خرید و فروش خانه

معرفی شهر نیشابور و راهنمای خرید خانه در این شهر

خرید خانه در نیشابور

 

هنگام خرید خانه و آپارتمان در شهر نیشابور به نکات مختلفی باید توجه کرد. زمین و ملک موضوعات مهمی هستند که بدون بررسی نباید تصمیم گیری شود. شهر نیشابور از بزرگ‌ترین شهرهایی است که در شمال شرقی ایران واقع شده است و مرکز شهرستان نیشابور است. این شهر دومین شهر پرجمعیت استان خراسان پس از شهر مشهد است و در دامنه کوه‌های بینالود در شمال شرقی ایران قرار گرفته است. این شهر از مهم‌ترین مراکز گردشگری و تاریخی و صنعتی کشور و منطقه است و به همین دلیل نیز برای فرهنگ ایرانی نمادی از تاریخ و فرهنگ است و تاریخی‌ترین شهر ایران در شرق کشور به حساب می‌آید.

شهر نیشابور اندیشمندان، شاعران و عارفان و تاریخ نویسان زیادی را در خود پرورش داده و جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری زیادی دارد. از جمله بزرگانی که آرامگاه آنها در شهر نیشابور جای دارد می‌توان به حکیم خیام و عطار نیشابوری اشاره کرد.

این شهر نام‌های قدیمی زیادی داشته که از جمله آنها عبارتند از : ریوند، نیسایه، ابرشهر، نیسابور، نشابور، شهر فیروزه، اُمُ البلاد خراسان، شهر شادیاخ. همچنین شهر نیشابور از تهران 764 کیلومتر فاصله دارد که برای سفر زمینی 8 ساعت زمان و مدت سفر هوایی تا فرودگاه هاشمی نژاد مشهد یک ساعت و 25 دقیقه زمان نیاز است که از فرودگاه تا نیشابور فاصله‌ای 100 کیلومتری وجود دارد. این مدت زمان برای قطار 10 ساعت و نیم است. فاصله شهر نیشابور از دیگر شهرها به ترتیب زیر است:

  • فاصله نیشابور تا اصفهان ۱۰۳۱ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا شیراز ۱۲۷۶ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا تبریز ۱۳۸۸ کیلومتر
  • فاصله نیشابور تا مشهد ۱۲۸ کیلومتر

سفر زمینی به نیشابور در ابتدای مسیر از تهران آغاز شده و از شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار گذشته و به نیشابور می‌رسد. اگر قصد خرید ملک در نیشابور را دارید باید به چند نکته در ارتباط با این شهر توجه داشته باشید که ما در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

خرید خانه در نیشابور

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت جغرافیایی

اگر قصد خرید خانه در نیشابور را دارید باید اطلاعات خوبی از این شهر داشته باشید. نیشابور دومین شهرستان پرجمعیت استان خراسان رضوی است که در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است و از شمال و شمال غربی به قوچان و اسفراین، از جنوب به تربت حیدریه و کاشمر، از شرق به سبزوار و از غرب به مشهد منتهی می‌شود. مساحت این شهر، 8925/3 کیلومتر مربع است.

آب و هوای شهر نیشابور برای خرید خانه در این شهر

با توجه به وضعیت جغرافیایی که این شهر دارد، این شهر در فصل تابستان گرم و خشک بوده و در  فصل زمستان هم بسیار سرد است که ماه‌های دی و بهمن جزو سردترین ماه‌های سال و ماه‌های تیر و مرداد جزو گرم‌ترین ماه‌های آن به حساب می‌آید.

 

 

 اگر قصد خرید خانه در نیشابور را دارید باید اطلاعات خوبی از این شهر داشته باشید. نیشابور دومین شهرستان پرجمعیت استان خراسان رضوی است که در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است و از شمال و شمال غربی به قوچان و اسفراین، از جنوب به تربت حیدریه و کاشمر، از شرق به سبزوار و از غرب به مشهد منتهی می‌شود.


اگر قصد خرید ملک در نیشابور را دارید، باید بدانید شهر نیشابور تابستان خشک و گرم و زمستان سرد و کوتاهی دارد که سردترین زمان آن دی ماه و گرم‌ترین زمان آن تیر ماه است.

تقسیم بندی شهری

شهرستان نیشابور دارای پنج بخش زیر است:

  1. تحت جلگه به مرکزیت بزغان و دهستان‌های تحت جلگه، طاغنکوه، فیروزه.
  2. زبرخان به مرکزیت قدمگاه و دهستان‌های اردوغش، اسحاق آباد، زبرخان.
  3. سرولایت به مرکزیت چکنه و دهستان‌های بینالود، سرولایت.
  4. میان جلگه به مرکزیت عشق آباد و دهستان‌های غزالی، عشق آباد، بلهیرات.
  5. مرکزی به مرکزیت شهر نیشابور و دهستان‌های دربقاضی، ریوند، فضل، مازول.

 

خیابان‌های اصلی شهر نیشابور برای خرید خانه در نیشابور

اگر قصد خرید زمین در نیشابور را دارید، می‌توانید به سراغ محله‌های معروف این شهر بروید. محله ارگ، خیابان امام خمینی و خیابان فردوسی از معروف‌ترین خیابان‌های نیشابور برای خرید ملک در نیشابور هستند.

 

خرید خانه در نیشابور

 

 

 اگر قصد خرید زمین در نیشابور را دارید، می‌توانید به سراغ محله‌های معروف این شهر بروید. محله ارگ، خیابان امام خمینی و خیابان فردوسی از معروف‌ترین خیابان‌های نیشابور برای خرید ملک در نیشابور هستند.

 

خیابان ارگ

 این خیابان که به محله عراقی‌ها نیز در شهر نیشابور شهرت دارد، یکی از خیابان‌های اصلی شهر، برای خرید آپارتمان در نیشابور است و به دو بخش شمالی  و جنوبی تقسیم می‌شود. دلیل نامگذاری این خیابان، وجود یک ارگ قدیمی در محدوده این خیابان است که آخرین بازمانده‌های این بنا در سال 1360 تخریب شد. همچنین دلیل شهرت این خیابان به محله عراقی‌ها از آن جهت است که در سال 1360 جمعی از مهاجران عراقی در این محله ساکن شدند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خیابان امام خمینی

برای خرید زمین در نیشابور یکی دیگر از خیابان‌های اصلی که پیش روی شما قرار دارد خیابان امام خمینی است که در محدوده مرکزی شهر نیشابور واقع شده و در گذشته به نام خیابان پهلوی بوده است. خیابان امام خمینی از میدان بی بی شطیطه تا پنجره ادامه داشته و به همین دلیل نیز طولانی‌ترین خیابان شهر نیشابور به حساب می‌آید. اغلب تظاهرات و راهپیمایی‌های اصلی پیش و پس از انقلاب نیز در این خیابان اتفاق افتاده است.

بازار تاریخی نیشابور، کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور، مسجد جامع شهر نیشابور، ساختمان ۱ شهرداری نیشابور، سینما شهر فیروزه و چند بانک و اداره مهم و باغ امین الاسلامی چهار راه مرکزی در طول این خیابان واقع شده‌اند.

 

 

 برای خرید زمین در نیشابور یکی دیگر از خیابان‌های اصلی که پیش روی شما قرار دارد خیابان امام خمینی است که در محدوده مرکزی شهر نیشابور واقع شده و در گذشته به نام خیابان پهلوی بوده است.

 

خیابان فردوسی

خیابان فردوسی یا خیابان عراق نیز یکی از گزینه‌هایی است که برای خرید خانه در نیشابور مناسب است چرا که یکی از خیابان‌های اصلی و قدیمی شهر نیشابور است. این خیابان نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. پیش از آنکه این خیابان با نصب تندیس فردوسی نامگذاری شود، اهالی شهر نیشابور به آن خیابان عراق با توجه به دروازه عراق، می‌گفتند.

در راستای این خیابان نیز مسجد جامع نیشابور و بازار تاریخی نیشابور و چند بانک قرار گرفته است. خیابان فردوسی از قسمت شمال به میدان آزادی و شهرک باغرود، از جنوب به میدان فردوسی و جاده نیشابور به کاشمر منتهی می‌شود.

 

خرید خانه در نیشابور

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

زبان و گویش شهر نیشابور

گویش فارسی زبانان در نیشابور یک گویش منحصر به فرد و خاص است که در آن از کلمات اصیل فارسی و پهلوی به میزان زیادی استفاده می‌شود. علاوه بر این زبان ترکی خراسانی، و کردی گویش کرمانجی در این شهر نیز رایج است.

اقتصاد شهر نیشابور

اقتصاد این شهر بر پایه دامداری و کشاورزی استوار است و محصولاتی همچون پنبه، حبوبات، صیفی جات و فرآورده های دامی را تولید می‌کند. علاوه بر این موضوع، معادن مهم و فعالی نیز در این شهر وجود دارد که از جمله آنها به معادن نمک  و فیروزه می‌توان اشاره کرد. اگر قصد خرید خانه در نیشابور را دارید باید بدانید که این شهر یک شهر صنعتی، گردشگری و ترانزیتی است که فیروزه تراشی و فرشبافی از جمله بخش‌های هنری است که به کمک اقتصاد آن آمده است.

 

 

 خیابان فردوسی یا خیابان عراق نیز یکی از گزینه‌هایی است که برای خرید خانه در نیشابور مناسب است چرا که یکی از خیابان‌های اصلی و قدیمی شهر نیشابور است. این خیابان نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

 

مناطق گردشگری شهر نیشابور

از مهم‌ترین بخش‌های دیدنی نیشابور به می‌توان اشاره کرد: آرامگاه عطار نیشابوری، آرامگاه کمال‌الملک، معدن فیروزه، منطقه باستانی شادیاخ، افلاک نمای خیام، آرامگاه حکیم عمر خیام، قلعه لکل لک آشیان، دهکده چوبی، آرامگاه بی بی شظیه، روستای بوژان.

از جمله مراکز آموزشی نیشابور برای تحصیل به مراکز زیر می‌توان اشاره کرد.

  • دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور
  • دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
  • دانشگاه نیشابور
  • واحدهای دانشگاه پیام نور در نیشابور، شهرها و بخش‌های مجاور
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی- واحد نیشابور

مشاغل بومی

اگر قصد شما از خرید خانه در نیشابور، مشغول شدن به حرفه‌ یا پیشه‌ای در این شهر است بهتر است بدانید که مشاغل سنتی و بومی زیادی در این شهر در حال فعالیت هستند که بازار پر رونقی دارند و از جمله آنها می‌توان به فرش فروشی، رویگری، مسگری، رنگرزی، آهنگری، پارچه فروشی و غیره اشاره کرد.

در واقع نیشابور یکی از معدود شهرهایی است که در خراسان رضوی دارای بازار سنتی از زمان صفویه است. این بازار به بازار سرپوش معروف است و در خیابان امام واقع شده است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

امنیت شهر نیشابور برای خرید خانه در نیشابور

اگر قصد خرید آپارتمان در نیشابور را دارید، بهتر است موضوع امنیت را نیز مد نظر قرار دهید و به سراغ مناطق خوب شهر بروید، چرا که بخش‌های شمالی و مرکزی این شهر از امنیت خوبی برخوردار هستند اما مناطق جنوبی شهر امنیت چندانی ندارند. شهر نیشابور دارای 3 کلانتری است.

قیمت خرید خانه در نیشابور

این روزها قیمت خرید خانه در نیشابور، با سرعت بالایی در حال افزایش است که یکی از دلایل این موضوع، اجرا نشدن طرح اقدام ملی است که موجب شده تا قیمت مسکن در شهر نیشابور تا 5 برابر افزایش پیدا کند.

درواقع عواملی همچون تورم، افزایش قیمت زمین و مصالح و دستمزد نیروی کار، صادر نشدن پروانه ساخت مسکن برای خانه‌های بیش از 4 طبقه در مناطق متراکم شهر نیشابور از ابتدای سال 99، کاهش 19 درصدی محدوده نیشابور در طرح جامع، به روز نشدن طرح تفصیلی پس از گذشت ۱۴ سال، کمبود زمین‌های قابل ساخت، کمبود زمین‌های دولتی‌ و نبودن نام نیشابور در طرح اقدام ملی مسکن همگی موجب شده‌اند تا قیمت خرید ملک در نیشابور به صورت افسار گسیخته‌ای افزایش پیدا کند.

 

 

 

 اگر قصد خرید آپارتمان در نیشابور را دارید، بهتر است موضوع امنیت را نیز مد نظر قرار دهید و به سراغ مناطق خوب شهر بروید، چرا که بخش‌های شمالی و مرکزی این شهر از امنیت خوبی برخوردار هستند اما مناطق جنوبی شهر امنیت چندانی ندارند. شهر نیشابور دارای 3 کلانتری است.


جمع بندی خرید خانه در نیشابور

  • شهر نیشابور از بزرگ‌ترین شهرهایی است که در شمال شرقی ایران واقع شده است و مرکز شهرستان نیشابور است. این شهر دومین شهر پرجمعیت استان خراسان پس از شهر مشهد است و در دامنه کوه‌های بینالود در شمال شرقی ایران قرار گرفته است.
  • اگر قصد خرید خانه و آپارتمان در نیشابور را دارید باید اطلاعات خوبی از این شهر داشته باشید. نیشابور دومین شهرستان پرجمعیت استان خراسان رضوی است که در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است و از شمال و شمال غربی به قوچان و اسفراین، از جنوب به تربت حیدریه و کاشمر، از شرق به سبزوار و از غرب به مشهد منتهی می‌شود. مساحت شهر نیشابور، 8925/3 کیلومتر مربع است.
  • اگر قصد خرید زمین در نیشابور را دارید، می‌توانید به سراغ محله‌های معروف این شهر بروید. محله ارگ، خیابان امام خمینی و خیابان فردوسی از معروف‌ترین خیابان‌های نیشابور برای خرید ملک در نیشابور هستند.
  • برای خرید زمین در نیشابور یکی دیگر از خیابان‌های اصلی که پیش روی شما قرار دارد خیابان امام خمینی است که در محدوده مرکزی شهر نیشابور واقع شده و در گذشته به نام خیابان پهلوی بوده است.
  • خیابان فردوسی یا خیابان عراق نیز یکی از گزینه‌هایی است که برای خرید خانه در نیشابور مناسب است چرا که یکی از خیابان‌های اصلی و قدیمی شهر نیشابور است. این خیابان نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.
  • گویش فارسی زبانان در نیشابور یک گویش منحصر به فرد و خاص است که در آن از کلمات اصیل فارسی و پهلوی به میزان زیادی استفاده می‌شود.
  • اقتصاد این شهر بر پایه دامداری و کشاورزی استوار است و محصولاتی همچون پنبه، حبوبات، صیفی جات و فرآورده های دامی را تولید می‌کند. علاوه بر این موضوع، معادن مهم و فعالی نیز در این شهر وجود دارد که از جمله آنها به معادن نمک و فیروزه می‌توان اشاره کرد.  
  • اگر قصد شما از خرید خانه در نیشابور، مشغول شدن به حرفه‌ یا پیشه‌ای در این شهر است بهتر است بدانید که مشاغل سنتی و بومی زیادی در این شهر در حال فعالیت هستند که بازار پر رونقی دارند و از جمله آنها می‌توان به فرش فروشی، رویگری، مسگری، رنگرزی، آهنگری، پارچه فروشی و غیره اشاره کرد.
  • اگر قصد خرید آپارتمان در نیشابور را دارید، بهتر است موضوع امنیت را نیز مد نظر قرار دهید و به سراغ مناطق خوب شهر بروید، چرا که بخش‌های شمالی و مرکزی این شهر از امنیت خوبی برخوردار هستند اما مناطق جنوبی شهر امنیت چندانی ندارند. شهر نیشابور دارای 3 کلانتری است.
  • این روزها قیمت خرید خانه در نیشابور، با سرعت بالایی در حال افزایش است که یکی از دلایل این موضوع، اجرا نشدن طرح اقدام ملی است که موجب شده تا قیمت مسکن در شهر نیشابور تا 5 برابر افزایش پیدا کند.

 

مطالب مرتبط

16 نظر در مورد : “معرفی شهر نیشابور و راهنمای خرید خانه در این شهر

  1. سلام، هر منطقه از نیشابور خوبی و بدی های خودش رو داره. از گرونی یا ارزونی منطقه بگیر تا فرهنگ و یا بافت ساختمون ها. در کل نیشابور شهر بی دقدقه ای هستش (از ساعت کاری مغازه ها اینو متوجه میشین، یجوری صبح دیر میان و شب زود میرن که انگاری همه لارج هستن 🙂 ) و واسه زندگی درصورتی که مشکل مالی به اون صورت ندارید خیلی خوبه.

  2. با سلام
    توی نیشابور خیابان نور، ۲۲بهمن غربی و معلم و.. خیلی خوب هستن.
    گرچه مناطق دیگه هم خوبی خودشون رو دارن.

  3. نیشابور برای زندگی بعد از بازنشستگی خوبه، در محیط های اداری حسادت موج میزنه و نمیتوانی رشد کنی.
    فقط خونه باغ بخر و خونه خواستی بخری غزالی، نور اوایلش، مسکن مهر جانبازانش همین ها عالین

    4
    4
  4. بهترین مناطق جهت سکونت با بهترین مناطق جهت کار تجاری فرق دارد خدمت عزیزانی که نیشابوری نیستند عرض کنم کلاً شهر نیشابور به وسیله بزرگراه به دو قسمت شده قسمت قدیمی شهر در جنوب این بزرگراه و قسمت شمالی شهر را که به شهرکها نیزمعروف است در قسمت شمالی این بزرگراه واقع شده است ولی شهرک ها با داخل شهر خیلی فاصله چندانی ندارند و در حد یک ربع تا بیست دقیقه میتوان از شهرک ها به داخل شهررفت در قسمت قدیمی شهر بلوار بعثت بلوار امیرکبیر ۲۲ بهمن غربی خیابان تختی خیابان گاز کوی فرهنگیان مناطق خوبی برای سکونت هستند و در قسمت شهرکها شهرک فرهنگیان که باز خودش شامل بلوار معلم خیابان بهار خیابان خیام می شود برای سکونت خیلی خوب است و همچنین باز در شهرک ها بلوار ولیعصر خیابان سینا خیابان پرستار بلوار آموزگار جاهای خوبی برای سکونت میباشد ولی در کل شما در قسمت خیابان امام خمینی که خیابان اصلی نیشابور هم هست در خیابانهای منشعب از این خیابان نیز جاهای بسیار خوبی برای سکونت پیدا خواهید کرد

  5. بهترین مناطق جهت مسکونی فرح بخش غربی که شامل باهنر.معرفت.خاتم شمالی می باشد و السلام

    7
    6
  6. الان بهترین قسمتها خیابان فرحبخش غربی ،کوی فرهنگیان ،خیابان باهنر،بلوار معلم و حوالی،بلوار امیر کبیر ،بلوار بعثت،خاتم انبین شمالی ،خیابان نور و …اینجاس

    33
    2
    1. کوی فرهنگیان جزء مناطق خوب نیشابور محسوب نمیشه ، متوسط شاید … اون فرهنگیانی که شنیدین خوبه شهرکِ فرهنگیانِ نه کویِ فرهنگیان

    1. ور رابطه با اون خیابان های ارگ فزدوسی و امام لازم به ذکر است که ان مناطق بهترین مناطق از نظر اقتصادی و تجاری هستن و ولی از لحاظ مسکونی مناطق بعثت امیرکبیر و شهرک های بسیج و قدس حائز اهمیت هستند

      17
      3
      1. شهرک بسیج و قدس کی شده بهترین منطقه برای زندگی!!!! نه امنیت داره نه امکانات، کوچه ها باریک و تنگ و هرکسی قهر میکنه میره اونجا زندگی میکنه، واسه قشر متوسط به پایین خوبه اما قشر متوسط به بالا سمت امیر کبیر و یه بخشی از بعثت و شهرک فرهنگیان خیابان بهار یا خیام برای زندگی خوبه که امکاناتشون تکمیل تر هست

        13
        8
        1. جنابِ ” نمیدونم” از کِی تا حالا قشر متوسط به پایین جامعه میتونن خونه شش هفت میلیاردی بخرن؟ تو شهرک قدس و بسیج ارزونترین خونه‌ها که ۷۵ متر باشن بالای ۴ میلیارده ، نبش باشه که زیر ده میلیارد اصلا پیدا نمیشه! شما احتمالا آخرین بار بیست سال قبل اومدی شهرک بسیج و قدس که اصلا نمیدونی الان چطوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *