است.

خیابانی که به دلیل طبقه اجتماعی ساکنانش در سال‌های گذشته تغییرات بسیاری کرده است.

  • معرفی خبابان عفیف آباد شیراز
  • معرفی باغ عفیف آباد
  • خرید خانه در عفیف آباد

 

خیابان عفیف آباد شیراز

 

 

خیابان عفیف آباد شیراز از خیابان‌های معروف این شهر تاریخی است. خیابانی که به کافه‌ها و مراکز تجاری و البته باغ‌های تاریخی‌اش معروف است.

 

خرید خانه در خیابان عفیف آباد شیراز

خرید خانه در عفیف آباد شیراز به دلیل امکانات این محله و ساختمان‌های تازه‌ساخت آن مورد اقبال شهروندان شیرازی است.

عفیف آباد از محله‌های گران‌قیمت شیراز است. ساختنمان‌های تازه ساخت این خیابان گاها تا متری 15 میلیون تومان نیز قیمت دارند.

خرید خانه در عفیف آباد شیراز با توجه به قیمت خانه‌ها بیشتر در بین اقشار پر درآمد طرفدار دارد.

تاریخچه خیابان عفیف آباد شیراز

شهر شیراز در زمان صفویه و بعدتر در زمان زندیه و قاجار مورد توجه شاهان ایرانی قرار گرفت. هرچند قدمت این شهر به سلسله‌های کهن ایران همچون هخامنشان می‌رسد.

مشخصه این خیابان، باغ عفیف آباد است. باغی که در زمان صفوی کلنگ ساختش زده شد و به باغ گلشن معروف بود.

 

مراکز تجاری عفیف آباد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بافت خیابان عفیف آباد شیراز

خیابان عفیف آباد شیراز ، تلفیقی از معماری کهن ایرانی و بناهای تازه است. همانطور که ذکر شد، افزایش قیمت خانه در این خیابان باعث شده است آپارتمان‌های تازه سر و شکل این محله را تغییر دهند.

آپارتمان‌هایی اغلب بزرگ‌متراژ که قیمتی بیشتر از قیمت متوسط خانه در شیراز دارند.

قبلتر در مقاله «خیابان زند هویت تاریخی شیراز» اشاره کردیم که آن خیابان از قدیم و زمان صفویه به عنوان خیابان تجاری برای اهالی شیراز شناخته می‌شده است.

خیابان عفیف آباد شیراز نیز در سال‌های گذشته و با ساخت پاساژها و مراکز خرید ریز و درشت دارای هویت تازه‌ای است. بی راه نیست اگر بگوییم این خیابان مرکز خریدی افقی است.

همچنین با افزایش ورود گردشگر به این شهر و این خیابان، غذاخوری‌های بسیاری در امتداد عفیف آباد ساخته شده است.

شهرداری شیراز نیز قسمتی از این خیابان را تبدیل به پیاده راه کرده است.

دسترسی

محله عفیف آباد در شمال غربی کلانشهر شیراز است. محله‌ای نسبتا کوچک که در منطقه 1 شهرداری شیراز قرار گرفته است.

این خیابان از جنوب به خیابان ستارخان و از شمال به خیابان آوینی و میدان خلیلی دسترسی دارد.  نزدیک ترین مترو به این محله در میدان خیابان قصرالدشت واقع است.

سه خط اتوبوس از پایانه قصرالدشت تا پایانه دستغیب، پایانه قصرالدشت تا میدان شهرداری و پایانه ولیعصر به پایانه قصرالدشت در نزدیکی این خیابان رفت و آمد می‌کنند.

همچنین این خیابان در شمال و جنوب خود یعنی تقاطع خیابان ستارخان و خیابان خلیلی به محله‌های دیگر خط تاکسی دارد.

 

مترو شیراز

 

مراکز درمانی خیابان عفیف آباد شیراز

شیراز از جمله شهرهای ایران است که خدمات پزشکی در آن به وفور در دسترس است. در نزدیکی این خیابان نیز مراکز درمانی متعددی در اختیار شهروندان است.

بیمارستان دکتر میر، بیمارستان فرهمندفر و درمانگاه مروارید در این محله کوچک قرار گرفته است. همچنین داروخانه‌های مصلی‌نژاد و زنگویی در خیابان عفیف آباد هستند.

در نزدیکی این محله مثلا به فاصله یک خیابان نیز، بیمارستان خلیلی و بیمارستان معروف نمازی شیراز واقع شده اند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز تجاری خیابان عفیف آباد شیراز

در کنار کافه‌های عفیف آباد که در سال‌های گذشته میزبان بسیاری از گردشگران شده‌اند، مراکز تجاری که در این خیابان واقع هستند مورد توجه بسیاری از شهروندان شیرازی قرار گرفته است.

از مهمترین مراکز تجاری این خیابان می‌شود به مجتمع تجاری ستاره فارس، مجتمع تجاری سعدی، مجتمع تجاری و اداری حافظ و همچنین مجتمع سپهر اشاره کرد.

فود کورت، بوتیک‌های ریز و درشت لباسفروشی، شهربازی و … بخشی از امکانات این مراکز تجاری مدرن هستند.

از مهمترین کافه‌های عفیف آباد هم می‌شود به کافه بهمن 57، کافه ملانژ، کافه فلورانس، کافه لاتینو، کافه بن بن، کافه سو و کافه سرادو نام برد.

کافه‌های عفیف آباد در کنار تغییر سر و شکل خیابان، فرهنگ مردم منطقه را نیز دچار تغییر و تحول کرده‌اند.

 

کافه‌های عفیف آباد

 

 

در کنار کافه‌های عفیف آباد که در سال‌های گذشته میزبان بسیاری از گردشگران شده‌اند، مراکز تجاری که در این خیابان واقع هستند مورد توجه بسیاری از شهروندان شیرازی قرار گرفته است.

 

مراکز آموزشی

دبستان خاتم الانبیا، دبیرستان تیزهوشان نوشاد و دبیرستان خرسندیان از جمله مراکز آموزشی در دسترس شهروندانی است که در محله عفیف آباد سکونت دارند.

 

باغ عفیف آباد

 

مراکز مذهبی خیابان عفیف آباد شیراز

هیئت مذهبی منتظران ظهور و مسجد شهید خلیلی از جمله مراکز مذهبی این خیابان هستند.

فضای سبز خیابان عفیف آباد شیراز

شیراز شهر سبزی است. هرچند در سال‌های گذشته این کلانشهر درگیر خشکسالی بود و بسیاری از باغ‌ها و پارک‌های این کلانشهر دچار مشکلات ریز و درشتی شدند.

از قدیم این شهر به باغ‌های زیبایش معروف بوده‌ است. باغ‌هایی که به یادگار مانده از زمان قاجار و زندیه و صفویه هستند.

این باغ‌ها که به عنوان جاذبه گردشگری شیراز شناخته می‌شوند جزئی جدایی ناپذیر از هویت این شهر تاریخی شده اند.

 

باغ عفیف آباد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

باغ عفیف آباد که نام این خیابان از آن گرفته شده است از جمله مهمترین باغ‌های این شهر است. عفیف آباد شیراز که قبل‌تر با نام باغ گلشن هم شناخته می‌شد اولین بار در دوران صفویه به بهره برداری رسید. مساحت این باغ 127 هزار متر مربع است.

باغ عفیف آباد بعدتر در دوران قاجار توسط میرزا علی محمد خان قوام‌الملک تملک و بازسازی شد. این باغ به خواهر زاده او عفیفه خانم به ارث رسید و بعد از او به نام عفیف آباد معروف شد.

این باغ نمونه زیبایی از باغ‌های ایرانی است که بناهای باقی مانده در آن معماری قاجاری و صفوی دارند. تملک این باغ امروز بر عهده ارتش جمهوری اسلامی است.

این باغ به عنوان موزه نظامی مورد استفاده قرار گرفته و مجموعه‌ای از سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل در آن نگهداری می‌شود.

باغ ناصری و باغ قصرالدشت نیز از جمله فضاهای سبز در اطراف این محله هستند.

 

باغ عفیف آباد

 

 

باغ عفیف آباد که نام این خیابان از آن گرفته شده است از جمله مهمترین باغ‌های این شهر است. عفیف آباد شیراز که قبل‌تر با نام باغ گلشن هم شناخته می‌شد اولین بار در دوران صفویه به بهره برداری رسید. مساحت این باغ 127 هزار متر مربع است.

 

مختصر در مورد محله

منطقه: 1 شیراز

محل استقرار: شمال غرب

بافت محله: نوساز

همسایه های محلی: از شرق به بلوار بهشتی | از شمال به خیابان آوینی و میدان خلیلی | از غرب به خیابان ولیعصر | از جنوب به خیابان ستارخان

دسترسی: خیابان ستارخان | خیابان آوینی خیابان قصرالدشت | میدان خلیلی

ایستگاه مترو : دارد

ایستگاه BRT:  ندارد

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

معروفترین و بهترین محله‌ها در شهر شیراز برای خرید خانه کدامند؟

  خرید خانه در شیراز یک انتخاب عالی برای افراد بومی و غیربومی است زیرا شهری با فرهنگ و تمدن چندین ساله است که مرکز استان فارس بوده و همسایگان […]

محله جهاد با دسترسی مناسب

  محله جهاد در مرکز تهران و در منطقه شش شهرداری قرار دارد. این محله در گذشته جزئی از محله یوسف‌آباد تهران بود که در سال ۱۳۸۴ قسمت جنوبی یعنی محله […]

یک نظر در مورد “خیابان عفیف آباد شیراز خیابان باغ و کافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *