آموزش و مشاوره حقوقی

اگر بر سر پارکینگ آپارتمان با همسایه‌ها مشکل دارید، این مطلب را کامل بخوانید!

قوانین پارکینگ آپارتمان

 

قوانین مشاعات ساختمان از جمله پارکینگ آپارتمان در دو قسمت تعریف و مشخص شده است؛

  • قسمت‌های اختصاصی در آپارتمان
  • قسمت‌های مشترک یا مشاعات

بر طبق ماده 2 قانون تملك آپارتمان‌ها قسمت‌های اختصاصی مانند واحد مسكونی، بالكن، انباری و پاركینگ و به طور كلی قسمت‌هایی كه در سند مالك عنوان شده جزو ملک اختصاصی قرار می‌گیرند.
قسمت‌های مشترك یا مشاع قسمت‌هایی از ساختمان است كه حق استفاده از آن منحصر به یك یا چند آپارتمان نیست و به همه مالکان تعلق دارد. برای تقسیم‌بندی پارکینگ آپارتمان‌ها در اکثر ساختمان‌ها میان ساکنان مشکلاتی به وجود می‌آید. بنا بر قانون ذکر شده، پارکینگ آپارتمان در صورتی که در اسناد مالکیت یک ملک ثبت نشده باشد، جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود.
مواردی نظیر پارکینگ آپارتمان‌ها جزو مواردی است که بنا بر نظریه‌های الحاقی قانون قابل بحث و بررسی است. بنابراین اگر واحد یا واحدهایی به این موارد پایبند نباشند و از قانون تخطی كنند اقدام ایشان تصرف مشاعات آپارتمان و ایجاد مزاحمت تلقی می‌شود که از طرف اهالی آپارتمان قابل طرح و پیگیری است.

 

 

 

بنا بر ماده 2 قانون تملك آپارتمان‌ها، پارکینگ آپارتمان اگر در اسناد مالکیت یک ملک ثبت نشده باشد، جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود.

تقسیم‌بندی‌های آپارتمان نشینی

همان‌طور که گفته شد، حقوق ساکنان نسبت به مشاعات ساختمان بر اساس ماده 2 قانون تملک آپارتمان‌ها تعیین می‌شود. اما در مورد قوانین پارکینگ ساکنان در آپارتمان‌ها بنا بر عرف معمول، مالکان واحدهای آپارتمانی با توافق همدیگر و تصویب هیئت مدیره، محل خاصی از پارکینگ را برای خودروی هر یک از مالکان تعیین می‌کنند. به این معنی که هر کس مطابق با درخواستش در هیئت مدیره قادر به داشتن فضایی برای پارک خودرو است.

تعیین این محل برای هر یک از مالکان منافاتی با قوانین پارکینگ ندارد و بر اساس مصلحت جمعی مورد تایید ساکنان قرار می‌گیرد و به تایید هیئت مدیره نیز می‌رسد.
باید به این نکته توجه داشت که این تقسیم‌بندی‌ها که به طور معمول در اسناد مالکیت اشخاص لحاظ نمی‌شود به معنای مالکیت انحصاری شخص نسبت به محل تعیین شده نیست. در واقع تعیین محدوده معینی برای رفع مزاحمت‌های احتمالی و جلوگیری از بروز اختلافات است.

بر طبق ماده 30 قانون مدنی، مالکان حق تصرف در محدوده معین شده را ندارند و بنا بر مفهوم ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نمی‌توان در قسمت‌های مشترک حق انحصاری قائل شد. بخش‌هایی از ساختمان نظیر پارکینگ از قسمت‌های مشترک آپارتمان هستند و جزو مشاعات محسوب می‌شوند.
از آنجا که مشاعات ساختمان در مالکیت تمام شرکا و ساکنان است، توافقات صورت گرفته محدوده پارکینگ هر ساکن را تعیین می‌کند.

 

 

 

بر طبق ماده 30 قانون مدنی، مالکان حق تصرف در محدوده معین شده به عنوان پارکینگ آپارتمان را ندارند و بنا بر مفهوم ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نمی‌توان در قسمت‌های مشترک حق انحصاری قائل شد.

 

 ویژگی قسمت‌های مشاعات چیست؟

همان طور که از واژه مشترک پیدا است، قسمت‌هایی از ساختمان که به طور مشترک مورد استفاده عموم مالکان قرار می‌گیرد قسمت‌های مشترک نامیده می‌شود.

ویژگی‌های قسمت‌های مشترک یا مشاعات عبارت است از:

  • عدم استفادۀ انحصاری
  • عدم تشخیص و تلقی به عنوان قسمت اختصاصی
  • انتقال قهری
  • تقسیم ناپذیری
  • ممنوعیت گذاشتن اشیا
  • ممنوعیت نگه‌داری حیوانات

بر طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، تنها به تعریف قسمت‌های مشترک ساختمان بسنده شده است، اما آیین‌نامه اجرایی قسمت‌های مشترک را زمین زیربنا، تاسیسات، راهروها، پله‌ها و پاگردها، تاسیسات مربوط به راه‌پله، بام، محوطه و نمای خارجی ساختمان احصا کرده است.
همچنین در قوانین به وضوح ذکر شده استفاده شخصی و انحصاری از مشاعات یا حتی بخشی از آن ممنوع و خلاف قانون آپارتمان‌نشینی است.

 

 

 

قسمت‌هایی از ساختمان که به طور مشترک مورد استفاده عموم مالکان قرار می‌گیرد قسمت‌های مشترک نامیده می‌شود.

 

تعلق پارکینگ آپارتمان دو صورت دارد

در قوانین نوشته و نانوشته آپارتمان‌ها، اختصاص دادن پارکینگ دو صورت دارد. یک صورت از آن تعلق اختصاصی محدوده خاصی به عنوان پارکینگ آپارتمان به ساکنان است. قوانین پارکینگ همانند، قانون اختصاص دادن انباری است.مساحت و محدوده مشخصی، به وضوح در سند مالکیت ذکر می‌شود و محل دقیق آن در سند ثیت می‌گردد که در حقیقت ملک اختصاصی مالک محسوب می‌شود.

صورت دیگر تعلق پارکینگ آپارتمان به صورت مشاع است. به این معنا که یا حضور مالکین و طبق تفاهم زبانی،‌ محدوده‌هایی تفکیک شده بصورت مشاع نام برده‌ می‌شوند که مالکان حق استفاده از آن به عنوان پارکینگ آپارتمان را دارند. در این حالت تنها آپارتمان‌هایی که حق استفاده از پارکینگ را دارند، می‌توانند در محدوده تعیین شده اتومبیل خود را پارک کنند و باقی ساکنان حق استفاده از پارکینگ را نخواهند داشت.

این امکان نیز وجود دارد که پارکینگ مشاع به صورت اختصاصی برای کسی در نظر گرفته نشود و هر کس حق دارد اتوموبیل خود را در هر قسمت از پارکینگ متوقف کند بدون اینکه کسی معترض شود. البته در چنین حالتی ایجاد نظم و انضباط برای ساکنان در حق تقدم پارک خودرو سخت می‌شود.

 

 

استفاده از پارکینگ آپارتمان به جای انباری

در بسیاری از اختلافات آپارتمانی، پیش می‌آید که مالکان از استفاده محدوده تعیین شده افراد با منظورهای دیگر شکایت دارند. به عنوان مثال اگر فردی در محدوده تعیین شده برای پارکینگ آپارتمان اقدام به قرار دادن وسایل دیگری نماید، مالکان دیگر حق اعتراض و پیگیری این موضوع را خواهند داشت.

همانطور که توضیح داده شد، پارکینگ آپارتمان قسمتی از مشاعات ساختمان است و بنا بر توافقات و قوانین پارکینگ به واحدها تخصیص داده می‌شود. در این صورت مطابق با تبصره 3 آیین‌نامه ذکر شده، قرار دادن وسایلی دیگر نظیر میز و صندلی یا استفاده از فضای تعیین شده با هدف دیگر امری ممنوع بوده و دخل و تصرف در حقوق دیگر مالکان محسوب می‌شود.
مالکان می‌توانند بر اساس توافق فی‌مابین نسبت به قرار دادن وسایل دیگر و حتی استفاده از پارکینگ آپارتمان‌های دیگر دیگر تصمیم بگیرند.

اختلافات بر سر پارکینگ آپارتمان‌ها

از جمله اختلافاتی که بر سر پارکینگ آپارتمان‌ها پیش می‌آید، توقف یک خودرو در محلی است که جزو محدوده مشاع تعیین شده و به عنوان محدوده اختصاصی برای پارکینگ هیچ ساکنی در نظر گرفته نشده است.

ساکنانی که حق استفاده از پارکینگ را ندارند یا برای آن‌ها فضای مشخصی در نظر گرفته نشده، حق استفاده از فضای مشاع به عنوان پارکینگ آپارتمان را ندارند. در صورتی که مالکان دیگر بر اساس توافق زبانی حق پارک خودرو در محلی که مشاع باشد را برای دیگران قائل شوند، این امر خلاف قوانین پارکینگ نخواهد بود. اما در  صورتی که مالکان دیگر در خصوص پارک اشخاص دیگر در آن محل به توافق نرسیده باشند، هیچ مالکی نمی‌تواند برای پارک خودرو در محل مشاع مبادرت ورزد.

 

 

پارکینگ به چه کسی تعلق دارد؟

پیش می‌آید هنگام خرید یا اجاره خانه متوجه می‌شوید ملک مورد نظر دارای پارکینگ نیست. اما ساکنان دیگر از قسمت‌هایی به عنوان پارکینگ اختصاصی استفاده می‌کنند. با توجه به نکته ذکر شده، تعلق پارکینگ آپارتمان به دو صورت امکان‌پذیر است:

  • تعیین محدوده مشخصی به عنوان پارکینگ آپارتمان و ثبت در سند مالکیت
  • استفاده از پارکینگ آپارتمان بر اساس قوانین پارکینگ و توافق ساکنان

در صورتی که حق استفاده از پارکینگ برای مالک خاصی در نظر گرفته نشود و قسمتی از پارکینگ به صورت اختصاصی در سند مالکیت تحت عنوان ملک فرد ذکر نشده باشد، مالکان بعدی نیز مطابق با سند، حق استفاده از پارکینگ آپارتمان را نخواهند داشت. تنها در صورتی این امکان برای مالک جدید فراهم می‌شود که طبق توافقاتی که مورد تایید هیئت مدیره ساختمان است و بنابر قوانین پارکینگ، فضایی از مشاع ساختمان به عنوان پارکینگ آپارتمان برای مالک جدید در نظر گرفته شود.
اما باید توجه داشت، ضمن این توافق نیز پارکینگ جزو املاک فرد محسوب نخواهد شد و تا زمانی که ساکنان دیگر رضایت دارند، حق استفاده از مشاع به عنوان پارکینگ برای مالک جدید فراهم است.

 

 

توافق مهمترین نکته در اختصاص پارکینگ آپارتمان است

در صورتی که استفاده از پارکینگ به صورت مشاع برای عموم ساکنان در نظر گرفته شود، تنها با توافقات صورت گرفته هر ساکن حق پارک خودرو در محل مقرری را دارد. برای حفظ نظم و انضباط در آپارتمان‌هایی که هیچ مالکی در سند خود پارکینگ مشخصی ندارد، معمولا زمان و محل مشخصی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته می‌شود. که این امر نیازمند توافق همه جانبه از طرف همه ساکنان آپارتمان است. ضمن این توافق همه ساکنان حق استفاده از پارکینگ را در محل و زمان مشخص خواهند داشت و در صورت تخلف از این امر تنها مستندات توافق زبانی ساکنان خواهد بود.

 

 

برای حفظ نظم و انضباط در آپارتمان‌هایی که هیچ مالکی در سند خود پارکینگ مشخصی ندارد، زمان و محل مشخصی به عنوان پارکینگ برای ساکنان در نظر گرفته می‌شود.

 

 گاهی توافق کارساز نیست

اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید که پارکینگ ساختمان به عنوان مشاعات ساختمان در نظر گرفته شده است، باید بدانید توافقات روی پارکینگ اختصاصی ساکنان برای هر واحدی تنها با موافقت همه ساکنان امکان‌پذیر است. در صورتی که حتی یک نفر از ساکنان با این امر مخالف باشد، امکان توافق مبنی بر نظر اکثریت وجود ندارد.

بر اساس ماده 10 قانون مدنی، در صورتی که توافق بر سر پارکینگ طبق نظر همه ساکنان انجام شود منع قانونی وجود ندارد. اما روند شماره‌گذاری پارکینگ و واحدهای ساختمان توسط مامور و نماینده سازمان ثبت انجام می‌شود. به این صورت که از آخرین طبقه کار پلاک‌گذاری آغاز می‌شود و سپس از اولین طبقه واگذاری پارکینگ صورت می‌گیرد.

در واقع، مالکان با توافق نمی‌توانند بر سر تملک پارکینگ یا فضای خاصی به عنوان پارکینگ تصمیم بگیرند، بلکه فقط می‌توانند در مورد این‌که کدام پارکینگ را بردارند، توافق کنند.

 

 

پارکینگ مزاحم

در مقررات شهرداری استانداری برای محل پارکینگ وجود دارد. اگر این استاندارد قابل اجرا برای آپارتمانی نباشد، در صورتی که راه عبور باقی خودرو‌ها در محل اختصاصی پارکینگ فراهم باشد، شهرداری در صورت توافق ساکنان استاندارد جدیدی وضع می‌کند.
به این صورت که یک پارکینگ برای یکی از واحدها در امتداد پارکینگ واحد دیگری در نظر گرفته می‌شود. از مشکلات پارکینگ مزاحم این است که برای جابجا کردن خودرو اول نیاز است تا مالک خودرویی که از فضای پارکینگ مزاحم استفاده می‌کند، اتوموبیل خود را حرکت دهد.

قیمت پارکینگ مزاحم از باقی پارکینگ‌ها کمتر است و نحوه تخصیص پارکینگ مزاحم نیز با توافق همه ساکنان انجام می‌شود. در غیر این صورت شهرداری د اداره ثبت بر اساس نوبت قرارداد افراد پارکینگ ها را به ساکنان اختصاص می‌دهد و اختصاص پارکینگ مزاحم برای مالکی است که دیرترین قرارداد را دارد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پارک بدون اجازۀ مالک

در صورتی که یکی از مالکان در واحد خود سکونت نداشته باشد و ساکنان دیگر از پارکینگ وی در طول مدت عدم سکونت او استفاده کنند، مالک می‌تواند برای آن مدت از ساکنان دیگر درخواست اجاره کند. اما اگر خود مالک شکایتی نداشته باشد یا اجازه استفاده از پارکینگ را به دیگر ساکنان داده باشد، نمی‌تواند تقاضای چنین حقی از دیگر ساکنان داشته باشد.
استفاده از ملک افراد حتی اگر پارکینگ آن‌ها باشد بدون اجازه آن‌ها جرم محسوب می‌شود. مالک می‌تواند طی یک شکایت رسمی با نظر کارشناس دادگستری مبلغی را به عنوان اجاره دریافت کند.

همچنین اگر فردی در پارکینگ آپارتمان فرد دیگری خودرو خود را متوقف کند و تمایل به برداشت اتوموبیل خود نداشته باشد، بر اساس قوانین پارکینگ جرم محسوب می‌شود و بنا بر قانون مدنی جریمه و حبس به عنوان مجازات برای وی در نظر گرفته می‌شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تغییر کاربری مشاعات

یکی از انواع شکایاتی که به مراجع ذی‌صلاح در خصوص پارکینگ آپارتمان می‌شود، تغییر کاربری مشاعات است. پیش می‌آید بعضی از ساکنان تمایل به استفاده از فضای مشخص شده پارکینگ با کاربری دیگری نظیر انباری را دارند. در این صورت تنها با توافق تمامی مالکان این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر تمامی مالکان با این امر موافقت کنند، بر طبق توافق زبانی افراد این مورد اشکالی ندارد و جرم محسوب نمی‌شود. توجه داشته باشید برای توافق مالکان، توافق همه ساکنان لازم است و رای اکثریت در چنین مواردی کاربرد ندارد. اما در صورتی که تغییر کاربری مشاعات ساختمان مسکونی بر خلاف مقررات شهرداری باشد، یعنی تغییر کاربری برای انجام امور تجاری و اداری باشد، نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری دارد.

به همین منظور برای تغییر کاربری مشاعات به فضای اداری علاوه بر توافق ساکنان، مشمول بودن شرایط بر اساس قوانین آپارتمان‌نشینی و صدور مجوز شهرداری الزامی است.

 

 

خرید پارکینگ آپارتمان

با افزایش تعداد خودرو‌ها، همه آپارتمان‌ها شرایط تخصیص پارکینگ آپارتمان را به واحدهای ساختمانی ندارند. پیش می آید مالکانی که دارای دو پارکینگ هستند یا به پارکینگ آپارتمان احتیاجی ندارند، اقدام به فروش یا اجاره دادن پارکینگ آپارتمان می‌کنند. ساکنان به دو صورت می‌توانند اقدام به خرید پارکینگ کنند.

در حالت اول،‌ تقاضای خرید پارکینگ آپارتمان مالک دیگری که در اسناد ثبتی مالکیت موجود است، هیچ منافاتی با قوانین پارکینگ ندارد. مالک می‌تواند این انتقال را به صورت رسمی و با اسناد مربوطه انجام دهد.
اما در حالت دوم، برای خرید پارکینگ آپارتمانی که فرد در آن سکونت ندارد، این امر خلاف قانون بوده و جرم محسوب می‌شود. هیچ کدام از مالکان نیز حق فروش تفکیکی قسمتی از ملک خود را ندارند.

مطالب مرتبط

چند راه حل ساده برای خانه‌های بدون پارکینگ

  این روزها خودرو تبدیل به یک وسیله ضروری برای جابجایی‌هایی شهری و بیرون شهری شده است و اگر این وسیله ضروری نباشد بسیاری از کارهای ما مختل می‌شود در […]

هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان را چه کسی می‌پردازد؟

  در شهرهای بزرگ رشد آپارتمان‌نشینی باعث به‌وجود آمدن شکل جدیدی از زندگی شده است که چالش‌های خاص خود را دارد. زندگی کردن افراد متعدد در کنار هم یکی از […]

مشترکات ساختمان و مشاعات با هم چه تفاوتی دارند؟

  مشترکات و مشاعات ساختمان‌ها دو واژه رایج در مالکیت حقوقی ساختمان هستند اما چیزی که در رابطه با این دو واژه وجود دارد این است که بسیاری از ما […]

با قوانین تغییر در نمای ساختمان آشنا شوید

تقریباً هیچ‌کدام از قوانین زندگی در یک‌خانه شخصی یا به‌اصطلاح ویلایی بازندگی در آپارتمان یکسان نیست. صاحبان و ساکنان خانه‌های ویلایی برای ایجاد تغییرات در محل زندگی خود نیازمند اجماع […]

از ملک مشاع و مفروز چه می‌دانید؟

  از نظر حقوقی و قانونی ملک یا مال مشاع به مالی گفته می‌شود که همه شرکاء به یک نسبت در آن حق دخل و تصرف داشته باشند. سهم شرکاء […]

170 نظر در مورد : “اگر بر سر پارکینگ آپارتمان با همسایه‌ها مشکل دارید، این مطلب را کامل بخوانید!

  1. سلام وقتتون بخیر
    یک ساختمان ۶واحده ۲نبش هستیم، ۶درب پارکینگ و یک درب تردد عمومی وجود دارد…

    ملک دو طرفه بوده و انتظار دارند درب پارکینگ عمومی استفاده شود.

    بنده درب پارکینگ خود را جک گذاشته ام جهت راحتی عبور و مرور خودرو، آیا کار غیر قانونی انجام داده ام؟ و در مشاعات تصرف کرده ام؟

    1
    1
  2. با سلام من در یک اپارتمان زندگی میکنم و مستاجر هستم و پارکینگ دارم ولی ماشین ندارم اما پدر خانمم ماشینش توی پارکینگ من میزاره مدیر ساختمان میگه فقط من میتونم ماشین خودمو بزارم پدر خانمم نمیتونه آیا حرفشان قانونی هست؟

  3. سلام، ضمن تشکر، مالک 8 واحد آپارتمان هستیم که با یک سازنده مشارکت ساخت کردیم الان 12 واحد ساخته شده که 4 واحد مال سازنده و 8 واحد مال مالکین میباشد. اما 13 پارکینگ در طبقه همکف و منفی 1 بنا شده است. 5 پارکینگ را سازنده برداشته است. فعلا مشکل تخصیص 8 پارکینگ به ما مالکین می باشد. از این 8 پارکینگ 4 تاش همکف بوده و موقعیت عالی داره و 4 تا در طبقه منفی 1 هستند. الان بین ما اختلاف است که چه کسی کدام پارکینگ را بردارد. برخی میگویند ما حتما باید همکف باشیم. راه حل قانونی چیست؟ سپاس

  4. باسلام.
    ساختمان ما ۸ واحد هست. سه واحد پارکینگ ندارن. ۵ واحد دیگه پارکینگ تو سند قید شده.
    چون واحدهای فاقد پارکینگ بعضی مواقع ماشین می اوردن تو پارکینگ. برای در پارکینگ قفل گذاشتیم کلید رو به کسایی که پارکینگ ندارن ندادیم. حالا مدعی هستن که کار ما غیر قانونی هست. و پارکینگ مشاعات محصوب میشه

  5. درود بر شما
    آیا کسانی که پارکینگ ندارند میتوانند از پرداخت هزینه های قسمت پارکینگ مانند رنگ و تعمیرات به علت نداشتن پارکینگ اختصاصی سرباز زنند؟
    با سپاس

    8
    3
    1. سلام خسته نباشید ممنون میشم پاسخ بدید به سوالم.ما در یه آپارتمان ۶واحده زندگی میکنیم در قسمت پارکینگ ما دو ماشین پشت سر هم قرار میگیرند.ماشین ما در جلو قرار گرفته.یک فضای خالی هم بین دو ستون جلوی راه پله وجود داره ماشین.ماشین عقبیه ما میگه دو ماه دوماه باید هرکی ماشینشو ینی بین ما و ایشون بزاره وسط منم آوردن و بردن ماشین در وسط برام سخته بهشون گفتیم سند پارکینگ ما همینجاس وسط نمیزاریم میگه اشکال نداره ولی شبو نصف شب زنگ زدم ک ماشینتونو بردارید ناراحت نشید.نکته اینه که تو این مدت اصلا پیش نیومده که نصف شب زنگ خونمونو بزنه که ماشین جابه جا کنید و الان داره از روی لجبازی این حرفو میزنه.مبخوام بدونم ایا این اجازه رو داره که نصف شبم زنگ مارو بزنه که ماشینشو جابه جا کنه؟اصلا چنین حقی میده قانون بهش؟به چه صورته

  6. سلام
    مجتمع ما دارادی 24 واحد می باشد که هر 24 واحد دارای پارکینگ وانباری میباشند.در افراز نامه هم دقیقا 24 پارکینگ و انباری قید شده است ولی در سند پارکینگ و انباری قید نشده است برای اصلاح سند چه اقدامی باید صورت گیرد.

    1. سلام
      سوالی دارم
      من یک واحد آپارتمان دارم و پارکینگ که داخل سند قید شده سوالم اینکه پارکینگ من قابلت گذاشتن ۲ خودرو پشت سر هم بدون مزاحمت برای تردد باقی ساکنان ولی مدیر ساختمان دایم اعتراض میکنه
      چکار باید کنم

      4
      6
  7. سلام خسته نباشید
    آیا کسی که وانت بار دار می توان ماشین خود را در پارکینگ مشاع بگذار

    1
    1
    1. سلام.من توی یک مجتمع ۲۰ واحده زندگی می کنم.طبق قانون جهت شماره گذاری پارکینگ از آخرین طبقه شروع میکنند.مجتمع ما یک پارکینگ زیرین دارد و یک همکف.باتوجه به اینکه من واحد ۱۳ هستم اما توی سند اولین پارکینگ زیرین را برای من مشخص کرده.حال تکلیف چیست.

  8. با سلام من پارکینگ نداریم خواستم بدونم که در قسمت مشاعات پارکینگ میتونم موتورم را پارک کنم
    ۳نفری که حق پارکینگ دارند اجازه گذاشتن موتور و حتی دوچرخه را به ما نمیدهند و میگن که تمار پارکینگ برای ما است.

    3
    1
  9. سلام،ما ۸ واحد هستیم که ۶ واحد،دارای سند پار‌کینگی،ایا ادن دو واحد میتوانتد داخل پار‌کینگ پارک کنند یا خیر؟ اگه یکی از همسایه ها اجازه بده پشت ماشینش پارک‌کنن ،بفیه میتونن معترض باشن یا خیر؟

    1
    1
    1. سلام سازنده اپارتمان دو واحد با پارکینگ فروخته که شهرداری به این دو واحد پارکینگ تعلق نداد چون ۴تا بیشتر جا نمیشد الان من و دونفر دیگه که پارکینگ داریم سند گرفتیم پارکینگ قید شده هم هست الان کسی که با پارکینگ خریده الان بدون پارکینگ برای همین موضوع هنوز سند نگرفت الان به ما میگه من ماشین میارم داخل شما به ۱۱۰ تماس بگیرین تا من بتونم حقم بگیرم ایا اینکار انجام بدیم امکان داره سازنده اصلاح سند بزنه از یکنفر دیگه پارکینگ حذف بشه به این کسی که نداره بده مرسی

  10. سلام وقت بخیر . ممنون میشم راهنمایی کنید واقعا عاجز موندم. از هر مشاور،وکیل حتی از دادگاه هم پرسیدم همه گفتند اطلاع نداریم .
    بنده ساکن آپارتمانی هستم که با یکی از همسایه ها برسر پارکینگ به اختلاف خوردم . پارکینگ هردوی ما کنار یکدیگر و در یک خط مستقیمه. حتی با تامین دلیل از شورای حل اختلاف کارشناس از خود دادگستری آوردم و حریم رو مشخص کرده ولی باز هم یا مقداری توی لاین من پارک میکنه یا موقع سوار و پیاده شدن از قصد و محکم درب ماشینشو به ماشین من میکوبه فیلم همه کارهاش موجوده ( ماشین اون مدل پایین و ماشین بنده صفر کیلومتر میباشد)‌. حتی بین دو خودرو کارتن گداستم که ماشین من آسیب نبینه ولی کارتن رو به زیر میندازه و میره روی اون پارک میکنه .ساختمان ما کلا ۳ تا پارکینگ داره که یکی از پارکینگها با پارکینگ ما فاصله داره . اندازه دیوار تا دیواری که پارکینگ ما و همسایمون هست ۴متر و ۶۸ سانتیمتر و طبق نظر کارشناس نصف این اندازه متعلق به خواهان (بنده) برای پارک کردن و باز و بسته کردن درب خودرو بدون برخورد با خودرو مجاور میباشد
    . حالا سوال من اینه که بنده میتونم بین در پارکینگ و در قسمت پارکینگ خودم ( در حریم اختصاصی خودم ) مانعی نرده ای بذارم؟ در قسمت تعریفی شده خودم طبق نظر کارشناس و به هیچ عنوان در حریم پارکینگ همسایه وارد نشم . طولش ۳متر و ۲۰ سانت در ارتفاع ۱متر و ۳۰ سانتیمتر . طوری که این مانع مزاحمتی برای پارک کردن اهالی ساختمان نداشته باشه و مزاحم دسترسی به انباری و مشاعات نباشد حتی در نور پارکینگ هم خللی به وجود نیاره ؟
    آیا همچین مانعی رو از نظر قانون میتونم بزارم ؟
    اگر قانون اجازه رو میده آیا برخورد خودرو همسایه با آن قایده اقدام محسوب میشه ؟
    خواهش می کنم کمک کنید از هرجا پرسیدم اطلاع نداشتن ؟
    اگر میتونم این کارو بکنم ممنون میشم تبصره و ماده را هم ذکر کنید که در صورت لزوم ازش استفاده کنم . واقعا ممنون میشم راهنماییم کنید بخدا گرفتار شدم

  11. سلام وقت بخیر . ممنون میشم راهنمایی کنید واقعا عاجز موندم
    بنده ساکن آپارتمانی هستم که با یکی از همسایه ها برسر پارکینگ به اختلاف خوردم . پارکینگ هردوی ما کنار یکدیگر و در یک خط مستقیمه. حتی کارشناس از خود دادگستری آوردم و حریم رو مشخص کرده ولی باز هم یا مقداری توی لاین من پارک میکنه یا موقع سوار و پیاده شدن از قصد و محکم درب ماشینشو به ماشین من میکوبه فیلم همه کارهاش موجوده ( ماشین اون مدل پایین و ماشین بنده صفر میباشد)‌. ساختمان ما کلا ۳ تا پارکینگ داره که یکی از اونها با ما فاصله داره خلوته . اندازه دیوار تا دیواری که پارکینگ ما و همسایمون هست ۴متر و ۶۸ سانتیمتر و طبق نظر کارشناس نصف این اندازه متعلق به بنده برای پارک کردن و باز و بسته کردن درب خودرو بدون برخورد با پارکینگ کناری میباشد
    . حالا سوال من اینه که بنده میتونم بین دو پارکینگ و در قسمت پارکینگ خودم ( در حریم اختصاصی خودم ) مانعی نرده ای بذارم؟ طولش ۳متر و ۲۰ سانت در ارتفاع ۱متر و ۳۰ سانتیمتر . طوری که این مانع مزاحم هیچکدام از اهالی ساختمان نباشد حتی هنگام پارک کردن نباشه و حای در نور پارکینگ هم خللی به وجود نیاره ؟
    آیا همچین مانعی از نظر قانون میتونم بزارم ؟
    اگر قانون اجازه رو میده آیا برخورد خودرو همسایه با آن قایده اقدام محسوب میشه ؟
    خواهش می کنم کمک کنید از هرجا پرسیدم اطلاع نداشتن ؟
    اگر میتوانم این کارو بکنم ممنون میشم تبصره و ماده را هم ذکر کنید که در صورت لزوم ازش استفاده کنم . واقعا ممنون

  12. با سلام
    یک واحد از ساختمان ۶ طبقه ۱۲ واحدی خریداری کردم که در اثر اشتباه محاسباتی یک پارکینگ در زیر زمین کم امده و پول یک پارکینگ به شهرداری پرداخت شده و شهرداری اعلام کرده که داخل حیات یک گوشه از حیات پارکینگ این واحد باشد و صاحب ملک میتواند پارک کند ، ایا بنده میتوانم در یک گوشه حیات سایبان نصب کنم و بصورت پارکینگ اختصاصی ازش استفاده کنم ؟
    فرزاد نژاد خراسانی
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  13. با سلام
    بنده ملک پارکینگ ندارم اما موتوری دارم آیا میتوانم در قسمت مشاعات موتور را بگذارم؟
    ساختمان ما دو تا ماشین جا نمیشود و از هر کدام دو تا موتور را در مشاعات گذاشتن و بما گفتن موتور نگذارین؟
    تکلیف ما چه میشود؟

  14. صمن سلام میخواستم ببینم پارگینگ ما بغل درب انباری ها میباشد .فاصله قانونی پارک ماشین بغل انباری ها حد اقل چقدر است چون اگر ما فاصله را زیاد کنم مزاحم پارکینگ بغل میشویم و اگر کم کنیم خودمون نمیتوانیم پیاده شویم میخواستم ببینم حد اقل فاصله چقدر است
    ممنون

  15. سلام پارکینگ بنده غیر مسقف است اگر بخواهم سقف بزنم نیاز به تاییده هیت مدیره دارم یا نه

  16. سلام خريدپاركينگى به عنوان پاركينگ مزاحم كه جلوى پاركينگ خودمان است وفقط براى واحدخودمان مزاحم محسوب ميشود،آيانيازبه گرفتن رضايت ازتمام ساكنين ساختمان است؟

  17. سلام بنده پارکینگ ندارم و همسایه ها پارکینگ را بازسازی کرده اند و بابت بازسازی کلی فضای پارکینگ از من هم هزینه میخواهند آیا به من تعلق میگیرد یا خیر؟

  18. با سلام چنانچه در پایان کار ساختمان پارکینگ باشد ولی مالکین در موقع خرید در قولنامه ها از پارکیگ وانباری اسمی برده نشود ایا پارکینگ به خریداران تعلق میگیرد یا مالک میتواند تغییر کاربری برای پارکینگ بگیرد ضمن اینکه مالک فعلی بعداز مالکینقسمت از ساختمان را خریده

  19. با سلام .بنده در یک اپارتمان سه طبقه زندگی میکنم واحد 2 را خریداری کردم یکی از واحد ها سازنده ودر واقع صاحب اصلی این سه واحد بوده در حال حاضر واحد یک و در کنار ان یک واحد تجار نیز دارد .از حیاط بصورت اختصاصی استفاده میکنه و دیوار مشترک حیاط و مغازه را تخریب کرده و در واقع از حیاط نیز برای کسب در امد استفاده میکند و برای حیاط هنوز دری باز نکرده فقط شخصی استفاده میکند و همچنین سه پارکینگ این واحد ها مشاع هستند ویک قسمت از پارینگ را نیز با همان مغازه برای کسب در امد استفاده میکند .لطفا راهنمای کنید به چه صورت اقدام کنیم .ضمنا برای هیچ یک از موارد بالا با صاحبان واحد ها مشورت نکرده .ممنون از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *