نکات خانه‌داری

راهکارهای ضد آلرژی کردن خانه

گرد و خاک

 

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان از حساسیت رنج می‌برید، احتمالا می‌خواهید تا حد ممکن خانه را از عوامل حساسیت‌زا و رشد قارچ عاری کنید. فرقی ندارد به چه آلرژی دارید: گرد و خاک یا حیوانات، کپک، گرده یا همه مواردی که گفته شد، اینکه از کجا فرآیند ضد آلرژی کردن خانه را شروع کنید خود چالش بزرگی است.

برنامه نظافت زمان‌بندی شده برای ضد آلرژی کردن خانه داشته باشید

تمیز کردن عوامل حساسیت‌زا مثل گرد و خاک و پرز و موی حیوانات فرآیندی ادامه‌دار است و مخصوصا وقتی دچار حساسیت هستید اهمیت آن دوچندان می‌شود. حتما سطوح را پارچه‌ای نم‌دار پاک کنید و فقط به پارچه خشک بسنده نکنید. پارچه خشک گرد و خاک را از بین نمی‌برد و بدتر اینکه آن را در هوا پخش می‌کند.

بهتر است آن دسته از افراد خانواده که حساسیت ندارند امور مربوط به گردگیری و نظافت را انجام دهند زیرا گرد و خاک حساسیت‌زا است. اگر این کار امکان‌پذیر نیست بهتر است حین نظافت ماسک برای جلوگیری از ورود گرد و خاک بزنید. گزینه‌ی استخدام فردی برای کمک در نظافت هم وجود دارد. امروزه شرکت‌های نظافتی این کار را ساده کرده‌اند و با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید انواع این شرکت‌ها را پیدا کنید.

 

ضد آلرژی کردن خانه

 

 

حتما سطوح را پارچه‌ای نم‌دار پاک کنید و فقط به پارچه خشک بسنده نکنید. پارچه خشک گرد و خاک را از بین نمی‌برد و بدتر اینکه آن را در هوا پخش می‌کند.

 

قانون کفش ممنوع را اجرا کنید

به تازگی بسیاری به ورود به خانه با کفش روی آورده‌اند که بهداشتی نیست و مخصوصا برای افراد دچار حساسیت مضر است. قانون کفش ممنوع را اجرا کنید و از ورود عوامل حساسیت‌زا مثل گرد و خاک و گرده به خانه جلوگیری کنید یا آن را تا حد زیادی کاهش دهید. بهتر است در ورودی خانه فضایی برای مهمانان ایجاد کنید که کفش‌های‌شان را آنجا قرار دهند.

جاروبرقی مناسب برای ضد آلرژی کردن خانه تهیه کنید

جاروبرقی خود را بررسی کنید، اگر فیلترهای آن مناسب نیست آن‌ها را با مدل‌های جدیدتر و بهداشتی‌تر جایگزین کنید. همچنین بهتر است کیسه جاروبرقی شما طوری باشد که به راحتی قابل تعویض باشد و حین عوض کردن کیسه تمام گرد و خاک که جارو کرده‌اید در هوا پخش نشود و علاوه بر هدر دادن زحمتات‌تان موجب عود کردن آلرژی شما شود.

با پرده‌های سنگین خداحافظی کنید

پرده‌ها یا کرکره‌های سنگین که پر از چین و شکن هستند از مکان‌هایی است که گرد و خاک در آن‌ها گیر می‌افتد و با یک تکان انبوه گرد و خاک به هوا بلند می‌شود. به جای انتخاب این پرده‌های سنگین، پرده‌های سبک‌تر و نازک‌تری انتخاب کنید که راحت‌تر شسته شوند. کرکره‌هایی هم وجود دارند که قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند و نصب مجدد آن‌ها هم دشوار نیست.

 

رشد قارچ و حساسیت‌زا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

فرش‌ها را برای ضد آلرژی کردن خانه بردارید

خانۀ ما ایرانی‌ها بدون فرش بی‌معناست اما اگر شدیدا حساسیت دارید بهتر است تعداد فرش‌ها را در خانه کاهش دهید زیرا پرزهای فرش حساسیت‌زا است. به علاوه تمیز کردن فرش‌ها دشوارتر از پارکت، کاشی یا لینولئوم است.

استفاده از بخارشوی به جای شامپو فرش برای ضد آلرژی کردن خانه

اگر دوست ندارید فرش‌ها را بردارید حتما به صورت مرتب آن‌ها را جارو کنید و پس از آن با بخارشوی آن‌ها را عمیق تمیز کنید. شامپوفرش‌ها غالبا توانایی از بین بردن تمام عوامل حساسیت‌زا را ندارند بنابراین داشتن یک دستگاه بخارشوی بهتر است.

غذاها را در ظرف‌های دربسته نگهداری کنید

رها کردن غذاها بدون درپوش باعث می‌شود تمام گردوغبار پراکنده در هوا روی آن بنشیند و حشرات نیز جذب آن شوند. حتی اگر غذاها را در یخچال نگهداری می‌کنید بدون درپوش رها کردن کار درستی نیست و موجب بو گرفتن غذا و یخچال می‌شود.

 

رشد قارچ و حساست‌زا

 

 

برای نظافت و ضد آلرژی کردن آشپزخانه غذاها را در ظروف دربسته در کابینت و فریزر یا یخچال نگهداری کنید تا کمترین آسیب به آن‌ها برسد.

 

توجه به محیط زیست و ضد آلرژی کردن خانه در تمیزکاری

مواد شوینده شیمیایی برای افرادی که حساسیت دارند مضر است. خوشبختانه پیدا کردن مواد شوینده طبیعی کار دشواری نیست و می‌توانید از مواد طبیعی مثل لیمو برای شستشو استفاده کنید. با حذف مواد شوینده شیمیایی هم به کره زمین کمک می‌کنید و هم از عود کردن حساسیت خود جلوگیری کنید.

روی تشک و بالش‌ها ملافه بکشید

برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب ملحفه کشیدن روی تشک و بالش‌ها باعث کمتر بلند شدن گردوخاک می‌شود. ملحفه‌ها را حداقل ماهی یک بار در آب داغ بشویید تا گرد و خاک و حشرات پنهان در آن‌ها از بین برود. حشراتی که در ملحفه‌ها خانه می‌کنند از سلول‌های مرده که روی ملحفه به جای می‌مانند تغذیه می‌کنند و آب داغ بهترین راه برای از بین بردن آنها و ضد آلرژی کردن اتاق خواب است.

برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب ملحفه‌هایی برای تخت و بالش‌ها تهیه کنید که موجب آلرژی نشوند. مثلا پارچه‌هایی که الیاف پلاستیکی دارند انتخاب نامناسبی هستند.

زیر تخت را مرتب نگاه دارید

در خانه‌های امروزی که جای خالی به اندازه کافی وجود ندارد بسیاری فضای زیرتخت را غنیمت می‌شمرند و از آن برای گذاشتن وسایل اضافی استفاده می‌کنند. شاید اینکه بگوییم هیچ چیز زیر تخت نگذارید امکان‌پذیر نباشد اما باید بدانید شلوغ بودن زیر تخت باعث می‌شود نتوانید به خوبی آن‌جا را نظافت کنید و گردوخاک روی وسایل بنشیند و حساسیت شما را تشدید کند.

 

رشد قارچ و حساسیت‌زا

 

 

برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب سعی کنید وسایل را طوری بچینید که خارج کردن‌شان برای‌تان دشوار نباشد و بتوانید نظافت زیر تخت را منظم انجام دهید.

 

اتاق بچه‌ها را برای ضد آلرژی کردن خانه خلوت نگاه دارید

اتاق کودکان سریع‌تر از هر جای دیگری در خانه آشفته می‌شود. اما اگر حساسیت دارید درمورد اسباب‌بازی‌ها به‌خصوص اسباب‌بازی‌های نرم و پولیشی به مشکل می‌خورید. سعی‌کنید اسباب‌بازی‌ها را در کمد نگاه دارید. همچنین اسباب‌بازی‌های پولیشی را تندتند بشویید.

 

رشد قارچ و حساست‌زا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پارچه‌های لینن را در آب داغ بشویید

برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب و ضد آلرژی کردن آشپزخانه روتختی‌ها، حوله‌ها و وسایل آشپزخانه لینن را در آب داغ بشویید. ضمنا هنگام خرید دقت کنید پارچه‌هایی را بردارید که تحمل آب داغ و دمای بالا را داشته باشند.

فقط وسایل تمیز و خشک را در کمدها نگهداری کنید

برداشتن لباس‌های نم‌دار و گذاشتن آن‌ها در کمد فضا را برای رشد قارچ و کپک فراهم می‌کند. لباس‌ها و پتوهای کثیف هم حشرات پارچه‌خوار را به خود جلب می‌کنند. برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب کمدها و گنجه‌ها را تمیز نگاه دارید و همه چیز را پیش از گذاشتن در کمد و گنجه بشویید و خشک کنید.

حمام و دستشویی را مرتب تمیز و ضد عفونی کنید

نظافت مرتب و هوای تازه مانع از رشد قارچ و کپک می‌شود. استفاده از شوینده‌ها هم موثر است اما نباید آن‌ها را باهم ترکیب کنید. همیشه درمورد ترکیب کردن شوینده‌ها و ضررهایی که به ریه می‌زنند شنیده‌ایم. این ترکیب به‌خصوص برای افرادی که حساسیت یا آسم دارند بسیار خطرناک است.

 

گرد و خاک و حساسیت‌زا

 

فیلترهای فن و مواد گرمایشی و سرمایشی را برای ضد آلرژی کردن خانه عوض کنید

فقط تمیز نگه داشتن فضای خانه کافی نیست و هوای خانه نیز توجه لازم را نیاز دارد. تعویض فیلتر راهکار تمیز نگاه داشتن خانه است. ضمنا هربار که فیلتر را تعویض کردید در تقویم علامت بزند تا برای دفعه‌ی آینده زمان مناسب تعویض را بدانید.

تا حد ممکن جلوی ورود حیوانات خانگی را به اتاق خواب بگیرید

مهم نیست که موجودات شما بامزه و پشمالو بغلی هستند اگر حساسیت دارید باید حد و مرزها را مشخص کنید. بیرون نگه داشتن حیوانات در فضایی سربسته و مناسب بهترین راهکار است اما در خانه های آپارتمانی کنونی این راهکار امکان‌پذیر نیست بنابراین برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید دور نگه داشتن حیوانات از اتاق خواب است.

 

گرد و خاک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خانه‌تان را سم‌زدایی کنید

مواد شیمیایی سنگین می‌توانند حساسیت را تشدید کنند. بنابراین بهترین کار مانع شدن از ورود این مواد به خانه است. به جای استفاده از مواد شیمیایی برای پاکیزگی هوا از مواد طبیعی استفاده کنید و باز کردن پنجره را برای تازه شدن هوای خانه فراموش نکنید.

هوا را تازه نگه دارید

در ساعاتی از روز پنجره را باز نگه دارید تا هوای تازه وارد خانه شود. اگر آلرژی فصلی دارید این راهکار مناسب شما نیست و بهتر است از تصفیه‌کننده هوا استفاده کنید. شومینه وسیله مناسبی برای افراد دچار حساسیت نیست و سیگار کشیدن در خانه هم برای این افراد کار خطرناکی است.

 

ضد آلرژی کردن خانه

 

 

نظافت مرتب و هوای تازه مانع از رشد قارچ و کپک می‌شود. استفاده از شوینده‌ها هم موثر است اما نباید آن‌ها را باهم ترکیب کنید.

 

راهکارهایی برای ضد آلرژی کردن خانه به صورت اتاق به اتاق

ضد آلرژی کردن اتاق پذیرایی

  • مبلمانی انتخاب کنید که نظافت آن‌ها ساده باشد.
  • گیاهان و گلدان‌ها را بیرون نگه دارید یا گیاهان ضد آلرژی انتخاب کنید.
  • مجله‌ها و روزنامه‌های قدیمی که گرد و خاک را به خود جلب می‌کنند را نگه ندارید و آن‌ها را به مراکز بازیافت تحویل دهید.

ضد آلرژی کردن آشپزخانه

  • از هود بالای گاز استفاده کنید و بخار موقع پخت غذا را با هود از خانه خارج کنید.
  • روشویی، شیرآلات و سینی‌های آشپزخانه را هر چند وقت یک بار نظافت کنید تا قارچ و کپک روی آن‌ها رشد نکند.
  • کابینت زیر ظرف‌شویی و روی پیشخوان را خشک و تمیز نگاه دارید.
  • سطل زباله مناسبی برای آشپزخانه تهیه کنید و تند تند در صورت امکان روزانه آن را خالی کنید تا حشرات را به خود جلب نکند. سوسک‌ها یکی از عوامل حساسیت‌زا و آسم در خانه هستند. بنابراین با نظافت دائمی و سمپاشی سالانه مانع از ورود آن‌ها به خانه شوید.

 

ضد آلرژی کردن خانه

 

 

سوسک‌ها یکی از عوامل حساسیت‌زا و آسم در خانه هستند. بنابراین با نظافت دائمی و سمپاشی سالانه مانع از ورود آن‌ها به خانه شوید.

 

ضد آلرژی کردن حمام و سرویس بهداشتی

  • هواکش سرویس بهداشتی و به خصوص حمام را پس از خروج از حمام خاموش نکنید و اجازه دهید تا خشک شدن محیط حمام کار کند.
  • روشویی را مرتب نظافت کنید و اگر در خانه وان دارید از نظافت آن غافل نشوید.
  • قالیچه‌های کوچک ورودی حمام و پرده‌های حمام از محیط‌های مناسب رشد حشرات و قارچ و کپک هستند. اگر به وجودشان نیاز نیست آن‌ها را بردارید و در صورت نیاز آن‌ها را تندتند بشویید و در صورت امکان پس از هربار حمام شرایطی فراهم کنید که خشک شوند.

نکات تکمیلی

  • حیوانات خانگی‌تان را حداقل هفته‌ای یک بار بشویید یا موهای‌شان را شانه بزنید.
  • دمای خانه را روی 21 درجه سانتیگراد و رطوبت 50% نگه دارید. دما و رطوبت بیش از این موجب رشد قارچ و کپک می‌شود.

ضد آلرژی کردن به صورت مختصر

  • برنامه زمان‌بندی برای نظافت داشته باشید.
  • عوامل حساسیت‌زا مثل گرد و خاک و موی حیوانات را با نظافت منظم از بین ببرید.
  • محیط‌های مرطوب فضای مناسبی برای رشد قارچ و کپک است بنابراین توجه ویژه‌ای به این محیط‌ها داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *