بازار مسکن تهران

قدیمی، پر جنب‌وجوش و شلوغ مثل محله امیریه

محله امیریه

 

وقتی اسم امیریه تهران به گوش مردم می‌خورد اولین موضوعی که در ذهن آن‌ها مرور می‌شود قدمت این محله است. امیریه تهران یکی از هسته‌های قدیمی شهر تهران به حساب می‌آید که نزدیک به دروازه قزوین قرار داشت. این محله هم اکنون یکی از محلات متراکم و پر جنب‌وجوش پایتخت در منطقه 11 است. محله‌ای که بورس لوازم ورزشی است و فاصله کمی تا بازار بزرگ تهران دارد. خیابان ولیعصر و خیابان کارگر ار شریان‌های اصلی این محله و منطقه یازده هستند.

در این متن موارد زیر به طور مفصل توضیح داده شده است:

  • توضیحی در مورد پیدایش محله امیریه تهران
  • موقعیت این محله
  • بافت مسکونی این محله
  • دسترسی‌های محله امیریه
  • مراکز آموزشی و مذهبی این محله
  • تاریخچه محله امیریه
  • قیمت خانه در این محله

 

منطقه یازده

 

 

محله امیریه در مرکز شهر تهران و منطقه 11 شهرداری قرار دارد. این محله یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به حساب می‌آید که به بازار بزرگ تهران نزدیک است.

 

پیداش محله امیریه

همانگونه که در بالا اشاره شد محله امیریه یکی از قدیمی‌ترین محلات تهران است. در قدیم این محله اعیان‌نشین بوده و اکثر افراد مطرح در این محله زندگی کرده‌اند. این محله در ابتدا در غرب تهران و نزدیک دروازه قزوین بود اما بعد از گسترش مداوم شهر در ده‌های گذشته هم اکنون در مرکز شهر قرار گرفته است. در ابتدا کاربری زمین در این محله باغ و کشاورزی بوده که پس از گذشت چند سال مردم در این محله سکنی گزیده‌اند.

ابعاد و متراژ هر قطعه زمین در ابتدا بسیار بزرگ بود که پس از چند دهه این زمین‌های بزرگ تقسیم به چند زمین مجزا شده‌اند. در زمان قدیم، از ابتدای میدان راه‌آهن تا خیابان امام خمینی را خیابان امیریه می‌گفتند اما این محله در حال حاضر طبق تعریف شهرداری تهران محدوده مشخصی دارد.

علت نام‌گذاری این محله به امیریه به خاطر امیربهادر وزیر جنگ مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه بوده است.

 

محله امیریه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

محله امیریه در کجای تهران قرار دارد؟

محله امیریه در مرکز تهران در منطقه 11 قرار دارد. امیریه از شمال با محله منیریه از غرب با محله مخصوص از جنوب با محلات قلمستان و فروزش و از شرق با محله سنگلج همسایه است.

این محله از شمال به خیابان ابوسعید و خیابان معیری از غرب به خیابان کارگر از جنوب به خیابان بشیری و قزوین و از شرق به خیابان وحدت اسلامی محدود می‌شود.

 

منطقه یازده

 

بافت محله امیریه تهران

همانگونه که اشاره شد این محله بسیار قدیمی است و بناهای قدیمی فرسوده در این محل  بسیار زیاد است. البته بسیاری از خانه‌های این محله در دهه‌های 30 و 40 ساخته شده است اما با این اوصاف این محله در زمره محلات فرسوده طبق نقشه‌های شهرسازی شهرداری تهران قرار دارد.

در سال‌های اخیر به دلیل سود مشارکت در ساخت و ساز بسیاری از خانه‌ها تخریب کرده و نوساز شده است. در مجموع در این محله تعداد زیادی خانه نوساز و خانه قدیمی به چشم می‌خورد.

 

منطقه یازده

 

 

خیابان ولیعصر و خیابان وحدت اسلامی و خیابان کارگر از شریان‌های اصلی این محله به حساب می‌آیند. این محله در محدوده طرح ترافیکی اصلی قرار دارد.

 

دسترسی‌های محله امیریه

سه شریان اصلی شمالی – جنوبی در این محله قرار دارد. خیابان ولیعصر، خیابان وحدت اسلامی و خیابان کارگر این سه شریان اصلی هستند. خیابان ابوسعید، خیابان معیری، خیابان فرهنگ، خیابان قزوین و خیابان بشیری از خیابان‌های مهم شرقی – غربی این محله هستند.

ایستگاه اتوبوس تندرو راه‌آهن – تجریش یکی از مهترین راه‌های دسترسی به این محله است. البته اتوبوس‌های محلی در خیابان‌های اصلی این محله در حال جابجایی مسافران هستند.

خط 3 مترو آزادگان – قائم نیز از این محله عبور می کند. ایستگاه مترو منیریه در این محله قرار دارد. در آبان سال 98 هر 7.5 دقیقه یکبار مترو به این ایستگاه می‌رسد.

 

خیابان ولیعصر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز آموزشی این محله

دبستان پسرانه مولوی، دبستان دخترانه نرگس، دبیرستان دخترانه نرگس، دبستان دخترانه رقیه، دبیرستان دخترانه محمودزاده و دبیرستان دخترانه خسروخاور در حال خدمات آموزشی در این محله و منطقه یازده هستند.

مراکز خرید امیریه

میوه و تره‌بار بهارلو در خیابان معیری از اصلی‌ترین مراکز خرید محله به حساب می‌آید. فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش در ابتدای خیابان فرهنگ، فروشگاه جانبو در اواسط خیابان فرهنگ و فروشگاه 7 در خیابان ابوسعید در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

از آنجایی که محله امیریه با محله منیریه همسایه است می‌توان گفت در قسمت شمالی این محله بورس لوازم ورزشی قرار دارد. جمعیت زیادی از سطح شهر تهران برای خرید لوازم ورزشی به این دو محله می‌آیند.

در بر خیابان ولیعصر مغازه‌های خدماتی زیادی برای رفع نیازهای روزانه مردم قرار دارد. از طرف دیگر خیابان کارگر مرز طرح ترافیک اصلی و طرح ترافیک زوج و فرد است. در نزدیکی میدان وحدت اسلامی می‌توانید مغازه‌های مختلف معجون فروشی و جگرکی را پیدا کنید. این محله از منطقه یازده پاتوق غذاخورها است.

مراکز مذهبی

مسجد حیدری، مسجد موسی بن جعفر، مسجد مظهری، مسجد ولی الله اعظم و حسینه قهرودی‌ها از مراکز مهم مذهبی این محله هستند.

 

خیابان ولیعصر

 

 

خط اتوبوس تندروی راه‌آهن – تجریش و همچنین ایستگاه مترو منیریه باعث حمل و نقل مناسب در سطح محله شده است.

 

قیمت خانه در منطقه 11 تهران و محله امیریه (آبان 98)

طبق بررسی سایت کیلید میانگین قیمت در آبان ماه سال 98 در منطقه یازده تهران 9 میلیون و 410 هزار تومان است. در محله امیریه قیمت هر متر خانه 9 میلیون و 984 هزار تومان است. با بررسی این محله با سایر محلات دیگر منطقه یازده این محله جزء یکی از محلات گران منطقه 11 بعد از محله حشمت الدوله – جمالزاده و جمهوری قرار دارد.

نزدیکی این محله به بازار بزرگ تهران باعث شده بازاری‌های زیادی منطقه 11 و محله امیریه را برای زندگی انتخاب کنند. از طرف دیگر دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی در سطح محله بسیار مناسب و متنوع است و همین موضوع باعث افزایش جمعیت در این محله شده است.

 

خیابان ولیعصر

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد محله امیریه

منطقه: 11 تهران

محل استقرار: مرکز تهران

بافت محله: قدیمی‌ساز و نوساز

همسایه های محلی: شرق به محله سنگلج | از شمال به محله منیریه | از غرب به محله مخصوص| از جنوب به محلات فروزش و قلمستان

دسترسی : خیابان ولیعصر | خیابان وحدت اسلامی | خیابان کارگر

ایستگاه مترو : دارد

ایستگاه اتوبوس تندرو: دارد

سطح قیمت: متوسط

 

مطالب مرتبط

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

گرانترین و ارزانترین محله‌های تهران در دی ماه 1400

  بر اساس جدیدترین برآوردها در دی‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن در زعفرانیه به عنوان گرانترین محله شهر تهران ۹۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع و در خاورشهر به عنوان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *