بازار مسکن تهران

آشنایی با محله داودیه (منطقه سه تهران)؛ از اعتمادالدوله تا میرداماد

نقشه محله داودیه

هنگامی که از خروجی بزرگراه مدرس وارد بلوار میرداماد می‌شوید، انگار حس و حالی نو همراه با آرامش روح شما را در بر می‌گیرد. بلواری زیبا، پر از فروشگاه‌های مختلف، کافه، رستوران، بانک، اداره‌های دولتی و خصوصی، صرافی‌ها و بوتیک‌های شیک لباس مجلسی مردانه. البته این حس و حال زمانی دست می‌دهد که ترافیک سنگین غروب‌های این بلوار را در نظر نگیریم!

بلوار میرداماد بخشی از یک محله بزرگ است که از ظفر تا اتوبان شهید همت و از خیابان دکتر شریعتی تا جردن کشیده شده. محله خوش آب و هوا و لوکسی که ترکیبی از سنت و مدرنیته را در دل خود جای داده است.

در این مقاله، شما را به سفری جذاب در داودیه می‌بریم؛ محله ای قدیمی که زمانی، باغ شخصی ارغوان میرزا، از شاه‌زادگان دوران فتحعلی شاه قاجار بود.

باغ ارغوان

در سال 1273 هجری قمری، میرزا آقا خان نوری ملقب به اعتمادالدوله صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار، در یکی از روستاهای خوش آب و هوای تهران به نام ارغونیه و در زمینی که از زمان محمدشاه سال‌ها به صورت مصادره شده باقی مانده بود، باغی بزرگ و باصفا احداث کرد. اعتمادالدوله این باغ را به نام پسر خود داود میرزا، داودیه نامید. باغ داودیه محل تفرج و اقامت‌ ناصرالدین‌شاه بود و عمارتی بزرگ و زیبا را در قلب خویش جا داده بود.

سال ها بعد، در دورۀ محمدرضا شاه پهلوی، محلۀ مسکونی داودیه شامل خیابان‌های ظفر (وحید دستگردی کنونی) و میرداماد در جاده قدیم شمیران (شریعتی کنونی) کم کم به شکل امروزی در آمد.

میرزا آقاخان نوری
اعتمادالدوله (سمت چپ)

بلوار میرداماد

اصلی‌ترین بخش محله داودیه بلوار بزرگ و زیبایی است که دقیقا در وسط محله قرار گرفته است. در زمان قدیم، بلوار میرداماد خیابانی بود که دو روستای ونک و قلهک را به یک‌دیگر متصل می‌کرد. بعدها با ساخته شدن خیابان شریعتی و ولیعصر، این خیابان اعتباری دوچندان پیدا کرد؛ چرا که دوتا از مهم‌ترین خیابان‌های تهران را به هم ارتباط می‌داد. همین موضوع باعث شد تا این خیابان که پیش از آن با نام‌های «ششم بهمن» و «پهلوی» شناخته می‌شد، شلوغ‌تر و پر رفت و آمدتر شود و فروشگاه‌ها، مراکز تجاری و اداری بسیاری در آن ساخته شود. نام این بلوار از نام یکی از فیلسوفان و فقهای برجسته زمان صفویه، میربرهان الدین محمدباقر استرآبادی مشهور به میرداماد برداشته شده است. او لقب «داماد» را از پدرش به ارث برده بود.

بلوار میرداماد
بلوار میرداماد

 

میرمحمدباقر استرآبادی
میرمحمدباقر استرآبادی مشهور به میرداماد

مراکز خرید میرداماد

خیابان میرداماد، مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری متعددی را در خود جای داده است. از مجتمع کامپیوتر پایتخت تا مرکز خرید میرداماد و از برج آرین تا رز میرداماد و مرکز خرید رودبار، مراکز تفریحی و تجاری محدوده بلوار میرداماد هستند که می توانند نیاز هر کسی به خرید و گشت و گذار در پاساژ را مرتفع کنند. یکی دیگر از فروشگاه های بسیار پربازدید در این خیابان، مانتو میرداماد است که در کنار ایستگاه آتش‌نشانی میرداماد واقع شده است. در محدوده خیابان ظفر نیز مرکز خرید نگین ظفر قرار دارد که مکان مناسبی برای خرید لوازم خانگی و پوشاک است.

مجتمع کامپیوتر پایتخت
مجتمع کامپیوتر پایتخت

کافه‌های میرداماد

بلوار میرداماد؛ یکی از زیباترین خیابان‌های تهران است و بنابراین، مکان مناسبی برای کافه‌ها و رستوران‌هاست که بتوانند از دنجی و زیبایی این فضا برای جذب مشتری استفاده کنند. کافه اوریگامی، آدرین، لمیز و پارکینگ، از معروف‌ترین کافه‌های محدوده بلوار میرداماد هستند.

کافه پارکینگ
کافه پارکینگ واقع در مجتمع رز میرداماد

مراکز اداری میرداماد

بلوار میرداماد، به علت قرارگیری بانک مرکزی در آن، به یکی از قطب‌های اقتصادی شهر تهران تبدیل شده است. تقریبا تمامی بانک‌های ایرانی در این خیابان شعبه دارند. علاوه بر آن، صرافی‌های متعددی نیز در این خیابان واقع شده‌اند. با وجود اداره‌های پر رفت و آمدی مانند اداره ثبت شرکت‌ها و اداره کل امور مالیاتی شمال تهران، می‌توان به جرات گفت که کمتر زمانی می‌شود بلوار میرداماد را خلوت یافت!

بانک مرکزی
بانک مرکزی واقع در خیابان میرداماد

برج‌های اسکان

برج‌های اسکان یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران هستند که بین سال‌های 1351 تا 1356 ساخته شده‌اند. این برج‌های سه قلو، 4 طبقه تجاری در زیر زمین دارند که شامل مرکز خرید اسکان، شعب بانک، صرافی‌ها و بوتیک‌های متعدد است و 23 طبقه مسکونی هم بر روی آن ساخته شده است. این برج‌های مسکونی، زمانی بلندترین برج‌های تهران بوده‌اند.

برج‌های اسکان
برج‌های اسکان

میدان مادر (میدان محسنی)

مهم‌ترین میدان محله داودیه که یکی از شلوغ‌ترین میادین محله در کنار میدان میناست، میدان مادر نام دارد. میدان بزرگی که اهالی محله به آن «محسنی» می‌گویند. این نام به افتخار مهندس محسنی که نقش تعیین‌کننده و بزرگی در توسعه و تکامل محله داودیه و میرداماد داشت بر روی آن گذاشته شده بود. در وسط این میدان مجسمه‌ زیبایی قرار گرفته که «نرگس عاشقان» نام دارد و ساخته زهرا رهنورد است. این مجسمه در سال ۱۳۷۳ در این میدان نصب شد.

میدان مادر (محسنی)
میدان مادر (محسنی)

خیابان وحید دستگردی (ظفر)

این خیابان که اسم خود را از سردار ظفر، یکی از مبارزین دوره مشروطه گرفته، توسط اتوبان مدرس به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. بعد از انقلاب و شهادت هوشنگ وحید دستگردی، رییس شهربانی کل کشور، نام این خیابان به احترام ایشان به «وحید دستگردی» تغییر یافت. مهم‌ترین اتفاق در تاریخ خیابان وحید دستگردی یا ظفر، احداث خیابان ولیعصر بود. لزوم متصل کردن دو خیابان پرتردد و اصلی شهر، یعنی شریعتی و ولیعصر باعث شد، تا این خیابان اهمیت بسیاری پیدا کند. یکی از قسمت‌های مهم این خیابان هم روزی مکان زندگی کارکنان شرکت نفت بوده است.

خیابان ظفر
خیابان ظفر

خیابان مصدق (نفت)

قبل از خروجی اتوبان شهید مدرس و قبل از خیابان تخارستان، خیابانی واقع شده که چندین سال پیش، محل قرارگرفتن شهرک شرکت نفت بود و خود شامل خیابان‌های متعددی است که تا چندی پیش، به نام‌های عددی (یکم، دوم، سوم تا دوازدهم) شناخته می‌شدند؛ اما اخیرا نام آنها با نام برخی از شهرهای تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان عوض شده است (شهرهایی چون غزنین، پنجشیر و سمرقند). می‌توان گفت که بهترین خانه‌های مسکونی میرداماد در خیابان نفت و خیایان‌های متصل به آن واقع شده‌اند.

ترافیک و دسترسی محله داودیه

محله داوودیه یکی از خوش‌دسترس‌ترین محلات تهران است. وجود ایستگاه‌های مترو میرداماد و دکتر شریعتی و ایستگاه بی‌آر‌تی میرداماد در خیابان ولیعصر باعث شده تا از هر دو سمت شرقی و غربی، دسترسی خوبی به حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد. اما اگر بخواهید با خودرو شخصی و از اتوبان‌های مدرس و حقانی یا خیابان‌های شریعتی و ولیعصر به این محدوده تردد کنید، باید گفت که ترافیک این ناحیه هم در زمان اوج و هم در زمان عادی کمی سنگین است و هم میرداماد و هم ظفر شامل این موضوع هستند. یکی از عوامل ترافیک در بلوار میرداماد، پمپ بنزین میرداماد واقع در خیابان کازرون است که تقریبا در وسط بلوار واقع شده است.

ترافیک در بلوار میرداماد
ترافیک در بلوار میرداماد

مراکز آموزشی داودیه

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سازمان مرکزی و دانشکده عمران و نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در تقاطع بلوار میرداماد و خیابان ولیعصر واقع شده است. همچنین دبستان و دبیرستان پسرانه ماندگار رازی که از مشهورترین مدارس تهران است، کمی بالاتر از تقاطع میرداماد و ولیعصر و در کنار اداره آموزش و پرورش منطقه سه قرار دارد. دبیرستان دخترانه روشنگران، دبستان و دبیرستان دخترانه آتیه‌ سازان، دبیرستان دخترانه علوم نو و دبستان پسرانه شهید بهشتی، از جمله مدارس و مراکز آموزشی محدوده داودیه و بلوار میرداماد هستند.

سازمان مرکزی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
سازمان مرکزی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

امنیت محله داودیه

محله داودیه یکی از محله‌های لوکس و امن شهر تهران محسوب می‌شود. طبق آمار شهرداری تهران، منطقه سه شهرداری که این محله قسمتی از آن به حساب می‌آید، جزو مناطق ایمن و کم‌خطر برای زندگی در شهر تهران شناخته شده است. قرارگرفتن فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی بلوار میرداماد و پوشش کلانتری گاندی بر این موضوع صحه می‌گذارند.

مراکز درمانی داودیه

محله داودیه از نظر مجهز بودن به مراکز درمانی، بین سایر محلات شهر تهران وضعیت بسیار مطلوبی دارد. درمانگاه شبانه‌ روزی شایان، درمانگاه شبانه روزی میرداماد، بیمارستان حیوانات خانگی ققنوس در ظفر، بیمارستان ولیعصر و خاتم الانبیا در نزدیکی بلوار میرداماد (از سمت ولیعصر)، آزمایشگاه مسعود، کلینیک آلفا و تعداد بسیار زیادی داروخانه و ساختمان پزشکان نیز در محدوده داودیه قرار دارند که علاوه بر ساکنین محدوده، از سایر نقاط تهران به صورت روزانه مراجعه‌کننده دارند.

بیمارستان خاتم الانبیا
بیمارستان فوق تخصصی خاتم الانبیا در نزدیکی بلوار میرداماد

سخن پایانی

محله داودیه، یکی از خوش‌دسترس‌ترین، خوش آب و هواترین و مجهزترین محلات تهران است. اگر قصد خرید خانه در میرداماد، خرید خانه در ظفر و یا سایر مناطق را دارید و اگر موضوع ترافیک برای شما از سایر مسائل اهمیت کمتری دارد، پس با خیال راحت می‌توان گفت این محله می‌تواند تا سال‌های سال، به مکان زندگی شما بدل شود.

مطالب مرتبط

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

محله یوسف‌آباد محله‌ای اصیل در تهران

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و معروف تهران است که در گذشته باغ های زیادی داشته. این محله در مرکز تهران و منطقه ۶ شهرداری واقع شده. تاریخچه یوسف‌آباد گواه قدمت این محله است […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *