دکوراسیون داخلی

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

دکور آشپزخانه

 

آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل را دورهم جمع می‌کند. با این اوصاف دکور آشپزخانه نقش مهمی در لذت بردن از اوقات حضور در آشپزخانه دارد. تزیینات آشپزخانه و دکور آشپزخانه می‌تواند به کسی که غذا را آماده می‌کند حس خوب یا حس بد بدهد. همه اجزا در دکور آشپزخانه مدرن نقش دارند از کابینت تا لوستر آشپزخانه. در متن زیر ایده‌هایی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه آورده‌ایم تا با خواندن آن‌ها الهام بگیرید و آشپزخانه‌ی دلخواه‌تان را خلق کنید.

رنگ دکور آشپزخانه

اگر درمورد رنگ آشپزخانه تصمیم‌تان را نگرفته‌اید ، ممکن است کمی دچار سردردگمی شوید. در میان رنگ‌های مختلف این تردید و دودلی بیشتر می‌شود. درمورد دکور آشپزخانه باید گفت چند رنگ مناسب این فضا هستند که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. وقتی برای تزیینات آشپزخانه حرف از رنگ می‌شود، باید گفت سفید، توسی، آبی، قرمز، زرد و سبز حسابی می‌درخشند و به آشپزخانه گرما می‌دهند.

قرمز: تحقیقات نشان می‌دهد رنگ‌های گرم مثل قرمز اشتها را تحریم می‌کنند و بهترین گزینه برای آشپزخانه هستند. همچنین قرمز طیف گسترده‌ای دارد که می‌توان تمام قسمت‌های دکوراسیون آشپزخانه را با این طیف آراست.

 

دکوراسیون آشپزخانه

 

 

 وقتی برای تزیینات آشپزخانه حرف از رنگ می‌شود، باید گفت سفید، توسی، آبی، قرمز، زرد و سبز حسابی می‌درخشند و به آشپزخانه گرما می‌دهند.

 

 سفید: بسیاری از افراد روز را از آشپزخانه شروع می‌کنند و رنگ سفید برای انرژی بخشیدن به آشپزخانه مدرن بسیار مناسب است. سفید پاکیزگی و تازگی را القا می‌کند و به محض وارد شدن به آشپزخانه‌ای سفید خواب از سرتان می‌پرد. مزیت دیگر استفاده از رنگ سفید در دکور آشپزخانه سادگی هماهنگی آن با رنگ‌های دیگر است. رنگ سفید با دیگر تزیینات آشپزخانه از کابینت‌ها گرفته تا لوستر به خوبی هماهنگ می‌شود.

توسی: توسی دیگر رنگ خنثی است که چند وقتی می‌شود که سروکله‌اش در اتاق‌های خانه به خصوص دکوراسیون آشپزخانه پیدا شده است. توسی معمولا جزو رنگ‌های سرد طبقه‌بندی می‌شود اما در صورت انتخاب طیف درست تزیینات آشپزخانه مدرن با توسی هم خوب چفت می‌شوند. مانند سفید، توسی هم خوب با رنگ‌های دیگر هماهنگ می‌شود.

آبی: آبی هم جزو رنگ‌هایی است که در دکور آشپزخانه به کار می‌رود. طیف‌های کم‌رنگ‌تر آبی ظاهری تروتمیز به آشپزخانه می‌دهند و برای رنگ دیوارها و سقف‌ها مناسب هستند. آبی تیره هم برای تزیینات آشپزخانه مناسب است به شرطی که با رنگ‌های خنثی و روشن‌تر مثل سفید یا خاکستری ترکیب شود و دکوراسیون آشپزخانه مدرن را زیادی تیره نکند. همچنین اگر نور آشپزخانه شما زیاد نیست، بهتر است از آبی تیره صرف نظر کنید و برای دکور آشپزخانه سمت روشن طیف آبی حرکت کنید.

زرد: رنگ زرد یادآور خورشید است و سریع می‌تواند اتاق را روشن کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از رنگ زرد در تزیینات آشپزخانه برای افراد گرسنه اثری آرامش‌بخش دارد. اگر فضای آشپزخانه شما چندان بزرگ نیست، زرد یک انتخاب عالی برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن است و فضا را بزرگ‌تر، دلبازتر و پرنورتر نشان می‌دهد. همچنین زرد با رنگ‌های خنثی مثل سفید و خاکستری هم هماهنگی خوبی دارد.

سبز: رنگ سبز برای دکور آشپزخانه رنگی هوشمندانه است. طیف رنگی سبز گسترده است و می‌توان از سبز نعنایی گرفته تا سبز چمنی را برای تزیینات آشپزخانه انتخاب کرد. همچنین رنگ سبز از دل طبیعت می‌آید و ضمن دادن حس و حال طبیعی و ارگانیک به آشپزخانه به خوبی با دیگر دکوراسیون آشپزخانه مدرن هماهنگ می‌شود و ترکیب چوب و رنگ سبز حسی فوق‌العاده به آشپزخانه می‌بخشد.

 

دکوراسیون آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کابینت دکور آشپزخانه 

کابینت دیگر عنصری است که در تزیینات آشپزخانه نقش مهمی دارد. می‌توان گفت کابینت پررنگ‌ترین عنصر در دکوراسیون آشپزخانه مدرن است. با انواع سبک‌های کابینت آشنا شویم:

کابینت سنتی

کابینت‌های سنتی معمولا پرجزئیات هستند و قاب درها به خوبی طراحی شده است. رنگ کابینت‌های سنتی معمولا شامل طیف سفید و کرم، قرمز و انواع رنگ چوب می‌شود. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید در دکور آشپزخانه چوب طبیعی به کار ببرید می‌توانید سراغ سبک سنتی کابینت بروید.

کابینت شیکر

کابینت‌های شیکر برخلاف سنتی بسیار ساده و بی‌پیرایه هستند. بنابراین اگر در تزیینات آشپزخانه سادگی را ترجیح می‌دهید، کابینت شیکر مناسب شماست. درهای کابینت شیکر معمولا فقط پنل چوبی ساده‌ای دارد و به رنگ چوب طبیعی یا رنگ‌های خنثی ساخته می‌شود. کابینت‌های شیکر در دکوراسیون آشپزخانه مدرن بسیار پرطرفدار هستند و ظاهر کلاسیک و در عین حال غیررسمی این مدل برای بسیاری جذابیت دارد.

کابینت راستیک

کابینت‌‌های راستیک در دکور آشپزخانه معمولا بازتاب سبک زندگی کوهستانی یا روستایی هستند و به همین دلیل در این سبک کابینت‌ها بزرگ هستند و چوب به کار رفته در آن‌ها هم کمتر جلا خورده و پیچ‌وتاب چوب طبیعی را دارد. کابینت راستیک در تزیینات آشپزخانه با ظروف برنجی و ابزار آهنی هماهنگی خوبی دارد و اگر طرفدار سبک صنعتی هستید این مدل کابینت مناسب شما است.

کابینت معاصر

کابینت‌های سبک معاصر معمولا سطح صافی دارند و در خبری از قاب و تخته نیست. کابینت معاصر در تزیینات آشپزخانه ظاهری تروتمیز و مرتب دارد و از شلوغی بصری کم می‌کند. کابینت معاصر به دلیل ظاهر ساده برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن و کوچک مناسب است. مصالح تشکیل دهنده‌ی این کابینت‌ها هم معمولا از فلز، پلاستیک، شیشه و یا چوب فرآوری شده تهیه می‌شود.

 

تزئینات آشپزخانه

 

 

 کابینت‌های شیکر برخلاف سنتی بسیار ساده و بی‌پیرایه هستند. بنابراین اگر در تزیینات آشپزخانه سادگی را ترجیح می‌دهید، کابینت شیکر مناسب شماست.

کابینت روستایی

سبک روستایی در دکور آشپزخانه از انتخاب‌های قدیمی است که با گذشت زمان کهنه نمی‌شود و از مد نمی‌افتد. کابینت روستایی تا حدودی به سبک سنتی شباهت دارد و مانند سبک سنتی درها قاب دارند. در این سبک کابینت‌ها را از چوب می‌سازند و البته از مصالح دیگری مثل شیشه برای تزئین استفاده می‌کنند.

کابینت کرفتس‌من در دکور آشپزخانه

سبک کرفتس من که حاصل تولید انبوه در اواخر قرن نوزدهم است از خطوط ساده و اشکال مینی‌مال ساخته می‌شود و در دکور آشپزخانه ساده به خوبی جا می‌افتد. کابینت‌های کرفتس‌من را معمولا از چوب‌های سنگین مثل بلوط، گیلاس و افرا می‌سازند و چوب را به حالت طبیعی خود نگه می‌دارند و رنگ نمی‌کنند. بنابراین اگر در دکوراسیون آشپزخانه سادگی و طبیعی بودن را نرجیج می‌دهید کرفتس‌من سبک مناسب شما است.

کابینت در شیشه‌ای

کابینت‌های در شیشه‌ای هم نوع دیگری از کابینت که معمولا نقطه کانونی آشپزخانه هم هستند. معمولا تمام کابینت‌ها در آشپزخانه درشیشه‌ای نیستند و کابینت‌های بالایی که نقش بوفه را هم دارند به این شکل ساخته می‌شوند.

قفسه باز

قفسه باز نوع دیگری از کابینت در دکور آشپزخانه است که طرفداران خاص خود را دارد. از کابینت باز معمولا در تزیینات آشپزخانه کوچک استفاده می‌شود. اگر شما هم ترجیح می‌دهید ظروف‌تان در دید و دسترس باشند و قفسه باز را برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن انتخاب کرده‌اید به خاطر داشته باشید در مدل قفسه باز حدی از ترتیب و نظم لازم است و کمی بی‌نظمی آشپزخانه را حسابی آشفته می‌کند. مزیت قفسه باز در دکور آشپزخانه هم امکان به نمایش گذاشتن ظرف‌های هماهنگ است.

کف دکور آشپزخانه 

کف آشپزخانه هم جزو مواردی است که در زیبایی دکور آشپزخانه تاثیر زیادی دارد. کف غالب آشپزخانه‌ها کاشی شده و فرش یا قالیچه هم به عنوان تزیینات آشپزخانه اضافه می‌شود. در ادامه ایده‌هایی برای کاشی‌کاری کف آشپزخانه را آورده‌ایم:

کاشی طیف طبیعی در دکور آشپزخانه

کاشی‌هایی به رنگ طبیعی در دکوراسیون آشپزخانه حالتی سنتی و قدیمی دارند و آشپزخانه‌های بزرگ و پرتعداد قدیمی را یادآوری می‌کنند. بنابراین اگر دنبال ایجاد حس‌وحال صمیمانه در آشپزخانه هستید از کاشی‌های با ظاهر طبیعی که روی‌شان کار نشده استفاده کنید.

 

مدل کابینت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشی بزرگ مترویی در دکور آشپزخانه

تابه حال به کاشی‌کاری کف مترو دقت کرده‌اید؟ معمولا کاشی‌هایی که برای ایستگاه‌های مترو استفاده می‌شوند، بزرگ هستند و رنگ‌های خنثی دارند. اگر دنبال ایجاد فضای خانوادگی و در عین حال شیک در تزیینات آشپزخانه هستید این مدل کاشی مناسب شما است.

کاشی طرح مرمر

کاشی سیاه و سفید یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها در دکور آشپزخانه است. استفاده از مرمر برای کاشی‌ها هم بسیار زیبا و جذاب است. اما خبر خوب اینکه می‌توان این دو را ترکیب کرد و کاشی‌کاری را با کاشی مرمر که وسط آن با مربع‌های مشکی تزئین شده انجام داد.

کاشی اکتشافی

احتمالا زیاد پیش آمده در دکور آشپزخانه به خصوص تزیینات آشپزخانه قدیمی کاشی‌های پرنقش‌ونگار دیده‌اید. برخی به این مدل کاشی اکتشافی می‌گویند. این مدل کاشی هم برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن جذاب است و ضمن یادآوری روزهای گذشته شیک و جذاب است.

کاشی طرح ریز

کاشی‌های طرح ریز در آشپزخانه‌های کوچک فضا را دلبازتر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. مخصوصا اگر رنگ غالب این کاشی‌ها سفید یا دیگر رنگ‌های خنثی باشد. بنابراین برای آشپزخانه مدرن خود این کاشی‌ها را هم درنظر بگیرید.

کاشی تراورتن

کاشی تراورتن نوع دیگری از کاشی محبوب برای دکور آشپزخانه است. کاشی تراورتن بسیار زیباست و البته به آشپزخانه ظاهری نظیف می‌دهد. تراورتن نسبت به دیگر انواع مصالح کمی گران است و اگر نگرانی هزینه ندارید می‌توانید از این مدل برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن استفاده کنید.

کاشی با طرح هندسی

کاشی با طرح هندسی هم جزو طرح‌های پرطرفداری در دکور آشپزخانه است که از گذشته مورد استفاده بوده. کاشی‌های هندسی در عین زیبایی ساده هستند و تزیینات آشپزخانه به خوبی با آن‌ها هماهنگ می‌شود.

 

مدل کابینت

 

 

کاشی‌های طرح ریز در آشپزخانه‌های کوچک فضا را دلبازتر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. مخصوصا اگر رنگ غالب این کاشی‌ها سفید یا دیگر رنگ‌های خنثی باشد.

 

کاشی‌های متنوع در دکور آشپزخانه

نوعی از کاشی‌کاری در دکور آشپزخانه وجود دارد که هم از نظر ابعاد و هم رنگ متفاوت هستند. البته این تفاوت رنگ فقط در طیف است و یکپارچگی کاشی حفظ می‌شود. اگر دنبال دکوراسیون آشپزخانه مدرن هستید این نوع کاشی‌کاری هم زیبا و شیک است.

دکور آشپزخانه : لوستر آشپزخانه

دیگر بخش مهم در تزیینات آشپزخانه نور آشپزخانه است. در آشپزخانه‌هایی که پنجره ندارند یا پنجره‌ی کوچکی دارند و از نور طبیعی بهره‌مند نیستند، لوستر آشپزخانه نقش پررنگ‌تری دارد. لوستر آشپزخانه انواع متنوعی دارد که با توجه به سایر عناصر دکوراسیون آشپزخانه مدرن یا سنتی‌تان می‌توانید آن را انتخاب کنید. در ادامه با چند مدل لوستر آشپزخانه آشنا می‌شویم:

لوستر آشپزخانه : گرد

مدل‌های گرد لوستر آشپزخانه از گذشته در دکور آشپزخانه محبوب بوده‌اند. مدل گرد لوستر آشپزخانه این روزها با انواع مصالح و در انواع رنگ‌ها ساخته می‌شود. بسته به رنگ دیوارها و کابینت می‌توانید مدل چوبی یا مدل‌های دیگر که تنوع رنگی بیشتری دارند را انتخاب کنید.

لوستر آشپزخانه : مدل قاصدکی

لابد لوستر آشپزخانه چند شاخه‌ای دیده‌اید که چندین شاخه تزئینی هستند و سه یا چهار شاخه به لامپ اختصاص دارد. به این مدل لوستر آشپزخانه قاصدکی می‌گویند که نام بامسمایی است و واقعا یادآور قاصدک است. در این مدل لوستر آشپزخانه از شیشه استفاده می‌شود و برای بازتاب نور مناسب است.

 

مدل ناهارخوری

 

در همین رابطه بخوانید:

 

لوستر آشپزخانه : حبابی

نوع دیگری از لوستر آشپزخانه که در تزیینات آشپزخانه پرطرفدار است مدل حبابی است. مدل‌های حبابی شاخه‌های متنوعی دارند و بسته به ابعاد فضا می‌توانید پرشاخه یا کم‌شاخه را برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن انتخاب کنید.

لوستر آشپزخانه : مدرن

لوستر آشپزخانه مدرن معمولا ظاهری مینی‌مال و ساده دارد و تنها از یک میله که قرار است لامپ را نگاه دارد تشکیل شده است. در این مدل لوستر آشپزخانه برای افزایش لامپ تعداد شاخه‌های میله زیاد می‌شود. اگر سبک دکوراسیون آشپزخانه مدرن یا صنعتی است این مدل لوستر آشپزخانه بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود.

 

سبک مدرن

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

به جز لوستر آشپزخانه لامپ‌های توسقفی هم می‌توانند برای نوردهی و تاکید بیشتر استفاده شوند. مخصوصا روی کابینت‌های ظروف تزئینی یا اپن را می‌توانید با این لامپ‌ها روشن کنید و دکور آشپزخانه را تکمیل کنید.

مختصر و مفید درمورد دکور آشپزخانه

در دکور آشپزخانه رنگ، کابینت، کاشی کف و لوستر آشپزخانه نقش تاثیرگذاری دارند.

برای رنگ آشپزخانه رنگ‌های خنثی مثل سفید و خاکستری به سادگی با سایر وسایل هماهنگ می‌شوند و رنگ‌های زرد و قرمز هم اشتهاآور هستند.

اگر آشپزخانه مدرن سبک دلخواه شما است در دکوراسیون آشپزخانه کابینت‌های ساده و مینی‌مال مثل شیکر انتخاب کنید.

کاشی کف هم در تزیینات آشپزخانه نقش مهمی دارد و باید با سایر عناصر دکور آشپزخانه هم‌خوانی داشته باشد.

لوستر آشپزخانه در صورت نبود نور طبیعی مهم‌ترین منبع تامین نور است، بنابراین به جز زیبایی به نوردهی لوستر آشپزخانه هم توجه کنید.

 

مطالب مرتبط

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

  همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

برای انتخاب کانتر آشپزخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

  همانطور که همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در […]

با انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید

  آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است. امروزه آشپزخانه‌ها به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *