آموزش و مشاوره حقوقی

اگر بر سر پارکینگ آپارتمان با همسایه‌ها مشکل دارید، این مطلب را کامل بخوانید!

قوانین پارکینگ آپارتمان

 

قوانین مشاعات ساختمان از جمله پارکینگ آپارتمان در دو قسمت تعریف و مشخص شده است؛

  • قسمت‌های اختصاصی در آپارتمان
  • قسمت‌های مشترک یا مشاعات

بر طبق ماده 2 قانون تملك آپارتمان‌ها قسمت‌های اختصاصی مانند واحد مسكونی، بالكن، انباری و پاركینگ و به طور كلی قسمت‌هایی كه در سند مالك عنوان شده جزو ملک اختصاصی قرار می‌گیرند.
قسمت‌های مشترك یا مشاع قسمت‌هایی از ساختمان است كه حق استفاده از آن منحصر به یك یا چند آپارتمان نیست و به همه مالکان تعلق دارد. برای تقسیم‌بندی پارکینگ آپارتمان‌ها در اکثر ساختمان‌ها میان ساکنان مشکلاتی به وجود می‌آید. بنا بر قانون ذکر شده، پارکینگ آپارتمان در صورتی که در اسناد مالکیت یک ملک ثبت نشده باشد، جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود.
مواردی نظیر پارکینگ آپارتمان‌ها جزو مواردی است که بنا بر نظریه‌های الحاقی قانون قابل بحث و بررسی است. بنابراین اگر واحد یا واحدهایی به این موارد پایبند نباشند و از قانون تخطی كنند اقدام ایشان تصرف مشاعات آپارتمان و ایجاد مزاحمت تلقی می‌شود که از طرف اهالی آپارتمان قابل طرح و پیگیری است.

 

 

 

بنا بر ماده 2 قانون تملك آپارتمان‌ها، پارکینگ آپارتمان اگر در اسناد مالکیت یک ملک ثبت نشده باشد، جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود.

تقسیم‌بندی‌های آپارتمان نشینی

همان‌طور که گفته شد، حقوق ساکنان نسبت به مشاعات ساختمان بر اساس ماده 2 قانون تملک آپارتمان‌ها تعیین می‌شود. اما در مورد قوانین پارکینگ ساکنان در آپارتمان‌ها بنا بر عرف معمول، مالکان واحدهای آپارتمانی با توافق همدیگر و تصویب هیئت مدیره، محل خاصی از پارکینگ را برای خودروی هر یک از مالکان تعیین می‌کنند. به این معنی که هر کس مطابق با درخواستش در هیئت مدیره قادر به داشتن فضایی برای پارک خودرو است.

تعیین این محل برای هر یک از مالکان منافاتی با قوانین پارکینگ ندارد و بر اساس مصلحت جمعی مورد تایید ساکنان قرار می‌گیرد و به تایید هیئت مدیره نیز می‌رسد.
باید به این نکته توجه داشت که این تقسیم‌بندی‌ها که به طور معمول در اسناد مالکیت اشخاص لحاظ نمی‌شود به معنای مالکیت انحصاری شخص نسبت به محل تعیین شده نیست. در واقع تعیین محدوده معینی برای رفع مزاحمت‌های احتمالی و جلوگیری از بروز اختلافات است.

بر طبق ماده 30 قانون مدنی، مالکان حق تصرف در محدوده معین شده را ندارند و بنا بر مفهوم ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نمی‌توان در قسمت‌های مشترک حق انحصاری قائل شد. بخش‌هایی از ساختمان نظیر پارکینگ از قسمت‌های مشترک آپارتمان هستند و جزو مشاعات محسوب می‌شوند.
از آنجا که مشاعات ساختمان در مالکیت تمام شرکا و ساکنان است، توافقات صورت گرفته محدوده پارکینگ هر ساکن را تعیین می‌کند.

 

 

 

بر طبق ماده 30 قانون مدنی، مالکان حق تصرف در محدوده معین شده به عنوان پارکینگ آپارتمان را ندارند و بنا بر مفهوم ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نمی‌توان در قسمت‌های مشترک حق انحصاری قائل شد.

 

 ویژگی قسمت‌های مشاعات چیست؟

همان طور که از واژه مشترک پیدا است، قسمت‌هایی از ساختمان که به طور مشترک مورد استفاده عموم مالکان قرار می‌گیرد قسمت‌های مشترک نامیده می‌شود.

ویژگی‌های قسمت‌های مشترک یا مشاعات عبارت است از:

  • عدم استفادۀ انحصاری
  • عدم تشخیص و تلقی به عنوان قسمت اختصاصی
  • انتقال قهری
  • تقسیم ناپذیری
  • ممنوعیت گذاشتن اشیا
  • ممنوعیت نگه‌داری حیوانات

بر طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، تنها به تعریف قسمت‌های مشترک ساختمان بسنده شده است، اما آیین‌نامه اجرایی قسمت‌های مشترک را زمین زیربنا، تاسیسات، راهروها، پله‌ها و پاگردها، تاسیسات مربوط به راه‌پله، بام، محوطه و نمای خارجی ساختمان احصا کرده است.
همچنین در قوانین به وضوح ذکر شده استفاده شخصی و انحصاری از مشاعات یا حتی بخشی از آن ممنوع و خلاف قانون آپارتمان‌نشینی است.

 

 

 

قسمت‌هایی از ساختمان که به طور مشترک مورد استفاده عموم مالکان قرار می‌گیرد قسمت‌های مشترک نامیده می‌شود.

 

تعلق پارکینگ آپارتمان دو صورت دارد

در قوانین نوشته و نانوشته آپارتمان‌ها، اختصاص دادن پارکینگ دو صورت دارد. یک صورت از آن تعلق اختصاصی محدوده خاصی به عنوان پارکینگ آپارتمان به ساکنان است. قوانین پارکینگ همانند، قانون اختصاص دادن انباری است.مساحت و محدوده مشخصی، به وضوح در سند مالکیت ذکر می‌شود و محل دقیق آن در سند ثیت می‌گردد که در حقیقت ملک اختصاصی مالک محسوب می‌شود.

صورت دیگر تعلق پارکینگ آپارتمان به صورت مشاع است. به این معنا که یا حضور مالکین و طبق تفاهم زبانی،‌ محدوده‌هایی تفکیک شده بصورت مشاع نام برده‌ می‌شوند که مالکان حق استفاده از آن به عنوان پارکینگ آپارتمان را دارند. در این حالت تنها آپارتمان‌هایی که حق استفاده از پارکینگ را دارند، می‌توانند در محدوده تعیین شده اتومبیل خود را پارک کنند و باقی ساکنان حق استفاده از پارکینگ را نخواهند داشت.

این امکان نیز وجود دارد که پارکینگ مشاع به صورت اختصاصی برای کسی در نظر گرفته نشود و هر کس حق دارد اتوموبیل خود را در هر قسمت از پارکینگ متوقف کند بدون اینکه کسی معترض شود. البته در چنین حالتی ایجاد نظم و انضباط برای ساکنان در حق تقدم پارک خودرو سخت می‌شود.

 

 

استفاده از پارکینگ آپارتمان به جای انباری

در بسیاری از اختلافات آپارتمانی، پیش می‌آید که مالکان از استفاده محدوده تعیین شده افراد با منظورهای دیگر شکایت دارند. به عنوان مثال اگر فردی در محدوده تعیین شده برای پارکینگ آپارتمان اقدام به قرار دادن وسایل دیگری نماید، مالکان دیگر حق اعتراض و پیگیری این موضوع را خواهند داشت.

همانطور که توضیح داده شد، پارکینگ آپارتمان قسمتی از مشاعات ساختمان است و بنا بر توافقات و قوانین پارکینگ به واحدها تخصیص داده می‌شود. در این صورت مطابق با تبصره 3 آیین‌نامه ذکر شده، قرار دادن وسایلی دیگر نظیر میز و صندلی یا استفاده از فضای تعیین شده با هدف دیگر امری ممنوع بوده و دخل و تصرف در حقوق دیگر مالکان محسوب می‌شود.
مالکان می‌توانند بر اساس توافق فی‌مابین نسبت به قرار دادن وسایل دیگر و حتی استفاده از پارکینگ آپارتمان‌های دیگر دیگر تصمیم بگیرند.

اختلافات بر سر پارکینگ آپارتمان‌ها

از جمله اختلافاتی که بر سر پارکینگ آپارتمان‌ها پیش می‌آید، توقف یک خودرو در محلی است که جزو محدوده مشاع تعیین شده و به عنوان محدوده اختصاصی برای پارکینگ هیچ ساکنی در نظر گرفته نشده است.

ساکنانی که حق استفاده از پارکینگ را ندارند یا برای آن‌ها فضای مشخصی در نظر گرفته نشده، حق استفاده از فضای مشاع به عنوان پارکینگ آپارتمان را ندارند. در صورتی که مالکان دیگر بر اساس توافق زبانی حق پارک خودرو در محلی که مشاع باشد را برای دیگران قائل شوند، این امر خلاف قوانین پارکینگ نخواهد بود. اما در  صورتی که مالکان دیگر در خصوص پارک اشخاص دیگر در آن محل به توافق نرسیده باشند، هیچ مالکی نمی‌تواند برای پارک خودرو در محل مشاع مبادرت ورزد.

 

 

پارکینگ به چه کسی تعلق دارد؟

پیش می‌آید هنگام خرید یا اجاره خانه متوجه می‌شوید ملک مورد نظر دارای پارکینگ نیست. اما ساکنان دیگر از قسمت‌هایی به عنوان پارکینگ اختصاصی استفاده می‌کنند. با توجه به نکته ذکر شده، تعلق پارکینگ آپارتمان به دو صورت امکان‌پذیر است:

  • تعیین محدوده مشخصی به عنوان پارکینگ آپارتمان و ثبت در سند مالکیت
  • استفاده از پارکینگ آپارتمان بر اساس قوانین پارکینگ و توافق ساکنان

در صورتی که حق استفاده از پارکینگ برای مالک خاصی در نظر گرفته نشود و قسمتی از پارکینگ به صورت اختصاصی در سند مالکیت تحت عنوان ملک فرد ذکر نشده باشد، مالکان بعدی نیز مطابق با سند، حق استفاده از پارکینگ آپارتمان را نخواهند داشت. تنها در صورتی این امکان برای مالک جدید فراهم می‌شود که طبق توافقاتی که مورد تایید هیئت مدیره ساختمان است و بنابر قوانین پارکینگ، فضایی از مشاع ساختمان به عنوان پارکینگ آپارتمان برای مالک جدید در نظر گرفته شود.
اما باید توجه داشت، ضمن این توافق نیز پارکینگ جزو املاک فرد محسوب نخواهد شد و تا زمانی که ساکنان دیگر رضایت دارند، حق استفاده از مشاع به عنوان پارکینگ برای مالک جدید فراهم است.

 

 

توافق مهمترین نکته در اختصاص پارکینگ آپارتمان است

در صورتی که استفاده از پارکینگ به صورت مشاع برای عموم ساکنان در نظر گرفته شود، تنها با توافقات صورت گرفته هر ساکن حق پارک خودرو در محل مقرری را دارد. برای حفظ نظم و انضباط در آپارتمان‌هایی که هیچ مالکی در سند خود پارکینگ مشخصی ندارد، معمولا زمان و محل مشخصی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته می‌شود. که این امر نیازمند توافق همه جانبه از طرف همه ساکنان آپارتمان است. ضمن این توافق همه ساکنان حق استفاده از پارکینگ را در محل و زمان مشخص خواهند داشت و در صورت تخلف از این امر تنها مستندات توافق زبانی ساکنان خواهد بود.

 

 

برای حفظ نظم و انضباط در آپارتمان‌هایی که هیچ مالکی در سند خود پارکینگ مشخصی ندارد، زمان و محل مشخصی به عنوان پارکینگ برای ساکنان در نظر گرفته می‌شود.

 

 گاهی توافق کارساز نیست

اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید که پارکینگ ساختمان به عنوان مشاعات ساختمان در نظر گرفته شده است، باید بدانید توافقات روی پارکینگ اختصاصی ساکنان برای هر واحدی تنها با موافقت همه ساکنان امکان‌پذیر است. در صورتی که حتی یک نفر از ساکنان با این امر مخالف باشد، امکان توافق مبنی بر نظر اکثریت وجود ندارد.

بر اساس ماده 10 قانون مدنی، در صورتی که توافق بر سر پارکینگ طبق نظر همه ساکنان انجام شود منع قانونی وجود ندارد. اما روند شماره‌گذاری پارکینگ و واحدهای ساختمان توسط مامور و نماینده سازمان ثبت انجام می‌شود. به این صورت که از آخرین طبقه کار پلاک‌گذاری آغاز می‌شود و سپس از اولین طبقه واگذاری پارکینگ صورت می‌گیرد.

در واقع، مالکان با توافق نمی‌توانند بر سر تملک پارکینگ یا فضای خاصی به عنوان پارکینگ تصمیم بگیرند، بلکه فقط می‌توانند در مورد این‌که کدام پارکینگ را بردارند، توافق کنند.

 

 

پارکینگ مزاحم

در مقررات شهرداری استانداری برای محل پارکینگ وجود دارد. اگر این استاندارد قابل اجرا برای آپارتمانی نباشد، در صورتی که راه عبور باقی خودرو‌ها در محل اختصاصی پارکینگ فراهم باشد، شهرداری در صورت توافق ساکنان استاندارد جدیدی وضع می‌کند.
به این صورت که یک پارکینگ برای یکی از واحدها در امتداد پارکینگ واحد دیگری در نظر گرفته می‌شود. از مشکلات پارکینگ مزاحم این است که برای جابجا کردن خودرو اول نیاز است تا مالک خودرویی که از فضای پارکینگ مزاحم استفاده می‌کند، اتوموبیل خود را حرکت دهد.

قیمت پارکینگ مزاحم از باقی پارکینگ‌ها کمتر است و نحوه تخصیص پارکینگ مزاحم نیز با توافق همه ساکنان انجام می‌شود. در غیر این صورت شهرداری د اداره ثبت بر اساس نوبت قرارداد افراد پارکینگ ها را به ساکنان اختصاص می‌دهد و اختصاص پارکینگ مزاحم برای مالکی است که دیرترین قرارداد را دارد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پارک بدون اجازۀ مالک

در صورتی که یکی از مالکان در واحد خود سکونت نداشته باشد و ساکنان دیگر از پارکینگ وی در طول مدت عدم سکونت او استفاده کنند، مالک می‌تواند برای آن مدت از ساکنان دیگر درخواست اجاره کند. اما اگر خود مالک شکایتی نداشته باشد یا اجازه استفاده از پارکینگ را به دیگر ساکنان داده باشد، نمی‌تواند تقاضای چنین حقی از دیگر ساکنان داشته باشد.
استفاده از ملک افراد حتی اگر پارکینگ آن‌ها باشد بدون اجازه آن‌ها جرم محسوب می‌شود. مالک می‌تواند طی یک شکایت رسمی با نظر کارشناس دادگستری مبلغی را به عنوان اجاره دریافت کند.

همچنین اگر فردی در پارکینگ آپارتمان فرد دیگری خودرو خود را متوقف کند و تمایل به برداشت اتوموبیل خود نداشته باشد، بر اساس قوانین پارکینگ جرم محسوب می‌شود و بنا بر قانون مدنی جریمه و حبس به عنوان مجازات برای وی در نظر گرفته می‌شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تغییر کاربری مشاعات

یکی از انواع شکایاتی که به مراجع ذی‌صلاح در خصوص پارکینگ آپارتمان می‌شود، تغییر کاربری مشاعات است. پیش می‌آید بعضی از ساکنان تمایل به استفاده از فضای مشخص شده پارکینگ با کاربری دیگری نظیر انباری را دارند. در این صورت تنها با توافق تمامی مالکان این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر تمامی مالکان با این امر موافقت کنند، بر طبق توافق زبانی افراد این مورد اشکالی ندارد و جرم محسوب نمی‌شود. توجه داشته باشید برای توافق مالکان، توافق همه ساکنان لازم است و رای اکثریت در چنین مواردی کاربرد ندارد. اما در صورتی که تغییر کاربری مشاعات ساختمان مسکونی بر خلاف مقررات شهرداری باشد، یعنی تغییر کاربری برای انجام امور تجاری و اداری باشد، نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری دارد.

به همین منظور برای تغییر کاربری مشاعات به فضای اداری علاوه بر توافق ساکنان، مشمول بودن شرایط بر اساس قوانین آپارتمان‌نشینی و صدور مجوز شهرداری الزامی است.

 

 

خرید پارکینگ آپارتمان

با افزایش تعداد خودرو‌ها، همه آپارتمان‌ها شرایط تخصیص پارکینگ آپارتمان را به واحدهای ساختمانی ندارند. پیش می آید مالکانی که دارای دو پارکینگ هستند یا به پارکینگ آپارتمان احتیاجی ندارند، اقدام به فروش یا اجاره دادن پارکینگ آپارتمان می‌کنند. ساکنان به دو صورت می‌توانند اقدام به خرید پارکینگ کنند.

در حالت اول،‌ تقاضای خرید پارکینگ آپارتمان مالک دیگری که در اسناد ثبتی مالکیت موجود است، هیچ منافاتی با قوانین پارکینگ ندارد. مالک می‌تواند این انتقال را به صورت رسمی و با اسناد مربوطه انجام دهد.
اما در حالت دوم، برای خرید پارکینگ آپارتمانی که فرد در آن سکونت ندارد، این امر خلاف قانون بوده و جرم محسوب می‌شود. هیچ کدام از مالکان نیز حق فروش تفکیکی قسمتی از ملک خود را ندارند.

مطالب مرتبط

چند راه حل ساده برای خانه‌های بدون پارکینگ

  این روزها خودرو تبدیل به یک وسیله ضروری برای جابجایی‌هایی شهری و بیرون شهری شده است و اگر این وسیله ضروری نباشد بسیاری از کارهای ما مختل می‌شود در […]

هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان را چه کسی می‌پردازد؟

  در شهرهای بزرگ رشد آپارتمان‌نشینی باعث به‌وجود آمدن شکل جدیدی از زندگی شده است که چالش‌های خاص خود را دارد. زندگی کردن افراد متعدد در کنار هم یکی از […]

مشترکات ساختمان و مشاعات با هم چه تفاوتی دارند؟

  مشترکات و مشاعات ساختمان‌ها دو واژه رایج در مالکیت حقوقی ساختمان هستند اما چیزی که در رابطه با این دو واژه وجود دارد این است که بسیاری از ما […]

با قوانین تغییر در نمای ساختمان آشنا شوید

تقریباً هیچ‌کدام از قوانین زندگی در یک‌خانه شخصی یا به‌اصطلاح ویلایی بازندگی در آپارتمان یکسان نیست. صاحبان و ساکنان خانه‌های ویلایی برای ایجاد تغییرات در محل زندگی خود نیازمند اجماع […]

از ملک مشاع و مفروز چه می‌دانید؟

  از نظر حقوقی و قانونی ملک یا مال مشاع به مالی گفته می‌شود که همه شرکاء به یک نسبت در آن حق دخل و تصرف داشته باشند. سهم شرکاء […]

170 نظر در مورد : “اگر بر سر پارکینگ آپارتمان با همسایه‌ها مشکل دارید، این مطلب را کامل بخوانید!

  1. سلام.بنده سال گذشته یک اپارتمان پیش خرید کردم که قرار داد ان‌دستی بین هم نوشته شد وتاریخ تحوبل ان ۴ماهه بود ولی تاریخ در قرار داد قید نشده ولی تاریخ محضر معین شد .
    ولی فردشنده بعد از ۷ ماه تاخیر واحد را تحویل داد .در قرارداد پارکینگ هم لحاظ شده ولی بعد از تحویل پارکینگ‌مزاحم به بنده تحمیل شده ایا قانون به من حق میدهد بابت این که در قرارداد کلمه غیر مزاحم‌ را قید نکردم .باتشکر

    5
    1
  2. با سلام.من توی آپارتمان 8واحدی واحد 7 هستم کلا آپارتمان 7 پارکینگ داره.چجوری بفهمم کدوم پارکینگ منه؟توی سند هم قید شده

    1
    1
    1. سلام برید ثبت اسناد درخواست نقشه تفکیکی بدید براتون کاملا مشخص میکنه از انباری پارکینگ و تمامی مشاعات

  3. سلام، من در آپارتمان قولنامه ای زندگی میکنم و دارای پارکینگ اختصاصی که مجزااز پارکینگ عمومی هست و بین آن دیوار کشیده شده، و هیچ ماشینی در پارکینگ عمومی حق پارک ندارم، الان دارن پارکینگ سنگ میکنن با توجه به اینکه من فقط جهت رفت آمد از پارکینگ عبور میکنم آیا باید تمام پول هر واحد پرداخت کنم یا درصدی از سهم هر واحد؟

    1
    4
  4. سلام
    باعرض پوزش
    مجتمع ما ۸ واحد دارد با ۴ پارکینگ اختصاصی
    و دو رمپ ورودی و خروجی که یکی از رمپها بسته شده و از یک رمپ ورود و خروج میکنند
    آیا در محل بلا استفاده می شود خودرو پارک کرد از نظر قانون مشکلی ندارد و آن فضا جزء مشاعات ساختمان محسوب می شود؟
    و یا مالکان پارکینگ اختصاصی می توانند درب پارکینگ رو قفل بزن فقط برای استفاده ۴ مالک؟

    6
    3
  5. سلام وقت تون بخیر ما سال ۹۳ ملکی رو با پارکینگ اختصاصی خریدیم که هنوز پایان کار نداشت چند روز پیش سند زدیم و متوجه شدیم پارکینگ مزاحم در سند نوشته شده .ما ۴ واحد هستیم که ۴ عدد هم پارکینگ داریم ولی چون اندازه طبق قوانین شهرداری رعایت نشده یکی از پارکینگ ها مزاحم حساب میشود درضمن در قولنامه ما واحد ۳ پارکینگ ۳ بود ولی الان پارکینگ دو مزاحم را به ما دادن.مالک دو واحد را سند زده دو واحد را هنوز سند نزده.میخواستم بدونم ما الان باید چیکار کنیم .تا بتونیم حقمونو بگیریم.با تشکر

    4
    1
    1. باسلام طبق قراردادبه علت اینکه صریح اشاره شده به پارکینگ غیرمزاحم میبایست به خریدارپارکینگ غیرمزاحم تحویل داده شودودرصورت عدم تعهدبه متن قراردادازطریق شورای حل اختلاف میتوان شکایت نمود

  6. سلام و عرض ادب سند بنده پارکینگ دارد ولی موقعیت دقیق آنرا نمیدانم چگونه میتونم جایگاهشو پیدا کنم

    6
    3
  7. سلام و عرض ادب،ملک بنده در سند پارکینگ دارد ولی مکان دقیق آنرا نمیدانم موقعیت دقیق آنرا در فضای موجود چگونه میتوان پیدا کرد ،

      1. سلام.من توی ساختمونی زندگی میکنم که پارکینگ مشاع داره،ولی ماشین ندارم،همه هزینه هایی هم که مربوط به پارکینگ میشه رو پرداخت میکنم،هر موقع که مهمون میاد میخواد ماشینش رو بزنه پارکینگ همسایه ها نمیذارن،میگن مهمون اجازه نداره ماشین بذاره ،شما میشه راهنمایی کنید که چیکار کنم،که حق و حقوق من تباه نشه

  8. سلام
    من واحدی رو خریداری کردم که پارکینگ اختصاصی دارد و همچنین در جداگانه که از در بجای درب ورودی ساختمان استفاده میشود که باعث شده همسایه ها اعتراض به نداشتن پارکینگ میکنند و استفاده کردن از درب را برای من غیر قانونی میدانند
    حتی پارکینگ هم در سند ثبت شده و هم در تفکیکی پارکینگها
    چه کاری باید انجام بدم ؟
    با تشکر

    8
    3
    1. باسلام وخسته نباشید بنده طبقه دوم یک آپارتمان ۴واحدی هستم که دو واحد پارکینگ داریم البته یکی مزاحم که طبقه اول ملک خود را اجاره داده ولی از پارکینگ خودت مالک استفاده میکنند درصورتی که ایشان در جای دیگری سکونت دارن در ضمن پارکینگ ایشان مزاحم هم هست یعنی زمانی که ماشین پارک کنه دیگر نمیشود ماشین ببری داخل وچون خودم ایشان هم در ساختمان حضور ندارد مشگل ساز شده هرچی هم بهش میگیم انگار نه انگار راه قانونی را میخواستم بدونم با تشکر

  9. سوال .
    ایا مالک واحدی از اپارتمان می تواند پارکینگ قانونی خود را بعلت عدم نیاز بدان به شخصی که غیر ساکن در ان مجتمع است واگذار نماید ، اعم از این که اجاره دریافت کند و یا نکند .
    و یا با اظهار براینکه رابطه نسبتی یا اشنائی با استفاده کننده دارد .
    متشکرم
    بخصوص که دیگر ساکنان موافق این واگذاری نباشند

    13
    4
    1. سلام
      تقریبا مطمئن هستم که ایشان پارکینگ خود را در اختیار فقط می تواند به یکی از ساکنین همان ساختمان قرار دهد نه فردی که در آنجا سکونت ندارد
      میتوانید شکایت کنید.
      بازهم اگه شک دارید از یک وکیل سوال کنید

      4
      1
  10. سلام خسته نباشید خونه ما دو طبقه مشترک هست و در سند قید شده ۳۸متر پارکینگ اختصاصی ،ایا میتونیم در پارکینگ اختصاصی خودمون یه اتاق بسازیم؟ایا احتیاج به اجازه مالک طبقه دیگر داریم یا مجوز از شهرداری؟مالک طبقه میگه حق ندارید بسازید درصورتی ک پارکینگ ما اصلا ربطی به طبقه دوم نداره و محل رفت و امد هم محسوب نمشه

    10
    7
  11. سلام. آپارتمان 5واحدی که همکف پارکینگ نداره وطبقه اول ودوم 150متری وطیقه سوم2واحد75متری. آیا میشود منکه زیربنای بیشتری دارم 2ماشین پارک کنم.جای پارک هست ولی همسایه های 75متری میگن شما هم حق بیشتر از یک ماشین را نداری

    7
    6
    1. باسلام و وقت بخیر ، بنظربنده کسی که واحدش دوبرابره واحدهای کوچک است بدلیل داشتنه دوبرابرزمین ومشاعات و پرداخت دوبرابری هزینه هاپارکینگ اضافه بایدبین آنهاتقسیم و یاسندبخورد
      منطق این را میگوید ، آرزوی آرامش وجدان برایتان دارم .باسپاس

      5
      3
      1. باسلام.اپارتمان ما ۱۰ واحدی که ۴واحد پارکینگ درسنددارند‌اماجالب اینه که ۵واحد پارکینگ‌مشاعی در سنددارند .وقتی مااینجارووخریدیم سایرهمسایگان توافقی و سند مشاعی داشتند.
        الان ما ناراضی هستیم و اینکه حیات جزمشاعاته اما اونها پارکینگ استفاده میکنند .چطور میتونیم اعتراض و مشاعات رو پس بگیریم .
        سپاس از شما

        6
        7
        1. سلام.ساختمان ما دارای دوپارکینگ هست یه پارکینگ اصلی که واحدماست و دومی پارکینگ مزاحم که درسندهم قیدشده واسه طبقه دوم ولی طبقه دوم چندوقت پیش کلید به طبقه سومی داده که ماشینش رو بزاره بدون هماهنگی بابنده.ایاپارکینگ مزاحم میتونه بدون هماهنگی پارکینگ اصلی اجاره بده؟البته ناگفته نمونه هیچ مدرک اجاره ایی هم نداشتن وفقط زبونی میگفتن اینکارو کردن که من مخالف بودم ایامیتونن اینکارو بکنن بدون اجازه پارکینک اصلی.اخه همون همسایه طبقه سوم چندبارجلو درب گذاشته تااومده برداره بیست دقیقه طول کشیده دیرمحل کارم رسیدم که مطمینم با اجازه دادن من هر روز دردسر دیررسیدن به محل کار دارم.یعنی پارکینگ مزاحم که
          جلوی ماشین پارکینگ اصلی پارک میکنه میتونه بدون هماهنگ کردن با پارکینگ اصلی وبدون رضایت بنده اجاره بده؟؟ممنون میشم پاسخگو باشید..وراه حلی برای رفع مشکلم بدین.خدا خیرتون بده توروخدا حتما پاسخ بدین تا بدونم چطور ازاین مشکل رها بشم…مرسی

  12. با سلام ما در آپارتمانی زندگی می کنیم که یکی از واحدهای آن دست مستاجر است مالک آن که دو عدد پارکینگ دارد یکی را به مستاجر داده و دیگری را برای خود نگاه داشته و وقت و بی وقت به آپارتمان آمده و ماشین خود را می گذارد و بر میدارد آیا ایشان چون مالک هستند همچین حقی دارند با وجود اینکه ملک خود را اجاره داده اند به ساختمان ورود کنند و مزاحم ساکنین بشوند و ماشین شان را بگذارند

    25
    11
  13. با سلام در پارکینگ ساختمان ما واحد تجاری در پارکینگ خودش اقدام به گذاشتن وسایل سوپر مارکت کرده است این مساله از مراجع قضایی پیگیری و حکم تخلیه هم گرفته شد ولی متاسفانه وی اقدام به گذاشتن وسایل در پارکینگ هم روی زمین و هم روی وانت خود می کند باید چه کار کنیم راه حل چیست

    10
    5
  14. سلام ممنون از مطالب مفیدتون. من در یک اپارتمان مستاجر هستم که. همه واحدها یک پارکینگ دارند. توی حیاط جای 2 پارکینگ اضافی خالی هست. بجز من 2تا از واحدها 2ماشین دارن و میارن تو حیاط و به من میگن چون مستاجری نباید تو بیاری ما مالک هستیم میتونیم تو حیاط بزنیم. ایا این منطقی هست؟ من پیشنهاد دادم هر کس زودتر اومد دید جا خالی هست پارک کنه ولی قبول نکردن

    25
    9
    1. سلام.اپارتمان ما دو جای پارک تایید شده و به ازای هر پارکینگ یک در ورودی پارکینگ دارد و در ورودی ساکنین جدا هست پشت هر ماشین یک ماشین جا می شود که مزاحمت ایجاد می کند ما می توانیم در پارکینگ را به عنوان اختصاصی قفل کنیم که ماشین مزاحم نیاد چون گفتیم ولی بازم پارک می کنند.ممنون

      5
      3
    2. بدون موافقت شما، هیچ کدام از ساکنین حق استفاده از حیاط و دیگر مشاعات را ندارند.
      مگر اینکه در اجاره نامه شرط مخالفی مقررش باشد.

  15. من در ساختمان پارکینگ دارم ولی واحدی دیگر با گذاشتن موتور خود در جلوی پارکینگ من با ادعای آنکه پارکینگ جزو مشاعات است برای من ایجاد مزاحمت می نماید، آیا می توان در این مورد شکایت نمود اگر بله به کجا

    19
    9
    1. همسایه شما این حق را ندارد. شما می توانید به اتهام مزاحمت از حق از ایشان به شورای حل اختلاف شکایت کنید

      6
      1
  16. ساختمان ما جنوبی است.که حیاط در پشت ساختمان قرار داره
    ولی مالک طبقه هم کف حیاط را اخصاصی برای خودش کرده و در ورود به حیاط را قفل میزند.کجا باید شکایت خود را پیگیری کنم.

    20
    6
    1. سلام عین همین مشکل را ما داشتیم
      باید به شورای حل اختلاف(جنبه حقوقی دارد) یا دادگاه(جنبه کیفری دارد) شکایت کنی با عنوان ممانعت از حق
      (البته اگر حیاط مشاع باشد و شما نیز حقی از مشاعات دارید)
      قبلش به 110 زنگ بزنید که قفل بودن درب حیاط را صورتجلسه کند بعد برو شکایت کن.
      بهتره از درب قفل شده هم عکس و فیلم تهیه کنید

      1
      2
  17. آپارتمان ما جنوبی است.و فقط دو واحد از چهار واحد امتیاز پارکینگ را دارند.ما حتی برای گذاشتن دوچرخه در پارکینگ دچار مشگل هستیم.میخواستم بدانم از نظر قانونی آیا ما میتوانیم کلید در پارکینگ را داشته باشیم که بتوانیم دوچرخه فرزند خودمان را در آنجا قرار بدیم.ممنون که پاسخ میدهید.

    62
    15
    1. سلام،میخواستم بدونم اگر ساختمانی ۴واحدی فقط یک پارکینگ داشته باشد و فقط متعلق به یک واحد باشد آیا همسایگان دیگر میتوانند ریموت داشته باشند و از درب پارکینگ تردد کنند یا خیر؟

      29
      14
      1. سلام
        بنده صاحب یک واحد در طبقه آخر از آپارتمان ۲۸ واحدی هستم که هرطبقه ۴ واحد دارد
        می خواستم بدونم با توجه به اینکه آپارتمان ما در همکف و زیر زمین به تعداد همه واحد ها پارکینگ دارد و پارکینگ جز مشاعات نیست در تقسیم پارکینگ بین اعضای ساختمان چه قانون و ملاک هایی وجود دارد؟

  18. پارکینگ منزل ما مشاع هست ۹ واحد هستیم و ۴ جای پارک . ماشین همسایه ۴ ماه تکون نخورده چکار باید کرد

    26
    7
  19. اگر قسمتی از پارکینگ بعلت زاویه دار بودن زمین تنگ و کوچک تر باشد صاحب این پارکینک میتواند از ماشین شاسی بلند استفاده کند که قسمتی از پارکینگ مجاور رو دچار مشکل کند ؟

    22
    12
    1. سلام حدود ۱۵سال است از پارکینگ من طبقه سوم استفاده میکند من ماشین ندارم ایا میتوانم شکایت کنم کرایه چند سال جای پارکینگ من ماشین همسرش را گذاشته بگیرم

      28
      24
      1. سلام
        تعداد واحد ساختمان ۱۱ واحد و تعداد پارکینگ ۹ عدد می باشد.
        نحوه استفاده از پارکینگ مطابق قانون به چه صورت می باشد.
        شایان ذکر است پارکینگ مشاع می باشد و مساحت واحدها متفاوت.

        18
        8
      2. سلام سوالی از خدمتتون داشتم،ممنون میشم پاسخ بدید،ما در یک ساختمان چهار واحده سکونت داریم که فقط دو تا پارکینگ دارد،که در هیچ یک از سندها مالکیت آن مشخص نشده،سه تا از واحدها متعلق به یکنفر میباشد خودش ساکن ط اول است دو وا حد دیگر رو اجاره داده،ودر اجاره نامه ها به مستاجرینش محدوده پارکینگ تعیین میکنه یعنی به هردوواحدعنوان میکنه پارکینگ دارندخودش هم ماشین شو داخل میاورد ما که مالک ط سوم هستیم اجازه استفاده از پارکینگ نمیده،همانطور که گفتم ساختمان تنها دوتا پارکینگ داردکه در هیچ سندی قید نشده آیا اجازه این کار و داره؟سپاسگزارمیشم پاسخ بدید در ضمن ما حیاط هم داریم که با ماشین خود جلوی حیاط رو هم میگیرد

  20. باسلام من یک واحدازکل چهارواحددرطبقه اول خریداری نموده ام و پارکینگ دارای تردددوخودرو وبه گفته مالکان طبقه دوم و سوم ،کلیه پارکینگ مال آنها هست ومن که به تازگی موتوری را خریداری نموده ام حق گذاشتن آن رابه من نمیدهند حال چه باید بکنم

    90
    27
    1. سلام
      در صورتی که واحد خریداری شده توسط شما در سند دارای پارکینگ است، می توانید از آن استفاده کنید اما در غیر اینصورت شما اجازه استفاده از پارکینگ را ندارید.

      38
      16
      1. سلام اگر پارکینگ ها مشاع باشد که در سند نمی نویسند کی حق پارک دارد کی ندارد؟
        باید مراجعه کنیدبه صورتمجلس تفکیکی اداره ثبت اسناد و املاک ، در آنجا نوشته شده کدام واحد ها حق استفاده از مشاعات را دارند وکدام ندارند…

        35
        16
      2. سلام
        پارکینگ من در حیاط واقع شده است و در سند نیز مکان آن مشخص شده اما مامور شهرداري با وجود هم‌سطح نبودن حیاط پایان ساخت داده الان برای هم سطح کردن حیاط باید مجوز بگیرم چون شهرداری میگه به ما مربوط نیست و یا باید شکایت کنم
        ممنون

        11
        8
        1. مامورشهرداری عسل اضافی خورده وقتی پایانکارصادرشده حتی بافرض اینکه مطابق چارچویهای قانونی نباشه چون حق مکتسبه ایجاد کرده برای اهالی به هیچوجه چنین ادعایی نمیتونه بکنه مگراینکه هزینه های متعلقه رو خود جنابشان ازجیب مبارک پرداخت نمایند درغیراینصورت اقدام برای صدورپایانکارونداشتن شرایط صدورآن ولی صدور توسط شهردا ی ازمصادیق اعمال سلیقه ای نسبت به قوانین محسوب ومستندابه ماده 8قانون تخلفات اداری میتوان علیه شهرداری بدلیل مماشات بامالک قبلی اقامه دعوی نمود

          12
          3
      3. سلام من در ساختمان ۴ طبقه ۴ واحدی می شینم من واحد ۲ هستم پارکینگ من در حیاط هستش و سند هم دارم الان بخوام پارکینگم رو مسقف کنم نیاز به اجازه از واحد های دیگر هست یا می توانم سقفی برای پارکینگ بزنم ممنون از زحمت هاتون

      1. سلام
        آیا مالکی که پارکینگ اودرسند ثبت شده میتواند به فردی غدیبه که درساختمان سکونت ندارد اجاره بدهد

        61
        38
        1. فقط در صورت گرفتن اجازه کتبی از مدیریت ساختمان که البته مدیر و یا مدیران نسبت به این مجوز می بایستی نظر کلیه مالکین ساکن یا غیر ساکن را لحاظ کنند در غیر اینصورت به هیچ عنوان نمی توانید برای مثال اگر ماشین ایشان به هر دلیلی آتش بگیرد و ساختمان هم بیمه نشده باشد مالکین می توانند از مدیر یا مدیران ساختمان شکایت کرده و خسارت دریافت کنند به همین علت است که بایستی حتما اجازه امضا شده کتبی را دریافت فرمایید . به عنوان مدیر ساختمان عرض کردم نه یک حقوق دان

          3
          5
      2. سلام ساختمان ما ۴ پارکینگ برای ۴ واحد از ۸ واحد دارد
        و جلو موتورخانه ساختمان به اندازه پارک یک ماشین فضای خالی موجود هست که یکی از مالکان که دارای پارکینگ هم هست ماشینش راطوری پارک میکند که این فضای خالی در اختیارش باشد و اجازه پارک به شخص دیگر نمیدهد …با استناد به چه ماده از قانون میتوان ایشان را از این کار منع کرد و در شکایت علیه ایشان چه باید کرد

        52
        27
    2. با سلام. مالکین یک مجموعه هر کدام‌چند تا ماشین میتوانند در پارکینگ بگذارند؟ در مجموعه ۶ واحدی ما ۲ تا از مالکین هرکدام ۲ تا ماشین و یکی دیگه ۳ تا در پارکینگ گذاشته

      144
      60
      1. با سلام ،من مستأجر ساختمان 10 واحدی هستم که 14 پارکینگ دارد و هر واحدی طبق سند یک پارکینگ دارد. متراژ ها هم متفاوت است. 5 تا 80، 5 تا 110.واحدهای کوچکتردر پارکینگ های اضافی پارک می کنند.اعتراض هم که میکنم میگن شما مستأجر هستید حق اعتراض ندارید.

        30
        30
        1. سلام، بنده یک واحد آپارتمان خریدم (مجتمعی شخصی ساز که مالک هم در همان مجتمع ساکن است) ،اپارتمان داخل سند پارکینگ نداره و این موضوع برای من مهم بود، برای همین روز اول، مالک در قولنامه نوشت که حق پارک در پارکینگ را دارم.
          اما متاسفانه ایشان بعد از تنظیم سند و گرفتن تمام پول، علیرغم اینکه حای خالی در پارکینگ هست به من اجازه پارک نمی‌دهد و مدعیست بنده چوندر سند مالکیت، واحدم پارکینگ ندارد نمیتوانم استفاده کنم.

          لطفاً بفرمایید اینکع در قولنامه، ایشان صراحتا ذکر کرده حق استفاده از پارکینگ را دارم حقی برای من ایجاد می‌کند یا اینکه باید مطیع امر ایشان باشم؟

          6
          16
    3. با سلام و عرض ادب ،آیا فضای پارکینگ جای تفریح و بازی بچه های ساکنین می باشد؟وساکنین واحدهای طبقه ی اول حق اعتراض و مخالفت ندارند؟؟؟

      59
      29
      1. باسلام وتشکرازمطالب مفیدتان اگرساختمان مسکونی دارای مغازه باشدمیتوان به آنها پارکینگ اختصاص داد درصورتیکه مالکان مغازه ها ساکن ساختمان نیستند

        3
        17
      2. با عرض سلام، اگر نیاز به تعمیرات نظیر کف پارکینگ باشد هزینه این تعمیرات چگونه باید تقسیم شود. ما در یک مجموعه ۲۲ واحدی هستیم و فقط سه واحد دو پارکینگ دارند که شامل من هم میشود . آیا من برای هزینه اجرای کل کف پارکینگ باید دو برابر نسبت به واحدی که یک پارکینگ دارد پرداخت کنم؟ قرار است دربهایی آسانسور تعویض و دیوارهای پارکینگ در سه طبقه هم رنگ زده بشه.
        ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    4. باسلام یک واحد اپارتمان قولنامه ای از ساختمان هشت واحد خریدم در قولنامه پارکینگ قید شده ..سازنده قسمتی از ورودی مشا رو به کس دیگه به عنوان پارکینگ اختصاصی فروخته الان برای عبور و مرور به مشکل برخوردیم .اون شخص ادعا میکنه پارکینگم اختصاصی هست وهیچ کس حق دخالت نداره.
      چکار بکنیم ما

      63
      31
      1. سلام من طبقه همکف یک آپارتمان چهار طبقه را اجاره کرده ام که همسایه روبروی درب ورودی واحد بنده پارک می‌کنه آیا میشود از طبقه همکف هم مسکونی و هم بعنوان پارکینگ استفاده کرد ?

        24
        15
    5. سلام
      تعداد واحد ساختمان ۱۱ واحد و تعداد پارکینگ ۹ عدد می باشد.
      نحوه استفاده از پارکینگ مطابق قانون به چه صورت می باشد.
      شایان ذکر است پارکینگ مشاع می باشد و مساحت واحدها متفاوت.

      47
      24
    6. سلام . ضمن تشکر از توضیحات خوبتان . ما ساکن آپارتمان ۷ واحدی هستیم که هر واحد دارای پارکینگ جدا بوده که در سند قید گردیده ولی یک قسمت کوچک از حیاط در نقشه هوایی جزو مشاعات میباشد و تعدادی از همسایه ها نسبت به گذاشتن خودرو اقوام به عنوان مهمان مینمایند که این امر موجب نارضایتی ساکنین گردیده لذا خواهشمندم راهنمایی بفرمایید که ایا کار ایشان قانونی هست یا خیر؟

      49
      18
      1. سلام سوالی از خدمتتون داشتم،ممنون میشم پاسخ بدید،ما در یک ساختمان چهار واحده سکونت داریم که فقط دو تا پارکینگ دارد،که در هیچ یک از سندها مالکیت آن مشخص نشده،سه تا از واحدها متعلق به یکنفر میباشد خودش ساکن ط اول است دو وا حد دیگر رو اجاره داده،ودر اجاره نامه ها به مستاجرینش محدوده پارکینگ تعیین میکنه یعنی به هردوواحدعنوان میکنه پارکینگ دارندخودش هم ماشین شو داخل میاورد ما که مالک ط سوم هستیم اجازه استفاده از پارکینگ نمیده،همانطور که گفتم ساختمان تنها دوتا پارکینگ داردکه در هیچ سندی قید نشده آیا اجازه این کار و داره؟سپاسگزارمیشم پاسخ بدید در ضمن ما حیاط هم داریم که با ماشین خود جلوی حیاط رو هم میگیرد

        3
        21
    7. سلام سوالی از خدمتتون داشتم،ممنون میشم پاسخ بدید،ما در یک ساختمان چهار واحده سکونت داریم که فقط دو تا پارکینگ دارد،که در هیچ یک از سندها مالکیت آن مشخص نشده،سه تا از واحدها متعلق به یکنفر میباشد خودش ساکن ط اول است دو وا حد دیگر رو اجاره داده،ودر اجاره نامه ها به مستاجرینش محدوده پارکینگ تعیین میکنه یعنی به هردوواحدعنوان میکنه پارکینگ دارندخودش هم ماشین شو داخل میاورد ما که مالک ط سوم هستیم اجازه استفاده از پارکینگ نمیده،همانطور که گفتم ساختمان تنها دوتا پارکینگ داردکه در هیچ سندی قید نشده آیا اجازه این کار و داره؟سپاسگزارمیشم پاسخ بدید در ضمن ما حیاط هم داریم که با ماشین خود جلوی حیاط رو هم میگیرد

      15
      6
    8. سلام
      بنده حیاط ساختمان را که مشاع هست با رضایت تمامی ساکنین و علی الخصوص مدیرت ساختمان اجاره کرده ام و یک اجاره نامه هم در این خصوص تنظیم شده است. یکی از ساکنین موتور خود را که حق استفاده از پارکینگ را ندارد داخل پارکینگ می گذارد و مدیریت از چند روز پیش گفته است که باید موتور خود را بیرون بگذارد و این فرد از حرصش معترض شده من هم نباید ماشین خود را با وجود رضایت مدیریت داخل حیاط بگذرا تکلیف

      2
      14
    9. سلام و درود. من در اپارتمانی که زندگی میکنم در قسمت رمپ یک اتاقک وجود داره که لبنیاتی داخلشو کارگاه کرده و یک فن هم گذاشته که دائم بوی ماست میپیچیه و این اقا دائما در رفت و امد هست و شدیدا مزاحمت ایجاد کرده و به گفته خودش میگه سند دارم ولی من ندیدم، میخواستم بدونم راهی وجود داره که ثابت کنیم این اقا باید بره بیرون از رمپ؟ چون مغازش دقیقا میوفته روی همون اتاقک که بیرونه خونس و میتونه یک پله بزنه از مغازه به داخل رمپ ما. لطفا راهنمایی کنید شدیدا ما گیج شدیم

      3
      0
      1. سلام من مامور شهرداری هستم
        مشکل رو با ۱۳۷ مطرح کنید برسی میکنند و میره برای رای ماده ۱۰۰

    10. سلام.یک ملک خربداری کردم از کجا میتونم متوجه بشم پارکینگ که من دارن همونپارکینگ که در سند درج شده چون شماره گجاری ها طبق دل خواه بود چون نو ساز هست هر شخصی که زودتر اومده هر کدوم دوست داشته برداشته

      2
      3
    11. درود
      در مکانی که به عنوان فضای پارک مخصوص واحد ما در آپارتمان درنظر گرفته شده،امکان پارک دو خودرو پشت سر هم می باشد. بنابراین من و برادرم خودروهامون رو پشت سر هم پارک میکنیم
      ولی همسایگان با اینکه اصلا ارتباطی با مکان پارک ما ندارند، ایراد گرفتند که در پارکینگ باید یک ماشین باشد نه دو ماشین
      خواستم بفرمایید قانون در این زمینه چه حکمی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *