آپارتمان‌نشینی

اسپا چیست و چگونه می‌توانیم یک اسپای خانگی داشته باشیم؟

اسپای خانگی

این روزها مشغله‌های کاری و استرس‌های زندگی به حدی زیاد شده که در زندگی کاری و شخصی همه ما جای خالی استراحت و کمی آرامش به چشم می‌خورد که طراحی یک اسپا می‌تواند ما را کمی از این دغدغه‌ها دور کند. احتمالا همه ما بارها کلمه اسپا یا ماساژ اسپا را در فضاهای مختلف به خصوص فضای مجازی دیده و شنیده ایم و اغلب تصورمان از اسپا عمدتا ماساژ یا ماساژ درمانی است اما این تصور به هیچ عنوان صحیح نیست اسپا در گذشته به درمان‌های از طریق آب اطلاق می‌شد که سرچشمه آن مربوط به خواص درمانی آب‌های معدنی است و مهم‌ترين عاملي كه اسپا را از ماساژ متمایز می‌كند، استفاده از خواص طبی و درمانی اسپا با قرار دادن ماسك‌های گياهی بر روی پوست و قرار گرفتن در فضايي معطر همراه با موسيقي گوش ‌نواز و درگير شدن حواس پنجگانه تا رسيدن به آرامش و رفع خستگي است. اما اسپا از کجا بیشتر بسط و گسترش پیدا کرد؟ منشا استفاده و بکارگیری اسپا یا درمان و سلامت از طریق آب به کشورهایی همچون ژاپن و کشورهای اروپایی بر می‌گردد و البته نا گفته نماند که برخی معتقدند که کلمه اسپا نشات گرفته از شهری در بلژیک به همین نام است که در زمان روم باستان به آکوئا اسپادانا معروف بود. اگر در طراحی دکوراسیون حمام شما از وان استفاده شده با چند تغییر مثل قرار دادن گیاهان آرامش بخش و … می‌توانید یک اسپای خانگی داشته باشید.

اسپای خانگی

از حدود 10 سال پیش تا کنون اسپا در میان مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است و این نشان می‌دهد میزان استرس در زندگی‌های امروزی  بالاتر از قبل شده است که یکی از راه‌حل‌ها برای کاهش این استرس و ایجاد آرامش روانی و عضلانی که کمک به بهبود حالت کلی روحی در افراد می‌کند اسپا است. امروزه سالن‌های اسپا و ماساژ مراجعان زیادی را برای این منظور دارند و بر اساس بررسی‌های انجام شده که در ژاپن که منشا اسپا درمانی است صورت گرفته 3300 کارمند دولت در این کشور از اسپا برای سلامت جسم و ذهن خود استفاده می‌کنند و اظهار کرده‌اند که پس از استفاده از اسپا خواب عمیق‌تری داشته و کمتر دچار بیماری شده‌اند. البته برای استفاده از اسپا و ماساژ درمانی حتما نیاز به مراجعه به سالن‌های زیبایی ندارید و تنها با استفاده از یک وان و کمی خلاقیت می‌توانید اسپای خانگی طراحی کنید. ما در این مطلب ابتدا به مزایای اسپا پرداخته و سپس به نحوه ساخت آن در حمام شما و آنچه برای شروع یک سالن اسپا نیاز است، اشاره می‌کنیم.

فواید اسپا برای بدن

اسپا که عمدتا برای تمدد اعصاب و درد عضلانی و اسکلتی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند کاربردهای دیگری هم برای زیبایی پوست صورت و بدن دارد و به هیدراته شدن پوست هم کمک می‌کند که در ادامه می‌خواهیم به فواید بیشتر آن اشاره کنیم.

 

وان و گیاهان آرامشبخش

 

 

از حدود 10 سال پیش تا کنون اسپا در میان مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است و این نشان می‌دهد میزان استرس در زندگی‌های امروزی  بیشتر از قبل شده است که یکی از راه حل‌ها برای کاهش این استرس و ایجاد آرامش روانی و عضلانی که کمک به بهبود جالت کلی روحی در افراد می‌کند اسپا است.

 

  • استرس را کم می‌کند

زمانی که شما به اسپا طبیعی مثل یک چشمه آب معدنی یا اسپا غیر طبیعی می‌روید بازدید از آن به شما در ایجاد آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند و تا زمانی که از آب برای آرامشتان استفاده می‌کنید می‌توانید یک استراحت با کیفیت را تجربه کنید.

  • خواب با کیفیتی را تجربه می‌کنید

همانطور که اشاره کردیم استفاده از اسپا حتی اسپای خانگی و استفاده از گیاهان آرامش بخش در این روند کمک می‌کند تا اگر دچار اختلالات خواب یا بی‌خوابی هستید راحت‌تر خوابیده و به مرور خواب شما تنظیم شود. این موضوع به این دلیل است که گرمای آب و استفاده از گیاهان آرامش بخش موجب آرام شدن ماهیچه‌ها و کاهش فشار خون شده و ضربان قلب شما را تنظیم می‌کند و همین به بهبود کیفیت خواب شما منجر می‌شود.

  • دردهای عضلانی تسکین می‌یابد

هدف بسیاری از افراد برای طراحی اسپا و استفاده از آن کمک به بهبود دردهای عضلانی و بیماری‌های استخوانی است. یا حتی گاهی ورزشکاران در اثر تمرینات نامناسب و یا خوابیدن بر روی تشک‌های غیر استاندارد یا کارمندان به دنبال نشستن‌های طولانی پشت میز دچار مشکلات و دردهای عضلانی می‌شوند که از طریق اسپا قابل درمان است.

 

وان و اسپای خانگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • پوست را جوان سازی می‌کند

اغلب تکنیک‌هایی که در اسپا به کار می‌روند و گیاهان آرامش بخش به کار رفته در آنها کمک می‌کنند تا از پیری زودرس در پوست جلوگیری کنند. اسپا فیشال روندی است که در آن با کمک تکنیک‌های به کار رفته و استفاده از گیاهان آرامش بخش از ایجاد چین و چروک بر روی پوست شما را به تاخیر می‌اندازد و با آبرسانی بهتر به سلول‌ها از پیری زودرس آن جلوگیری می‌کند.

  • جریان خون به گردش می‌افتد

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دچار فشار خون هستید اسپا برای شما بهترین گزینه است در واقع اسپا برای شما زمانی مفید خواهد بود که به صورت مستمر آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا با بهبود گردش خون فشار خون شما تنظیم شود.

برای ساخت اسپای خانگی باید چه کار کنیم؟

استفاده از اسپا در سالن‌های زیبایی در زمره فعالیت‌های لوکسی به شمار می‌آید که علاوه بر هزینه زیادی که به همراه دارد جنبه‌های بهداشتی آن هم زیر سوال است به همین علت شما می‌توانید با کمی خلاقیت در دکوراسیون حمام و استفاده از وان حمام خانه خود را تبدیل به اسپا کنید. گام‌هایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم به شما در طراحی اسپای خانگی کمک می‌کند.

  • وان حمام را مجهز کنید

یکی از آیتم‌هایی که همیشه در طراحی اسپا وجود دارد استفاده از گیاهان آرامش بخش است برای مثال شما در خانه‌تان باید گیاهانی همچون اسطخدوس، بابونه، روغن و مواد معطر دیگری داشته باشید که همراه نمک‌های آرامش بخش بتوانید به وان حمام اضافه کنید. دکوراسیون حمام نیز بسیار مهم است برای مثال شما می‌توانید با اضافه کردن یک قفسه به دکوراسیون حمام نوشیدنی‌های آرامش بخش را در کنار وان حمام قرار دهید. استفاده از موسیقی‌های آرامش بخش در دکوراسیون حمام و طراحی اسپا هم به آرامش بیشتر شما کمک می‌کند.

 

گیاهان آرامش بخش

 

 

گرمای آب و استفاده از گیاهان آرامش بخش موجب آرام شدن ماهیچه‌ها و کاهش فشار خون شده و ضربان قلب شما را تنظیم می‌کند و همین به بهبود کیفیت خواب شما منجر می‌شود.

 

  • حمام را تزئین کنید

در طراحی اسپا دکوراسیون حمام از جایگاه مهمی برخوردار است برای مثال شما می‌توانید یک فضای کوچک را برای قرار دادن چند عدد شمع و روشن کردن آن اختصاص دهید. گل‌های تازه تهیه کرده و از گیاهان آرامش بخش در کنار آنها استفاده کنید همچنین نورپردازی و استفاده از نورهای ملایم در دکوراسیون حمام  آرامش بیشتری را به فضای اسپای خانگی شما تزریق می‌کند. سعی کنید در حمام همه وسایل سر جای خود باشد و از به هم ریختگی خودداری کنید و وسایل اضافی همچون لوازم آرایش و انواع اسباب بازی را پیش از ورود به حمام از آن خارج کنید.

 

  • تمرینات اصلی را انجام دهید

در کنار موضوع دکوراسیون حمام استفاده از حرکات کششی مثل ورزش یوگا کمک می‌کند تا عضلات شما در آب ریلکس شده و کمتر دچار گرفتگی شود. شما می‌توانید حرکات مدیتیشن را نیز در وان حمام انجام دهید تا افکارتان به پرواز در بیاید. اسپای خانگی این مزیت را دارد که به هیچ عنوان عجله‌ای در مدت زمان استفاده از آن ندارید پس با خیال راحت حرکت‌ها را انجام دهید.

 

وان و طراحی دکوراسیون

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • حوله‌ها را تمیز و مرتب کنید

سعی کنید از حوله‌هایی با کیفیت بالا و رنگ‌های روشن و خنثی به منظور ایجاد آرامش و فضایی آرامتر استفاده کنید برای مثال رنگ‌های ملایمی مثل کرم، صورتی کمرنگ و … زمانی که شما حوله‌های تمیز و با رنگ‌های روشن و ملایم را در دکوراسیون حمام می‌بینید احساس آرامش بیشتری را در این اسپای خانگی تجربه می‌کنید.

  • از ماسک صورت استفاده کنید

در طراحی اسپا استفاده از ماسک حمام جزو جدایی ناپذیر آن است که به راحتی هم می‌توان آن را تهیه کرد برای مثال شما با استفاده از گیاهان آرامش بخش یا یک آووکادو و برش آن و قرار دادن بر روی صورت خود زمانی که در وان حمام هستید می‌توانید آرامش بیشتری را در این اسپای خانگی احساس کنید. استفاده از گیاهان آرامش بخش دیگر همچون بابونه، ماسک اسطخدوس، ماسک خیار و … نیز به حفظ رطوبت پوست شما کمک بسیاری می‌کند.

  • یک لیوان نوشیدنی آرامش بخش بنوشید

زمانی که می‌خواهید از اسپای خانگی خود خارج شوید در داخل وان حمام آبمیوه یا نوشیدنی سرد یا گرم مورد علاقه‌تان را نوش جان کنید که پیشنهاد ما آب گریپ فروت است که به کیفیت بهتر خواب شما هم پس از یک اسپای خانگی کمک می‌کند.

آنچه برای ساخت سالن اسپای خانگی به آن نیاز دارید و هزینه‌های آن

این روزها تب و تاب استفاده از سالن‌های ماساژ و اسپا زیاد شده و به سرعت در حال رشد هستند اما هنوز فضای رشد و توسعه این نوع از کسب و کار گسترده است و به دلیل منحصر به فرد و خاص بودن این حرفه در کنار جذابیت‌هایی که برای کاربران و شاغلان در آن دارد باید در آن تخصص لازم نیز وجود داشته باشد. بنابراین شما نیاز دارید که در مرحله اول اطلاعات دقیق و کاملی در رابطه با این حرفه به دست بیاورید و سپس تمام جزئیات و خدمات مربوط به طراحی اسپا عالی و لوکس را بدانید. اما پیش از آن هم بهتر است از یک فرد متخصص و ماهر در این زمینه کمک بگیرید چرا که با این کار خدماتی که در نظر دارید به مشتریان خود ارائه بدهید تبدیل به خدماتی کاملا تخصصی و علمی و همچنین مورد تایید در حیطه پزشکی می‌شود. علاوه بر همه این موارد در زمان طراحی اسپا باید هزینه‌های بالقوه به منظور شروع این کسب و کار را مد نظر داشته باشید و یک نقشه کلی از تمام جزئیات و خدمات مورد نظر خود تهیه کنید. در ادامه به شرایطی که برای شروع کار یک سالن اسپا نیاز است پرداخته و هزینه‌های آن را به صورت کلی نام می‌بریم.

 

گیاهان آرامش بخش اسپا

 

 

در طراحی اسپا استفاده از ماسک حمام جزو جدایی ناپذیر آن است که به راحتی هم می‌توان آن را تهیه کرد برای مثال شما با استفاده از یک آووکادو و برش آن و قرار دادن بر روی صورت خود زمانی که در وان حمام هستید می‌توانید آرامش بیشتری را در این اسپای خانگی احساس کنید.

 

  • کسب مجوز برای طراحی اسپا

گام اول در شروع کار برای یک سالن اسپا کسب مجوز برای یک مرکز ماساژ و اسپا است که شما به راحتی می‌توانید با دریافت مدرک کاربر ماساژ فنی و حرفه‌ای یا فدراسیون از طریق اتحادیه گرمابه‌دران اقدام کرده و مجوز مورد نیاز را دریافت کنید. همچنین در هنگام اخذ مجوز جایی که قرار است در آن فعالیت داشته باشید به شما اعلام می‌شود.

 

گیاهان آرامش بخش اسپا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • کسب مدرک معتبر در طراحی اسپا

مشتریان و بازرسانی که به مرکز اسپا شما می‌آیند از شما یک مدرک معتبر می‌خواهند پس پیش از طراحی اسپا باید در دوره‌های سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنید که مورد تایید اماکن و اتحادیه است و شما در آینده به مشکل برنخواهید خورد.

  • استفاده از متریال مناسب در طراحی اسپا

برای این منظور پیش از طراحی اسپا باید به بودجه خود نگاهی بیاندازید برای مثال فیش اسپا و یا استفاده از مبلمان لوکس قطعا هزینه‌های بیشتری را برای شما به همراه دارد. مهم‌ترین متریال در زمینه طراحی اسپا و دکوراسیون آن طراحی یک دیزاین و ایجاد محیطی آرام با استفاده از این وسایل است. برای مثال شما می‌توانید این آرامش را با استفاده از یک آکواریوم در سالن خود به وجود بیاورید. صندلی ماساژور، تخت ماساژ، پک لوازم ماساژ، ابزار چوبی ماساژ و … هر کدام هزینه‌های مجزایی دارند که برای مثال خریداری یک تخت ماساژ از مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان برای شما هزینه به همراه دارد.

 

دکوراسیون اسپا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • استفاده از تبلیغات برای طراحی اسپا

طراحی اسپا باید همراه با تبلیغات باشد چرا که بدون تبلیغات قطعا محکوم به شکست خواهید بود. ابتدا بازار هدف خود را مشخص کرده و در منطقه‌ای که می‌خواهید فعالیت کنید تبلیغ را شروع کنید. قطعا بهترین تبلیغ برای شما کیفیت کار شما خواهد بود پس می‌توانید یک جلسه اسپای رایگان را به مشتریانتان هدیه دهید تا با کیفیت کار شما آشنا شوند. سپس تبلیغات را با ارائه هزینه‌ای به شرکت‌های تبلیغاتی که برای شما مشتریان وفادار خلق می‌کنند بسپارید. هزینه  این بخش در واقع سرمایه‌گذاری برای کار شما خواهد بود.

 

گیاهان آرامش بخش دکوراسیون اسپا

 

 

مراحل طراحی اسپا عبارتند از : کسب مجوز و کسب مدرک معتبر، استفاده از متریال مناسب و تبلیغات که هر کدام از آنها برای شما هزینه‌های مجزایی را به همراه دارند که این موضوع به بودجه‌ای که شما دارید و آنچه برای سالن اسپا نیاز دارید وابسته است.

 

جمع بندی

  • اسپا در گذشته به درمان‌هایی از طریق آب اطلاق می‌شد که سرچشمه آن مربوط به خواص درمانی آب‌های معدنی است.
  • عمدتا اسپا برای تمدد اعصاب و درد عضلانی و اسکلتی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند اما کاربردهای دیگری هم برای زیبایی پوست صورت و بدن دارد و به هیدراته شدن پوست هم کمک می‌کند.
  • از دیگر فواید اسپا عبارتند از : کاهش استرس، خواب با کیفیت، تسکین دردهای عضلانی، جوانسازی پوست، تنظیم فشار خون و گردش منظم جریان خون.
  • استفاده از اسپا در سالن‌های زیبایی در زمره فعالیت‌های لوکسی به شمار می‌آید که علاوه بر هزینه زیادی که به همراه دارد جنبه‌های بهداشتی آن هم زیر سوال است به همین علت شما می‌توانید با کمی خلاقیت در دکوراسیون حمام و استفاده از وان حمام خانه خود را تبدیل به اسپا کنید.
  • تجهیز وان حمام اولین گزینه در طراحی اسپا از نوع اسپای خانگی است.
  • یکی از آیتم‌های دیگری که همیشه در طراحی اسپا وجود دارد استفاده از گیاهان آرامش بخش است برای مثال شما در خانه‌تان باید گیاهانی همچون اسطخدوس، بابونه، روغن و مواد معطر دیگری داشته باشید که همراه نمک‌های آرامش بخش بتوانید به وان حمام اضافه کنید.
  • استفاده از حرکات کششی مثل ورزش یوگا کمک می‌کند تا عضلات شما در آب ریلکس شده و کمتر دچار گرفتگی شود.
  • در طراحی اسپا استفاده از ماسک حمام جزو جدایی ناپذیر آن است که به راحتی هم می‌توان آن را تهیه کرد برای مثال شما با استفاده از یک آووکادو و برش آن و قرار دادن بر روی صورت خود زمانی که در وان حمام هستید می‌توانید آرامش بیشتری را در این اسپای خانگی احساس کنید.
  • درطراحی اسپا که به عنوان یک شغل جدید تعریف شده است، منحصر به فرد و خاص بودن این حرفه در کنار جذابیت‌هایی که برای کاربران و شاغلان در آن دارد باید در آن تخصص لازم نیز وجود داشته باشد.
  • مراحل طراحی اسپا عبارتند از: کسب مجوز و کسب مدرک معتبر، استفاده از متریال مناسب و تبلیغات که هر کدام از آنها برای شما هزینه‌های مجزایی را به همراه دارند که این موضوع به بودجه‌ای که شما دارید و آنچه برای سالن اسپا نیاز دارید وابسته است.

 

مطالب مرتبط

چگونه رنگ‌های مختلف را به محیط حمام اضافه کنیم؟

  با کمک گرفتن از رنگ‌های مختلف و کاشی رنگی فضای حمام شما می‌تواند زیبا و جذاب شود. استفاده از خط و خطوط رنگی در بدنه کاشی نیز به رنگی […]

فضای حمام خود را زیبا و جذاب کنید

  آیا از فضای حمام خود دل‌زده شده‌اید؟! آیا حمام شما از طراحی به روز به دور است؟ بین ایده‌های به روز برای فضای حمام و طرح‌های سنتی قدیمی می‌توان […]

اندازه‌های کلیدی حمام

  حمام و سرویس بهداشتی معمولا کم‌ترین فضا را در خانه‌ها اشغال می‌کنند. از آنجا که متراژ زیادی به حمام و سرویس بهداشتی کوچک اختصاص داده نمی‌شود دانستن اندازه‌های کلیدی […]

بازسازی حمام و ۱۰ نکته‌ای که باید در ذهن داشته باشید

  تابستان معمولا فصل خوبی برای تغییر و تحول در فضای خانه است. حمام نیز جزو فضاهای خانه است که بازسازی آن اهمیت دارد و فضای لازم را در اختیارتان […]

راهنمای انتخاب و خرید وان حمام

  نحوه طراحی حمام و سرویس بهداشتی را می‌توان نشان دهنده میزان اهمیت به آسایش و بهداشت در خانواده تلقی کرد. گرچه حمام مکانی خصوصی است و به ندرت پیش […]

2 نظر در مورد : “اسپا چیست و چگونه می‌توانیم یک اسپای خانگی داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *