آپارتمان‌نشینی

طراحی باشگاه ورزشی خانگی بهداشتی و سالم

باشگاه ورزشی خانگی

 

این روزها استفاده از باشگاه‌های ورزشی طرفداران زیادی دارد اما در کنار مزایایی که این باشگاه‌ها دارند معایبی هم دارند که استفاده از آنها برای هر فردی با شرایط متفاوت مناسب نیست. شلوغ بودن باشگاه‌های ورزشی، عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، راحت نبودن فضای ورزشی و نداشتن آزادی عمل از معایبی است که موجب شده بسیاری از مردم به فکر ایجاد یک باشگاه ورزشی خانگی بیافتند. چرا که باشگاه ورزشی خانگی نه تنها هزینه زیادی را برای شما به همراه ندارد بلکه شما در مدیریت زمان خود نیز اختیارات بیشتری دارید. در مطلب پیش هر آنچه که برای داشتن یک باشگاه ورزشی خانگی باید بدانید مانند دکوراسیون سالن ورزشی و تجهیزات باشگاه خانگی و لوازم ورزشی و … را توضیح دادیم به این ترتیب می‌توانید بدنسازی را در خانه شروع کنید.

باشگاه ورزشی خانگی

برای شروع و اقدام به احداث یک باشگاه ورزشی خانگی کمی باید هزینه کنید اما باید دقت کنید که این خرج یک بار برای همیشه است و در واقع سرمایه گذاری بر روی سلامتی شما است. ایده ساخت باشگاه ورزشی خانگی موجب شده تا بسیاری از افرادی که از ورزش و حرکات ورزشی به دلیل سخت بودن رفت و آمد به باشگاه فاصله گرفته بودند دوباره به ورزش بازگردند و به صورت تمام وقت در حال تمرینات ورزشی باشند. شروع بدنسازی در خانه از طریق باشگاه ورزشی خانگی چند مزایا دارد که به آن می‌پردازیم : زمانی که بدنسازی در خانه را شروع می‌کنید کمتر درگیر مسائلی همچون ترافیک و ترددهای پردردسر می‌شوید که این موضوع در وقت و هزینه شما نیز صرفه جویی می‌کند.

 باشگاه ورزشی خانگی تعطیلی ندارد و 24 ساعت روز و تمامی ایام هفته در اختیار شما است و از این بابت نگرانی نخواهید داشت. همچنین شما در انجام حرکات و نوع آنها محدودیتب نخواهید داشت و در اجرای حرکات از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستید. و در آخر اینکه تمرکز حواس شما در باشگاه ورزشی خانگی بیشتر است و اتفاقاتی که در اطراف شما می‌افتد موجب حواس پرتی شما نخواهد شد. در این مطلب به بررسی نکاتی در زمینه ایجاد باشگاه ورزشی خانگی و تجهیزاتی که برای ساخت آن نیاز داریم، می‌پردازیم.

 

دکوراسیون سالن ورزشی

 

شلوغ بودن باشگاه‌های ورزشی، عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، راحت نبودن فضای ورزشی و نداشتن آزادی عمل از معایبی است که موجب شده بسیاری از مردم به فکر ایجاد یک باشگاه ورزشی خانگی بیافتند که نه تنها هزینه زیادی را به همراه ندارد بلکه در مدیریت زمان نیز صرفه جویی می‌شود.

راهکارهایی برای ایجاد یک باشگاه ورزشی خانگی

برای شروع باید در نظر داشته باشید که برای بدنسازی در خانه این مساله اهمیت ندارد که چقدر فضا در اختیار دارید چرا که این روزها بسیاری از وسایل ورزشی قابلیت جمع شدن دارند . همچنین باید بودجه خود را نیز به دقت مشخص کرده و آن را صرف دستگاه‌هایی کنید که برای شما و خانواده مفید و کارآمد باشند و این موضوع را از یاد نبرید که طراحی یک باشگاه ورزشی خانگی لزوما نباید در طی چند روز انجام شود و شما نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت.

  • فضای باشگاه ورزشی خانگی را مشخص کنید

قبل از اقدام به هر کاری باید یک فضای مناسبی را برای قرار دادن تجهیزات باشگاه خانگی در نظر بگیرید که این انتخاب فضای مناسب در خانه باید با توجه به وسایلی که قصد خرید آن را دارید انجام شود. برای مثال اگر وسایل شما شامل تردمیل، دوچرخه و غیره است باید فضای بیشتری را برای این کار در نظر بگیرید اما اگر وسایلی مثل تشک یوگا، وزنه، پارو و غیره را می‌خواهید تهیه کنید در نظر گرفتن یک فضای کوچک هم می‌تواند به شما در ساخت یک باشگاه ورزشی خانگی کمک کند.

بهتر است فضایی را برای بدنسازی در خانه انتخاب کنید که دارای نور و تهویه مناسبی باشد چرا که فضایی با نور طبیعی کافی به شادی و سرزنده ماندن شما در حین تمرینات کمک می‌کند و به شما انگیزه بیشتری برای انجام تمرینات می‌دهد . بهتر است تجهیزات باشگاه خانگی در داخل اتاق خواب نباشد زیرا حس انجام تمرینات جای خود را به خواب و استراحت خواهد داد. همچنین اگر فضایی که برای این کار در نظر دارید کوچک است می‌توانید به این فضا یک آینه اضافه کنید تا نه تنها فضای شما بزرگ‌تر جلوه کند بلکه متوجه ایرادات خود در هنگام تمرینات ورزشی شوید.

 

دکوراسیون سالن ورزشی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • برای بدنسازی در خانه هدفمند عمل کنید

زمانی که شما اهداف خود را شناسایی می‌کنید این موضوع به شما کمک خواهد کرد که با دقت بیشتری تجهیزات باشگاه خانگی و لوازم ورزشی را خریداری کنید. ابتدا این اهداف را یادداشت کرده و بر اساس تمریناتی که می‌خواهید انجام دهید دسته بندی کنید تا به نتیجه مطلوبی برای خرید نوع دستگاه برسید. برای مثال انجام حرکات استقامتی به لوازم ورزشی مانند تردمیل نیاز دارد و یا برای عضله سازی نیازمند لوازم ورزشی همچون دمبل هستید.

همچنین در کنار استفاده از لوازم ورزشی می‌توانید از وسایلی که به شما انگیزه بیشتری برای تمرینات ورزشی می‌دهند استفاده کنید. برای مثال استفاده از یک باند برای پخش موزیک دلخواه یا قرار دادن چند گلدان در باشگاه ورزشی خانگی به شما احساس خوشایند بیشتری داده و اکسیژن بیشتری را نیز وارد این فضا می‌کند. زمانی که شما بتوانید اهداف تمرینی را از قبل مشخص کنید هم در هزینه و هم در فضای مورد استفاده با برنامه ریزی بیشتری عمل خواهید کرد.

 

دکوراسیون سالن ورزشی

 

 

  بودجه‌ای که برای باشگاه ورزشی خانگی اختصاص دارد باید به دقت مشخص شده و آن را صرف دستگاه‌هایی کنید که برای شما و خانواده مفید و کارآمد باشند و این موضوع را از یاد نبرید که طراحی یک باشگاه ورزشی خانگی لزوما نباید در طی چند روز انجام شود و شما نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت.

  • هزینه‌ها را به درستی برآورد کنید

با بررسی بودجه‌ای که در اختیار دارید اقدام به طراحی یک باشگاه ورزشی خانگی کنید. برای مثال شما در کنار هزینه‌ای که بابت خرید هر دستگاه می‌پردازید باید میزان برق مصرفی دستگاه‌های برقی را هم مد نظر قرار دهید. اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید باید از دستگاه‌های جایگزین غیر برقی استفاده کرده یا از لوازم ورزشی چند کاره استفاده کنید که بازدهی بیشتری و مصرف برق کمتری دارند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که خرید لوازم ورزشی و تجهیزات باشگاه خانگی محدود به زمانی مشخص نمی‌شود در واقع شما می‌توانید با خرید چند لوازم ورزشی ارزان کار را شروع کرده و با گذشت زمان تجهیزات باشگاه خانگی خود را گسترش بدهید.

  • نصب قفسه و ایجاد مکان قرار دادن وسایل

زمانی که شما اقدام به خرید چند وسیله ورزشی می‌کنید برای جای قرار دادن آنها هم باید فکری بکنید برای مثال فضایی برای قرار دادن کش‌ها، دمبل‌ها، طناب پرش و غیره باید در نظر بگیرید که البته این فضا خود به دکوراسیون سالن ورزشی شما کمک می‌کند. همچنین لباس و حوله و لوازم ورزشی و غیر ورزشی دیگر را نیز می‌توانید در این کابین‌های طراحی شده قرار دهید. این کار هم به لحاظ بهداشتی به شما کمک می‌کند و از آلوده شدن وسایل جلوگیری می‌کند و همچنین از به هم ریختگی باشگاه ورزشی خانگی شما جلوگیری می‌کند و می‌توانید مانور بیشتری را بر روی دکوراسیون سالن ورزشی خود بدهید.

 

بدنسازی در خانه

 

 

زمانی که اقدام به خرید چند وسیله ورزشی می‌کنید برای مکان قرار دادن آنها هم باید فکری بکنید برای مثال فضایی برای قرار دادن کش‌ها، دمبل‌ها، طناب پرش و غیره باید در نظر بگیرید که البته این فضا خود به دکوراسیون سالن ورزشی شما نیز کمک می‌کند.

 

تجهیزات مورد نیاز باشگاه ورزشی خانگی

علاوه بر آماده سازی فضا و دکوراسیون سالن ورزشی خوب است بدانیم که تجهیزات باشگاه خانگی تنوع بسیار زیادی دارد و ما نمی‌توانیم با توجه به بودجه و فضایی که در اختیار داریم اقدام به خرید همه این لوازم ورزش بکنیم پس باید وسایل پایه‌ای را که در یک باشگاه ورزشی خانگی به آنها احتیاج داریم را در لیست خود قرار بدهیم. بنابراین با در نظر گرفتن نکاتی که در بخش قبل گفتیم حالا به سراغ آیتم‌هایی می‌رویم که برای شروع بدنسازی در خانه به آنها نیاز داریم.

 

بدنسازی در خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • زیر انداز ورزشی از تجهیزات باشگاه خانگی

یکی از لوازم ورزشی که در اغلب حرکات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیر انداز ورزشی است که برای انجام حرکات خوابیده و نشسته کاربرد بیشتری دارد. انجام تمرینات مخصوص به ورزش یوگا، ایروبیک و پیلاتس نیاز به زیر انداز ورزشی دارد و ایمنی شما را در حین انجام تمرینات بدنسازی فراهم می‌کنند. انتخاب نوع زیر انداز به نوع تمرینات شما وابسته است برای مثال تمرینات یوگا به زیر اندازی با ضخامت 3 تا 5 میلی متر نیاز دارد اما اگر عضوی از بدن شما دچار آسیب دیدگی است بهتر است از ضخامت 10 تا 12 میلی متر استفاده کنید. قیمت این نوع از زیرانداز 65 هزار تومان بوده و با توجه به کیفیت و ضخامت آنها رنج قیمت متنوعی دارد.

  • حلقه لاغری از تجهیزات باشگاه خانگی

حلقه لاغری از جمله لوازم ورزشی است که ورزش و سرگرمی را برای شما به همراه دارد. شما با استفاده از این حلقه‌ها می‌توانید تناسب اندام بیشتری داشته و به خصوص اگر می‌خواهید سایزتان را کم کنید یا اضافه وزن در قسمت شکم دارید آن را به راحتی آب کنید. حلقه لاغری از آن دسته از تجهیزات باشگاه خانگی است که به سوزاندن کالری به شدت کمک می‌کند. قیمت حلقه لاغری از حدود 15 هزار تومان برای یک حلقه 8 تیکه شروع می‌شود و با افزایش قطر و قسمت‌های آن افزایش می‌یابد که البته هزینه تمامی لوازم ورزشی بستگی به نوع برند آن نیز دارد.

 

بدنسازی در خانه

 

 

علاوه بر آماده سازی فضا و دکوراسیون سالن ورزشی بهتر است بدانیم که تجهیزات باشگاه خانگی تنوع بسیار زیادی دارد و ما نمی‌توانیم با توجه به بودجه و فضایی که در اختیار داریم اقدام به خرید همه این لوازم ورزش بکنیم پس باید وسایل مهم و پایه‌ای را که در یک باشگاه ورزشی خانگی به آنها احتیاج داریم را در لیست خود قرار بدهیم.

 

توپ ورزشی از تجهیزات باشگاه خانگی

توپ‌های ورزشی از جمله لوازم ورزشی هستند که نه تنها فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند بلکه در صورت لزوم و برای ساماندهی به لوازم ورزشی و دکوراسیون سالن ورزشی خود می‌توانید باد آنها را خالی کرده و در کابین‌ها قرار دهید. توپ ورزشی به لحاظ تناسب اندام کمک می‌کند تا میان تنه شما روی فرم بیاید و با استفاده از این وسیله می‌توانید حرکاتی مانند کرانچ را انجام دهید. همچنین توپ از جمله لوازم ورزشی است که می‌توانید جایگزین برخی از دکوراسیون سالن ورزشی مانند نیمکت‌ها شود و از آنها برای حرکاتی مانند پرس بالای سر، کشش لگن و کشش پا برای بدنسازی در خانه استفاده کنید.

 

تجهیزات باشگاه خانگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • آینه دیواری از تجهیزات باشگاه خانگی

این گزینه در زمره تجهیزات باشگاه خانگی قرار دارد که به دکوراسیون سالن ورزشی شما کمک می‌کند. در واقع نصب یک آینه در باشگاه خانگی کمک می‌کند تا در کنار زیبایی و بزرگ به نظر آمدن سالن بتوانید حرکات خود را ارزیابی کنید. با توجه به اینکه در باشگاه ورزشی خانگی اغلب تمرینات ورزشی به صورت انفرادی انجام می‌شود و فرصتی برای تبادل نظر نیست، داشتن یک آینه در میان لوازم ورزشی واجب است تا شما بتوانید با توجه کردن به عضلات خود، معایب حرکات خود را رفع کنید. قیمت آینه دیواری بر اساس کیفیت و ابعاد آن تعیین می‌شود که در سایزهای کوچک از 250 هزار تومان آغاز می‌شود.

  • ست دمبل از تجهیزات باشگاه خانگی

ست دمبل نیز از جمله تجهیزات باشگاه خانگی است که در طرح‌ها و رنگ‌ها و وزن‌های مختلفی وجود دارد. دمبل‌ها اغلب قابل تنظیم هستند و روکش محافظ پلاستیکی دارند که بهتر است در هنگام خرید جای قرار دادن آنها را نیز تهیه کنید. قیمت ست دمبل برای وزنه‌های یک کیلوگرمی حدود 52 هزار تومان است که بر اساس برند آنها و وزنشان متغیر است.

  • رول شکمی از تجهیزات باشگاه خانگی

یکی دیگر از لوازم بدنسازی در خانه رول شکمی است که این لوازم ورزشی کمک می‌کند تا به سمت جلو یا پشت در حالت پلانک غلت بزنید. با استفاده از رول شکمی شما می‌توانید ماهیچه‌های میان تنه خود را فعال کرده و آنها را به راحتی بکشید. علاوه بر این رول شکمی یک وسیله کوچک است و در میان دکوراسیون سالن ورزشی شما فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و به راحتی در داخل قفسه و کمدها می‌توان آن را جای داد.

 

تجهیزات باشگاه خانگی

 

 

توپ‌های ورزشی از جمله لوازم ورزشی هستند که نه تنها فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند بلکه در صورت لزوم و برای ساماندهی به لوازم ورزشی و دکوراسیون سالن ورزشی خود می‌توانید باد آنها را خالی کرده و در کابین‌ها قرار دهید و برای تناسب اندام شما بسیار موثر عمل می‌کنند.

 

جمع بندی

  • احداث یک باشگاه ورزشی خانگی نه تنها هزینه زیادی را برای شما به همراه ندارد بلکه شما می‌توانید در مدیریت زمان خود نیز اختیارات بیشتری داشته باشید.
  • در گام اول فراموش نکنید که بودجه خود را به دقت مشخص کرده و آن را صرف دستگاه‌هایی کنید که برای شما و خانواده مفید و کارآمد باشند و این موضوع را از یاد نبرید که طراحی یک باشگاه ورزشی خانگی لزوما نباید در طی چند روز انجام شود و شما نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت.
  • قبل از اقدام به هر کاری باید یک فضای مناسبی را برای قرار دادن تجهیزات باشگاه خانگی در نظر بگیرید که این انتخاب فضای مناسب در خانه باید با توجه به وسایلی که قصد خرید آن را دارید انجام شود.
  • اگر می‌خواهید کمتر برای لوازم ورزشی و تجهیزات باشگاه خانگی هزینه کنید باید از دستگاه‌های جایگزین غیر برقی استفاده کرده یا از لوازم ورزشی چند کاره استفاده کنید که بازدهی بیشتری و مصرف برق کمتری دارند.
  • علاوه بر آماده سازی فضا و دکوراسیون سالن ورزشی خوب است بدانیم که تجهیزات باشگاه خانگی تنوع بسیار زیادی دارد و ما نمی‌توانیم با توجه به بودجه و فضایی که در اختیار داریم اقدام به خرید همه این لوازم ورزش بکنیم پس باید وسایل پایه‌ای را که در یک باشگاه ورزشی خانگی به آنها احتیاج داریم را در لیست خود قرار بدهیم.
  • بهتر است فضایی را برای بدنسازی در خانه انتخاب کنید که دارای نور و تهویه مناسبی باشد چرا که فضایی با نور طبیعی کافی به شادی و سرزنده ماندن شما در حین تمرینات کمک می‌کند و به شما انگیزه بیشتری برای انجام تمرینات می‌دهد.
  • یکی از لوازم ورزشی که در اغلب حرکات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیر انداز ورزشی است که برای انجام حرکات خوابیده و نشسته کاربرد بیشتری دارد و انجام تمرینات مخصوص به ورزش یوگا، ایروبیک و پیلاتس نیاز به زیر انداز ورزشی دارد و ایمنی شما را در حین انجام تمرینات بدنسازی فراهم می‌کنند.
  • توپ ورزشی، حلقه لاغری ، آینه دیواری ، ست دمبل و رول شکمی از دیگر تجهیزات باشگاه خانگی است که برای اقدام به طراحی یک باشگاه ورزشی خانگی در مراحل اولیه لازم است.

 

مطالب مرتبط

اختلافات رایج در آپارتمان میان ساکنان ساختمان

اگر افراد از قوانین آپارتمان نشینی آگاه نباشند اختلاف میان ساکنان ساختمان ، هر بار به شکایت و دادسرا کشیده خواهد شد. رایج‌ترین اختلاف بین همسایه‌ها درگیری بر سر مشاعات […]

ورزش در خانه با تمرین‌های مختصر و مفید

  این روزها آنقدر برنامه‌ زندگی‌‌مان فشرده شده است که کمتر برای سلامتی‌مان وقت می‌گذاریم. زندگی ماشینی تحرکمان را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل است که روز […]

تجربه متفاوت زندگی در پنت هاوس و مزایا و معایب آن

  احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی […]

همه آنچه می خواستید درباره روف گاردن بدانید

  معماری سبز یا معماری پایدار روشی بسیار حرفه‌ای ومناسب برای زندگی انسان معاصر است که کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. گیاهان نقش پر رنگی در کاهش میزان آلودگی‌ها دارند، […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *