دکوراسیون داخلی

با انواع کابینت آشپزخانه آشنا شوید

کابینت آشپزخانه

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر خانه‌ای، بخصوص برای خانم‌های خانه‌دار کابینت آشپزخانه است. فارغ از مدل کابینت آشپزخانه و طرح کابینت آشپزخانه، و اینکه کابینت مدرن باشد یا خیر، کابینت‌های جدید باید جای کافی برای ظروف آشپزخانه را داشته باشند و خوش‌دست هم باشند و بتوان راحت ظروف را از درون آن برداشت یا گذاشت. اکثر افراد به تعداد کابینت آشپزخانه توجه می‌کنند و جایگیری و مدل کابینت آشپزخانه را از قلم می‌اندازند. در متن زیر با انواع طرح کابینت آشپزخانه از نظر جایگیری آشنا خواهید شد.

انواع مدل کابینت آشپزخانه

  1. کابینت‌های بالایی یا دیواری

یکی از انواع طرح‌ها، کابینت‌های دیواری هستند که در سطح بالا و در ارتفاع نصب می‌شوند و معمولا 30 تا 45 سانتی‌متر عمق دارند. اضافه کردن کابینت‌های دیواری به عنوان کابینت‌های جدید یکی از راه‌های اضافه کردن فضای بیشتر در آشپزخانه، مخصوصا آشپزخانه‌های کوچک است.

البته ایراد این کابینت‌ها این است که دسترسی چندان ساده‌ای ندارند و بهتر است وسایلی را که به ندرت استفاده می‌شوند در آن‌ها قرار دهید یا با نصب در شیشه‌ای از آن‌ها به عنوان محلی برای نمایش ظروف دکوری استفاده کنید.

 

کابینت آشپزخانه

 

  1. کابینت‌های روی زمین

کابینت‌های روی زمین معمولا 60 سانتی‌متر عمق و 91 سانتی‌متر بلندی دارند. کابینت‌های روی زمین از گذشته وجود داشته‌اند و نمی‌توان آن‌ها را جزو کابینت مدرن به حساب آورد اما بسیار کاربردی هستند.

نکته‌ی دیگر درمورد این کابینت‌ها، فاصله‌شان از زمین است که معمولا 10 سانتی‌متر از زمین فاصله دارند. این کابینت‌ها، کاربردهای مختلفی دارند و به صورت قفسه‌بندی‌شده و کشو یا حتی هر دو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کابینت آشپزخانه

 

 

ایراد کابینت‌های دیواری این است که دسترسی چندان ساده‌ای ندارند و بهتر است وسایلی را که به ندرت استفاده می‌شوند را در آن‌ها قرار دهید.

 

  1. کابینت‌های از سقف تا زمین

کابینت‌های از سقف تا زمین معمولا 213 سانتی‌متر ارتفاع دارند که البته ارتفاع سقف شما می‌تواند تعیین‌کننده‌ی ارتفاع این مدل کابینت آشپزخانه باشد. کابینت‌های سقف تا زمین به دلیل فضایی که دارند می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند. می‌توان وسایل بلندی مثل جارو و تی را در این کابینت‌ها گذاشت یا آن‌ها را به دلخواه قفسه‌بندی کرد و موادغذایی خشک یا ظروف را جای داد.

 

کابینت آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. کابینت‌های گوشه‌ای

کابینت‌های گوشه‌ای سال‌ها است شهرت منفی داشته‌اند و جزو خانواده کابینت‌های گاو پیشانی‌سفید محسوب می‌شوند. کابینت‌های گوشه‌ای معمولا بددست‌ترین انواع کابینت هستند و درآوردن یا گذاشتن ظروف در آن‌ها کار بسیار دشواری است که باعث می‌شود خیلی‌ها از خیر استفاده‌ی این کابینت بگذرند.

اما خبر خوب این است که در طراحی کابینت مدرن و نسل کابینت‌های جدید برای حل این مسئله چاره‌ای اندیشیده شده است. از راه‌حل‌های موجود در کابینت‌های جدید گذاشتن صفحه‌های گردان یا طراحی کشو متناسب با موقعیت این کابینت‌ها است.

  1. کابینت‌های مخصوص

برای کسانی که وارد خانه‌ای نوساز شده‌اند یا قصد بازسازی و تغییر مدل کابینت را دارند، استفاده از کابینت‌های مخصوص که قابل تنظیم هستند و بنا به درخواست فرد با طرحی خاص ساخته می‌شوند، بهترین انتخاب است. حین سفارش کابینت‌های جدید نقاطی که کابینت‌های معمول به آسانی در آن نصب نمی‌شود را شناسایی کنید و کابینت‌های مخصوص سفارش دهید.

این کابینت‌های مخصوص می‌توانند کابینتی بلند و باریک برای گذاشتن مواد غذایی، کابینتی طراحی شده برای ریختن زباله یا هر مدل دیگری باشند که کار شما را راحت‌تر می‌کند.

  1. کابینت لوازم آشپزخانه

داشتن کابینت مدرن و مخصوص لوازم آشپزخانه برقی به مرتب نگه داشتن آشپزخانه کمک زیادی می‌کند، زمان آماده کردن غذا را کاهش می‌دهد و فضای روی پیشخوان را هم باز می‌کند.

 بهتر است وسایل سنگین‌تر مثل هم‌زن‌ها و لوازم چندکاره را در طبقات پایینی بگذارید. همچنین اگر قصد نصب کابینت‌های جدید را دارید می‌توانید ابعاد کابینت را طوری سفارش دهید که وسایل راحت در آن جا شوند و ارتفاع این لوازم برقی آشپزخانه دردسرساز نشود.

 

کابینت آشپزخانه

 

 

برای کسانی که وارد خانه‌ای نوساز شده‌اند یا قصد بازسازی و تغییر مدل کابینت آشپزخانه را دارند، استفاده از کابینت‌های مخصوص که قابل تنظیم هستند و بنا به درخواست فرد با طرحی خاص ساخته می‌شوند، بهترین انتخاب است.

 

  1. کابینت‌های جزیره‌ای

کابینت‌های جزیره‌ای که در میان انواع کابینت مدرن بسیار محبوب شده‌اند، به خوبی نیاز به فضای اضافی در آشپزخانه را تامین می‌کنند و مرزی طبیعی بین آشپزخانه و فضای پذیرایی ایجاد می‌کنند.

کابینت‌های جزیره‌ای از انواع مدل کابینت آشپزخانه هستند که کاربردهای زیادی دارند. فضای زیر این کابینت مدرن برای گذاشتن وسایل مناسب است و سطح آن برای انجام کارهای آشپزی یا گذاشتن ظروف تزئینی به درد می‌خورد. اگر سطح کابینت جزیره‌ای خانه‌ی شما وسیع باشد می‌توانید از آن به عنوان فضای غذاخوری هم استفاده کنید.

نکته‌ی مثبت دیگر درمورد کابینت‌های جزیره‌ای این است که نسبت به کابینت سرتاسری فضای بیشتری برای عبور و مرور به داخل یا خارج از آشپزخانه در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

کابینت آشپزخانه

 

  1. کابینت‌های ایستاده متحرک

کابینت‌های آشپزخانه ایستاده متحرک یکی از بهترین ابزارهای برای مستاجران هستند. می‌توان این کابینت‌ها را از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر برد و کمبود فضا در آشپزخانه را جبران کرد. حتی اگر مستاجر نیستید این کابینت‌ها می‌توانند به عنوان کابینت‌های جدید و البته متحرک در هرجایی از آشپزخانه در خدمت شما باشند و فضای دلخواه شما را ایجاد کنند.

  1. کشوهای بزرگ

در طراحی کابینت مدرن چند سالی است که کابینت‌های بزرگ کشویی به عنوان کابینت‌های جدید راه‌شان را به آشپزخانه باز کرده‌اند. این کابینت‌ها برای قرار دادن قابلمه و ماهیتابه ایده‌آل هستند و به عنوان یکی از انواع مدل کابینت آشپزخانه محبوب این روزها در بیشتر آشپزخانه‌ها دیده می‌شوند.

 

کابینت‌های جدید

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قفسه‌های باز و بسته یکی دیگر از انواع مدل کابینت آشپزخانه

نوع دیگر تقسیم‌بندی طرح کابینت آشپزخانه باز یا بسته بودن قفسه‌ها است. همان‌طور که از نام این دو مدل کابینت آشپزخانه پیدا است، یکی بدون در و باز است و درونش دیده می‌شود و دیگری مثل غالب کابینت‌های خانه‌های‌مان، دردار است.

کابینت باز در کابینت مدرن جایگاه محکم‌تری دارد و در طراحی کابینت‌های جدید این مدل بیشتر دیده می‌شود. البته بستگی به سبک طراح و سلیقه شخصی خودتان هم دارد.

موافقان و مخالفان هر دو سبک وجود دارند: موافقان کابینت باز می‌گویند کابینت باز فضای بهتری برای نمایش ظروف دارد و البته جای بیشتری هم دراختیار شما قرار می‌دهد، از طرفی مخالفان هم معتقدند گردوخاک زیادی روی ظروف می‌نشیند و نظافت آشپزخانه تبدیل به کاری دشوار و طاقت‌فرسا می‌شود.

 

کابینت‌های جدید

 

 

فضای زیر کابینت جزیره‌ای برای گذاشتن وسایل مناسب است و سطح آن برای انجام کارهای آشپزی یا گذاشتن ظروف تزئینی به درد می‌خورد.

 

انواع در کابینت آشپزخانه

در کابینت آشپزخانه مهم‌ترین عنصر، در کابینت است. درهای کابینت عناصری هستند که بیشترین دید را در طرح کابینت آشپزخانه دارند و البته ممکن است بسیار گران باشند. احتمالا تابه‌حال در نصب کابینت‌های جدید توجه زیادی به در کابینت‌ها نکرده‌اید و مدل کابینت آشپزخانه مهم‌ترین نکته مدنظر شما بوده است.

اما باید بدانید انتخاب‌تان درمورد مدل کابینت آشپزخانه، طرح کابینت آشپزخانه و قرارگیری آن‌ها هرچه باشد، در مناسب آن را هم باید پیدا کنید. با انواع سبک در کابینت آشپزخانه آشنا شوید:

  1. سبک شِیکر در مدل Shaker

شِیکر رایج‌ترین مدل کابینت مدرن است. این نوع در کابینت از 5 صفحه تخت تشکیل شده است که 4 صفحه قاب و یک صفحه مرکز را تشکیل می‌دهند.

سبک شِیکر در کابینت‌های جدید نام خود را سبکی به همین اسم گرفته که از خطوط ساده استفاده می‌کند و روی کاربردی بودن متمرکز است. درهای شِیکر بسیار محبوب هستند چون با هر سبک دکوراسیونی سازگار هستند؛ از سبک دکوراسیون و کابینت‌های مدرن گرفته تا سنتی جای می‌گیرند. همچنین این سبک با انواع گونه‌های چوب و رنگ‌های کابینت از کابینت سفید گرفته تا انواع دیگر سازگار است.

نکته‌ی دیگر درمورد این مدل از کابینت‌های آشپزخانه این است که هرچه‌قدر بودجه داشته باشید می‌توانید از آن در نصب کابینت‌های جدید استفاده کنید و تنها باید نوع چوب را عوض کنید. همچنین برای کم کردن هزینه بعضی سازندگان صفحه‌ی مرکزی را که بزرگ‌تر هم هست با مصالح ارزان‌تری جایگزین می‌کنند.

 

کابینت‌های جدید

 

  1. سبک لورد در مدل کابینت آشپزخانه Louvered

تخته‌های چوب باریک افقی معمولا برای کرکره‌ی پنجره، بخش‌هایی از مبلمان و درهای داخل خانه استفاده می‌شوند، اما اگر برای طرح کابینت آشپزخانه استفاده شوند سبک خاصی به این فضا می‌بخشند. البته به خاطر داشته باشید این سبک از کابینت مدرن گران است و باید جیب‌هایی پر از پول داشته باشید.

درهای این مدل کابینت از آشپزخانه فضایی بین چوب‌های افقی دارند که آن‌ها را تبدیل به کابینتی ایده‌آل برای فضاهایی مثل کابینت رختشویی، کابینت قرارگیری لوازم برقی و کابینت کنار رادیاتور می‌کند که نیاز به تهویه دارند.

 

کابینت‌های جدید

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  1. سبک تخت در مدل Flat

سبک تخت در کابینت‌های جدید ساده اما شیک است و این سبک از قید زرق‌وبرق گران رها شده است. همچنین مینی‌مالیستی بودن این سبک از کابینت باعث شده برای هر فضایی از سنتی تا کابینت مدرن مناسب باشد.

سبک تخت معمولا با لمینت یا چوب ساخته می‌شود. انواع لمینتی با جیب سازگارتر هستند و رنگ‌های متنوع‌تری هم دارند.

  1. سبک این‌ست در مدل کابینت آشپزخانه Inset

این مدل کابینت آشپزخانه یکی از گران‌ترین انواع موجود در بازار است که البته از گذشته مورد استقبال بوده است. دلیل نام‌گذاری آن به این شکل به طرز جای‌گذاری‌اش در قاب کابینت برمی‌گردد که داخل قرار می‌گیرد. درهای کابینت‌ها غالبا بیرون از قاب نصب می‌شوند.

 

کابینت‌های جدید

 

  1. سبک کهنه‌نما در مدل Distressed

اگر همیشه به سبک‌های قدیمی علاقه داشتید و کابینت مدرن توجه‌تان را جلب نمی‌کرد سبک کهنه‌نما سبک موردنظر شما است. این سبک البته تداخلی با سبک‌های دیگر به خصوص سبک شیکر ندارد و می‌توانید آن را انتخاب کنید و بعد با سمباده‌کاری و رنگ‌های مخصوص کابینت سفید یا هر رنگ دیگری را در آشپزخانه به کابینتی قدیمی و عتیقه تبدیل کنید.

البته این کار هزینه‌بر است و علاوه بر پرداخت هزینه چوب برای کابینت‌های جدید باید هزینه این کارهای اضافی را هم بپردازید.

  1. سبک خط‌دار در مدل کابینت آشپزخانه Beadboard

در گذشته از این سبک برای دیوارها استفاده می‌شد و قبل از رنگ‌های روغنی و پلاستیک این چوب‌ها برای دیوار خانه روی بورس بود. این سبک شیک و کابینت مدرن هم پرطرفدار است و کابینت سفید با این سبک در آشپزخانه بسیار جلوه‌گری می‌کند. اما نکته‌ای که ممکن است باعث آزارتان شود نظافت این سبک کابینت است. نظافت کابینت سفید به‌خصوص سبک خط‌دار بسیار دشوار است و نباید بگذارید لکه‌ای باقی بماند.

 

کابینت‌های جدید

 

 

درهای شِیکر بسیار محبوب هستند چون با هر سبک دکوراسیونی سازگارند؛ از سبک دکوراسیون و کابینت‌های مدرن گرفته تا سنتی جای می‌گیرند.

 

  1. سبک ترموفویل Thermofoil

این نوع درها از MDF ساخته و در پوششی پلاستیکی پیچیده می‌شوند و تحت حرارت قرار می‌گیرند. این نوع مدل کابینت آشپزخانه با جیب سازگار است اما تک‌رنگ است. همچنین ترموفویل معمولا در ابعاد انبوه تولید می‌شود.

ترموفویل پایدار است اما تعمیر آسیب‌های وارده دشوار است و بهتر است به خوبی از آن مراقبت کنید. همچنین عیب دیگر ترموفویل این است که رنگ‌های روشن مثل کابینت سفید طی زمان زرد می‌شود.

و در آخر مثل هر بخش دیگر دکوراسیونی طرح کابینت آشپزخانه هم قابل طراحی و سفارش به سبک خودتان است. بنابراین اگر هیچ یک از این طرح‌ها را دوست ندارید یا دوست دارید یک یا دو سبک را ترکیب کنید می‌توانید مدل کابینت آشپزخانه را خودتان انتخاب کنید.

کابینت آشپزخانه در یک کلام:

  • یکی از انواع تقسیم‌بندی مدل کابینت در آشپزخانه به طرز نصب برمی‌گردد و شامل کابینت دیواری، روی زمین، از سقف تا زمین، مخصوص، برای لوازم آشپزخانه، جزیره‌ای، ایستاده متحرک و گوشه‌ای و کشوهای بزرگ می‌شود.
  • کابینت‌های گوشه‌ای و مخصوص در کابینت مدرن، کارها را خیلی راحت‌تر کرده‌اند و امکان استفاده از فضاهای بلااستفاده را هم دراختیار ما قرار داده‌اند.
  • کابینت‌های بدون در نوع دیگری از کابینت‌های جدید هستند که مخالفان و موافقان خود را دارد.
  • نوع درهای کابینت در زیبایی آشپزخانه تاثیرگذار است و حین انتخاب کابینت جدید در را هم مدنظر داشته باشید.
  • شیکر متداول‌ترین نوع در کابینت است که با هر سبک دکوراسیونی سازگار است.

 

یک نظر در مورد “با انواع کابینت آشپزخانه آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *