گزارش

مناطق پرتقاضا در بازار تابستانی مسکن تهران

بازار مسکن تابستان امسال یخ زد. حجم معاملات کاهش یافت و قیمت نیز به دنبال آن پایین آمد. به گفته متولیان امر رکود بازار مسکن ، رکورد زده و به پایین‌ترین نقطه در 25 سال گذشته رسیده است. بعد از افزایش قیمت مسکن در یک سال و نیم گذشته و شیب تند تورم، در سه ماهه تابستان امسال شاهد کاهش قیمت مسکن در کل کشور بودیم. هرچند هستند مناطقی که برای خریداران مسکن به عنوان مناطق پرتقاضا شناخته می شوند. مناطق شاخص معاملات مسکن در تابستان پایتخت به نسبت پراکندگی جغرافیایی به طور مساوی تقریبا در غرب و شرق و جنوب و مرکز پایتخت تقسیم شده اند. مناطقی که در روزهای سرد بازار مسکن، تنور معاملات را کمی گرم نگه داشته‌اند. رکوردداران معاملات تابستانی مسکن در این گزارش معرفی شده‌اند.

  • معرفی مناطق پرتقاضا در بازار مسکن تهران
  • گران‌ترین و ارزان‌ترین محله‌های مناطق پرتقاضا
  • معرفی مناطق شاخص

 

 

در این گزارش نگاهی انداختیم به مناطقی که در بازار تابستانی مسکن تهران، به عنوان مناطق پرتقاضا شناخته شده اند. مناطقی که به نسبت دیگر منطقه‌های تهران خرید و فروش بیشتری را تجربه کرده‌اند.

 

مناطق پرتقاضا

اگر به قسمت اطلاعات بازار مسکن سایت کیلید مراجعه کنید، خواهید دید در سه ماه گذشته مناطق 5، 2، 4، 10 و 14 جز مناطق پرتقاضا در معاملات تابستانی پایتخت بودند. رکوردداران معاملات تابستانی مسکن مناطقی هستند که در بیشتر ماه‌های سال نسبت به دیگر مناطق رونق بیشتری دارند.

از بین این مناطق، منطقه 5 به عنوان پر معامله‌ترین منطقه پایتخت د ر یک سال و نیم گذشته شناخته می‌شود. هرچند اگر بخواهیم این تقسیم بندی را بر اساس حجم نقدینگی معاملات مسکن در نظر بگیریم رتبه بندی ها تغییر خواهد کرد. قابل پیشبینی است که منطقه 1 با توجه به میانگین قیمت هر مترمربع رتبه اول را کسب خواهد کرد.

 

 

مناطق پرتقاضا رکود بازار مسکن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همانطور که توضیح داده شد، از میان رکوردداران معاملات مسکن تابستانی، منطقه 5 با اختلاف زیاد در صدر است. این منطقه که در غرب پایتخت قرار گرفته طی یک سال و نیم گذشته رشد قیمت 45  درصدی را تجربه کرده است. هجوم خریداران به این منطقه غربی پایتخت و فعالیت آژانس‌های املاک و حضور انبوه سازان از جمله دلایل افزایش قیمت خانه در این منطقه است.

مقایسه محلات رکوردداران معاملات تابستانی

رکوردداران معاملات تابستانی مسکن گزینه‌های مختلفی را در اختیار خریداران تهرانی گذاشته‌اند. اگر به سایت کیلید و قسمت اطلاعات بازار مسکن سری بزنید، خواهید دید در محله‌های مناطق پرتقاضا بازه اختلاف قیمت گسترده ای وجود دارد. مثلا در منطقه 4 بین ارزان‌ترین محله و گران‌ترین محله، اختلاف 20 میلیونی وجود دارد.

 

 

رکوردداران معاملات تابستانی مسکن

 

رکوردداران معاملات تابستانی مسکن گزینه‌های مختلفی را در اختیار خریداران تهرانی گذاشته‌اند. اگر به سایت کیلید و قسمت اطلاعات بازار مسکن سری بزنید، خواهید دید در محله‌های مناطق پرتقاضا بازه اختلاف قیمت گسترده ای وجود دارد. مثلا در منطقه 4 بین ارزان‌ترین محله و گران‌ترین محله، اختلاف 20 میلیونی وجود دارد.

 

حجم معاملات مناطق پرتقاضا در یک ماه گذشته

سایت کیلید علاوه بر آمار سه ماهه تعداد معاملات، آماری جداگانه برای بررسی تحولات یک ماه گذشته مسکن دارد. در این بخش می‌توان به حجم معاملات، سن خانه‌های معالمه شده و متراژ آن‌ها دسترسی پیدا کرد. رکوردداران معاملات تابستانی مسکن که به عنوان مناطق پرتقاضا در بازار د]ار رکود خانه شناخته می شوند سهم به سزایی از نقدینگی بازار را به دوش می کشند. بر اساس داده های سایت کیلید حجم معاملات مسکن در منطقه 5 و یک ماه گذشته 555 میلیارد و 399 میلیون تومان، منطقه 2، 550 میلیارد و 938 میلیون تومان، منطقه 4، 261 میلیارد و 537 میلیون تومان، منطقه 10، 104 میلیارد و 158 میلیون تومان و منطقه 14، 108 میلیارد و 989 میلیون تومان بوده است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سن بنا در معاملات مناطق شاخص

در مناطقی که به عنوان رکوردداران معاملات تابستانی شناخته می‌شوند، در اکثر معاملات انجام گرفته خانه ها قدیمی ساز هستند. قابل پیشبینی است که منطقه 10 به دلیل بافت قدیمی تر نسبت به باقی مناطق شاخص، درصد خانه های قدیمی ساز معامله شده بیشتر باشد.

 

رکود بازار مسکن

 

متراژ بنا در معاملات مناطق پرتقاضا

رکود بازار مسکن مسئولین را به دنبال پیدا کردن راه چاره‌ای برای ترمیم وضعیت موجود وا داشته است. در این بین کارشناسان انواع و اقسام راهکارها را برای بهبود وضعیت بازار مسکن پیشنهاد داده اند. از افزایش وام مسکن تا گرفتن مالیات از خانه‌های خالی یا ورود دوباره دولت به فاز ساخت‌و‌ساز و … اما راه حل دیگری نیز مطرح شده است. ساخت خانه‌هایی با متراژ کوچکتر و متناسب با جیب خریدار. اگر به متراژ خانه‌های معامنله شده در مناطق پرتقاضا طی تابستان امسال نگاه کنیم، خواهیم دید به غیر از منطقه 2 در باقی مناطق متراژ خانه‌ها پایین‌تر از 85 متر است.

 

 

رکوردداران معاملات تابستانی مسکن

 

اگر به متراژ خانه‌های معامنله شده در مناطق پرتقاضا طی تابستان امسال نگاه کنیم، خواهیم دید به غیر از منطقه 2 در باقی مناطق متراژ خانه‌ها پایین‌تر از 85 متر است.

 

تغییرات یک سال گذشته رکوردداران معاملات تابستانی

رکود بازار مسکن در تابستان امسال رکورد شکسته اما تا قبل از این سه ماه، قیمت مسکن در مسیری صعودی روزانه افزایش می‌یافت و در بحث خرید و فروش و اجاره هم خبری از رکود نبود. اگر به قسمت اطلاعات مسکن سایت کیلید مراجعه کنید، خواهید دید، رکوردداران معاملات تابستانی، در یک سال گذشته سیری صعودی را در قیمت خانه طی کرده اند. بر اساس نمودارهای منتشر شده در سایت کیلید در یک سال گذشته منطقه 5، 45 درصد، منطقه 2، 52 درصد، منطقه 4، 56 درصد، منطقه 10، 59 درصد و منطقه 14، 58 درصد رشد را تجربه کرده اند.

جمع بندی

  • منطقه 5 بیشترین تعداد معامله مسکن در تابستان تهران را به نام خود ثبت کرده است.
  • اکثر مناطق شاخص در معاملات تابستانی بازار مسکن تهران با رشد منفی قیمت مواجه بوده‌اند.
  • اکثر خانه‌های معامله شده در بازار تابستانی مسکن تهران قدیمی‌ساز بوده‌اند.
  • در بین مناطق پرتقاضا منطقه 2 با قیمت متری 20 میلیون و 750 هزار تومان گران‎‌ترین منطقه پرتقاضای تهران بوده است.

مطالب مرتبط

بررسی معاملات مسکن شهر تهران در سه سال گذشته

بازار مسکن تهران طی سالیان گذشته فراز و نشیب زیادی داشته است. افزایش ارز و سکه و بیماری کرونا باعث شد تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر این بازار گذشته […]

نگاهی به بازار مسکن تهران در آبان98

  بازار مسکن تهران آبان98 گرچه نسبت به ماه قبل با افزایش معاملات همراه بود اما همچنان در آماری سالانه درگیر رکود است. وضعیتی که کارشناسان مسکن از آن به […]

سهمیه تهران در طرح اقدام ملی مسکن

  مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به سهمیه استان تهران در طرح اقدام ملی مسکن گفت: بازشماری سریع املاک و تک برگی شدن اسناد، پیش زمینه و […]

شهران محله کوه و کوهسار

  شهران را بسیاری از تهرانی‌ها می‌شناسند. محله‌ای در منطقه 5 پایتخت با ارتفاعات کم نظیر و آب و هوایی کوهستانی. اگر اهل گشت و گذار و رفتن به کوه […]

بلوار اباذر محله سینما و ساندویچ

  بلوار اباذر از محله‌های پر تقاضای منطقه 5 است. محله‌ای که در چند سال گذشته به دلیل راه اندازی پردیس سینمایی زندگی و همچنین افتتاح چند پارک و غذاخوری‌های […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *