بازار جهانی مسکن

قوانین خرید آپارتمان در ترکیه

خرید آپارتمان در ترکیه

 

ترکیه یکی از کشورهای جذاب برای سفر و گردشگری برای ایرانیان است. یکی از دلایل این جذابیت همسایگی ترکیه با ایران و نزدیک بودن فرهنگ و دین این دو کشور است. اما در سال‌های اخیر ترکیه فقط برای ایرانیان مقصد گردشگری نیست، بلکه تبدیل به کشوری برای اقامت و زندگی شده است. تبلیغات ماهواره‌ای که هر روز پخش می‌شود و وعده می‌دهند که با خرید آپارتمان در ترکیه می‌توان اقامت ترکیه گرفت. اما این تبلیغات تا چه اندازه به واقعیت نزدیک هستند؟ قیمت خرید آپارتمان در ترکیه چه قدر است و آیا با این هزینه می‌توان اقامت دائم ترکیه و یا حق شهروندی ترکیه را به دست آورد؟ در این مقاله به بررسی قیمت خرید آپارتمان در ترکیه و نحوه اقامت، همچنین نحوه خرید آپارتمان در ترکیه می‌پردازیم.

 

معرفی کشور ترکیه

ترکیه کشوری اوراسیایی که نام رسمی آن جمهوری ترکیه است. بخش بزرگ ترکیه با نام آناتولی یا آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه قرار دارد و بخش کوچک آن با نام تراکیه در منطقه بالکان واقع در جنوب شرق اروپا قرار گرفته است. ترکیه از لحاظ جغرافیایی در موقعیت خوبی دارد و به صورت پلی میان دو قاره آسیا و اروپا است، به همین دلیل این کشور یکی از مناطق جغرافیایی راهبردی جهان به شمار می‌رود و گذرگاه اصلی جنوب آسیا و اروپا است و کشورهای زیادی برای ترانزیت کالا و انرژی از خاک ترکیه استفاده می‌کنند.

شرق ترکیه با کشورهای ایران، نخجوان، ارمنستان و گرجستان، از جنوب شرق با عراق و سوریه و با بلغارستان و یونان در شمال غربی همسایه است. ترکیه از شمال با دریای سیاه و از غرب با دریای مرمره و اژه و در آخر از جنوب غرب ب دریای مدیترانه مرز آبی دارد، همچنین دو تنگه راهبردی بسفر و داردانال در اختیار جمهوری ترکیه است.

ترکیه 82 میلیون نفر جمعیت دارد، حکومت ترکیه لائیک است ولی اکثر مردم ترکیه مسلمان و سنی مذهب هستند. زبان رسمی این کشور ترکی استانبولی است و خط آن تا قبل از روی کار آمدن آتاتورک عربی و بعد از روی کار آمدن آتاتورک خط لاتین ترکیه خط رسمی این کشور شد.

 

 قیمت آپارتمان در ترکیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خرید آپارتمان در ترکیه

طبق قانون شماره ۳۵ املاک و اراضی جمهوری ترکیه که در سال ۲۰۱۲ تصویب شده یک تبعه خارجی می‌تواند ملک و اراضی در ترکیه خریداری نماید به شرطی که مساحت کل این املاک و اراضی از ۳۰ هکتار فراتر نرود و همجنین در محدوده منطقه نظامی قرار نگرفته باشد. بر اساس این قانون اتباع خارجی می‌توانند با استعلام از مراجع مربوطه هر نوع ملک مسکونی، تجاری، اراضی و … را خریداری کنند.

طبق گفته تبلیغاتی که هر روز به گوش می‌خورد افراد با هر ملیتی می‌توانند با خرید یک آپارتمان در ترکیه، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، اما این وعده تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

 

اقامت دائم ترکیه

 

 

طبق قانون شماره ۳۵ املاک و اراضی جمهوری ترکیه که در سال ۲۰۱۲ تصویب شده یک تبعه خارجی می‌تواند ملک و اراضی در ترکیه خریداری نماید به شرطی که مساحت کل این املاک و اراضی از ۳۰ هکتار فراتر نرود و همجنین در محدوده منطقه نظامی قرار نگرفته باشد.

 

در گذشته برای گرفتن حق شهروندی ترکیه و یا اقامت دائم در ترکیه باید خانه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار خریداری می‌شد ولی با تصویب و اصلاح قانون این مبلغ به 250 هزار دلار کاهش پیدا کرد. اما پس از خرید آپارتمان در ترکیه با مبلغ 250 هزار دلار بلافاصله اقامت دائم ترکیه و یا حق شهروندی ترکیه به افراد داده نمی‌شود، طبق قوانین جمهوری ترکیه بعد از سرمایه‌گذاری در این کشور ابتدا اقامت موقت دو ساله که قابل تمدید است، اعطا می‌شود. برای گرفتن اقامت دائم ترکیه لازم است علاوه بر خرید آپارتمان در ترکیه با مبلغ 250 هزار دلار باید 5 الی 8 سال در این کشور اقامت موقت داشته داشته باشند، همچنین بعد از خرید آپارتمان باید سرمایه را به مدت 3 سال حفظ شود، بنابراین اگر قصد دارید از طریق خرید آپارتمان در ترکیه اقامت دریافت کنید باید تا 3 سال فکر فروش آن را از سر خود بیرون کنید.

بنابراین وعده تبلیغات که بعد از گذشت سه ماه از خرید آپارتمان در ترکیه می‌توانید اقامت دائم ترکیه و بعد حق شهروندی ترکیه را دریافت کنید، وعده‌ای پوچ و با واقعیت فاصله زیادی دارد.

 

حق شهروندی ترکیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قوانین خرید آپارتمان در ترکیه

اگر به هر دلیلی قصد خرید آپارتمان در ترکیه را دارید باید با قوانین و مقررات خرید ملک در این کشور آشنا باشید.

طبق قوانین کشور ترکیه، انتقال مالکیت تنها از طریق اوراق رسمی و ثبتی در دفاتر رسمی ثبت اسناد ملکی که توسط طرفین و یا وکلای رسمی به امضا رسیده باشد، امکان‌پذیر است.

عقد قولنامه بین طرفین در بنگاه و دفاتر مشاورین رسمی امکان‌پذیر است. اما خریدار باید توجه داشته باشد که صرف عقد قولنامه قبل از ثبت در دفاتر رسمی، الزامی برای سازمان ثبت اسناد و املاک جهت انتقال مالکیت به وجود نمی‌آورد و فاقد وجهات قانونی جهت انتقال مالکیت است.

 

قیمت آپارتمان در ترکیه

 

 

در گذشته برای گرفتن حق شهروندی ترکیه و یا اقامت دائم در ترکیه باید خانه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار خریداری می‌شد ولی با تصویب و اصلاح قانون این مبلغ به 250 هزار دلار کاهش پیدا کرد.

 

شرایط خرید آپارتمان و ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

  • هر شهروند خارجی می‌تواند تا مرز 30 هکتار از اراضی کشور ترکیه را خریداری کند.
  • شهروند خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی را که در مناطق نظامی وامنیتی کشور ترکیه است، ندارد.
  • شهروند خارجی می‌تواند تا 10 درصد از اراضی و املاک هر ناحیه یا شهر را خریداری کند.
  • شهروندان خارجی و یا شخصیت‌های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه می‌توانند از مالکین و موسسات مالی و بانک‌های معتبر درخواست خرید اعتباری داشته باشند و قانون محدودیتی در این مورد ندارد.

 

اقامت دائم ترکیه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در چه شرایطی قرارداد خرید آپارتمان در ترکیه فسخ می‌‌شود؟

  • اگر قرارداد ملک مورد معامله باعث نقض و شکسته شدن قانونی شده باشد
  • عدم تایید ملک یا معامله از سوی وزارتخانه و ارگان‌های امنیتی
  • پایان یافتن مهلت قانونی برای شروع پروژه‌های معرفی شده به وزارتخانه مربوطه
  • عدم پایان کار طبق برنامه ارائه و ثبت شده به وزارتخانه مربوطه
  • فرآیند خرید آپارتمان در ترکیه
  • خریدار باید تابعیت یکی از کشور های مجاز به خرید آپارتمان در ترکیه را داشته باشد.

 

شهروندی ترکیه

 

 

برای گرفتن اقامت دائم ترکیه لازم است علاوه بر خرید آپارتمان در ترکیه با مبلغ 250 هزار دلار باید 5 الی 8 سال در این کشور اقامت موقت داشته داشته باشند، همچنین بعد از خرید آپارتمان باید سرمایه را به مدت 3 سال حفظ شود، بنابراین اگر قصد دارید از طریق خرید آپارتمان در ترکیه اقامت دریافت کنید باید تا 3 سال فکر فروش آن را از سر خود بیرون کنید.

 

مراحل خرید آپارتمان در ترکیه

  • مالک و یا وکیل قانونی او باید درخواستی مبنی بر ارائه اقدامات مقدماتی انتقال سند را پیش از انجام هرگونه عقدی در سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه کند. در صورت عدم ارائه درخواست در زمان مقرر، انتقال سند با تاخیر مواجه خواهد شد.
  •  سند ملک مورد نظر و یا نامه تایید سازمان ثبت اسناد در مورد احراض مالکیت، مالک با جزییات کامل آدرس، مساحت و محل واقع شدن ملک با مختصات
  • شناسنامه،کارت ملی و پاسپورت با ارائه ترجمه رسمی به زبان ترکی
  • برگه پایان کار و تسویه حساب مالیات و عوارض از شهرداری مربوطه
  • ارائه بیمه‌نامه اجباری زلزله ویلا، خانه، آپارتمان …
  • یک قطعه عکس فروشنده
  • دو قطعه عکس خریدار که باید حداثکر مربوط به یک ماه قبل از خرید باشد
  • حضور مترجم همزمان و دو شاهد در صورت عدم صحبت طرفین به زبان ترکی استانبولی
  • در صورت حضور وکیل طرفین، اصل و کپی وکالت نامه همراه با ترجمه رسمی با تایید وزارت خارجه و دادگستری کشور صادر کننده

 

آپارتمان مدرن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

هزینه‌های خرید آپارتمان در ترکیه

برای خرید آپارتمان در ترکیه با هر هدف و مقصودی، چه گرفتن اقامت دائم ترکیه و حق شهروندی ترکیه باید بدانید علاوه‌بر اینکه از قیمت آپارتمان در بخش‌های مختلف آگاه باشید و بدانید تنها قیمت آپارتمان نیست که باید بپردازید بلکه هزینه‌هایی مثل وکیل، بیمه و … نیز باید بپردازید.

  • طبق قانون 492 قانون نقل و انتقال مالکیت سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه مصوب سال 2013، 2 درصد از ارزش واقعی را باید پرداخت کند. این مبلغ نمی تواند کمتر از مبلغ پرداختی در برگه تسویه حساب عوارض که توسط شهرداری صار می‌شود باشد. مالیات سرمایه در گردش باید در محل پرداخت شود.
  • هزینه استعلام عدم واقع شدن ملک در اراضی ارتش ترکیه، که توسط سازمان نقشه برداری و ثبت اراضی ترکیه انجام می‌شود.
  •  اگر قصد خرید آپارتمان در ترکیه را دارید، هزینه وکیل را نیز باید به قیمت آپارتمان نیز اضافه کنید. قیمت وکیل در ترکیه مثل دیگر کشورها متفاوت است و این بستگی به شما دارد که چه فردی را به‌عنوان وکیل انتخاب می‌کنید، به طور قطع وکیل‌های مشهور و زبده قیمت بالاتری دارند. بنابراین هزینه وکیل برای خرید آپارتمان در ترکیه متفاوت خواهد بود.
  • هزینه ترجمه از هزینه‌های خرید آپارتمان در ترکیه است. بعضی از مترجمان برحسب ساعت هزینه دریافت می‌کنند؛  برخی دیگر پکیجی خاص برای خرید ملک ارائه می‌دهند. حتماً توجه داشته باشید که مترجمان در ترکیه باید دارای مجوز باشند و به صورت رسمی ثبت شده باشد. دفاتر اسناد رسمی در هر منطقه فهرستی از مترجمان مجاز را برای خدمات ترجمه در اختیار افراد قرار می‌دهند.
  • هزینه مالیات انتقال بر معاملات از می 2018  به ‌جای ۴٫۴ درصد به ۳ درصد تغییر کرده است. هزینه مالیات انتقال بر معاملات برحسب قیمت ارزیابی‌شده تعیین می‌شود و نه قیمت آپارتمان در ترکیه.
  • ثبت‌نام Tapu یا همان سند مالکیت و اسناد رسمی نیز باید هنگام خرید آپارتمان در ترکیه هزینه کنید که این هزینه حدود 400 تا 500 پوند است.

 

حق شهروندی ترکیه

 

 

  • هزینه مالیات انتقال بر معاملات از می 2018  به ‌جای ۴٫۴ درصد به ۳ درصد تغییر کرده است. هزینه مالیات انتقال بر معاملات برحسب قیمت ارزیابی‌شده تعیین می‌شود و نه قیمت آپارتمان در ترکیه.

 

  • بیمه DASK بیمۀ اجباریِ زلزله است که زمان امضای سند مالکیت مورد نیاز است. هزینۀ بیمه DASK بستگی به متراژ آپارتمان و خانه دارد. به عنوان مثال هزینۀ بیمۀ DASK برای یک آپارتمان دوخوابه با متراژ ۷۰ حدود ۲۵۰ لیر ترکیه در سال است.
  • اگر قصد دارید خانه را از یک مشاور املاک و مستغلات خریداری کنید، باید به قیمت خرید آپارتمان در ترکیه هزینه کمیسیون املاک و مستغلات را هم اضافه کنید. هزینه کمیسیون 3% قیمت خرید آپارتمان است که باید در پایان معامله پرداخت شود.
  • هنگام خرید آپارتمان در ترکیه مبلغی به عنوان هزینه ثبت زمین باید پرداخت شود. این مبلغ معادل ۴٪ قیمت فروش خانه است و بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. سهم خریدار ۲٪ از قیمت خانه است. در بعضی موارد ، طبق توافق خریدار تمام مبلغ را به فروشنده می‌پردازد.
  • دولت وجوه در گردش مربوط به فروش املاک و مستغلات را دریافت می‌کند که هزینه چرخش صندوق نام دارد. این هزینه ۱۶۲ لیر است.
  • مالیات بر املاک نوع مالیاتی است که باید یک سال پس از تاریخ خرید برای املاک پرداخت شود.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مالیات‌هایی که در سال ۲۰۱۹ تصویب شد، مالیات نظافت محیط زیست است. مبلغ این مالیات با توجه به متراژ خانه و یا آپارتمان خریداری شده و تعداد افراد ساکن در آن محاسبه می شود.
  • عضویت در آب، برق، گرمایش مرکزی و گاز طبیعی ضروری است. اشتراک گاز طبیعی گران‌ترین آن است و به صورت اقساط قابل پرداخت است.

اقامت دائم

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • در گذشته برای گرفتن حق شهروندی ترکیه و یا اقامت دائم در ترکیه باید خانه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار خریداری می‌شد ولی با تصویب و اصلاح قانون این مبلغ به 250 هزار دلار کاهش پیدا کرد.
  • برای گرفتن اقامت دائم ترکیه لازم است علاوه بر خرید آپارتمان در ترکیه با مبلغ 250 هزار دلار باید 5 الی 8 سال در این کشور اقامت موقت داشته داشته باشند، همچنین بعد از خرید آپارتمان باید سرمایه را به مدت 3 سال حفظ شود.
  • طبق قانون 492 قانون نقل و انتقال مالکیت سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه مصوب سال 2013، 2 درصد از ارزش واقعی را باید پرداخت کند. این مبلغ نمی تواند کمتر از مبلغ پرداختی در برگه تسویه حساب عوارض که توسط شهرداری صار می‌شود باشد.
  • هنگام خرید آپارتمان در ترکیه مبلغی به عنوان هزینه ثبت زمین باید پرداخت شود. این مبلغ معادل ۴٪ قیمت فروش خانه است و بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.
  • دولت ترکیه وجوه در گردش مربوط به فروش املاک و مستغلات را دریافت می‌کند. این هزینه ۱۶۲ لیر است.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مالیات‌هایی که در سال ۲۰۱۹ تصویب شد، مالیات نظافت محیط زیست است. مبلغ این مالیات با توجه به متراژ خانه و یا آپارتمان خریداری شده و تعداد افراد ساکن در آن محاسبه می شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *