بازارچه ساختمان

از آنتن‌های آنالوگ تا نصب آنتن مرکزی

نصب آنتن مرکزی

 

شاید سال‌های زیادی از ورود تلویزیون به ایران نمی‌گذرد ولی با این حال سرگرمی بیشتر افراد در خانه تلویزیون است. در سال‌های دهه 60 و 70 که تفریحات محدود بودند و برنامه‌های تلویزیونی تنها انتخاب افراد برای پر کردن اوقات فراغت بود. روزهای کش‌در تابستان و شب‌های بلند زمستان با دیدن برنامه‌های محدود تلویزیون می‌گذشت. تفریح کودکان دیدن کارتون‌های خاطره‌انگیز مثل پینوکیو، خانواده دکتر ارنست، خاله ریزه، می‌تی‌کومان، لوک خوش‌شانس و … و یا برنامه‌های نوستالژیک محله برو بیا، محله بهداشت و … بود. در سال‌های جنگ ایران و عراق اخبار از طریق تلویزیون و رادیو اعلام می‌شد و این دو تنها راهی بود که خانواده‌ها به خصوص آنهایی که عزیزان‌شان در جبهه بودند، از وقایع جنگ مطلع شوند. در سال‎‌های جنگ و بعد از آن سریال‌های دور از خانه، آرایشگاه زیبا و … سرگرمی بزرگ‌ترها بود و شب‌ها افراد را دور یکدیگر جمع می‌کرد. قبل از شروع برنامه یکی از افراد خانواده که در بیشتر مواقع پسر یا پدر خانواده بود، مامور رفتن به پشت بام برای تنظیم تصویر تلویزیون در بهترین حالت بود تا سریال و برنامه را با کیفیت بهتر بتوان تماشا کرد، در اکثر مواقع هم کیفیت تصویر مطلوب نبود و تصویر برنامه‌ها پر از برفک بود. اگر در یک خانه چند خانواده زندگی می‌کرد یک آنتن نصب می‌شد و با سیم‌کشی به خانه‌های مختلف می‌رسید و تصویری که از تلویزیون‌های کوچک پخش می‌شد پر از برفک بود. عدم کیفیت تصویر تا سال‌ها بعد و تا اواسط دهه 80 ادامه داشت تا آنتن دیجیتال به بازار آمد و مشکل تا حد زیادی حل شد. وقتی آپارتمان‌سازی و آپارتمان‌نشینی رونق گرفت؛ سیستم آنتن مرکزی به بازار آمد و تلویزیون دیدن دردسرهای گذشته را به همراه نداشت. در مطلب پیش رو از مزایای سیستم آنتن مرکزی و قیمت آنتن مرکزی خواهیم گفت.

نصب آنتن مرکزی از دیروز تا امروز

«تصویر الان خوب شد»، «تصویر دوباره برفکی شد»، «تصویر برفکش کمتر شد، آها الان تصویر خوبه دیگه» این قبیل جمله‌ها برای کسانی که دهه 60 و 70 زندگی کردن و تفریحی جز دیدن تلویزیون نداشتندف آشنا است. در سال‌های دهه 60 و 70 پشت بام اکثر خانه‌ها پر بود از آنتن و سیم‌کشی. بعدها با ورود آنتن‌های رومیزی آنتن‌های قدیمی روی پشت بام جمع شد ولی کیفیت تصویر همچنان مطلوب نبود، تا آنتن دیجیتال و سیستم آنتن مرکزی به بازار آمد.

بعد گسترش شهرنشینی و آپارتمان‌سازی سیستم آنتن مرکزی و آنتن دیجیتال به بازار آمد، تصویر پشت بام‌ها نیز پر از آنتن و سیم‌کش نبود. اکثر آپارتمان‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده با نصب آنتن مرکزی مشکل عدم کیفیت تصویر برنامه‌های تلویزیونی حل شده است. سیستم آنتن مرکزی و یا آنتن دیجیتال بر عکس آنتن‌های قدیمی و آنالوگ با کوچک‌ترین نسیم و باران دچار اختلال نمی‌شوند و روی پشت‌بام‌ها نیز تعداد زیادی آنتن و سیم‌کشی دیده نمی‌شود. نصب آنتن مرکزی برای برج‌ها و آپارتمان‌ها یک راه‌حل ساده و قرون به صرفه است و از سیم‌کشی زیاد در پشت بام، اشغال فضا برای آنتن دیجیتال متعدد و صرف هزینه‌های تکراری مثل سوییچ و صفحه و … جلوگیری می‌کند.

 

آنتن مرکزی

 

 

نصب آنتن مرکزی برای برج‌ها و آپارتمان‌ها یک راه‌حل ساده و قرون به صرفه است و از سیم‌کشی زیاد در پشت بام، اشغال فضا برای آنتن دیجیتال متعدد و صرف هزینه‌های تکراری مثل سوییچ و صفحه و … جلوگیری می‌کند.

 

انواع آنتن تلویزیون

آنتن تلویزیون گردان: آنتن متحرک یا گردان در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیگنال ضعیف است و برای پیدا کردن فرکانس‌های مختلف به گردش آنتن احتیاج است. این آنتن به صورت اتوماتیک، جهت خود را تنظیم می‌کند.

آنتن تلویزیون ثابت: آنتن تلویزیون ثابت در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیگنال نسبتا قوی است و نیازی به گردش و چرخش آنتن برای پیدا کردن کیفیت‌های بهتر نیست. آنتن ثابت بعد از نصب نیاز به تنظیم جهت دارد و بعد از تنظیم، محل و جهت آن را باید ثابت کرد.

آنتن تلویزیون رومیزی: آنتن رومیزی برای استفاده در داخل خانه به کار می‌رود. در ساختمان‌های بلند و در طبقات بالای آپارتمان‌ها و برج‌ها می‌شود از آنتن تلویزیون رومیزی استفاده کرد. به علت نصب در داخل و نزدیکی به تلویزیون، تنظیم جهت این آنتن بسیار راحت است.

مزایای نصب آنتن مرکزی و آنتن دیجیتال در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها

  • جلوگیری از نصب آنتن‌های متعدد بر روی پشت بام یا تراس‌ها
  • تامین سیگنال با قدرت متناسب با واحد‌های هر یک از طبقات ساختمان و جلوگیری از ایجاد نویز
  • مقرون به صرفه
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • تامین تصاویر شبکه‌های مختلف با کیفیت یکسان
  • امکان ایجاد شبکه مختص تلویزیونی برای ساختمان

 

سیم‌کشی آنتن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معایب عدم نصب آنتن مرکزی در ساختمان‌های بلند و پر واحد

  • هزینه بالای نصب آنتن برای گیرنده‌های هر واحد
  • حجم بالای سیم‌کشی از آنتن‌ها تا گیرنده‌ها
  • اثر انعکاسی و القایی آنتن‌ها بر یکدیگر و تاثیر منفی روی تصاویر دریافتی
  • ایجاد نمایی زشت برای پشت بام به خاطر نصب آنتن‌ دیجیتال و یا آنالوگ متعدد
  • تردد زیاد در پشت بام
  • دسترسی سخت به پشت‌بام در برج‌های بلند
  • فضای محدود پشت‌بام برای نصب چندین آنتن مجزا به تعداد خانه‌ها
  • هزینه زیاد نصب آنتن دیجیتال برای هر واحد
  • مشکلات متعدد در سیم‌کشی از آنتن به سمت خانه‌
  • آسیب رساندن به زیبایی و نمای کلی ساختمان
  • تاثیر متقابل آنتن‌ها بر روی یکدیگر و احتمال به وجود آمدن اختلال در دریافت سیگنال‌ها

اجزای نصب آنتن مرکزی

سیستم آنتن مرکزی از اجزای متعددی تشکیل شده است که شامل بخش‌های دریافت کننده، بخش تقویت کننده، بخش تقسیم‌کننده و بخش انتقال است، هر کدام از این بخش‌ها تجهیزات مخصوص دارند.

 

سیم‌کشی

 

 

سیستم آنتن مرکزی از اجزای متعددی تشکیل شده است که شامل بخش‌های دریافت کننده، بخش تقویت کننده، بخش تقسیم‌کننده و بخش انتقال است، هر کدام از این بخش‌ها تجهیزات مخصوص دارند.

 

بخش دریافت کننده سیگنال در سیستم آنتن مرکزی: داده‌های جمع‌آوری شده در این قسمت دریافت می‌شوند، به عبارتی این قسمت اولین قسمت برای دیتاهای ورودی است. آنتن و تصاویر ویدئویی به این قسمت منتقل می‌شوند. اگر ساختمان مجهز به دوربین مداربسته باشد، تصاویر دوربین‌های مداربسته در بخش دریافت‌کننده سیستم آنتن مرکزی پخش می‌شود. برای پخش تصاویر دوربین مداربسته از بخش دریافت‌کننده، کافی است هنگام نصب آنتن مرکزی به مبدل ویدئویی RF نیز تجهیز شود. وظیفه دیگر این بخش انتقال سیگنال‌های دریافت شده به قسمت بعدی سیستم آنتن مرکزی و آنتن دیجیتال یعنی تقویت کننده سیگنال است.

بخش تقویت‌کننده سیگنال در سیستم آنتن مرکزی: هنگام خرید یا نصب آنتن مرکزی احتمالا آمپلی فایر به گوش‌تان خورده است، آمپلی فایر همان بخش تقویت‌کننده سیگنال در سیستم آنتن مرکزی است. وظیفه آمپلی فایر تقویت سیگنال‌های دریافتی  است. دلیل وجود آمپلی فایر در سیستم آنتن مرکزی، ضرورت تقویت سیگنال‌ها برای استفاده در گیرنده‌های متعدد آنتن مرکزی است. بنابراین عملکرد صحیح این بخش روی کیفیت آنتن دیجیتال تاثیر مستقیم دارد.

بخش تقسیم‌کننده سیگنال در سیستم آنتن مرکزی: این بخش یک جز اختصاصی در سیستم آنتن مرکزی است. برای عملکرد مطلوب در نصب آنتن مرکزی تنها تقویت سیگنال کافی نیست، ضروری است که سیگنال‌های تقویت شده با روش درستی بین گیرنده‌های مختلف با تعداد بالا تقسیم شوند، این کار توسط تقسیم‌کننده‌های متعددی شامل انواع تقسیم‌کننده‌های عبوری، اسپلیتر و سوئیچر انجام می‌شود. اسپلیتر تقسیم‌کننده نهایی می‌گویند، اسپلیتر کار تقسیم سیگنال در چند مسیر را به عهده دارد.

کابل‌های انتقال: یکی از اجزای موجود در آنتن مرکزی کابل‌های انتقال هستند. کار اصلی کابل‌های انتقال مرتبط کردن بخش‌ها و اجزای مختلف تشکیل دهنده محصول با یکدیگر است. یکی از مهم‌ترین کابل‌ها، کابل کواکسیال است. کابل کواکسیال وظیفه رساندن سیگنال‌های تقویت شده را به گیرنده‌های مختلف بر عهده دارد. ویژگی منحصر به فرد دارند کابل‌ها این است که سیگنال‌های دریافت شده را بدون اثر منفی نویز و پارازیت روی آن‌ها، با همان کیفیتی که تولید شده‌اند، به گیرنده می‌رسانند.

 

آنتن دیجیتال

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع سیستم‌‌ آنتن مرکزی

سیستم آنتن مرکزی متفاوت است و شامل:

نصب آنتن مرکزی با سیستم MATV: از این نوع سیستم آنتن مرکزی برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌ها در برخی باندهای مختلف نظیر UHF استفاده می‌شود. در صورت استفاده از سیستم MATV در نصب آنتن مرکزی سیگنال‌های تلویزیونی در گیرنده‌های شما بدون هیچ نویزی و خیلی شفاف دریافت و پخش خواهد شد.

نصب آنتن مرکزی با سیستم SMATV: عملکرد سیستم SMATVمشابه با سیستم MATV دارد، تفاوت سیستم SMATV با سیستم MATV در این است که سیگنال‌های ماهواره را هم می‌توان دریافت کرد.

نصب آنتن مرکزی با سیستم CATV: در سیستم CATVسیگنال‌های تلویزیونی از مرکز تولید شده و پس از تقویت توسط کابل به گیرنده‌ها ارسال می‌شود.

نصب آنتن مرکزی با سیستم CCTV: در این سیستم تمامی سیگنال‌های ویدئویی مثل دوربین‌های مداربسته و تمامی لوازم پخش صدا و تصویر توسط مدولاتور بر روی باندهایی که خالی باشند، مدوله شده و به وسیله میکسر به ۳ سیستمی که پیش‌تر با آن‌ها آشنا شدید، اضافه می‌شوند. بنابراین می‌توانید تصاویر را بر روی کانال‌های تلویزیونی مشاهده کنید.

 

آنتن مرکزی

 

 

آمپلی فایر همان بخش تقویت‌کننده سیگنال در سیستم آنتن مرکزی است. وظیفه آمپلی فایر تقویت سیگنال‌های دریافتی  است. دلیل وجود آمپلی فایر در سیستم آنتن مرکزی، ضرورت تقویت سیگنال‌ها برای استفاده در گیرنده‌های متعدد آنتن مرکزی است.

 

روش‌های انشعاب سیستم توزیع در نصب آنتن مرکزی

  • ستاره
  • درختی
  • آبشاری
  • درختی و ستاره

مراحل نصب آنتن مرکزی

  • یافتن سیم آنتن طبقه ی مربوطه ی خودتان
  • اتصال سیم به برد داخل آنتن
  • بستن جعبه بُرد آنتن
  • نصب پایه آنتن
  • نصب آنتن بر روی پایه
  • نصب فیش آنتن برای اتصال به پشت تلویزیون

 

آنتن مرکزی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

فاکتورهای مهم در خرید و نصب آنتن مرکزی

سه فاکتور اساسی باید در انتخاب و نصب آنتن مرکزی یا آنتن دیجیتال در نظر گرفته شود، شامل:

  • نوع آنتن مرکزی
  • بهره آنتن مرکزی
  • جهت آنتن مرکزی
  • قیمت آنتن مرکزی

نوع آنتن مرکزی یا آنتن دیجیتال با توجه به تعداد و فرکانس کانال های مورد دریافت تعیین می‌شود. جهت آنتن مرکزی نیز نسبت به فرستنده تلویزیونی‌ تنظیم می‌شود. اگر تمام فرستنده‌ها یا تعدادی از آنها در یک جهت باشند از آنتن پهن باند (‌BROAD BAND ) استفاده می‌شود و اگر در جهت‌های متفاوت باشند از آنتن تک کانال استفاده می‌کنند.

 

سیم‌کشی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قیمت آنتن مرکزی و نصب آنتن دیجیتال چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت آنتن مرکزی و قیمت آنتن دیجیتال با توجه عوامل مختلفی تعیین می‌شود. نوع آنتن و دستگاه مورداستفاده، هزینه نصب آنتن مرکزی ماهواره، مدت زمان مورد نیاز برای نصب آنتن و دستمزد تنظیمات نصاب آنتن مرکزی از مواردی است که در قیمت آنتن مرکزی و دیجیتال موثر است. متوسط قیمت آنتن مرکزی 100 هزار تومان است، بیشترین قیمت آنتن مرکزی حدود 500 هزار تومان و کمترین قیمت آنتن مرکزی 50 هزار تومان است.

 

سیم‌کشی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • بعد گسترش شهرنشینی و آپارتمان‌سازی سیستم آنتن مرکزی و آنتن دیجیتال به بازار آمد، تصویر پشت بام‌ها نیز پر از آنتن و سیم‌کشی نبود. اکثر آپارتمان‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده با نصب آنتن مرکزی مشکل عدم کیفیت تصویر برنامه‌های تلویزیونی حل شده است.
  • سیستم آنتن مرکزی و یا آنتن دیجیتال بر عکس آنتن‌های قدیمی و آنالوگ با کوچک‌ترین نسیم و باران دچار اختلال نمی‌شوند و روی پشت‌بام‌ها نیز تعداد زیادی آنتن و سیم‌کشی دیده نمی‌شود.
  • نصب آنتن مرکزی برای برج‌ها و آپارتمان‌ها یک راه‌حل ساده و قرون به صرفه است و از سیم‌کشی زیاد در پشت بام، اشغال فضا برای آنتن دیجیتال متعدد و صرف هزینه‌های تکراری مثل سوییچ و صفحه و … جلوگیری می‌کند.
  • اجزای نصب آنتن مرکزی شامل: بخش تقویت‌کننده سیگنال در سیستم آنتن مرکزی، بخش تقسیم‌کننده سیگنال در سیستم آنتن مرکزی، کابل‌های انتقال است.
  • انواع سیستم‌‌ آنتن مرکزی شامل: نصب آنتن مرکزی با سیستم MATV، نصب آنتن مرکزی با سیستم SMATV، نصب آنتن مرکزی با سیستم CATV، نصب آنتن مرکزی با سیستم CCTV است.
  • مراحل نصب آنتن مرکزی شامل: یافتن سیم آنتن طبقه ی مربوطه ی خودتان، اتصال سیم به برد داخل آنتن، بستن جعبه بُرد آنتن، نصب پایه آنتن، نصب آنتن بر روی پایه، نصب فیش آنتن برای اتصال به پشت تلویزیون است.
  • متوسط قیمت آنتن مرکزی 100 هزار تومان است، بیشترین قیمت آنتن مرکزی حدود 500 هزار تومان و کمترین قیمت آنتن مرکزی 50 هزار تومان است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *