خرید و فروش خانه

کدام گزینه برای خرید ویلا به صرفه‌تر است؟ در گیلان یا مازندران؟

خرید ویلا در گیلان

 

خرید و فروش ویلا در شمال کشور بحث داغی است که در برهه‌های مختلفی از سال مانند تابستان پررنگ‌تر نیز می‌شود. اما برای خرید ویلا در شمال کشور همیشه یکی از سوال‌هایی که مطرح است این بوده که بهترین استان و بهترین شهر برای سرمایه گذاری و ویلا سازی کدام شهر است؟ دو استان گیلان و مازندران که از استان‌های شمالی کشور هستند با توجه به آب و هوای مطبوع و موقعیت جغرافیایی که دارند در مقایسه با هم بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته‌اند و این روزها خرید ویلا در گیلان و مازندران بازار نسبتا پرطرفداری دارد.

 اما خرید ویلا در گیلان و خرید ویلا در مازندران هر دو گزینه‌هایی هستند که پیش روی بسیاری از خریداران و سرمایه گذاران قرار دارند و برای انتخاب میان یکی از این دو مورد عوامل متعددی وجود دارد که باید تمامی آنها را مد نظر قرار داد و ما در این مطلب در ابتدا به بررسی انگیزه خرید ویلا در شمال کشور و سپس به معرفی ویژگی‌های هر دو استان پرداخته و در انتها به سراغ مقایسه آن دو می‌رویم.

انگیزه خرید ویلا در شمال کشور

در حالت کلی برای خرید ویلا در شمال کشور که به خصوص در استان‌های گیلان و مازندران نیز بازار داغ‌تری دارد  و در شهرهای مختلف آن دو علت وجود دارد:

  • گذران اوقات فراغت و استراحت به دور از هیاهو و آلودگی‌های شهر که در این حالت اقامت برای مدت محدود یا به صورت طولانی مدت انجام می‌شود.
  • سرمایه گذاری در زمینه خرید ویلا در شمال یا خرید زمین و به دنبال آن به دست آوردن سرمایه و بالا بردن سود.

 

خرید ویلا در گیلان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خرید ویلا در استان گیلان

استان گیلان نیز یکی از استان‌های شمالی ایران است که مرکز آن شهر رشت است. این استان از شمال به دریای خزر، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزروین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود. گیلان داران 16 شهرستان آستارا، آستانه‌ اشرفیه، املش، بندر انزلی، تالش، سیاهکل، شفت، رشت، رودبار، رودسر، رضوانشهر، صومعه ‌سرا، فومن، لاهیجان، لنگرود و ماسال .است.

یکی از بهترین راه‌های زمینی که در ایران وجود دارد، مسیر زمینی تهران به رشت است که تمامی مسیر آن از تهران، کرج، قزوین و رشت آزاد راه است. فاصله تهران تا رشت 320 کیلومتر بوده و در مسیر کرج – قزوین و بعد از خروجی طالقان، مجتمع‌های پذیرایی متعددی برای استراحت در میان راه وجود دارند

راه‌های بین شهری در خود استان گیلان نیز کیفیت متوسطی را داشته و مسیر ییلاقات آن اغلب خاکی و دارای جاده‌هایی با کیفیت نامناسب است. به همین دلیل نیز اگر کسی قصد بازدید از این مناطق را داشته باشد باید قبل از آن از راهنمای گردشگران و یا ساکنان آن منطقه کمک بگیرد.

 

 

 استان گیلان نیز یکی از استان‌های شمالی ایران است که مرکز آن شهر رشت است. این استان از شمال به دریای خزر، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزروین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود.

 

در ایام نوروز و تعطیلات رسمی، شهرهای گیلان با توجه به تراکم زیاد و بافت سنتی که دارند، با ترافیک زیادی روبرو می‌شوند و در این ایام برای تردد از بزرگراه‌های بیرون از شهر نیز برای فرار از ترافیک داخل شهری استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید ویلا در گیلان دارید باید بدانید که همواره برای بیرون آمدن از خانه حتی در یک روز گرم آفتابی باید مجهز باشید چرا که باران‌های این منطقه به یک باره شروع به باریدن می‌کنند. در حالت کلی دیدنی‌های گیلان به سه دسته تقسیم می‌شود:

جلگه مرکزی، غربی و شرقی، سواحل گیلان، بازارهای گیلان که بسیار معروف هستند و از معروف‌ترین بازارهای محلی به بازار قدیم رشت و بازار هفتگی می‌توان اشاره کرد.

یکی از معایب گیلان اقامتگاه‌های آن است که در ایام تعطیلات و به خصوص ایام نوروز پاسخگوی نیاز مسافران نیست. تعداد هتل‌های خوب گیلان حدود 20 هتل بوده و تا حدود 3000 نفر را می‌تواند در خود جای بدهد.

 

 

 یکی از بهترین راه‌های زمینی که در ایران وجود دارد، مسیر زمینی تهران به رشت است که تمامی مسیر آن از تهران، کرج، قزوین و رشت آزاد راه است. فاصله تهران تا رشت 320 کیلومتر بوده و در مسیر کرج – قزوین و بعد از خروجی طالقان، مجتمع‌های پذیرایی متعددی برای استراحت در میان راه وجود دارند.

 

خرید ویلا در استان مازندران

مرکز استان مازندران شهر ساری است که برای رسیدن به آن از دو راه می‌توانید استفاده کنید:

  • جاده تهران – فیروزکوه – پل سفید – قائم شهر – ساری به طول 283 کیلومتر
  • جاده تهران – هراز – آمل- بابل – ساری به طول 260 کیلومتر

 

مقایسه گیلان و مازندران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جاده فیروزکوه در مقایسه با جاده هراز به مراتب جاده بهتر و ایمن‌تری است هر چند مسافت بیشتری را برای رسیدن باید طی کنید. مازندران نیز مانند استان گیلان دارای طبیعت و چشم اندازهای زیبایی است که برای افرادی که به کمپینگ علاقه دارند گزینه مناسبی است.

برای خرید ویلا در شمال باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که ییلاقات و در کل طبیعت استان مازندران دارای جاده‌ها و مسیرهای بهتری نسبت به استان گیلان است. اما ارتفاعات و مناطق ییلاقی استان مازندران با توجه به کوه‌هایی که در اطراف آن وجود دارند سردتر هستند.

 

 

 برای خرید ویلا در شمال باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که ییلاقات و در کل طبیعت استان مازندران دارای جاده‌ها و مسیرهای بهتری نسبت به استان گیلان است. اما ارتفاعات و مناطق ییلاقی استان مازندران با توجه به کوه‌هایی که در اطراف آن وجود دارند سردتر هستند.

 

مازندران در مقایسه با گیلان از امکانات رفاهی و اقامتی بیشتری برخوردار است و به همین دلیل هم گزینه مناسب‌تری برای خرید ویلا در مازندران است. یکی از گزینه‌های پرطرفدار خرید ویلا در مازندران منطقه ساری به فرحآباد است.

از گردشگر پذیرترین مناطق مازندران می‌توان به این موارد اشاره کرد: فرح ‌آباد ساری، آسيابسر بهشهر، لاويج ‌نور، گرسماسر رامسر، دو هزار تنكابن، چپكرود جويبار، هندوكلا، امامزاده عبدالله آمل، آب ‌اسك، ورسك، جواهرده رامسر، يوش ‌نور، كندولوس چالوس، آب‌ گرم لاريجان، كجور نوشهر و لاجيم سوادكوه.

شهرستان‌های استان مازندران عبارتند از:

  • شهرستان آمل
  • شهرستان بابل
  • شهرستان بابلسر      
  • شهرستان بهشهر      
  • شهرستان جویبار     
  • شهرستان چالوس
  • شهرستان کلاردشت 
  • شهرستان رامسر     
  • شهرستان ساری      
  • شهرستان سوادکوه
  • شهرستان سوادکوه شمالی
  • شهرستان سیمرغ     
  • شهرستان تنکابن      
  • شهرستان عباس ‌آباد 
  • شهرستان فریدون ‌کنار       
  • شهرستان قائم ‌شهر  
  • شهرستان گلوگاه      
  • شهرستان محمود آباد
  • شهرستان میان‌ دورود        
  • شهرستان نکا
  • شهرستان نوشهر     
  • شهرستان نور

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مقایسه گیلان و مازندران برای خرید ویلا در شمال

همانطور که مشاهده کردیم در هر دو استان جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری وجود دارد اما ما  در اینجا به طور خاص به مقایسه این دو استان می‌پردازیم و در نهایت این شما هستید که برای خرید ویلا در مازندران یا خرید ویلا در گیلان تصمیم گیرنده نهایی خواهید بود.

طبیعت

شاید کمی سخت باشد تا طبیعت میان این دو شهر را با هم مقایسه کنیم چرا که هر کدام از آنها مناظر و چشم اندازهای خاص خود را دارند و پاسخگوی سلایق مختلفی هستند.

برخی از افراد جنگل‌های مازندران را دوست دارند و برخی دیگر طبیعت گیلان را می‌پسندند اما از این زاویه بهتر می‌توان این قیاس را انجام داد که دسترسی به این مناطق را بررسی کنیم.

برای دسترسی به مناطق جنگلی و سرسبز گیلان و ییلاقات آن که بسیار هم چشم نواز هستند، باید از راه‌های ناهموار و سختی عبور کرد در حالیکه دسترسی به مناطق ییلاقی استان مازندران راحت‌تر هستند.

 

 

مازندران در مقایسه با گیلان از امکانات رفاهی و اقامتی بیشتری برخوردار است و به همین دلیل هم گزینه مناسب‌تری برای خرید ویلا در مازندران است. یکی از گزینه‌های پرطرفدار خرید ویلا در مازندران منطقه ساری به فرح آباد است.

 

شرایط آب و هوایی

اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید باید بدانید که از نظر آب و هوایی خرید ویلا در گیلان و خرید ویلا در مازندران تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در هر دو آنها میزان بارش باران به یک اندازه بوده و با توجه به قرار گرفتن رشته کوه‌های البرز، و نزدیکی به دریا از آلودگی هوا کاملا دور هستند. پس از این نظر تفاوتی میان این دو استان شمالی کشورمان وجود ندارد.

 

مقایسه گیلان و مازندران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

فاصله مازندران و گیلان از تهران

فاصله شهر رشت که مرکز استان گیلان است تا تهران 320 کیلومتر و فاصله ساری که مرکز مازندران است از تهران با توجه به مسیری که انتخاب می‌کنید 260 یا 283 کیلومتر است که این نکته نشان می‌دهد خرید ویلا مازندران از لحاظ مسافت گزینه به صرفه‌تری خواهد بود.

 

 

 اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید باید بدانید که از نظر آب و هوایی خرید ویلا در گیلان و خرید ویلا در مازندران تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در هر دو آنها میزان بارش باران به یک اندازه بوده و با توجه به قرار گرفتن رشته کوه‌های البرز، و نزدیکی به دریا از آلودگی هوا کاملا دور هستند.

 

گردشگری برای خرید ویلا در گیلان یا مازندران

احتمالا در هنگام سفر به شهرهای استان مازندران دیده‌اید که پیدا کردن ویلا برای اسکان بسیار راحت صورت می‌گیرد در حالیکه این موضوع در گیلان هنوز در حد و اندازه مازندران انجام نمی‌شود. این روزها خرید ویلا در مازندران به خصوص در شهرهایی مانند نمک آبرود، متل قو، نوشهر، چالوس، رامسر بازار پر رونقی دارد و همین موضوع موجب رشد بیشتر گردشگری در این استان شده که به دنبال این موضوع پیشرفت  و آبادانی و امکانات بیشتری را نیز به این شهرها روانه کرده است.

در ادامه یک جدول مقایسه میان استان مازندران و گیلان آورده شده که امتیازی ما بین 5 و -5 دارد و هر آیتمی که به عدد 5 نزدیک‌تر باشد وضعیت بهتری را دارد.

منطقه هدف گردشگری فاصله تا تهران به کیلومتر امکانات اقامتی و خدماتی کیفیت رستوران ها وضعیت راه‌های داخلی ترافیک داخل شهری شلوغی اماکن دیدنی شهری
گیلان 320 2 4 2 2- 3-
مازندران 283 3 3 2 3- 3-

 

 

منطقه هدف گردشگری تنواع جاذبه‌های گردشگری جاذبه‌های تاریخی جاذبه‌های طبیعی جاذبه‌های فرهنگی آلودگی‌ها روزهای لازم برای بازدید کامل
گیلان 2 1 5 5 ندارد 4
مازندران 2 0 5 5 ندارد 4

 

گیلان و مازندران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی خرید ویلا در گیلان یا مازندران

  • دو استان گیلان و مازندران که از استان‌های شمالی کشور هستند با توجه به آب و هوای مطبوع و موقعیت جغرافیایی که دارند بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته‌اند و این روزها خرید ویلا در گیلان و مازندران بازار نسبتا پرطرفداری دارد.
  • استان گیلان نیز یکی از استان‌های شمالی ایران است که مرکز آن شهر رشت است. این استان از شمال به دریای خزر، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزروین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود.
  • در ایام نوروز و تعطیلات رسمی، شهرهای گیلان با توجه به تراکم زیاد و بافت سنتی که دارند، با ترافیک زیادی روبرو می‌شوند و در این ایام برای تردد از بزرگراه‌های بیرون از شهر نیز برای فرار از ترافیک داخل شهری استفاده می‌شود.
  • اگر قصد خرید ویلا در گیلان دارید باید بدانید که همواره برای بیرون آمدن از خانه حتی در یک روز گرم آفتابی باید مجهز باشید چرا که باران‌های این منطقه به یک باره شروع به باریدن می‌کنند.
  • برای خرید ویلا در شمال باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که ییلاقات و در کل طبیعت استان مازندران دارای جاده‌ها و مسیرهای بهتری نسبت به استان گیلان است.
  • برای دسترسی به مناطق جنگلی و سرسبز گیلان و ییلاقات آن که بسیار هم چشم نواز هستند، باید از راه‌های ناهموار و سختی عبور کرد در حالیکه دسترسی به مناطق ییلاقی استان مازندران راحت‌تر هستند.
  • اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید باید بدانید که از نظر آب و هوایی خرید ویلا در گیلان و خرید ویلا در مازندران تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در هر دو آنها میزان بارش باران به یک اندازه بوده و با توجه به قرار گرفتن رشته کوه‌های البرز، و نزدیکی به دریا از آلودگی هوا کاملا دور هستند.
  • فاصله شهر رشت که مرکز استان گیلان است تا تهران 320 کیلومتر و فاصله ساری که مرکز مازندران است از تهران با توجه به مسیری که انتخاب می‌کنید 260 یا 283 کیلومتر است که این نکته نشان می‌دهد خرید ویلا مازندران از لحاظ مسافت گزینه به صرفه‌تری خواهد بود.
  • احتمالا در هنگام سفر به شهرهای استان مازندران دیده‌اید که پیدا کردن ویلا برای اسکان بسیار راحت صورت می‌گیرد در حالیکه این موضوع در گیلان هنوز در حد و اندازه مازندران انجام نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *