دکوراسیون داخلی

چطور استاندارد کابینت آشپزخانه را رعایت کنیم؟

کابینت آشپزخانه

 

هر خانه‌ای آشپزخانه‌ای دارد و هر آشپزخانه هم باید کابینت داشته باشد. در حقیقت وجود کابینت برای آشپزخانه درست به اندازۀ لولۀ آب، محل نصب سینک یا لوله‌کشی گاز اهمیت دارد. برخی مینی‌آشپزخانه‌ها اجاق گاز ندارند، اما حتی آنها هم باید کابینت داشته باشند! با توجه به اهمیتی که کابینت برای آشپزخانه دارد کاملاً منطقی است که انتخاب مدل کابینت آشپزخانه ، ساخت و نصب آن، نگهداری از کابینت‌ها و … دارای استانداردهایی باشد. در ادامۀ این متن ما شما را با تمام آنچه باید در مورد استاندارد کابینت آشپزخانه بدانید، آشنا می‌کنیم.

 

نگهداری از کابینت‌ها

 

برای انتخاب مدل کابینت آشپزخانه مناسب، چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟

امروزه استانداردهای کلی برای ابعاد کابینت‌ها وجود دارد؛ اما شما می‌توانید با توجه به شکل و اندازۀ آشپزخانۀ و حتی ابعاد فیزیکی خود مدل کابینت مناسبی سفارش دهید. کابینت‌ها دارای جنس و روکش متفاوتی هم هستند که هر کدام طول عمر، کارآیی، زیبایی و قیمت متفاوتی دارند.

مدل کابینت آشپزخانه باید کاربردی بوده و بیشترین فضا را در اختیار شما قرار بدهد. همچنین، کابینت از مهم‌ترین و تاثیرگزارترین عناصر در دکوراسیون آشپزخانه است. خصوصاً اگر آشپزخانه‌ای اوپن باشد شکل و رنگ کابینت‌ها دنبالۀ چیدمان پذیرایی و نشیمن خواهد بود.

پس متوجه شدیم نقش کابینت فقط ایجاد فضایی برای نگه‌داری از مواد اولیه و ظروف آشپزخانه نیست و همچنین با توجه به سلیقۀ صاحب‌خانه و نیازهای او می‌تواند جنس، ابعاد و ظاهر مختلفی داشته باشد. هرچند که ابعاد استاندارد کابینت‌ها معمولاً برای تمام آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نگهداری از کابینت‌ها

 

 

کابینت از مهم‌ترین عناصر در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه است. کابینت‌ها دارای ابعاد استانداردی هستند که برای اغلب آشپزخانه‌ها مناسب است؛ اما شما می‌توانید با توجه به سلیقه و خواستۀ خود شکل و ابعاد خاصی را سفارش دهید.

 

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه چیست؟

اگر دقت کرده باشید، هر آشپزخانه معمولاً دو ردیف کابینت دارد: کابینت‌های بالایی و کابینت‌های پایینی.
ابعاد استاندارد این دو ردیف کابینت با هم تفاوت دارد.

  • ردیف کابینت پایینی: این کابینت‌ها بزرگتر و جادارتر از ردیف بالایی هستند. عمق استاندارد برای این کابینت‌ها 60-55 و ارتفاع آنها حدود 90 سانتی‌متر است.
  • ردیف کابینت بالایی: عمق استاندارد برای این کابینت‌ها 30 و ارتفاع آنها 70 سانتی‌متر است.
  • فاصله بین صفحۀ رویی کابینت ردیف پایین تا صفحۀ زیرین کابینت بالا 60-55 سانتی‌متر است.

 

استاندارد کابینت آشپزخانه

 

توجه داشته باشید بنا به سفارش شما یا وجود زاویه‌های خاص در آشپزخانه، این ابعاد قابل تغییر است. شما می‌توانید از سازندۀ کابینت بخواهید فضایی برای قرارگیری ماکروویو یا فر برقی داخل کابینت‌ها در نظر بگیرد و سیم‌کشی مناسب برای پریز برق را انجام بدهد. البته باید ابعاد دقیق وسیلۀ مورد نظر را به او بدهید.

نکتۀ دیگر محل قرار گرفتن ماشین ظرف‌شویی است. این ناحیه باید لوله‌کشی آب و سیم‌کشی مناسب داشته باشد. در بیشتر آپارتمان‌ها، محل قرار گرفتن ماشین لباس‌شویی نیز داخل آشپزخانه است.

پس هنگام طراحی کابینت‌ها، یک قسمت مجزا نیز باید برای این وسیله در نظر گرفته شود. در بسیاری آشپزخانه‌های مدرن، محل قرار گرفتن یخچال میان کابینت‌ها مشخص می‌شود. به این ترتیب سطوح موجود در آشپزخانه یک‌دست می‌شوند و نظم چشم‌نوازی ایجاد خواهد شد.

 

استاندارد کابینت آشپزخانه

 

امروزه کابینت‌های آشپزخانه را از چه جنسی می‌سازند؟

این روزها بیش از هر زمان دیگری دست شما برای انتخاب جنس کابینت آشپزخانه باز است. با توجه به دکوراسیون کلی خانه و بودجه‌ای که در نظر دارید، می‌توانید مدل کابینت خود را از جنس‌های زیر سفارش بدهید:

  • کابینت چوبی: این مدل کابینت بسیار لوکس، پرجزئیات و اشرافی است و برای خانه‌هایی با آشپزخانه‌های بزرگ و دکوراسیون کلاسیک توصیه می‌شود. از نکات منفی این نوع کابینت قیمت بالای آن و زمان طولانی ِ ساخت و نصب آن است. البته شاید این دو مورد برای بعضی خانواده‌ها نقطۀ ضعف محسوب نشود.
  • کابینت فلزی: احتمالاً این نوع کابینت را از خانه‌های قدیمی به یاد می‌آورید. دیواره، درها و قفسه‌های این مدل کابینت ها از ورقه‌های فلزی ساخته می‌شد. این سال‌ها دیگر از کابینت‌های فلزی استفاده نمی‌کنند. از معایب این نوع کابینت آن است که درهای آنها پس از مدتی با صدا باز و بسته می‌شد، احتمال زنگ زدن داشتند و با ضربه‌های احتمالی دچار فرورفتگی و تغییرشکل می‌شدند.
  • کابینت ام‌دی‌اف: این جنس به عنوان فراگیرترین ماده برای ساخت کابینت‌های امروزی به کار می‌رود. ام‌دی‌اف به نسبت چوب ارزان‌تر و در عین حال ظاهر شیک و تمیزی دارد. عمر کابینت‌های ام‌دی‌اف بالاست و در برابر ضربه و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. تنوع رنگ‌بندی هم در کارهای ام‌دی‌اف بالاست.
  • کابینت های‌گلس: کابینت های‌گلس را می‌توانیم در زیرمجموعۀ ام‌دی‌اف قرار بدهیم. کابینت های‌گلس ظاهر براقی دارد که محیط آشپزخانه را بازتر و شادتر نشان می‌دهد. این جنس ضدخش است و مات و کدر هم نمی‌شود. های‌گلس به نسبت ام‌دی‌اف معمولی قیمت بیشتری دارد.

 

نگهداری از کابینت‌ها

 

کابینت چه بخش‌هایی دارد؟

هر کابینت سه بخش دارد: در، بدنه و صفحه.

  • در کابینت: این بخش از کابینت اولین جایی است که به چشم می‌آید؛ به همین دلیل طرح و رنگ آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • بدنۀ کابینت: در مورد این بخش باید دقت زیادی به خرج بدهید و کار خود را به افراد معتبر بسپارید. روکش بدنه باید ملامینه باشد اما متاسفانه در بازار ایران نئوپان با روکش کاغذی هم به مشتریان عرضه می‌شود. روکش کاغذی در مقابل آب، رطوبت و تمیزکاری به شدت آسیب‌پذیر است.
  • صفحۀ کابینت: این قسمت همان بخشی از کابینت است که معمولاً کار آماده‌سازی و خرد کردن مواد غذایی روی آن انجام می‌شود. از آنجا که این بخش از کابینت در معرض آب و شست‌وشوی مداوم قرار دارد، حتماً باید جنسی مقاوم و ضدآب داشته باشد.

 

 

جنس کابینت روی عمر مفید آن و همچنین نقشی که در زیباسازی آشپزخانه دارد اثر می‌گذارد. با بررسی بازار و با توجه به بودجۀ خود، می‌توانید بهترین گزینه‌ها را پیدا کنید.

با توجه به نقش کابینت در دکوراسیون، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای انتخاب کابینت از یک طراح داخلی خبره کمک بگیرید، اما هرگز از علایق و سلیقۀ خود غافل نشوید. به عنوان نمونه به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • اگر آشپزخانۀ کوچکی دارید، حتماً از نورپردازی مناسب بین کابینت‌ها استفاده کنید. رنگ‌های لیمویی، سبز پسته‌ای و باقی رنگ‌های روشن، انتخاب مناسب‌تری برای آشپزخانۀ شما خواهند بود.
  • اگر دوست دارید آشپزخانۀ جزیره‌ای با سقف کاذب داشته باشید، کابینت های‌گلس جلوۀ بهتری به کار می‌دهد.
  • آشپزخانۀ جزیره‌ای کوچک و جمع‌وجور است و برای خانه‌هایی با متراژ کم پیشنهاد می‌شود. های‌گلس به قلب کوچک خانه‌تان ابهت و درخشش بیشتری می‌دهد.
  • برای مدل کابینت آشپزخانه از بیشتر از دو رنگ استفاده نکنید. اگر تمایل دارید رنگ‌های تند و گرم به کار ببرید، آن را به یکی دو کابینت محدود کرده و برای باقی کابینت‌های رنگ مکمل ملایم و حتی خنثی انتخاب کنید.
  • با استفاده از رنگ‌های گرم و تند، فضا کوچکتر، تاریکتر و شلوغتر دیده می‌شود و در درازمدت چشم را خسته می‌کند.
  • درست مثل کاغذدیواری، روکش کابینت‌ها هم طرح و رنگ‌های متنوعی دارد که با استفادۀ درست از آنها می‌توانید نواقص آشپزخانه را برطرف کنید.
  • اگر سقف کوتاه است، از مدل کابینت با طرح‌های عمودی استفاده کنید تا سقف را بلندتر نشان بدهد.
  • اگر فضا و ابعاد آشپزخانه اجازه می‌دهد، با اندازۀ کابینت‌ها بازی کنید تا حس‌وحال بانشاط‌تری ایجاد شود.
  • فراموش نکنید که مهمترین نقش و ویژگی کابینت، جادار بودن آن است. پس کارآیی را فدای زیبایی نکنید.
  • اگر آشپزخانه بزرگ یا اوپن است، از طراح بخواهید در گوشه‌ای از آن که در دیدرس است یک بوفۀ کوچک تعبیه کند. این بوفه که هم‌جنس و رنگ کابینت‌ها است به شما فضایی می‌دهد که ظروف لوکس و ارزشمند خود را به نمایش بگذارید یا آن را با هر وسیلۀ تزئینی دلخواه پر کنید.
  • اگر می‌خواهید فضایی برای آویزان کردن ظروفی مثل ملاقه‌ها و دستگیره‌های آشپزخانه داشته باشید، کابینت‌های ردیف بالا را بالاتر از حد استاندارد نصب کنید.
  • اگر قد شما و سقف آشپزخانه اجازۀ نصب بالاتر از کابینت‌ها را بدهد، با این روش هم فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت و هم سقف بلندتر دیده و حس می‌شود.
  • لازم است وسایل و دستمال‌هایی که از استند آویزان می‌کنید همیشه تمیز و مرتب باشند!
  • از طراح بخواهید فکری برای هم‌تراز بودن هود بالای اجاق با بقیه ردیف کابینت‌ها بکند. چون معمولاً هود هم‌سطح با ردیف کابینت استاندارد نیست و از لحاظ بصری ناهماهنگی ایجاد می‌کند.
  • در اکثر مواقع با کمی افزایش ارتفاع برای کابینت‌های ردیف بالا و درست کردن باکس برای هود، مشکل ناهمانگی را برطرف می‌کنند.
  • استفاده از آینه در فضای بین کابینت‌ها باعث می‌شود آشپزخانه بزرگتر دیده شود. اما دقت کنید که آینه هر آشفتگی را چند برابر نشان می‌دهد! پس اگر از آینه استفاده می‌کنید همیشه آشپزخانه و خود آینه را تمیز نگه دارید!
  • انتخاب شیر آب و یراق‌آلات هم به اندازۀ طرح و رنگ و مدل کابینت مهم است. سعی کنید برای خرید این محصولات هم زمان و حوصلۀ کافی صرف کنید.
  • بهتر است انتخاب مدل کابینت آشپزخانه و نوع دکوراسیون آن با باقی قسمت‌های خانه هماهنگی داشته باشد. اگر از یک اتاق نشیمن کلاسیک وارد یک آشپزخانه با طراحی مدرن شوید، احتمالاً دچار سرگیجه و آشفتگی می‌شوید!

 

مدل کابینت

 

 

برخلاف آنچه که برخی تصور می‌کنند، دست شما برای طراحی کابینت باز است. شما با انتخاب و طراحی درست کابینت‌ها، دکوراسیون کل خانه را تکمیل می‌کنید. با رعایت بعضی نکات هنگام طراحی و سفارش کابینت، می‌توانید عیب و نقص‌های احتمالی آشپزخانه را بپوشانید.

 

برای نگهداری از کابینت‌ها چه نکاتی را به یاد داشته باشیم؟

کمتر کسی حاضر است هر یکی دو سال برای تعویض کابینت‌ها انرژی و هزینه صرف کند. پس لازم است اصول نگهداری درست از کابینت‌ها را بدانیم تا بتوانیم سال‌های بیشتری از آنها استفاده کنیم.

  • برای تمیز کردن تمام قسمت‌های کابینت، از ابر نرم و مواد شویندۀ ملایم استفاده کنید. از سیم ظرف‌شویی و مواد اسیدی پرهیز کنید، چون باعث خراشیدگی و خوردگی سطوح کابینت می‌شوند.
  • هرچند سطح کابینت‌ها با مواد ضد آب پوشانده می‌شود، اما بهتر است اجازه ندهید آب مدت زیادی روی این سطوح بماند. آب اضافی روی کابینت را در کمترین زمان با یک دستمال تمیز خشک کنید.
  • دقت کنید ظرف سرکه، ترشی‌ها، مرباها، روغن و… نشتی نداشته باشند. چون به مرور زمان ممکن است باعث خوردگی و تغییر رنگ طبقه داخلی کابینت‌ها بشوند.
  • برای پاک کردن رد چربی از روی کابینت می‌توانید از مایع ظرف‌شویی یا مخلوط آب و جوش‌شیرین استفاده کنید.
  • برای خرد و قطعه کردن مواد غذایی از تخته‌های مخصوص استفاده کنید. خرد کردن مواد غذایی به صورت مستقیم روی سطح کابینت بهداشتی نیست و به آن آسیب هم می‌زند.
  • هرگز ظروف داغ را مستقیم روی سطح کابینت قرار ندهید.
  • درهای کابینت را با ملایمت باز و بسته کنید. برای آنکه درها محکم بسته نشوند، از چسب‌های ضربه‌گیر استفاده کنید.
  • بهتر است در کابینت‌ها را مدت زیادی باز نگذارید؛ زیرا رطوبت آشپزخانه و بخار موادغذایی وارد کابینت شده و در آن حبس می‌شوند. این امر در طولانی‌مدت به روکش طبقات داخلی آسیب می‌زند.
  • لولای درهای کابینت را هرازگاه بررسی کنید که دچار آسیب یا افتادگی نشده باشند.

 

مدل کابینت

 

سفارش، تولید و نصب کابینت آشپزخانه چقدر زمان و هزینه می‌برد؟

پاسخ این سوال رابطۀ مستقیمی دارد با نوع کابینتی که انتخاب می‌کنید، جایی که به آن سفارش می‌دهید، ابعاد کلی کابینت‌ها و سفارش‌های خاص احتمالی.
واضح است که اگر شما یک طراحی منحصر به فرد برای آشپزخانه انجام داده باشید و کابینت‌ها دارای شکل و سایز مختلفی باشند (که در ابعاد استاندارد نباشد) ساخت و آماده‌سازی آنها زمان بیشتری طول می‌کشد.
یا اگر بازسازی آشپزخانه را به دو ماه پایانی سال موکول کرده باشید، احتمالاً برای اتمام کار پیش از نوروز استرس بیشتری تجربه خواهید کرد!
قیمت اجناس هم بسیار متفاوت است و نمی‌توان برای آن بازۀ خاصی را مشخص کرد.
مواردی مانند نورپردازی، طراحی و اجرای سقف کاذب و… هم هزینه‌های دیگری هستند که ممکن است در حین بازسازی آشپزخانه و با توجه به طرحی که پسندیده‌اید، با آنها مواجه شوید.
توجه داشته باشید هزینۀ مشاوره و طراحی بخشی جدا از هزینۀ سفارش و نصب کابینت آشپزخانه است. البته بسیاری از طراحان گروه‌های اجرایی و تاسیساتی خود را برای ساخت و نصب کابینت‌ها دارند.

 

کابینت آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی

  • کابینت‌ها قسمت مهمی از آشپزخانه هستند که در کنار کارآیی، نقش پررنگی در دکوراسیون فضا به عهده دارند.
  • کابینت‌ها جنس‌های مختلفی دارند که هر شخص با توجه به بودجۀ خود می‌تواند بین آنها انتخاب کند.
  • رایج‌ترین نوع کابینت از جنس ام‌دی‌اف است.
  • برای انتخاب و سفارش کابینت آشپزخانه باید موارد مهمی را در نظر داشت. زیرا انتظار داریم کابینت‌ها سال‌های زیادی عمر کنند و کیفیت خود را از دست ندهند.
  • رعایت نکات دکوراسیون داخلی هم دارای اهمیت است. اگر بعضی موارد مانند رنگ‌بندی مناسب رعایت نشود، پس از مدتی ذهن و چشم افراد خسته می‌شود.
  • نگهداری مناسب از کابینت‌ها به عمر مفید آنها می‌افزاید.
  • انتخاب تیم طراحی و اجرا مهم است. این انتخاب روی هزینۀ نهایی، نتیجۀ کار، کیفیت و سرعت انجام سفارش شما تاثیر دارد.

 

مطالب مرتبط

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی […]

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

5 نظر در مورد : “چطور استاندارد کابینت آشپزخانه را رعایت کنیم؟

  1. سلام وقت بخیر،ببخشید می خواستم بدونم اندازه داخل یونیت فرتوکار باید چند سانت باشه؟

    15
    4
  2. یک سوال. آیا کابینت های پایین رو میشه کوتا ساخت؟ منظورم اینه که من به تمیزی حساسم می‌خوام زیر کابینتی همیشه تمیز باشه . نمیخوام کابینتا پایه داشته باشه. به دیوار میخ بشن یا زیرشون یک میله فلزی بزاریم.مثلا از زمین یه چهل سانت فاصله داشته باشم.

    1
    1
    1. بله امکhنش هست فقط صفحه رویی نباید از ارتفاع 90 الی 95 سانتی متر تجاوز کنه

    2. سلام
      میشه از پایین اپن تا سقف کابینت بزنیدکه کلا آشپزخونه از پذیرایی جدا بشه فقط اندازه یه در خالی بمونه،از طرف پذیرایی هم فقط یه دیوار چوبی مشخص باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *