بازارچه ساختمان

استخر پیش ساخته یا فایبرگلاس چیست و انواع آن کدام است؟

استخر پیش ساخته

 

یکی از تفریحات مورد علاقه اغلب مردم به خصوص کودکان در فضاهایی مانند مهدکودک یا ویلا و خانه شخصی، ورزش‌های آبی است که این روزها با گرم شدن هوا دلچسب‌تر نیز می‌شود. مدل کلاسیک و قدیمی استخر همان استخر بتنی است که در درون زمین طراحی و نصب می‌شود. اما استخر پیش ساخته اینتکس و فایبرگلاس و فلزی نیز از پر استفاده‌ترین نوع استخرهای خانگی هستند.

فرآیند کندن زمین و رسیدن به ابعاد مورد نظر برای طراحی استخر و به دنبال آن خاکبرداری نخستین اقدامی است که برای داشتن یک استخر باید انجام شود و در ادامه آن فعالیت‌های پردردسر دیگری مانند آرماتور بندی، بتن ریزی، سیمان کاری، سرامیک استخر و غیره را همراه خواهد داشت.

اما ساخت استخر در خانه یا ویلا در کنار پیچیدگی ساختی که به همراه دارد هزینه‌های زیادی هم برای راه اندازی و نگهداری دارد که این بزرگترین عیب استخر بتنی است.

زمانی هم که نخواهید دیگر از این استخر بتنی استفاده کنید باید هزینه گزافی را نیز پرداخت کنید. به همین دلیل هم گاهی اوقات افراد ترجیح می‌دهند از گزینه‌های راحت‌تر و بدون دردسری مانند استخر ‌پیش ساخته استفاده کنند.

استخرهای ثابت البته در کنار فضایی هم که اشغال می‌کنند و نیاز به تغییراتی که باید در محل احداث ایجاد شود دردسرهای دیگری هم دارند.

برای مثال ایجاد ترک در استخر با توجه به تغییرات آب و هوایی یا هزینه‌های تغییرات گرما و سرما در استخر. اما استخر ‌پیش ساخته این هزینه‌ها را نداشته و نگهداری از آن نیاز به هزینه چندانی ندارد و مهم‌ترین مزیت آن قابلیت جابجایی استخر است.

استفاده از استخر ‌پیش ساخته کاربردهای متنوعی دارد که عمده آن در باغ و ویلا و خانه‌های شخصی وجود دارد. اما از این نوع استخرها می‌توان برای کشاورزی و صنعت نیز استفاده کرد.

همچنین پرورش ماهی و استفاده از این استخر برای جمع آوری آب باران به منظور آبیاری باغ‌ها نیز از دیگر کارکردهای استخر ‌پیش ساخته است. در ادامه به بررسی انواع استخر ‌پیش ساخته و مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

انواع استخر پیش ساخته

در حالت کلی استخر ‌پیش ساخته به دو نوع برزنتی (پی وی سی با فریم فلزی (استیل)) و فایبرگلاس – رزین تقسیم می‌شوند که در هر دو نوع استخر می‌توان آن را در قالب استخر ‌پیش ساخته توکار یا روکار اجرا کرد که برای نصب نوع استخر ‌پیش ساخته توکار به تمهیدات بیشتری پیش از اجرا نیاز است.

 

استخر پیش ساخته

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

استخرهای پیش ساخته برزنتی – پی وی سی

در این نوع از استخر ‌پیش ساخته یک فریم فلزی که جنس آن استیل است، از طریق زبانه و کام به دور استخر متصل شده و به وسیله این فریم یک استخر با قاب دایره، مربع یا مستطیل به دست می‌آید. در واقع فریم استیل بر روی پارچه برزنت قرار می‌گیرد و فضای داخلی استخر را شکل می‌دهد.

در استخرهای برزنتی پایه‌های استیل هم با هدف مهار نیرو و وزنی که به استخر با فشار آب وارد می‌شوند هم در نظر گرفته شده است و دور تا دور استخر قرار می‌گیرند.

نردبان این نوع استخرها نیز فلزی است و استفاده از استخر را آسانتر می‌کند. برای تصفیه آب استخر یک فیلتر در کنار و در قسمت بیرونی استخر نصب می‌شود تا آب درون استخر به درستی تصفیه شود.

از استخر ‌پیش ساخته برزنتی می‌توان برای کاربری خانگی، کشاورزی و صنعتی استفاده کرد و به دو صورت استخر ‌پیش ساخته توکار و روکار قابل اجرا خواهد بود.

 

استخر پیش ساخته

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

استخر پیش ساخته اینتکس یکی از این نوع استخرها است که از جنس برزنتی و پی وی سی با الیاف ابریشمی ساخته می‌شود و به صورت تار و پود و با ضخامت بالایی طراحی می‌شود. استخر پیش ساخته اینتکس از طریق میله‌های آهنی که در لبه و کناره‌های استخر وجود دارد، نصب می‌شود و نیازی به باد کردن ندارد.

دسته دوم از استخر پیش ساخته اینتکس با لبه بادی و بدنه برزنتی طراحی می‌شود که نصب راحت‌تری نیز دارد. این نوع از استخر پیش ساخته طول عمر و مقاومت بیشتری هم دارد. لوازم جانبی استخر پیش ساخته اینتکس شامل نردبان، پمپ تصفیه آب فیلتری و شنی است.

استخر پیش ساخته اینتکس در کمتر از حدود 3 ساعت نصب شده و بسیار سبک است که به راحتی جمع شده و قابل بازیابی در مکان دیگری است. برای نگهداری آب داخل استخر نیاز به هیچ وسیله دیگری مانند پمپ‌های بزرگ یا لوله کشی وجود ندارد و بهترین گزینه و پیشنهاد پزشکان برای افرادی است که بیماری‌های مفصلی و دیسک کمر دارند.

استخر پیش ساخته فلزی نیز نوع دیگری از استخر پیش ساخته اینتکس بوده که استحکام بسیاری در برابر ضربه، آفتاب و تغییرات ناشی از آب و هوا دارد. این نوع استخر کیفیت و مقاومت بهتری در مقایسه با استخر برزنتی و فریم دار دارد و می‌توان از آن به عنوان استخر پیش ساخته فلزی در داخل زمین هم استفاده کرد زیرا بدنه استخر پیش ساخته فلزی، استیل بوده و از پوسیدگی در داخل زمین جلوگیری می‌کند. استخر پیش ساخته فلزی به سفارش کشورهای اروپایی ساخته شده و به تعداد محدودی وارد ایران می‌شود.

جنس بیرونی استخر پیش ساخته فلزی از استیل کرکره‌ای است که فلز بسیار مقاومی بوده و دارای جایگاه دایره شکلی است که بر روی زمین قرار می‌گیرد. این جایگاه نیز از یک لایه پلاستیک فشرده ساخته شده که از طریق آن بدنه فلزی آب بندی می‌شود. علاوه بر این جایگاه یک لایه پی وی سی دیگر نیز برای آب بندی استخر پیش ساخته فلزی وجود دارد.

استخر پیش ساخته فلزی یک نردبان آلومینیومی نیز دارد که تا وزن 120 کیلوگرم را تحمل کرده و در عین حال بسیار سبکاست. لوازم جانبی استخر پیش ساخته فلزی عبارتند از : اسکیمر، زیر انداز، رابط تخلیه آب و هدایت آن به مسیر دلخواه، برچسب تعمیرات جهت خرابی‌های احتمالی و راهنمای آموزشی تصویری.

 

 

مزایای استخر پیش ساخته پی وی سی:

  • قیمت بسیار پایین تر این استخر در مقایسه با استخر بتنی
  • زمان آماده سازی استخر پی وی سی حداكثر بیست روز است
  • سطح صاف استخر مانع از رشد جلبك شده و آسان‌تر نیز تمیز می‌گردد. همچنین این سطح صاف موجب می‌شود كه برای تمیز كردن نسبت به سایر استخرها از مواد شیمیایی كمتری استفاده شود.
  • بعد از 10 ـ 12 سال به راحتی قابل تعویض است.
  • به علت ساختار انعطاف پذیر، این استخر به راحتی در برابر زلزله ترك نخورده و مقاوم است.

معایب استخر های پیش ساخته پی وی سی:

  • بعد از 10 ـ 12 سال نیاز به تعویض کامل استخر است.
  • در این نوع از استخر از نیمكت یا پله در آن نمی‌توان استفاده كرد زیرا در صورت نیاز بسیار گران تمام می‌شود زیرا از پشم شیشه در ساخت آن استفاده می‌شود.
  • در هنگام استفاده باید بسیار مراقب اجسام تیز بود زیرا به راحتی به آن خسارت وارد می‌كند.
  • استخر ‌پیش ساخته پی وی سی به مواد شیمیایی مانند کلر حساس است زیرا ممكن است باعث آسیب قابل مشاهده به آن شود.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

استخر فایبرگلاس و رزین

استخر فایبرگلاس بسیار ظریف بوده و مقاومت زیادی در برابر تغییرات آب و هوایی ندارد و صرفا برای استفاده از ویلا، استخرهای ورزشی، خانه‌ها و باغ کاربرد دارد. استخر فایبرگلاس با توجه به نامی که دارد از رزین و فایبرگلاس ساخته شده و در ابعاد و شکل‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد.

از این نوع استخر ‌پیش ساخته نیز می‌توان به صورت توکار و روکار استفاده کرد که برای استفاده استخر ‌پیش ساخته توکار باید چند عملیات ساختمانی مانند خاکبرداری و ترمیم بستر انجام شود.

فایبرگلاس موجود در این نوع استخر موجب می‌شود تا امنیت استخر در مقابل اجسام تیز و برنده بیشتر شود و مقاومت آن در برابر ضربه نیز دو چندان گردد.

استخر فایبرگلاس برای آن دسته از افرادی مناسب است که ملک آنها برای حمل استخر با کامیون و جرثقیل مناسب باشد و بتوانند هزینه بیشتری در مقایسه با استخر پی وی سی آماده پرداخت کنند.

استخر ‌پیش ساخته پلی اتیلین نیز نوع دیگری از استخر ‌پیش ساخته است که در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی به فروش می‌رسد. برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک استخر ‌پیش ساخته ساده و در عین حال کارآمد هستند این استخر آماده پلاستیکی گزینه به صرفه‌ای است.

در استخر ‌پیش ساخته پلی اتیلن از مواد مقاوم و بی خطری برای تولید این استخر استفاده شده که به طور کامل هم عایق هستند.

جنس این مواد آپوکسی و اگریلات است که با توجه به آب و هوا و میزان سردی و گرمی آن عمر استخر ‌پیش ساخته پلی اتیلن متفاوت خواهد بود. استخر ‌پیش ساخته پلی اتیلن در مدت زمانی کوتاهی نیز ساخته می‌شود.

مزایای استخر فایبرگلاس:

  • هزینه اندک برای نگهداری
  • ساختار بادوام
  • سطح صیقلی
  • نشمین و پله پیش ساخته
  • نصب و راه اندازی سریع و آسان
  • تعمیر و نگهداری آسان به علت دارا بودن سطح صاف استخر
  • عدم نیاز به تعویض پوشش بعد از 10 ـ12 سال
  • قابلیت نصب پله

معایب استخر فایبرگلاس:

  • عمق محدود
  • تنوع محدود در اندازه و طراحی
  • مشکلات در حمل با توجه به بزرگ بودن سایز استخر و یکپارچه اجرا نمودن آن
  • نصب تنها با جرثقیل و ایجاد محدودیت در محل نصب
  • گران بودن تعمیرات در صورت ایجاد خسارت

قیمت استخر پیش ساخته

همانطور که اشاره کردیم قیمت استخر پیش ساخته در حالت کلی و در مقایسه با استخر بتنی بسیار کمتر است اما همین نوع استخر نیز در حالت ساخت توکار با هزینه بیشتری در مقایسه با استخر پیش ساخته روکار همراه خواهد بود.

همچنین در میان انواع استخر پیش ساخته، استخر پیش ساخته برزنتی و فایبرگلاس ارزان‌ترین و در عین حال با کیفیت‌ترین نوع استخر پیش ساخته در بازار هستند که عمدتا در برند بزرگ اینتکس ارائه می‌شوند.

قیمت روز استخر پی وی سی سه لایه از برند اینتکس 10 متری با پمپ شنی و همراه با ضمانت 24 میلیون تومان است و در صورتی که سایز کوچک‌تری داشته باشد یا فیلترهای متفاوتی از هم داشته باشد به قیمت 3 تا 4 میلیون تومان هم می‌رسد. این نوع استخرها در فریم کودک بسیار ارزان‌تر هستند.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • مدل کلاسیک و قدیمی استخر همان استخر بتنی است که در درون زمین طراحی و نصب می‌شود.
  • ساخت استخر در خانه یا ویلا در کنار پیچیدگی ساختی که به همراه دارد هزینه‌های زیادی هم برای راه اندازی و نگهداری دارد که این بزرگترین عیب استخر بتنی است.
  • استخرهای ثابت البته در کنار فضایی هم که اشغال می‌کنند و نیاز به تغییراتی که باید در محل احداث ایجاد شود دردسرهای دیگری هم دارند.
  • در استخرهای برزنتی پایه‌های استیل هم با هدف مهار نیرو و وزنی که به استخر با فشار آب وارد می‌شوند هم در نظر گرفته شده است و دور تا دور استخر قرار می‌گیرند.
  • استخر پیش ساخته اینتکس در کمتر از حدود 3 ساعت نصب شده و بسیار سبک است که به راحتی جمع شده و قابل بازیابی در مکان دیگری است. برای نگهداری آب داخل استخر نیاز به هیچ وسیله دیگری مانند پمپ‌های بزرگ یا لوله کشی وجود ندارد و بهترین گزینه و پیشنهاد پزشکان برای افرادی است که بیماری‌های مفصلی و دیسک کمر دارند.
  • استخر پیش ساخته فلزی نیز نوع دیگری از استخر پیش ساخته اینتکس بوده که استحکام بسیاری در برابر ضربه، آفتاب و تغییرات ناشی از آب و هوا دارد.
  • جنس بیرونی استخر پیش ساخته فلزی از استیل کرکره‌ای است که فلز بسیار مقاومی بوده و دارای جایگاه دایره شکلی است که بر روی زمین قرار می‌گیرد.
  • استخر فایبرگلاس بسیار ظریف بوده و مقاومت زیادی در برابر تغییرات آب و هوایی ندارد و صرفا برای استفاده از ویلا، استخرهای ورزشی، خانه‌ها و باغ کاربرد دارد.
  • استخر پیش ساخته پلی اتیلین نیز نوع دیگری از استخر پیش ساخته است که در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی به فروش می‌رسد. برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک استخر پیش ساخته ساده و در عین حال کارآمد هستند این استخر آماده پلاستیکی گزینه به صرفه‌ای است.
  • قیمت استخر پیش ساخته در حالت کلی و در مقایسه با استخر بتنی بسیار کمتر است اما همین نوع استخر نیز در حالت ساخت استخر پیش ساخته توکار با هزینه بیشتری در مقایسه با استخر پیش ساخته روکار همراه خواهد بود.

 

مطالب مرتبط

7 نظر در مورد : “استخر پیش ساخته یا فایبرگلاس چیست و انواع آن کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *