بازارچه ساختمان

لوازم خانگی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

خرید لوازم خانگی استاندارد از دغدغه‌های خانواده‌ها است. توجه به برچسب انرژی و خرید لوازم برقی کم مصرف یکی از مسائل مهم این موضوع است. لوازم خانگی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ تعریف استاندارد چیست؟ در این مقاله به لزوم استفاده از لوازم خانگی استاندارد و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

استاندارد به چه معناست؟

استاندارد در لغت یعنی نظم، قاعده و قانون اما وقتی این واژه در قالب موسسه استاندارد قرار می‌گیرد معنای آن تغییر می‌کند. تعریف استاندارد در قالب موسسه استاندارد این است: «تعیین و تدوین ویژگی‌های لازم در تولید یک فرآورده و انجام یک خدمت.» 

فایده‌های استاندارد کردن چیست؟

استاندارد کردن کالاهایی مانند لوازم خانگی و خدمات هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده فواید زیادی دارد. با استاندارد کردن بهره‌وری در هر دو سمت افزایش پیدا می‌کند و ضایعات کم می‌شود.

 

استاندارد ایران

 

 

در تعریف دیگر استاندارد گفته می‌شود آزمایش و مطالعاتی است که جهت نتیجه‌گیری و استفاده در آینده از آن استفاده می‌شود.

 

فوايد استاندارد كردن برای تولیدکننده:

  • افزايش توليد
  • صرفه جويی در مصرف مواد، انرژی و نيروی انسانی
  • کاهش ضايعات
  • بهبود كيفيت فرآورده
  • آسان‌تر شدن انبارداری و حمل‌ونقل

فوايد استاندارد برای مصرف كننده:

مرغوبيت فرآورده و اطمينان خاطر از دوام ايمنی و كارایی آن

  • آسان شدن سفارش و استفاده
  • پرداخت هزينه كمتر
  • دسترسي آسان به قطعات و وسایل قابل تعويض

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع استاندارد

استاندارد در ایران به دو دسته تقسیم می‌شود:

اجباری:

 موسسه استاندارد با حمایت قانون می‌تواند اجرای استاندارد کالاها و خدماتی که برای ایمنی یا حفظ سلامت عمومی ضروری هستند را اجباری کند. در صورت اجباری شدن رعایت استاندارد، باید نظارت مستمر هم از سوی سازمان استاندارد وجود داشته باشد.

نظارت سازمان استاندارد شامل مواردی مثل نمونه‌برداری، آزمایش، راهنمایی فنی واحدهای تولیدی، توقیف کالاهای غیراستاندارد و مجازات متخلفان است.

 

لوازم خانگی استاندارد

 

 

استانداردها حدود، چگونگی و شرایط قابل تایید بودن ویژگی‌های مختلف یک وسیله را معین می کند.

 

تشویقی:

تولیدکنندگان در صورت اجرای استاندارد مورد حمایت سازمان قرار می‌گیرند و موسسه استاندارد حمایت‌های لازم را برای راحت‌تر شدن کار انجام می‌دهد.

 

لوازم خانگی استاندارد

 

علامت استاندارد ایران از کجا آمده است؟ 

در ایران نیز «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» وظیفه تهیه استانداردها برای کالاهای گوناگون را برعهده دارد. طرح گرافیکی استاندارد را یکی از مشهورترین گرافیست‌های ایرانی یعنی مرتضی ممیز در سال 1364 طراحی کرده است.

موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران (isiri)

اولين تشكيلات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با تصويب قانون اوزان و مقياس‌ها در سال 1304 خورشيدي مطرح شد. در سال1332 به دلیل ضرورت تعيين ويژگي‌ها و نظارت بر كيفيت كالاهاي صادراتي و وارداتي، ايجاد سازمانی رسمي مورد توجه قرار گرفت و هسته اوليه سازمان موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در اداره كل تجارت آن زمان شكل گرفت. در سال1339 قانون تاسيس موسسه استاندارد تصویب شد و تحقيقات صنعتي، موسسه كار خود را در چارچوب هدف ها و مسئوليت هاي تعيين شده آغاز كرد. موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در سال1960 به عضويت سازمان بين المللي درآمد. 

 

 

نظارت سازمان استاندارد شامل مواردی مثل نمونه‌برداری، آزمایش، راهنمایی فنی واحدهای تولیدی، توقیف کالاهای غیراستاندارد و مجازات متخلفان است.

 

لوازم خانگی برقی کم مصرف

لوازم برقی خانگی امروزه جایگاه مهمی در زندگی ما دارند. تقریبا هیچ کاری بدون این لوازم برقی پیش نمی‌رود و از تفریح‌مان یعنی تماشای تلویزیون گرفته تا خورد و خوراک‌مان با استفاده از یخچال و مایکروویو به لوازم برقی مربوط است.

به دلیل استفاده‌ی گسترده از وسایل برقی و همچنین خطراتی که درصورت نامناسب بودن ساخت لوازم برقی ما را تهدید می‌کند نیاز است که استانداردهایی برای ساخت این لوازم وجود داشته باشد و سازمانی روی ساخت نظارت داشته باشد. همچنین داشتن استانداردهای لازم موجب مصرف بهینه هم می‌شود.

در ایران موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این وظیفه را برعهده دارد. استانداردها حدود، چگونگی و شرایط قابل تایید بودن ویژگی‌های مختلف یک وسیله را معین می کند. از مهم‌ترین انواع استاندارد، استاندارد مصرف انرژی الکتریکی لوازم خانگی استاندارد برقی برقی است که با برچسب انرژی مشخص می‌شود.

 

برچسب انرژی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معیارهای بررسی لوازم خانگی برقی

معیار هزینه کل در طول عمر لوازم خانگی برقی

معیار هزینه کل در طول عمر وسیله برقی یکی از شاخص‌هایی است که برای انتخاب لوازم خانگی استاندارد برقی باید مورد توجه قرار دهید. در واقع هزینه‌های خرید لوازم برقی فقط به هزینه خرید خلاصه نمی‌شود، بلکه هزینه‌های انرژی مصرفی و تعمیر و نگهداری را هم شامل می‌شود. مجموع این هزینه ها با توجه به بازده انرژی وسیله، تغییر خواهد کرد.
این شاخص شامل:

  • هزینه اولیه خرید
  • هزینه بهره برداری (مصرف برق)
  • تعمیر و نگهداری وسیله با توجه به کیفیت ساخت
  • هزینه فضای اضافی اشغال شده وسیله

 در طول عمر آن است.
بنابراین شما به عنوان مصرف‌کننده باید به پایین بودن این شاخص در لوازم برقی انتخابی خود دقت کنید و بدانید این شاخص یکی از اصلی‌ترین معیارهای انتخاب برای مصرف‌کننده است.

 

لوازم خانگی استاندارد

 

تاثیر در ورود به پله تصاعد

احتمالا بیشتر شما با مفهوم تصاعدی بودن هزینه برق در ایران آشنا هستید. معیار دوم، تاثیر در ورود به پله تصاعد است. هزینه برق در ایران به صورت تصاعدی و با توجه به پله مصرف افزایش می‌یابد. بنابراین باید در انتخاب یک وسیله، الگوی مصرف وسیله و تاثیر آن در افزایش مصرف دوره‌ای، احتمال ورود به پله بالاتر تصاعد و در نتیجه افزایش هزینه برق را مدنظر قرار داد.

این شاخص نشان دهنده میزان تاثیر در اختیار گرفتن یک وسیله در ورود به پله گران‌تر تعرفه برق است. هرچه این عدد بالاتر باشد، وسیله پرمصرف‌تر است و یک پله به گران‌تر شدن تعرفه برق نزدیک می‌شود. پس بهتر است هنگام انتخاب به پایین‌تر بودن این شاخص در لوازم برقی دقت کنید.

هزینه اضافی تحمیلی به شبکه در اثر استفاده از لوازم خانگی در ساعات پیک

معیار دیگر، هزینه اضافی تحمیلی به شبکه در اثر استفاده از وسیله برقی در ساعات پیک است. تولید برق در ساعت‌های پیک یا اوج بار گران‌تر است و الگوی نامناسب مصرف لوازم برقی خانگی در این ساعات خسارت زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند.

با توجه به میزان توان و میانگین مدت استفاده از هر وسیله، این خسارت می تواند تغییر کند. شاخص هزینه اضافی تحمیلی به شبکه در اثر استفاده وسیله برقی در ساعات پیک را با در نظر گرفتن اثر مصرف وسیله و گران‌تر بودن تولید انرژی در ساعات پیک را برحسب ریال بیان می‌کند.

این شاخص اهمیت الگوی مصرفی وسیله در ساعات پیک را نشان می‌دهد. با توجه به چند تعرفه شدن برق و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، نقش مستقیمی در هزینه پرداختی برق مصرف کننده پیدا خواهد کرد.

 

برچسب انرژی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

برچسب بازدهی انرژی در لوازم خانگی

کمتر کسی است که با برچسب بازدهی انرژی آشنایی نداشته باشد. این برچسب میزان مصرف انرژی را در کالا و لوازم خانگی نشان می‌دهد و ما را در خرید وسیله‌ای باکیفیت‌تر و بهینه‌تر یاری می‌کند. در واقع برچسب انرژی، خروجی مستقیم آزمایشات استاندارد لوازم خانگی و وسیله برقی است و اهمیت زیادی دارد. لوازمی که فاقد برچسب انرژی باشند را نباید انتخاب کنید.

 

برچسب انرژی

 

ترتیب برچسب انرژی در لوازم خانگی از کم‌بازده‌ترین به پربازده‌ترین به ترتیب از G به F به E به D به  C  به B و به A است. در برخی استاندارد‌ها نظیر وسایل برودتی خانگی (یخچال و فریزر) از A+++ تا D و هفت رنگ از سبز تا قرمز مشخص شده که هر حرف و هر رنگ نشان دهنده مرتبه‌ای از مصرف انرژی وسیله است. حرف A و رنگ سبز پررنگ نشانه‌ی کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی وسیله و حرف G و رنگ قرمز نشانگر بیشترین مصرف و کمترین کارایی وسیله است.

 

جمع بندی:

  • خرید لوازم خانگی استاندارد از دغدغه‌های خانواده‌ها است. توجه به برچسب انرژی و خرید لوازم برقی کم مصرف یکی از مسائل مهم این موضوع است.
  • استاندارد در لغت یعنی نظم، قاعده و قانون.
  • در ایران نیز «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» وظیفه تهیه استانداردها برای کالاهای گوناگون را برعهده دارد.
  • اولين تشكيلات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با تصويب قانون اوزان و مقياس‌ها در سال 1304 خورشيدي مطرح شد.
  • برچسب انرژی میزان مصرف انرژی را در کالا و لوازم خانگی نشان می‌دهد و ما را در خرید وسیله‌ای باکیفیت‌تر و بهینه‌تر یاری می‌کند.

 

مطالب مرتبط

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *