نکات خانه‌داری

روش خانگی تمیز کردن کف چوبی و پارکت خانه

تمیز کردن کف چوبی

 

این روزها بسیاری ترجیح می‌دهند کف خانه‌های‌شان را پارکت چوبی کنند تا هم خانه‌ای زیبا داشته باشند هم این پارکت به عنوان عایق صدا و گرما عمل کند. اما تمیز کردن کف چوبی خانه و شستشوی پارکت با سرامیک و سنگ کمی متفاوت است و نیاز به دقت بیشتری دارد تا پاک‌کننده خانگی کفپوش موجب آسیب به کفپوش نشود. از طرفی شاید ندانید ماده‌ی مناسب برای شستشوی پارکت چیست و برق انداختن کفپوش چوبی با کدام ماده بهتر انجام می‌شود. ضدعفونی کردن کفپوش چوبی هم در این روزها که درگیر بیماری کرونا هستیم، برای پیشگیری از بیماری مهم است. در ادامه متن با ما همراه شوید تا نکاتی درمورد تمیز کردن کف چوبی خانه را بخوانید و بهترین انواع پاک‌کننده خانگی کفپوش را بشناسید:

تمیز کردن کف چوبی خانه

چه بخواهید لکه‌ای را از پارکت چوبی بزدایید و چه صرفا برق انداختن کفپوش چوبی هدف‌تان باشد، با استفاده از مواد درست نتیجه‌ی دلخواه‌تان را به دست می‌آورید. گاهی کف چوبی خانه بر اثر گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهد و گاهی لکه‌هایی روی پارکت چوبی می‌افتند که به این سادگی‌ها از بین نمی‌روند. اگر قصد تمیز کردن کف چوبی خانه و شستشوی پارکت‌های چوبی را دارید باید چگونگی برق انداختن کفپوش چوبی را بلد باشید و انواع پاک‌کننده خانگی کفپوش را بشناسید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

برق نداختن پارکت چوبی

 

 

اگر قصد تمیز کردن کف چوبی خانه و شستشوی پارکت چوبی را دارید باید چگونگی برق انداختن کفپوش چوبی را بلد باشید و انواع پاک‌کننده خانگی کفپوش را بشناسید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

انواع پاک‌کننده خانگی کفپوش برای تمیز کردن کف چوبی خانه

سه نوع پاک‌کننده خانگی کفپوش وجود دارد که می‌توانید برای تمیز کردن کف چوبی خانه و پارکت چوبی از آن استفاده کنید: پاک‌کننده کلری، پاک‌کننده دو قسمتی یا پروکساید و اسید اگزالیک. بهترین پاک‌کننده خانگی کفپوش بستگی به منبع لکه‌ای دارد که قصد دارید آن را از پارکت پاک کنید. بنابراین چالش شما در فرآیند برق انداختن کفپوش چوبی این است که بدانید لکه در اثر چه چیزی به‌وجود آمده و کدام پاک‌کننده خانگی کفپوش برای شستشوی پارکت مناسب است:

  • پاک‌کننده خانگی کفپوش کلری: این نوع پاک‌کننده، رنگ‌ها و لکه‌های حاصل از مواد طبیعی مثل چای، خون، آب‌ انواع توت و سایر خوراکی‌ها را از بین می‌برد. پاک‌کننده خانگی کفپوش کلری بسیار رقیق است و برای تمیز کردن کف چوبی خانه و شستشوی پارکت لازم است چندبار محل موردنظرتان را تمیز کنید تا لکه از بین برود. اگر برای شستشوی پارکت چوبی به ماده غلیظ‌تری نیاز دارید می‌توانید کلر مخصوص استخر را تهیه کنید.
  • پاک‌کننده خانگی کفپوش دو قسمتی یا پروکساید: اگرچه پاک‌کننده‌های کلردار با لکه‌های حاصل از مواد مختلف می‌جنگند و آن‌ها را از بین می‌برند اما تغییر چندانی در رنگ پارکت چوبی ایجاد نمی‌کنند. پاک‌کننده خانگی کفپوش دو قسمتی انتخاب مناسب برای برق انداختن کفپوش چوبی است. لکه‌هایی که با پاک‌کننده‌های کلری یا اگزالیک از بین نمی‌روند با پاک‌کننده‌های دوقسمتی حتما رفع می‌شوند.
  • پاک‌کننده خانگی کفپوش اسید اگزالیک: برای تمیز کردن کف چوبی خانه از لکه‌های آهن یا زنگ‌زدگی باید از اسید اگزالیک استفاده کنید. اسید اگزالیک لکه‌های آب به‌جامانده روی پارکت چوبی را هم از بین می‌برد. اگر حیوان خانگی دارید که ادرارش روی پارکت چوبی مانده، اسید اگزالیک به احتمال زیاد مشکل را برای ضدعفونی کردن کفپوش چوبی حل می‌کند. برای تمیز کردن کف چوبی خانه بهتر است از اسید اگزالیک خالص استفاده کنید و آن را با آب قاطی نکنید.

 

شستشوی پارکت چوبی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

چگونگی تمیز کردن کف چوبی خانه

  • پیش از تمیز کردن کف چوبی خانه، ابعاد فضایی که قرار است با پاک‌کننده خانگی کفپوش تمیز کنید و نوع تمیزکننده را درنظر بگیرید. هر نوع پاک‌کننده خانگی کفپوش بالاخره روی چوب تاثیر می‌گذارد و کمی آن را مستهلک می‌کند. فیبرهای چوبی که با مواد شیمیایی ضعیف شده‌اند هم نسبت به پاک‌کننده خانگی کفپوش و ساییدگی حساسیت بیشتری دارند.
  • انتخاب فضای برق انداختن کفپوش چوبی کارتان را راحت‌تر می‌کند؛ شستشوی پارکت در یک قسمت خاص هم آسیب کمتری به پارکت چوبی می‌زند و هم کار شما برای برق انداختن کفپوش چوبی ساده‌تر می‌شود.
  • پس از تمیز کردن کف چوبی خانه و برق انداختن کفپوش چوبی دقت کنید که مواد پاک‌کننده خانگی کفپوش را کاملا از سطح پارکت چوبی بزدایید تا مواد آنجا باقی نمانند و موجبات استهلاک پارکت را فراهم نکنند.

 

ضدعفونی کردن کفپوش چوبی

 

 

بهترین پاک‌کننده خانگی کفپوش بستگی به منبع لکه‌ای دارد که قصد دارید آن را از پارکت چوبی پاک کنید. بنابراین چالش شما در فرآیند برق انداختن کفپوش چوبی این است که بدانید لکه در اثر چه چیزی به‌وجود آمده و کدام پاک‌کننده خانگی کفپوش برای شستشوی پارکت مناسب است

 

چند نکته برای ایمنی شستشوی پارکت

  • برخی لکه‌ها ظاهر پارکت چوبی را چندان تغییر نمی‌دهند و در واقع زیاد به چشم نمی‌آیند. پیش از استفاده‌ی پاک‌کننده خانگی کفپوش خوب فکر کنید: آیا برق انداختن کفپوش چوبی در مورد این لکه‌ی خاص ضرورت دارد؟
  • پیش از تمیز کردن کف چوبی خانه فضایی برای امتحان کردن پاک‌کننده خانگی کفپوش وجود دارد تا تاثیر شستشوی پارکت چوبی را قبل از درگیر کردن کل فضا ببینید؟
  • چوب‌های درختان سرخ، سدر، گیلاس و اقاقیا معمولا واکنش خوبی به پاک‌کننده خانگی کفپوش نشان نمی‌دهند. همچنین اگر چوب ماهاگونی را برای پارکت انتخاب کرده‌اید، باید بدانید رنگ خاص این چوب وجه تمایز آن است و برق انداختن کفپوش چوبی با این چوب کار چندان درستی نیست. ضدعفونی کردن کفپوش چوبی بلوط هم کار درستی نیست؛ این نوع چوب تمایل به تغییر رنگ دارد و ممکن است پس از شستشوی پارکت و تمیز کردن کف چوبی خانه با مواد شیمیایی از نتیجه‌ی کار رضایت نداشته باشید.
  • برای تمیز کردن کف چوبی خانه و شستشوی پارکت تا حد امکان از پاک‌کننده خانگی کفپوش در حجم کم استفاده کنید. چوب‌های بسیاری به پاک‌کننده خانگی کفپوش واکنش خوبی نشان نمی‌دهند که چوب گردو یکی از همین چوب‌ها است و در برخورد با مواد شیمیایی به سبز مایل می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین نکات حین تمیز کردن کف چوبی خانه و ضدعفونی کردن کفپوش چوبی توجه به دستورالعمل نوشته شده روی پاک‌کننده خانگی کفپوش است. شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد پاک‌کننده نحوه‌ی استفاده از محصول را روی بسته‌بندی شرح می‌دهند تا بهترین نتیجه به دست آید و آسیبی به پارکت چوبی نرسد.

 

ضدعفونی کردن پارکت چوبی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • تا اینجا نکاتی که برای شستشوی پارکت به آن اشاره کردیم، مربوط به پارکت چوبی و پاک‌کننده خانگی کفپوش بود، اما ایمنی و سلامتی خودتان را هم فراموش نکنید و حین برق انداختن کفپوش چوبی از دستکش استفاده کنید تا پوست دست‌تان آسیب نبیند. همچنین داشتن عینک محافظ نیز بسیار مفید است.
  • برای تمیز کردن کف چوبی خانه، تهویه فضا را درنظر بگیرید. پنجره‌ها را باز کنید، دستگاه تهویه را روشن کنید و از ورود کودکان و حیوانات جلوگیری کنید.
  • حین شستشوی پارکت با پاک کننده خانگی کفپوش بهتر است علاوه بر دستکش و عینک ماسک هم بزنید تا بخارهای سمی حاصل از مواد شیمیایی آسیب کمتری به ریه‌ی شما بزند.
  • سعی کنید حین برق انداختن کفپوش چوبی از تماس ماده پاک‌کننده خانگی کفپوش با پوست‌تان جلوگیری کنید و در صورت برخورد حتما از مواد خنثی‌کننده استفاده کنید.
  • در صورتی که برای تمیز کردن کف چوبی خانه از برس استفاده می‌کنید، حتما پس از پایان کار آن را بشویید یا دور بیندازید.
  • حین ضدعفونی کردن کفپوش چوبی اگرچه دستکش دارید، باز لازم است پس از اتمام کار و قبل از هر کار دیگری دست‌تان را بشویید.

مراحل تمیز کردن کف چوبی خانه

  • اگر خوش‌شانس باشید، می‌دانید لکه‌ی روی پارکت چوبی دقیقا براثر چه ماده ای ایجاد شده و استفاده از کدام پاک‌کننده خانگی نتیجه‌بخش است. اما در بسیاری از موارد انتخاب پاک‌کننده خانگی کفپوش مناسب، حذف گزینه‌ها تا رسیدن به گزینه‌ی صحیح برای برق انداختن کفپوش چوبی است.
  • برای شستشوی پارکت ابتدا از پاک‌کننده کلری استفاده کنید و در صورت نگرفتن جواب از اسید اگزالیک استفاده کنید. پس از استفاده‌ی پاک‌کننده خانگی کفپوش حتما ماده‌ی موردنظر را از روی پارکت چوبی پاک کنید.

 

برق انداختن کف

 

 

برای تمیز کردن کف چوبی خانه و شستشوی پارکت تا حد امکان از پاک‌کننده خانگی کفپوش در حجم کم استفاده کنید. چوب‌های بسیاری به پاک‌کننده خانگی کفپوش واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.

 

  1. ابتدا ماده‌ی پاک‌کننده‌ی خانگی را روی یک تکه پارچه بریزید طوری که پارچه را خیس کند. سپس تکه پارچه را روی لکه یا قسمت موردنظرتان از پارکت چوبی بکشید.
  2. مقدار مناسب پاک‌کننده کلری یک پیمانه کلر ترکیب شده با آب داغ است و برای لکه‌هایی که از بین نمی‌روند همین نسبت از کلر استخری را استفاده کنید. معمولا دستورالعمل ترکیب مواد شیمیایی مثل کلر یا اسید اگزالیک روی بسته‌بندی محصول نوشته شده است بنابراین به آن توجه کنید.
  3. از برس‌های مصنوعی استفاده کنید. برسی که از موی طبیعی یا مواد فلزی ساخته شده با پاک‌کننده خانگی کفپوش واکنش نشان می‌دهد.
  4. برای تمیز کردن کف چوبی خانه پاک‌کننده خانگی کفپوش را در تمام سطح موردنظر روی پارکت چوبی پخش کنید. سپس در صورت گرم بودن هوا روی آن پارچه‌ای بیندازید تا سریع خشک نشود. 20 تا 30 دقیقه صبر کنید سپس ماده پاک‌کننده را تمیز کنید.
  5. پس از پاک شدن لکه اجازه دهید مایع کمی خشک شود. سپس محلول جوش شیرین را با ترکیب آب داغ و جوش شیرین تهیه کنید و روی پارکت بکشید تا ماده شیمیایی را از بین ببرد.
  6. سپس برای برق انداختن کفپوش چوبی ناحیه مورد نظر روی پارکت چوبی را با آب مقطر بشویید. اگر به خاطر داشته باشید بالاتر گفتیم لکه‌های آب بابت آهن موجود روی پارکت چوبی باقی می‌مانند. بنابراین لازم است از آب مقطر استفاده کنید.
  7. مقدار مناسب آب برای تمیز کردن پاک‌کننده کلر نصف پیمانه آب و نصف پیمانه سرکه سفید است. اسید اگزالیک نیز به مخلوط دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک چهارم پیمانه آب نیاز دارد تا از بین برود.
  8. اجازه دهید پارکت چوبی برای بیست و چهار ساعت هوا بخورد. برای صاف کردن چوب می‌توانید از سمباده استفاده کنید تا سطح پارکت یک‌دست شود.
  9. اگر در پایان از نتیجه راضی نبودید و یا خواستید همین فرآیند را روی قسمت دیگری از پارکت پیاده کنید، تمام مراحل گفته شده را مجددا تکرار کنید و هیچ بخشی را از قلم نیندازید.

 

ضدعفونی کردن کفپوش

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی

  • برای تمیز کردن کف چوبی خانه، اینکه بدانید چه لکه‌ای روی پارکت‌های چوبی ریخته در پیدا کردن پاک‌کننده خانگی کفپوش بسیار کمک‌کننده است.
  • پاک‌کننده خانگی کفپوش به سه نوع پاک‌کننده کلر، پاک‌کننده دو قسمتی یا پروکساید و اسید اگزالیک تقسیم می‌شود.
  • برای شستشوی پارکت به نوع چوب توجه کنید، برخی انواع چوب با مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند.
  • برای برق انداختن کفپوش چوبی به دستورالعمل نوشته شده روی پاک‌کننده خانگی کفپوش توجه کنید.
  • حین تمیز کردن کف چوبی خانه ایمنی را در دستور کار خود قرار دهید و دستکش، ماسک و عینک محافظ را فراموش نکنید.
  • پس از اتمام شستشوی پارکت و ضدعفونی کردن کفپوش چوبی مواد پاک‌کننده خانگی کفپوش را از سطح پارکت بزدایید تا موجب استهلاک چوب نشوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *