آموزش و مشاوره حقوقی

از قوانین پشت بام آپارتمان چه می‌دانید؟

قوانین پشت بام

 

در شهرنشینی مهم‌ترین واژه «آپارتمان» است. محل زندگی تجمعی انسان‌ها که  تا چندین طبقه هم می‌رسد. بر خلاف خانه‌های سنتی یک طبقه که پشت بام کارکردهای مختلفی داشته‌است، در آپارتمان پشت بام یک مسئله‌ی مهم است. شاید تا کنون عبارت « قوانین پشت بام آپارتمان » یا « مالکیت پشت بام آپارتمان » را شنیده‌باشید. از فضاهای مشاعات آپارتمان چطور؟ برایتان جالب است بدانید در یک آپارتمان مثلا ده واحدی، قوانین پشت بام چگونه است؟ آیا مجاز به تردد هستید یا نه؟ مالکیت پشت بام با چه کسی است؟ با همه ساکنان یا در زمینۀ مالکیت پشت بام هم قوانین خاصی وجود دارد؟
نگران نباشید، ما پاسخ همۀ این سؤالات را صرف‌نظر از اصطلاحات فنی پیچیده‌ی حقوقی به ساده‌ترین زبان برایتان گردآوری کرده‌ایم.

فضاهای مشترک یا مشاعات، قوانین و مالکیت آن‌ها

در ادبیات و عرف آپارتمان‌نشینی، به همۀ قسمت‌های ساختمان که در هیچ جای سند در مورد مالکیت آن‌ها سخنی به میان نیامده‌است، مشاعات اطلاق می‌شود. یکی از این موارد «پشت بام» است که مالکیت آن با هیچ کدام از ساکنین نیست و در اختیار همگان است. مواردی مانند تأمین مخارج آن یا قوانین ملکی استفاده از آن همگانی است و معمولا در جلسات ساختمان و با حضور مدیر ساختمان این مسئله تعیین تکلیف می‌گردد.

هزینه‌ها عمدتا به شارژ واحدها اضافه می‌شود؛ همان‌طوری که هزینۀ راه‌پله، آسانسور و برق راهرو از محل شارژ ساختمان و توسط همۀ ساکنین باید تأمین گردد.

  • پشت بام هم همانند مشاعات قابلیت «تصرف» یا استفاده به نحوی که باعث آزار و اذیت سایر ساکنین شود را ندارد.

 

مشاعات

 

برای مثال اختصاص فضایی برای نگهداری حیوانات خانگی در پشت بام مصداق تصرف و استفادۀ اختصاصی از فضای عمومی است، ولو این‌که شخص صاحب‌خانه، مدیرساختمان یا مالک پیشین زمین آپارتمان هم بوده‌باشد اما قوانین پشت بام ، این اجازه را به آنها نمی‌دهد.

یا قراردادن اشیایی در پشت بام که سبب آسیب‌رساندن به کف پشت بام شود، مشمول پرداخت هزینۀ تعمیرات توسط شخص آسیب‌زننده است.
مسئله دیگر در پرداخت هزینه‌های نگهداری مشاعات است.

 

مشاعات

 

 

استفاده از فضاهای مشاعات عمومی است و کسی حق دخل و تصرف آن را ندارد.

 

به طور کلی زمانی که سند ملکی یا اجاره‌نامه یا قول‌نامه یا هر سند دیگری که اثبات می‌کند فرد در خانه‌ای مستقر است به نام شخصی بخورد، فراتر از این‌که آن شخص در آن واحد ساکن باشد یا نباشد، موظف به پرداخت هزینه‌های مشاعات و شارژ است.

  • استفاده از پشت بام و فضاهای مشاعات برای همۀ ساکنین آپارتمان اعم از مستأجر و موجر به شرط رعایت قوانین ذکرشده آزاد است و هیئت مدیره و مالکان نمی‌‎توانند بدون اجازۀ عمومی ساکنین آپارتمان در پشت بام را قفل و مانع تردد ساکنین به آن شوند. هر تغییری در فضاهای مشترک یا مشاعات باید در جلسات عمومی ساختمان به تصویب رسیده و توسط ساکنین امضاء شود.

قوانین پشت بام آپارتمان و مشاعات

به طور کلی هیئت مدیره و مالک ساختمان هیچ اولویتی برای استفادۀ اختصاصی از مشاعات ندارند. مشاعات فضای عمومی است و همگان در آن یک «رأی» خواهند داشت. هر چند این رأی بستگی به اندازه و مساحت متعلق به افراد دارد. در صورتی که «مساحت رأی موافق» از «مساحت رأی مخالف» بیشتر باشد، مستقل از تعداد رأی‌ها، مسئله‌ای تصویب می‌شود.

 

قوانین پشت بام آپارتمان

 

 

در صورت ممانعت از ورود به پشت بام بدون تأمین نظر ساکنین آپارتمان، می‌توان از مالک شکایت کیفری کرد و وی را به اتهام «ممانعت از ورود به پشت بام» محکوم نمود.

 

اما اگر این امر به تصویب ساکنین رسیده‌ باشد، جنبۀ قانونی عمل ساقط می‌شود و نمی‌توان وی را محکوم کرد.
اگر یکی از مالکین مشاعی ولو با توافق کتبی مالکیت استفاده از پشت بام را به یکی دیگر از مالکین واگذار کند، مالک مشاعی جدید حق نصب در جدید یا قفل‌زدن به پشت بام را به لحاظ قانونی ندارد و در صورت انجام این عمل برابر قانون جرم است و سایر مالکین می‌توانند از نامبرده شکایت کنند و از دادگاه درخواست رسیدگی داشته‌باشند.

 

قوانین پشت بام آپارتمان

 

  • پاگرد آخر مربوط به پشت بام نیز جزو مشاعات به حساب می‌آید و مالک و ساکنین طبقۀ آخر حق تصرف آن را ندارند. حقوق این محل نیز همانند سایر مشاعات مشترک می‌باشد.
  • شستن فرش در پشت بام برابر قوانین ممنوع می‌باشد و هیچ‌یک از مالکین یا ساکنین آپارتمان نمی‌تواند حتی در صورت داشتن رأی اکثریت این عمل را انجام دهد.
  • استفاده از فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور پشت بام صرفا برای انبارکردن وسائل مرتبط با ساختمان است و استفادۀ اختصاصی از آن ممنوع است.
  • ساکنین طبقات اول و دوم در آپارتمان‌های چندطبقه نمی‌توانند نسبت به پرداخت هزینه‌های پشت بام بی‌تفاوت باشند. زیرا چنان‌که گفتیم، تأمین هزینه‌های فضاهای مشاع و مشترک بر عهدۀ همۀ ساکنان آپارتمان است و نه عده‌ای خاص.
  • برای نصب مواردی نظیر آنتن مخابراتی در پشت بام هیئت مدیره نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد مگر این‌که در اساس‌نامۀ ساختمان چنین اجازه‌ای به هیئت مدیره داده شده‌باشد. در صورت وجود اجازه، آنتن مذکور باید با مجوز وزارت بهداشت مبنی بر بی‌ضرر بودن امواج روی پشت بام نصب گردد. بدون داشتن مجوز وزارت بهداشت این عمل امکان‌پذیر نیست و اگر در اساس‌نامۀ ساختمان چنین موردی قید نشده‌است این موضوع باید در جلسۀ هیئت مدیره مورد بحث و رأی‌گیری به نسبت تأثیر مساحت قرار گیرد. در صورت تصویب، اجرایی می‌شود.

برای تبدیل پشت بام به «روف گاردن» و باغچه نیز همین قانون صادق است و باید ابتدا اساس‌نامه را بررسی کرد و اگر در اساس‌نامه چنین مسئله‌ای قید نشده ‌است، میان اعضای هیئت مدیره و مالکان به رأی گذاشته‌ می‌شود و در صورت تصویب اجرایی می‌شود.

 

قوانین پشت بام آپارتمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

 

هر گونه تغییر در مالکیت پشت بام باید از طریق قانونی و مذاکره با سایر مالکین صورت پذیرد. این موارد در قوانین مشاعات آپارتمان ذکر شده است.

 

سؤالات مختلفی در مورد قوانین پشت بام همیشه به ذهن می‌آیند. از جمله این ‌که فرض کنیم شخصی در مبایعه‌نامه مالکیت پشت بام را از ابتدای سکونت به خودش اختصاص داده‌است. اگر مالکین دیگر به این امر تعهد محضری بدهند، آیا پشت بام متعلق به یک نفر می‌شود؟
در پاسخ به سؤالات این‌چنینی باید حتما این نکته را یادآور شویم که مالکیت مشاعات و از جمله مالکیت پشت بام یکی از موارد پیچیده قضایی است و چون  برخی از توافق‌های این‌چنینی با شکایت مالکین، حتی پس از تعهد محضری و کتبی در دادگاه مورد بازنگری قرار گرفته‌است، بهترین کار مراجعه به کارشناسان کیلید یا متخصصان حقوقی و مشاوره در زمینه قوانین پشت بام ساختمان است.
به صورت عرفی چون چنین مسائلی در ساختمان‌ها دردسر ساز می‌شوند، بهترین راه مطرح‌کردن در جلسات هیئت مدیره و جلسات ساختمان و تلاش برای پیشبرد از طریق مذاکره و گفتگو با همسایگان و سایر مالکین است.

 

جمع‌بندی

  • مشاعات ساختمان، محل‌هایی از آپارتمان‌ها هستند که موارد استفادۀ عمومی و همگانی دارند. تأمین هزینۀهای این فضاها به عهدۀ همه‌ی ساکنین است و معمولا در هزینۀ شارژ آپارتمان محاسبه می‌شود. فضاهای عمومی قابلیت «اشغال» و «استفادۀ شخصی» را ندارند.
  • یکی از مهم‌ترین فضاهای عمومی «پشت بام» است که هم‌چون سایر مشاعات «مالکیت پشت بام» در اختیار عموم است. تصرف پشت بام یا مانع‌تراشی ورود دیگران به آن می‌توان معادل جرم کیفری محسوب شده و علیۀ آن اعلام ‌جرم شود. بهتر است البته همۀ موارد مشکل‌زا در آپارتمان، از طریق گفتگو، مصالحه و مذاکره با دیگری پیش برود و حل شود.

مطالب مرتبط

هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان را چه کسی می‌پردازد؟

  در شهرهای بزرگ رشد آپارتمان‌نشینی باعث به‌وجود آمدن شکل جدیدی از زندگی شده است که چالش‌های خاص خود را دارد. زندگی کردن افراد متعدد در کنار هم یکی از […]

مشترکات ساختمان و مشاعات با هم چه تفاوتی دارند؟

  مشترکات و مشاعات ساختمان‌ها دو واژه رایج در مالکیت حقوقی ساختمان هستند اما چیزی که در رابطه با این دو واژه وجود دارد این است که بسیاری از ما […]

اختلاف در مشاعات ساختمان و راه‌حل آن‌

  هر ساختمانی دارای بخش‌هایی است که همه افراد ساکن می‌توانند از آن استفاده کنند و این بخش‌ها به همه افراد تعلق دارد. مالکیت این قسمت‌های آپارتمان غیرقابل انتقال است […]

با قوانین تغییر در نمای ساختمان آشنا شوید

تقریباً هیچ‌کدام از قوانین زندگی در یک‌خانه شخصی یا به‌اصطلاح ویلایی بازندگی در آپارتمان یکسان نیست. صاحبان و ساکنان خانه‌های ویلایی برای ایجاد تغییرات در محل زندگی خود نیازمند اجماع […]

از ملک مشاع و مفروز چه می‌دانید؟

  از نظر حقوقی و قانونی ملک یا مال مشاع به مالی گفته می‌شود که همه شرکاء به یک نسبت در آن حق دخل و تصرف داشته باشند. سهم شرکاء […]

113 نظر در مورد : “از قوانین پشت بام آپارتمان چه می‌دانید؟

  1. سلام وقت بخیر
    درصورتیکه که مدیر ساختمان برای پشت بام قفل تهیه نکرده و وسایل کولر از پشت بام دزدیده بشه باید چیکار کرد.
    هیچ مسیری و راهی به پشت بام ما از ساختمانهای جانبی نداره.

  2. سلام در آپارتمان ما روفگاردن وجود دارد ولي بعضي از مالكين مخالف اين موضوع هستند و پا فشاري جهت جمع آوري مينمايند و تعدادشان هم زياد است ولي بقيه مالكين موافق روفگاردن هستند و ميگويند ما به همين دليل اين آپارتمان رو خريداري كرديم حالا تكليف مدير ساختمان بابت اين موضوع چيست؟

    6
    5
    1. سلام. خسته نباشید

      بنده ساکن یک ساختمان ۱۲ واحدی هستم خواستم بدونم بدون اجازه یک نفر امکانش هست که دکل ایرانسل نصب کنیم؟ همه رضایت دارند الا یه نفر. ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. اگه همه رضایت داشته باشن با یه رضایت محضری که از تمام ساکنین است می توان انجام داد اما اگر حتی یک نفر مخالف باشد نمی توان اجرا کرد

  3. سلام با کدام ماده وتبصره می توانیم بند آخر بونچاق در مورد لغو که مالکان رضایت عدم استفاده و دخالت در پشت بام راداداه اند ولی در سند پشت بام مشاعی است را پس بگیریم تشکر

  4. با سلام،ممنون از اطلاعات مفیدتون…سوالی که داشتم اینه:
    مدیران ساختمان ما بدون اجازه کتبی یا حتی پرسش شفاهی اقدام به نصب دکل اینترنتی کردند…بعد از اعتراض من جوابشون این بود که اساسنامه ساختمان اجازه این کار به مدیرت رو میده…داخل اساسنامه نوشته بودند برای تصمیم گیری های بزرگ از رای ساکنین برای استفاده از مشاعات استفاده میکنند…حالا قانون به من و دیگر همسایگان مخالف دکل این اجازه رو میده که حکم باز کردن دکل رو بگیرم یا نه؟

  5. با سلام و خسته نباشید . ملکی در مشهد که هفت طبقه و هشت واحد از اراضی آستان قدس ساخته شده سازنده این ملک اول قرار بود ۶ طبفه بسازد تخلف کرده و ۷ طبقه ساخته بعد از آن یک سوید با سقف ایرانیت زد و پشت فو لنامه تعدادی سوید و یک ثارکبنگ اختصاصی برای خودش هست . تا اینکه چندی پیش این آقای سازنده بدون اطلاع ساکنین سوید و پارکنیگ را می فروشد . پاذکینگ را به عنوان مغازه که له خریداران میگه حق دیوار دارید و سوبد را هم با وعده تبدیل به یک واحد ۵۰ متری و ضمنا دیوار کشی کرده و ساکنین حق ورپد ندارند .
    اژ شما عزیزان طلب راهنمایی دارم ممنون

    4
    1
    1. سلام
      در ساختمان ما با موافقت همه طبقات توافق نامه ای امضا شده و انباری ها در پشت بام ساخته شده ولی الان بعد از چند سال طبقه پنجم از رفت وامد زیاد طبقات به پشت بام شاکی شده و تصمیم گرفته که انباری ها رو خراب کنه ایا میتواند این کار را انجام دهد و انباری ها را خراب کند؟

      4
      1
  6. سلام.
    در خصوص حریم خصوصی ساختمان و بویژه پشت بام آپارتمان، اگر کسی از طریق پشت بام آپارتمان مجاور، یا به عبارتی ساکنان آپارتمان مجاور از طریق پشت بام خود بدون مجوز وارد پشت بام آپارتمان ما بشوند تکلیف چیست؟ و قانون چه راهکاری را تعریف می کند؟

    1
    4
    1. باسلام
      ۵ واحد از ساختمان ۹ واحدی به نام ماست کلیه همسایه ها به صورت کتبی به ما کاغذ دادن و پشت بام را به ما فروختین آیا بعدا میتونه مشکل ساز بشه؟
      باتشکر

      2
      5
  7. سلام
    خونه ما تو یک اپارتمان ۸ واحدی هست.شش واحد در بخش چپی زمین ساخته شده با یک راهرو که به پشت بام راه داره و تیکه کوچیک سمت راست زمین دو تا واحد که روی هم هست یعنی دو طبقه که یک راهرو مستقل داره ولی به پشت بام راه نداره چون واحد های اونوری سه طبقه هستن. من تو طبقه دوم واحد های سمت راستی هستم.سقف ما رو از اول حیاط با کف سرامیک درست کردن برای واحد پنج که جزو واحدهای سمت چپ هست.الان حیاط اونا از چند نقطه اب میده و سقف ما رو خراب کرده.حیاط هم که دست خودشه و ما مخزن و دیشمون رو پشت بام سمت دیگه هست.یعنی روی سقف واحد های چپی. الان هزینه تعمیرات با کی هست‌.اصلا این نوع حیاط میتونه اختصاصی باشه یا باید مشاع باشه.مهمترین سوال اصلا این نوع حیاط قانونیه؟

  8. ا سلام
    طبق توضیحات جامع شما مالکیت پشت بام با اهالی ساختمان هست چون جز مشاعا ت هست . اگر در یک طرف ساختمان دو باب مغازه با سند تفکیک شده و مالکیت جدا و خارج مشاعا ت عدم دسترسی به مشاعا ت باشد . هیچ گونه تصرف ی ا حق و حقوقی بر پشت بام ندارد؟

    7
    5
  9. سلام، مي خواستم بپرسم هزينه ايزوگام پشت بام به چه صورت بين ساكنين محاسبه ميشه؟ به صورت مساحتي است يا به صورت واحد. يعني كساني كه واحد 50 متري دارند آيا به ميزان واحد 100 متري بايد پرداخت كنند؟

    49
    4
    1. سلام بسیار بسیار ممنونم از توضیحات عالی من میخواستم بدونم پس من اگه بخوام روزی نیم ساعت برم بالا پشت بام بشینم اونم تو این شرایط کرونا نه روزای عادی کسی حق داره جلومو بگیره به طرز فجیعی همسایه طبقه آخر بامن برخورد داشتن و نمیذارن بریم بالا میگن فلان تانکر که مخصوص موتور خونس تو بالا هستش و اگه دست بزنی ممکن بترکه کل ساختمان بیاد پایین و اینکه اگه شما بری بقیه هم یاد میگیرن هی میرن بعد سو استفاده ها نیشه پشت بام ما ۲۰ واحد بیشتر نسیتیم این آقا منو کشته کلیدم میگن فقط دست سرایدار باید باشه و به هیچکس حق نداره بده …. آیا این ها قانونی و اوکی هستش ؟؟؟

      10
      12
    2. خیر.واحد50متری کمتر پرداخت میکنه درصورتیکه قانون دریافت شارژ ماهیانه ساختمانتان بر حسب متراژ هر واحد تصویب شده باشد

  10. اگر در پشت بام دو درب داشته باشد به طوری که اتاق اسانسور و سه تا کانال کولر در داخل یه در و یه کانال کولر در داخل درب دیگر یه جور حالت خصوصی سازی کرده پشت بام
    ایا امکان شکایت از سازنده هست؟

    1. با سلام لطفا راجع به قوانین منقل و قلیون در بالکن بگید چون خونه ی خودشون رو میخوان از دود حفظ کنن ولی خونه همسایه طبقه بالا رو پر دود می کنن
      لطفا جواب رو به ایمیلم بفرستید
      ممنون

      8
      3
  11. با سلام خانه نوساز که از پشت بام اب میآید آیا مسئول تعمیر پشت بام بر عهده ساکنین است یا سازنده اخه اپارتمان نو ساز است

    10
    6
      1. با سلام و احترام
        هر ساختماني كه ساخته مي شود طبق قانون بيمه نامه تضمين كيفيت بايد داشته باشه لطفا به شهرداري منطقه خود مراجعه كنيد و بيمه نامه را ببينيد بعد از طريق آن مي توانيد از سازنده بخواهيد تا پشت بام را درست كند

  12. با سلام آیا یکی از مالکین آپارتمان میتواند بدون کسب رضایت سایر مالکین با هزینه خودش روی پشت بام برای خودش انباری بسازد؟
    ممنون میشم اگر پاسخ را بفرمایید.

    5
    3
    1. سلام. خسته نباشید

      بنده ساکن یک ساختمان ۱۲ واحدی هستم خواستم بدونم بدون اجازه یک نفر امکانش هست که دکل ایرانسل نصب کنیم؟ همه رضایت دارند الا یه نفر. ممنون میشم راهنمایی کنید

      12
      6
      1. سلام ما مستاجر ی اپارتمان ۴ واحد هستیم میخوایم انتن رو پشت بام بذاریم طبقه بالا چون مالک واحد خودشون هست اجازه نمیدن میگن پشت بام خصوصی هست درشو قفل کردن میشه شکایت کنیم؟

  13. باسلام، ما ی ساختمان پنج طبقه دو واحدی هستیم که 60درصد این خانه برای پدر من هست یکی از ساکنین به متراژ 80متر دو تا ماهواره گردان و یک آنتن تلویزیون بزرگ بالا پشت بام نصب کرده، و قصد افزایش تعداد ماهواره ها رو داره. ما میتوانیم شکایت کنیم؟ از امواج این ماهواره ها چون نا طبقه پنجم هستیم سردرد گرفتیم بخصوص شب ها. و بقیه واحد ها هر کدام یک ماهواره دارند. این فرد حق خود میداند که ده تا ماهواره نصب کند، آیا میتوان شکایت نمود؟ سپاس از راهنمایی

    6
    10
    1. انقد سخت نگیرید سحر خانم….
      خب شما هم برو دیش و آنتن بذارید،این قانون امواج آنتن و دیش ماهواره کاملا یه چیزی هسته که هر انسان متمدن و شهرنشین با اصالت شهری بودنش به گوشش بخوره یه عالمه میخنده و مسخره میکنه… انقد بی‌فرهنگ و حسودبازی در نیارید خب شما هم برو 10تا دیش گردون بذار و مطمئن باش هیچ علمی تو کشورهای جهان اول این موضوع رو تایید نمیکنه که امواج دیش و آنتن آسیب میرسونن و کلی به ما ایرانیان بابت این قانون شعر میخندن اولا که دیش و آنتن روی پشت‌بام و فضای آزاد هستن و دوما اگه چنین چیزی واقعا در کل جهان و قانون بین‌الملل وجود داشت اول از همه باید میرفتیم از بابت دکلای مخابراتی و دکل سیستمهای امنیتی شکایت میکردیم که بیخ گوشمون هستن و 1000میلیارد برابر و شدیدتر امواجشون به سلامت مردم تاثیر میذارن و یا حتی از خودمون هم باید شکایت میکردیم بخاطر داشتن گوشی و امواج مخابره‌ای و تاثیر بد به وجود خودمون و اطرافیانمون….پس خواهشا انقد تازه‌به‌دوران رسیده نباشید

      10
      1
    2. میتوانید جهت جمع آوری دیش های ماهواره اقدام کنید ولی رابطه ی ایجاد سردرد در این موردی که گفتید مثل رابطه ی شقیقه و رب گوجه فرنگی هست اگر میخواهید راهی برای شکایت پیدا کنید به دنبال راهی دیگر باشید

      1. دیش ماهواره فقط امواج ارسال شده از ماهواره و پارازیت های مخرب ارسال شده توسط شرکت مخابرات وغیره را دریافت می‌کند و هیچ موجی از خودش ساطع نمیکند که باعث سردرد شود.

  14. سلام روز بخیر امکانش هست توضیح بدید که واحد پنت هاس که در سند و قولنامه مالکیت متراژحیات قید نشده به چه صورت است و هزینه های ان از جمله نم دادن سقف طبقه ی پایین از داخل حیات به عهده ی کیست؟

    13
    6
    1. سلام هزینه تعمیرات سقف طبقه پایین که نم لوله های طبقه بالایی میباشد بر عهده کیست؟

      19
      5
      1. بنده در یک مجتمعی که شامل دو دهنه مغاره در پایین و دو انباری که مربوط به مغازه هاست در زیر زمین و دو واحد مسکونی میباشد طبقه سوم را بعنوان سکونی خریده ام که فروشنده پشت بام را دو قسمت کرده و یه قسمت مال من یه قسمت هم مال طبقه دوم سکونی شده است که قرار است پنت هوس در بیاورد. سندهم ندارد و قولنامه ای است آیا مغازه دارها هم میتوانند ادعا کنند که از پشت بام حق دارند؟؟در ضمن پنت هوس را هم با حیاط پشت بام روی متراژ خونه واحد سوم حساب کرده و پول گرفته. آیا این کار قانونی هست؟؟

      2. بنده در یک مجتمعی که شامل دو دهنه مغاره در پایین و دو انباری که مربوط به مغازه هاست در زیر زمین و دو واحد مسکونی میباشد طبقه سوم را بعنوان سکونی خریده ام که فروشنده پشت بام را دو قسمت کرده و یه قسمت مال من یه قسمت هم مال طبقه دوم سکونی شده است که قرار است پنت هوس در بیاورد. سندهم ندارد و قولنامه ای است آیا مغازه دارها هم میتوانند ادعا کنند که از پشت بام حق دارند؟؟در ضمن پنت هوس را هم با حیاط پشت بام روی متراژ خونه واحد سوم حساب کرده و پول گرفته. آیا این کار قانونی هست؟؟

    2. سلام ساختمان چهار طبقه هستيم
      موتور خونه رو همسر و من و يك واحد ديگه تعمير و مديريت ميكنن
      ايا تمام واحد ها بايد كليد داشته باشن يا نه؟

  15. با سلام بالای پشت بام میتونن انباری بزنن آیا قانونیه چجوری میشه شکایت کرد آیا به جای میرسه شکایت کنیم ممنون میشم

    16
    3
      1. سلام خسته نباشید ما در آپارتمان پنج طبقه تک واحدی یک طبقه خریدیم و پشت آسانسور پارکینگ برای ۵ تا ماشین هست وصاحبخونه اصلی پشت آسانسورو فروختن آیا این کار که کردن اشتباه هستش آیا پشت آسانسور که پارکینگ حساب میشه حق فروش داشته اند یا مشاء هستش ؟

    1. بله قانونی هست سازنده می تونه انباری روی پشت بام احداث کنه و فقط در صورتی می توان شکایت کرد که این انباری های احداث شده در سند مالکیت و یا همراه با پاینکار ساختمان احداث و اجرا نشده باشند

  16. با سلام ممنون از مطالب مفیدتون من حدود یک سال هست یک واحد آپارتمان در طبقه پنجم یک ساختمان پنج طبقه یعنی طبقه آخر خریدم روزی که ما برای بازدید خونه امدیم و خونه رو پسند کردیم بالای پشتبام رو نگاه کردیم چیزی نبود وقتی به اون آپارتمان اساس کشی کردیم دیدم بالای پشتبام پنج تا انباری زدن با ورقه های آهنی. این انباریها شد بلای جون ما هر روز یکی از احالی ساختم به بهانه گذاشتن و برداشتن وسایل میاد بالای پشتبام آرامش مارو گرفتن صبح زود نصف شب اعتراض کردیم به مدیر ساختمان مدیر ساختمان گفته قانونی شمام تمیتونی حرفی بزنین خواهش میکنم لطفا راهنمایی کنید که چیکار کنم به کجا باید ممنونم

    22
    10
    1. ابتدا برگه سند تفکیکی را ببینید اگر در ان انباریها قید شده باشه کارشان قانونی است که با توجه به اینکه اشاره نمودید انباری با ورقه اهنی قطعا در سند نیامده شما با مراجعه به شورای حل اختلاف دستور قضایی برای تخریب را میتوانید بگیرید

      17
      2
    2. درود بر شما
      قسمتی از ایزوگام پشت بام ما خراب شده و سقف ما هم که طبقه پنجم هستیم نم داده و باید درست شود هزینه نقاشی و تعمیر سقف ما آیابه عهده مدیر ساختمان است که از شارژ بدهد یا به عهده خودمان؟

      ممنون میشم پاسخ بدید

      102
      28
    3. باسلام وخسته نباشید من دربالاترین واحد یه ساختمان چهار طبقه زندگی میکنم بارها پشت شو ایزوگام کردم ولی همه شون ازپرداخت هزینه خودداری کردن وندادن چند بار پشت بام راخراب کردن تکلیف من چیست

      26
      9
    4. ناشربنده خدا که گفت جرم است وکیل بگیر هزینه وکیل وخسارت روهم باید بدند دوتاشاهدداشته باش وقت مزاحمت بعد به جرم مزاحمت وممانعت از حق وسلب آسایش شما محکوم میشن مثل هلو وضمنا چون آگاهانه مرتکب جرم شدندمزاحمت تعمدی محسوب میشه واگر شمارضایت هم بدید باز حبس داره برای جنبه عمومی ایجادمزاحمت تخریب اموال هم جرمه جبران خسارت هم باید اجام بشه بنده هم مثل شما بهترین راه داشتن وکیله اونوقت موضوع اثبات هم ساده ترخواهدبود
      قانون رودست کم نگیریدخوشبختانه هم قانون ما وهم دین ما خیلی خوب حال مزاحم رو جا میاره واشکال کار ترس ما است که طبیعیه قاضی باید ابهت داشته باشه ودادگاه هم وحشت ناک که خودش بازدارندست اگرنه همه جا مثل آپارتمان شما میشه
      ب

      2
      3
  17. با سلام و احترام و تشکر از توضیحات عالی ای که دادید
    یه سوال دارم از خدمتتون
    در صورتی که روف گاردن مشرف به ساختمانی باشد ، آیا باید دیوار های پشت بام بلندتر شود ؟
    محدودیتی برای بلندتر کردن دیوارهای پشت بام داریم ؟
    با تشکر .

    34
    6
    1. ببخشید سوال منو جواب بدید ممنون میشم، ایا در ساختمان 30واحدی که گرمایش آن شوفاژ است ،واحدی میتواند دیوار ساختمان رو سوراخ کند ولوله بخاری تعبیه کند و از روشنایی واحدش گاز را به بخاری برساند و بخاری استفاده کند؟چکار میشه کرد با این شخص

      11
      10
    2. با سلام
      آیا زدن آلاچیق روی پشتبام،درصورتی که همه مالکین آپارتمان رضایت داشته باشند و فقط طبقه آخر ناراضی باشد، ممکن هست؟

      ممنون میشم پاسخ بفرمائید

      29
      21
    1. سلام ايا يكى واحدها مىتواند پشت بام مشاعات هرروز افتاب بكيرد يا نه ممنون از لطف شما

      82
      20
        1. خیر میتواند نزد اعضای ساکنین باشد که هست ولی هیچ حقی بای زدن آلونک کوچک خصوصی ندارد ولی برای لباس انداختن روی بند و آفتاب گرفتن مشکلی نیست.

      1. سلام تو ساختمان ۴ طبقه تک واحدی یک مدیر میتواند درب پشت بام را قفل بزند و کلید را نزد خود نگه دارد

        68
        43
    2. باسلام وخسته نباشید ما یه خونه ۳۰۰ متری داریم که الان شوهرم سند ۶طبقه برای ساخت وساز گرفته که میخواد بصورت مشارکت ساخت وساز کنه ،تصمیم براین منوال بود که طبقات ۵و۶ رو ما برداریم وهرطبقه که در نقشه ۱۵۷متر شده ،۵۰ متر از پشت بام رو بصورت عموم وبقیه رو خودمون فضای سبز با یک آشپزخونه درست کنیم الان مهندس میگه که سند رسمی نمیتونین بگیرین ،ممکنه همسایه بیاد بگه منم میخوام استفاده کنم ،لطفا در این باره راهنمایی کنید،ممنون

      68
      34
    3. سلام
      ۱۰ساله یک زیرزمین خریدم کلا همه چیزش ازساختمان جداست تواین ده سال پشت بام رو یکبارهم ندیدم کولرهم ندارم
      الان میخوان ایزوگام کنن به من میگن بایدباید ی مبلغی پرداخت کنی آیا این مبلغوباید پرداخت کنم

      61
      32
      1. نخیر… چون شما راه ورودیتون جداازساختمان است … و فقط هزینه قبضای مشاع راباید پرداخت کنید.

        7
        1
    4. سلام وقت بخیر درساختمان ۴ طبقه تک واحدی با مخالفت یک طبقه برای قفل کردن پشت بام چیکار باید کرد

      29
      13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *