بازارچه ساختمان

دیمر لامپ و کاربرد آن در برق کشی ساختمان چیست؟

دیمر لامپ

 

با توجه به ساعت‌های مختلف شبانه‌روز میزان نور موردنیاز تغییر می‌کند. بیشتر افراد تغییر نور را با زیاد و کم کردن تعداد لامپ‌ها انجام می‌دهند. هرچه تاریک‌تر شود، لامپ‌های بیشتری روشن می‌کنند. اما گاهی این روش به‌صرفه یا حتی امکان‌پذیر نیست. دیمر لامپ که شامل لامپ‌های مختلف مثل ال ای دی و کم مصرف و  رشته ای و smd می‌شود کمک می‌کند با چرخاندن یک پیچ میزان نور را کم و زیاد کنید. قیمت دیمر لامپ به نوع آن بستگی دارد.

 

دیمر لامپ چیست؟

دیمر جزو قطعاتی است که در بیشتر پروژه‌های الکترونیکی از آن استفاده می‌شود. دیمر برای لامپ کم مصرف در برق کشی ساختمان بابت تنظیم نور لامپ‌ها استفاده می‌شود. دیمر لامپ به صورت سری در مدار قرار می‌گیرد و می‌تواند ولتاژ را کنترل کند.

دیمر لامپ‌های کم مصرف دو کنتاکت یکی در ورودی فاز و یکی در خروجی فاز دارد و می‌توان دیمر لامپ رشته ای یا دیمر لامپ ال ای دی را روشی برای کنترل موتورهای الکتریکی با استفاده از کنترل ولتاژ دانست.

دیمر لامپ رشته ای یا انواع دیگر لامپ کاربردهای متنوعی دارد و از کلید روشنایی تا واحدهای برق قدرت ساختمان های بزرگ از دیمر لامپ استفاده می‌کنند.

 

دیمر لامپ

 

 

دیمر برای لامپ کم مصرف در برق کشی ساختمان بابت تنظیم نور لامپ‌ها استفاده می‌شود.

 

نحوه کار دیمر لامپ

  • کارکرد دیمر برای لامپ‌های کم مصرف و دیمر برای لامپ‌های ال ای دی به این شکل است که با چرخاندن پیچ، توانی که به لامپ‌ها فرستاده می‌شود، تغییر می‌کند و نور کم یا زیاد می‌شود.
  • می‌توان گفت یک تنظیم‌کننده دورانی یا کشویی، نوری که وارد لامپ می‌شود را مرتب می‌کند. شکل ظاهری این وسیله مثل کلید معمولی دوترمیناله است.
  • دیمر مخصوص لامپ ال ای دی یا هر لامپ دیگری به شکل سری قرار می‌گیرد تا قابلیت تنظیم ولتاژ را داشته باشد.
  • دیمر برای لامپ کم مصرف خانگی اکثرا دستی کنترل می‌شوند اما دیمرهای مدرن و به‌روز را می‌توان از راه دور هم کنترل کرد.
  • برای ارتقای عملکرد دیمرهای مدرن، به جای مقاومت‌های متغیر، آن‌ها را از نیمه‌هادی‌ها می‌سازند. مقاومت متغیر انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و آن را هدر می‌دهد اما نیمه‌هادی‌ها بین دو سطح ولتاژ روشن و خاموش وضعیت‌شان را تغییر می‌دهند و انرژی الکتریکی کم‌تری هدر می‌دهند.
  • بهره‌وری دیمرهای مقاومتی قدیمی زیر 50 درصد است اما دیمرهای به‌روز تا حدود 90 درصد بازدهی دارند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاربرد دیمر لامپ کم مصرف

همان‌طور که بالاتر گفتیم دیمر لامپ ال ای دی و کم مصرف متنوع و گوناگون است. در واقع حین طراحی و اجرای تاسیسات برقی هر زمان نیاز به تغییر میزان روشنایی و نور باشد، پای دیمر لامپ‌های رشته‌ ای وسط می‌آید و از آن استفاده می‌شود.

البته تغییر میزان روشنایی به این معنا نیست که برای ایجاد تاریکی یا روشنایی مطلق نمی‌توان از دیمر برای لامپ ال ای دی استفاده کرد.

دیمر لامپ‌های ال ای دی یا رشته ای قطعه‌ای کاربردی برای انواع لامپ، آباژور، چراغ مطالعه و انواع وسایل روشنایی است.

 

دیمر لامپ

 

 

بهره‌وری دیمرهای مقاومتی قدیمی زیر 50 درصد است اما دیمرهای به‌روز تا حدود 90 درصد بازدهی دارند.

 

چه لامپ‌هایی با دیمر قابل تنظیم هستند؟

دیمر لامپ ال ای دی و رشته ای و smd و هالوژنی در بازار موجود هستند اما لامپ‌های کم‌مصرف فلورسنت را نمی‌توان با دیمر تنظیم کرد.

انواع دیمر لامپ‌ها

دیمر مکانیکی

دیمرهای مکانیکی ساده‌ترین انواع دیمر هستند و پیچی برای کم و زیاد کردن نور دارند. دیمرهای مکانیکی را بدون تغییر در سیم‌کشی ساختمان و به راحتی می‌توان استفاده کرد. از برندهای معروف دیمر مکانیکی ایرانی می‌توان به مهسان و دلند اشاره کرد. لگراند و ویکو هم از برندهای مشهور خارجی دیمر هستند.

دیمر هوشمند

  • دیمر هوشمند همان‌طور که از نامش پیدا است، از راه دور قابل تنظیم است. دیمر هوشمند سنسور روشنایی دارد و در طول روز با وجود نور خورشید، میزان نور را بسیار کم می‌کند؛ پس از غروب خورشید و کم شدن نور دیمر هوشمند کم‌کم نور را زیاد می‌کند تا روشنایی محیط به درجه‌ی مطلوب برسد.
  • دیمر هوشمند با توجه به امکان کنترل از راه دور و داشتن سنسور از دیمر مکانیکی گران‌تر است.
  • تبلت، موبایل و سایر وسایل الکترونیکی ابزارهایی هسند که به کمک آن‌ها می‌توان دیمر هوشمند را کنترل کرد.

 

دیمر لامپ

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایای دیمر برای لامپ کم مصرف

با توجه به کاربردهای فراوان دیمر برای لامپ ال ای دی و سایر لامپ‌ها می‌توان فهمید استفاده از دیمر لامپ smd و دیمر لامپ led مزایای زیادی دارد. با این مزایا آشنا شوید:

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

با چرخاندن پیچ دیمر برای لامپ‌های کم مصرف، ولتاژ برقی که به لامپ می‌رود، کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین در مصرف برق هم صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین می‌توانید با استفاده از دیمر لامپ‌های کم‌مصرف و فقط چرخاندن یک پیچ در مواقع لزوم میزان انرژی مصرفی و نور را کم کنید و هم در مصرف برق صرفه‌جویی کنید و هم از میزان نور دلخواه‌تان لذت ببرید.

طول عمر بیشتر لامپ

لامپ‌های با دیمر نسبت به لامپ‌های بدون دیمر کمتر گرم می‌شوند، قطعات‌شان دیرتر فرسوده می‌شود و در نتیجه بیشتر هم عمر می‌کنند. دیمر لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف و  رشته ای و smd در بازار موجود است و به جز فلورسنت، دیمرها انواع لامپ‌های مصرفی را پوشش می‌دهند.

 

ال ای  دی

 

 

دیمرهای مکانیکی ساده‌ترین انواع دیمر هستند و پیچی برای کم و زیاد کردن نور دارند. دیمرهای مکانیکی را بدون تغییر در سیم‌کشی ساختمان و به راحتی می‌توان استفاده کرد.

 

دیمر برای لامپ، دوست محیط زیست

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جهان امروز، استفاده‌ی زیاد از انواع انرژی‌ها به‌خصوص الکتریکی است. برای تولید انرژی الکتریکی سوخت زیادی مصرف می‌شود که منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود.

استفاده از این وسیله به کم شدن مصرف انرژی کمک می‌کند و آلودگی ناشی از تولید برق در نیروگاه‌ها کم می‌شود.

همچنین لامپ کم مصرف دیمر دار عمر طولانی‌تری نسبت به سایر انواع لامپ دارند و با کم شدن دورریز لامپ آلودگی کاهش پیدا می‌کند.

نصب آسان و ساده

برای نصب این وسیله لازم نیست سیم‌کشی ساختمان را تغییر دهید. تنها لازم است فیوز را قطع کنید و کلید دیمری را جایگزین کلید معمولی کنید. البته لامپ باید از نوع دیمرپذیر باشد و به طور مثال فلورسنت نباشد.

قیمت مناسب برای دیمر لامپ

دیمرها دو نوع هستند: هوشمند و مکانیکی. قیمت دیمر لامپ هوشمند از قیمت دیمر مکانیکی بیشتر است و البته دست رفته را تا حد خوبی جبران می‌کند و سایر لامپ‌ها از 12 هزار تومان شروع می‌شود و تا 50 هزارتومان و بالاتر می‌رسد.

زیباتر شدن نورپردازی خانه

تنظیم نور خانه با کمک دیمر برای لامپ کم مصرف در روشنایی خانه و زیباتر دیده شدن آن تاثیر فراوانی دارد. خانه در ساعت‌های مختلف روز به میزان متفاوتی از نور نیاز دارد که تنظیم این میزان نور با کمک دیمر مخصوص لامپ ال ای دی و سایر انواع لامپ‌ها امکان‌پذیر است.

البته که دیمر تنها برای زیبایی خانه کاربرد ندارد و ساختمان‌های تجاری هم می‌توانند به کمک دیمر ویترین‌ها و به طور کلی فضای زیباتر و دلپذیرتری فراهم کنند.

نورپردازی در رستوران‌ها هم اهمیت بسیار زیادی دارد و در اشتها و برگشت مشتری موثر است. بنابراین دیمر برای این فضاها هم مناسب است و به کمک تنظیم نور فضا را دلنشین‌تر کرد.

آرامش روحی و فیزیکی

تنظیم نور مناسب و مورد نیاز به آرامش کمک زیادی می‌کند و از سردرد جلوگیری می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد. همچنین دیمر با تنظیم نور از زمان غروب آفتاب تا آخر شب به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند و نور ناگهانی منجر به تنش در سیستم عصبی نمی‌شود.

 

ال ای  دی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • دیمر برای لامپ کم مصرف در برق کشی ساختمان بابت تنظیم نور لامپ‌ها استفاده می‌شود.
  • کارکرد دیمر برای لامپ‌های کم مصرف و دیمر برای لامپ‌های ال ای دی به این شکل است که با چرخاندن پیچ، توانی که به لامپ‌ها فرستاده می‌شود، تغییر می‌کند و نور کم یا زیاد می‌شود.
  • دیمر دو نوع مکانیکی و هوشمند دارد.
  • دیمرها به کاهش آلودگی، حفظ محیط زیست، آرامش فیزیکی و روحی و زیبایی بیشتر فضاها کمک می‌کنند.
  • قیمت دیمر لامپ به نوع آن بستگی دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *