بازارچه ساختمان

لامپ هالوژن چیست و انواع آن کدامند؟

لامپ هالوژن

 

از زمان اختراع برق، دانشمندان همیشه دنبال راهی برای تولید لامپ‌های کم‌مصرف که نور بیشتری دهد بوده‌اند. امروزه مصرف لامپ‌ها خیلی کم‌تر از سابق شده و انرژی کم‌تری مصرف می‌شود. یکی از انواع لامپ‌های کم‌مصرف لامپ هالوژن است. لامپ هالوژن انواع مختلفی دارد. از نوع سقفی و رنگی آن گرفته تا ال ای دی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. از لامپ‌های هالوژن در فضاهای مختلفی از خانه‌های مسکونی گرفته تا فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند.

در ادامه با لامپ‌های هالوژن و انواع و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید:

منظور از لامپ هالوژن چیست؟

لامپ‌های هالوژن از یک رشته تنگستن که در محفظه‌ای پر شده با گاز بی‌اثر و کمی هالوژن از قبیل برم یا ید قرار گرفته، تشکیل شده است. وقتی انرژی الکتریکی وارد لامپ‌های هالوژن پرنور می شود، گاز هالوژن سیم تنگستن را داغ می‌کند و نور سفید رنگ از آن ساطع می‌شود.

انواع لامپ‌های هالوژن مثل لامپ‌های هالوژن سقفی و لامپ‌های هالوژن رنگی با مقدار هالوژن کافی پر می‌شوند تا میزان تبخیر رشته تنگستن با ولتاژ تطابق داشته باشد. افزایش ولتاژ تبخیر را هم زیاد می‌کند، از همین جهت وقتی مقدار هالوژن کافی نباشد، لامپ سیاه می‌شود. کاهش ولتاژ تبخیر را کم می‌کند و اگر هالوژن زیاد باشد لامپ به صورت غیرطبیعی می‌شکند.

در انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیررنگی تنگستن بخار شده مجدد روی رشته‌اش ته‌نشین می‌شود و همین چرخه باعث طول عمر بیشتر لامپ می‌شود. گرمای انواع لامپ هالوژن سقفی و غیرسقفی روی سطحی کوچک‌تر منعکس می‌شود و حباب آن‌ها به تنگستن توی شیشه نزدیک‌تر است، بنابراین در مقایسه با لامپ‌های التهابی داغ‌تر می‌شوند. به دلیل همین حرارت زیاد، این لامپ‌ها دو محافظ دارند.

 

لامپ هالوژن

 

کمی علمی‌تر درمورد لامپ هالوژن

در لامپ‌های هالوژن سوزنی و غیر سوزنی وظیفه گاز هالوژن، ایجاد چرخه‌ی شیمیایی است. در این چرخه تنگستنی که در اثر حرارت بخار می‌شود از روی سطح رشته دوباره بر روی آن ته‌نشین شود. در لامپ‌های التهابی معمولی، تنگستن بخار شده، روی حباب لامپ ته‌نشین می‌شود و این ته‌نشین نشدن تنگستن روی حباب در لامپ‌های هالوژن باعث می‌شود حباب انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیر رنگی تمیز بماند و نور این لامپ‌ها هم ثابت باشد.

هالوژن در لامپ به این صورت عمل می‌کند که هالوژن در قسمت‌هایی که دما در حباب کم‌تر است با بخار تنگستن ترکیب می‌شود. این ترکیب وقتی به نقاط بسیار داغ لامپ یعنی روی رشته می‌رسد، جدا می‌شود و دوباره به صورت هالوژن و تنگستن در می‌آید. به این ترتیب هالوژن، تنگستن بخار شده را دوباره به رشته بازمی‌گرداند.

برای ترکیب شیمیایی هالوژن و بخار تنگستن دما باید خیلی بالا باشد، و تحمل حباب لامپ در مقابل این دمای زیاد، باید از لامپ‌های معمولی بیشتر باشد. برای جلوگیری از آسیب دیدن حباب لامپ‌های هالوژن سوزنی و پایه سوزنی و انواع دیگر، در این دما، حباب این لامپ‌ها باید از کوارتز یا انواع دیگر شیشه‌ها با دمای ذوب بالا (مانند آلومینوسیلیکا) ساخته شود.

 

لامپ هالوژن

 

تاریخچه لامپ‌های هالوژن

المر فردریش و امِت وایلی لامپ‌های هالوژن‌ را سال 1955 در جنرال الکتریک نلا پارک اوهایو ابداع کردند. قبل از این دو نفر افراد دیگری سعی کرده بودند لامپ‌های هالوژن بسازند اما موفق نشده بودند جلوی سیاه شدن حباب را بگیرند. فردریش متوجه شد برای سیاه نشدن حباب باید دور تنگستن کمی ید قرار دهد.

از سال 1959 که لامپ‌های هالوژن رسما به بازار عرضه شد، مهندسان سعی کردند کیفیت این نوع لامپ را بهبود ببخشند. لامپ‌های هالوژن از دهه 80 میلادی به بعد سبک‌تر از نوع قبلی خود شدند.

 

لامپ هالوژن

 

 

در انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیررنگی تنگستن بخار شده مجدد روی رشته‌اش ته‌نشین می‌شود و همین چرخه باعث طول عمر بیشتر لامپ می‌شود.

 

انواع لامپ‌های هالوژن

انواع کلی لامپ‌های هالوژن از نظر تکنولوژی به سه دسته تقسیم می‌شود. لامپ‌های هالوژن ال ای دی و لامپ‌های هالوژن سی او بی و لامپ‌های هالوژن اس ام دی انواع این لامپ هستند. با هریک بیشتر آشنا شویم:

لامپ هالوژن ال ای دی LED چیست؟

لامپ هالوژن‌ ال ای دی از دیودهای نورافشان تشکیل شده است. این دیودها کنار هم قرار دارند و وقتی جریان الکتریکی به آنها می‌رسد نور تولید می‌کنند. هر چه تعداد دیودهای لامپ‌های هالوژن ال ای دی بیشتر باشند، نور بیشتری تولید می‌شود، در واقع تعداد ال ای دی ها در لامپ هالوژن ال ای دی روی نوردهی لامپ تاثیر می‌گذارد.

لامپ‌های هالوژن ال ای دی برق چندانی مصرف نمی‌کنند و با این حال نور مناسب و کافی تولید می‌کنند. به دلیل همین مصرف ناچیز و تولید نور باکیفیت، لامپ هالوژن ال ای دی در ساختمان‌های مسکونی و مغازه‌ها و همچنین برای دکوراسیون بسیار مناسب است.

لامپ هالوژن ال ای دی سقفی لامپ‌ هالوژن سقفی پر نور و لامپ‌ هالوژن سقفی کم مصرف است که در عین حال اشعه‌های مضری مثل مادون قرمز و فرابنفش هم ایجاد نمی‌کند و گرمای کمی تولید می‌کند. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای روشنایی خانه و دکوراسیون پرنور است.

لامپ‌های هالوژن سی او بی COB چیست؟

لامپ‌های هالوژن سی او بی هم مانند لامپ‌های هالوژن ال ای دی پرنور است و در دکوراسیون هم برای تزئین استفاده می شوند. لامپ‌های هالوژن سی او بی چیپ‌های الکترونیکی دارد که روی برد نصب شده‌اند و نقطه‌ای نورانی نمایش می‌دهند. عمر لامپ‌های هالوژن سی او بی بالا است و انرژی کمی هم مصرف می‌کنند. بنابراین از بهترین گزینه‌ها برای لامپ‌های هالوژن سقفی توکار و لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف است.

 

لامپ هالوژن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

لامپ‌های هالوژن اس ام دی SMD چیست؟

لامپ‌های هالوژن اس ام دی بر اساس تکنولوژی به همین نام ساخته شده است. این مدل از لامپ هالوژن چند چیپ ال ای دی دارند که با سیمی نازک به هم وصل شده‌اند. مانند لامپ هالوژن ال ای دی و لامپ هالوژن سی او بی این مدل نیز گرمای کمتر و نور بیشتری ایجاد می‌کند. لامپ هالوژنی اس ام دی را به دلیل زیبایی و مقرون به صرفه بودن برای ساخت تجهیزات نورپردازی استفاده می‌کنند.

انواع لامپ هالوژن را کجا استفاده کنیم؟

برای استفاده از لامپ‌های هالوژن هیچ محدودیتی وجود ندارد. مصرف کم انرژی و نور مناسب باعث شده این لامپ به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در خانه استفاده شود. به جز انواع معمولی لامپ‌های هالوژن، لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های هالوژن سقفی توکار مربع برای دکوراسیون استفاده می شوند. لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف دست طراح را باز می‌گذارد و به او اجازه می‌دهد فضاهای مختلفی را به انواع لامپ هالوژن ال ای دی سقفی اختصاص دهد.

 

لامپ هالوژن

 

 

لامپ‌های هالوژن ال ای دی سقفی لامپ‌های هالوژن سقفی پر نور و لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف است که در عین حال اشعه‌های مضری مثل مادون قرمز و فرابنفش هم ایجاد نمی‌کند و گرمای کمی تولید می‌کند. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای روشنایی خانه و دکوراسیون پرنور است.

 

انواع لامپ‌های هالوژن رنگی هم کار دکوراسیون را ساده می‌کنند و به شما امکان اضافه کردن نورها به رنگ‌های مختلف را به خانه می‌دهند که همین باعث ایجاد دکوراسیونی متنوع‌تر می‌شود. علاوه بر خانه استفاده از لامپ‌های هالوژن برای فضاهای زیر هم مناسب است:

جواهر فروشی‌ها

استفاده از انواع لامپ‌های هالوژن مثل لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های‌ هالوژن سقفی بزرگ نوری زیبا روی جواهرات منعکس می‌کنند و این نور به کمک آینه‌های موجود در مغازه موجب درخشش و زیبایی بیشتر جواهرا مغازه می‌شود.

انواع فروشگاه‌ها

استفاده از لامپ‌های هالوژن در انواع دیگر فروشگاه‌ها هم مناسب است. لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف دست فروشنده را در تعداد لامپ باز می‌گذارد و لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های هالوژن‌های سقفی پر نور به بهتر دیده شدن محصولات و اجناس کمک می‌کند که همین مشتری را به گشت‌وگذار بیشتر در مغازه و خرید ترغیب می‌کند.

 

ال ای دی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایا و معایب لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن هم مانند هر محصول دیگری مزایا و معایبی دارد که جمع‌بندی این مزایا و معایب تصمیم‌گیری درمورد استفاده کردن یا نکردن از آن‌ها را راحت می‌کند.

مزایای لامپ هالوژن

  • کیفیت نور

انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیر رنگی کیفیت خوبی دارند و نور را یکنواخت پخش می‌کنند. همین باعث می‌شود گزینه‌ای محبوب برای استفاده در منزل و محیط کار باشند.

  • ابعاد کوچک

ابعاد کوچک لامپ‌های هالوژن باعث کاربردهای منحصربه‌فرد این نوع لامپ می‌شوند. یکی از کاربردهای لامپ‌های هالوژن در پروژکتور است.

  • امکان کم‌کردن نور با لامپ هالوژن

اگر دوست دارید درجه‌ی نور را تنظیم کنید و نور را با خاموش یا روشن کردن لامپ کم یا زیاد نکنید، لامپ‌های هالوژن‌ بهترین گزینه برای شما است. انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیررنگی و لامپ‌های هالوژن‌ سقفی به شما اجازه کاهش نور را می‌دهند.

  • هزینه‌ی کم

لامپ‌های هالوژن‌ سقفی کم مصرف که انواع غیرسقفی هم دارد، با این مصرف کم بسیار مقرون به صرفه است و هزینه‌های برق شما را کنترل می‌کند.

 

ال ای دی

 

 

انواع لامپ‌های هالوژن رنگی هم کار دکوراسیون را ساده می‌کنند و به شما امکان اضافه کردن نورها به رنگ‌های مختلف را به خانه می‌دهند که همین باعث ایجاد دکوراسیونی متنوع‌تر می‌شود.

 

معایب این لامپ 

  • اجزای پنهان

از آنجا که اجزای لامپ‌های هالوژن‌ در محفظه‌ای قرار دارند و دیده نمی‌شوند، حس و حال قدیمی لامپ‌ها را از بین می‌برند و نمی‌توان دید درون لامپ چه خبر است.

  • حساسیت لامپ هالوژن‌

انواع این لامپ سوزنی و غیر سوزنی و پایه سوزنی به روغن روی سطحشان حساس هستند که این در نهایت عمر لامپ را کاهش می‌دهد.

  • گاز سمی لامپ‌های هالوژن سقفی

یکی دیگر از معایب این نوع لامپ‌ها گاز سمی هالوژن در آنها است. اگر این لامپ‌ها بشکنند نباید به آن‌ها دست زد.

قیمت لامپ‌های هالوژن رنگی و غیر رنگی

قیمت لامپ‌های هالوژن رنگی و غیررنگی بسته به ابعاد و کاربرد تفاوت دارد. به طور مثال لامپ 2 واتی را می‌توان با قیمت 2000 تومان خرید و لامپ 5 وات 24500 تومان است. قیمت لامپ‌های هالوژن رنگی هم به همین منوال است و بسته به وات تفاوت دارد. به طور مثال لامپ 5 وات در چهار رنگ آبی، سبز، قرمز و امبر را می‌توان به قیمت 33000 تومان تهیه کرد.

 

ال ای دی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • این لامپ از رشته‌ی تنگستن در محفظه‌ای پر شده با گاز بی‌اثر و کمی هالوژن از قبیل برم یا ید قرار گرفته، تشکیل شده است.
  • المر فردریش و امِت وایلی این لامپ را رسما در سال 1955 در جنرال الکتریک نلا پارک اوهایو ابداع کردند و تلاش افراد پیش از خود را به ثمر رساندند.
  • این لامپ‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود: لامپ‌های هالوژن ال ای دی و  سی او بی و اس ام دی.
  • این لامپ مقرون به صرفه و پرنور است به همین دلیل در خانه‌ها و فروشگاه‌ها کاربرد دارد و انواع لامپ‌های هالوژن رنگی به طراحی دکوراسیون کمک کرده‌اند.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “لامپ هالوژن چیست و انواع آن کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *