بازار مسکن تهران

معرفی محله دهکده المپیک با ساختمان‌های نوساز

محله دهکده المپیک

 

محله دهکده المپیک تهران در محدوده غرب شهر قرار دارد در این مقاله به معرفی این محله و موقعیت دسترسی و دیگر ویژگی‌ها پرداخته‌ایم. محله دهکده المپیک تهران، پیش از آنها بخشی از کن و در منطقه 5 شهرداری به حساب می‌آمد این در حالی است که امروزه در منطقه 22 شهرداری تهران قرار گرفته است این محله بافتی قدیمی دارد و قدمت آن به سال 1340 شمسی می‌رسد اما با این حال این روزها ساختمان‌های نوساز نیز در آن رو به رشد است این محله موقعیت و دسترسی خوبی دارد.

این محله به دلیل دارا بودن ساختمان‌هایی قدیمی دارای معماری خاص است؛ به خصوص در شهرک لاله که بلوک‌ها به صورت چهار یا پنج طبقه ساخته شده و فضای آنها توسط فضای سبز از یکدیگر متمایز شده است.

در حالت کلی اگر وارد محدوده محله دهکده المپیک شوید؛ متوجه خواهید شد که منطقه‌ای دنج و آرام است.  نامگذاری این محله به این دلیل است که در سال 1974 در تهران بازی‌های آسیایی صورت گرفت که این قسمت به عنوان دهکده زندگی ورزشکاران نامگذاری شد. با این مقدمه امروز از سری مقالات معرفی محلات، به سراغ معرفی محله دهکده المپیک تهران می‌رویم. پس با کیلید همراه شوید.

توضیحی در مورد پیدایش محله دهکده المپیک تهران

با توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی که قرار بود در شهریور 1353 در تهران و در مجموعه ورزشی آزادی، برگزار شود، این محله برای اسکان ورزشکاران به عنوان دهکده اسکان آنها درنظر گرفته شد. بعد از تمام شدن بازی‌های المپیک، در سال 1353 از این منطقه برای برگزاری اردوی تیم‌های ملی استفاده شد که  پس از انقلاب نیز ساخت آن به سال 1384 برمی‌گردد.

 

محله دهکده المپیک

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

موقعیت محله دهکده المپیک

در ارتباط با موقعیت محله دهکده المپیک باید بگوییم که این محله در شمال غربی تهران و در منطقه 22 واقع شده است که در ضلع شرقی آن شهرک رودخانه و باغ‌های کن قرار گرفته‌اند. همچنین در بخش شمالی موقعیت محله دهکده المپیک، رشته کوه‌های البرز قرار دارند. از بخش جنوبی این محله به اتوبان همت ختم می‌شود.

بنابراین موقعیت دهکده المپیک تهران از سمت شمالی آن به جاده آبشار، از سمت جنوب به بزرگراه همت، از غرب به آزادگان و محله آبشار تهران و از شرق به خیابان ورزش و پارک ساحل و محله بهاران منتهی می‌شود.

بافت مسکونی این محله

در معرفی محله دهکده المپیک باید بگوییم که این محله در اغلب بخش‌هایش دارای بافتی قدیمی است چرا که این محله در دهه 40 قبل از انقلاب ساخته شده است؛ اما اخیرا ساخت و سازهایی در آن صورت گرفته که بافت کلی محله را دچار تغییراتی کرده است. برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای نیز در این محدوده ساخته شده‌اند که محدوده قیمت آنها در مقایسه با دیگر مناطق مناسب و متوسط است.

از مهم‌ترین خیابان‌هایی که در محدوده محله دهکده المپیک واقع شده‌اند به خیابان‌های ورزش، خیابان گلبانگ و اتوبان همت می‌توان اشاره کرد. میدان المپیک نیز از جمله قدیمی‌ترین و معروف‌ترین میدان‌هایی است که در منطقه 22 و در این محله واقع شده است و نام آن برگرفته از بازی‌های المپیک سال 1353 است.

شهرک صدرا، شهرکی است که در مجاورت این میدان واقع شده است و وجود برج‌های دوقلوی المپیک در کنار میدان المپیک، رونق بسیاری به بازار خرید و فروش ملک در این محله داده است و زیبایی این محدوده را چندین برابر کرده است.

 

محله دهکده المپیک

 

 

در معرفی محله دهکده المپیک باید بگوییم که این محله در اغلب بخش‌هایش دارای بافتی قدیمی است چرا که این محله در دهه 40 قبل از انقلاب ساخته شده است؛ اما اخیرا ساخت و سازهایی در آن صورت گرفته که بافت کلی محله را دچار تغییراتی کرده است.

 

دسترسی‌های محدوده محله دهکده المپیک

بهترین راه دسترسی به محله دهکده المپیک تهران، از طریق اتوبان شهید همت است که از شرق به غرب آن متصل می‌شود. علاوه بر این از اتوبان آزادگان نیز برای دسترسی به این محله می‌توان استفاده کرد و از جنوب تا شمال محله را در برمی‌گیرد.

مراکز آموزشی و فرهنگی این محله

در محدوده محله دهکده المپیک تهران، مراکز مهم دولتی مانند بانک‌های ملی، تجارت، پاسارگاد، صادرات و چندین ایستگاه آتش نشانی وجود دارد. همچنین دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از مراکز مهم فرهنگی و بزرگترین دانشگاه علوم انسانی، است که در این منطقه واقع شده است و از سال 1385 به این محدوده نقل مکان کرده است. همچنین مدرسه دولتی شهید مطهری و سرای محله نیز در این بخش قرار گرفته‌اند.

بوستان جوانمردان که یکی از بوستان‌های بزرگ شهر تهران به حساب می‌آید نیز در این محله واقع شده است. علاوه بر این سینمای خانوادگی دهکده المپیک از جمله مراکز فرهنگی قدیمی است که در این منطقه وجود دارد و باشگاه ورزشی توحید نیز در شهرک قدیمی دهکده المپیک واقع شده است. البته سینما دهکده در سالهای اخیر مورد بازسازی قرار گرفته است و این روزها دارای دو سالن بزرگ و مدرن است.

 

محله دهکده المپیک

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

در مرکز دهکده المپیک، یک مجموعه جهت خرید و رفاه ساکنین آن در نظر گرفته شده است که دارای فروشگاه‌های متعددی است و بازار تره بار محلی و فروشگاه شهروند نیز در این منطقه حضور دارد. آبشار تهران، پارک جنگی چیتگر و دریاچه شهدای خلیج فارس نیز در همسایگی این محله قرار گرفته‌اند.

از جمله مراکز درمانی که در معرفی محله دهکده المپیک باید بگوییم، مرکز جراحی ارم است که البته به جز آن بیمارستان ایرانیان نیز برای انجام فعالیت‌های درمانی در اختیار ساکنین این منطقه قرار دارد.

در موقعیت محله دهکده المپیک، مراکز مذهبی نیز به چشم می‌خورد که از جمله آنها باید به مسجد حضرت ابوالفضل اشاره کنیم که در مرکز دهکده المپیک تهران و در نزدیکی پایگاه بسیج و سینما المپیک قرار دارد و مراسمات مذهبی مانند برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری و برپایی نمازهای یومیه در این محل برگزار می‌شود.

قیمت خانه در محدوده محله دهکده المپیک

با توجه به قرار گرفتن مجموعه ورزشی آزادی و مجاورت با گزینه‌های قطب گردشگری تهران مانند دریاچه خلیج فارس، آبشار تهران، پارک جنگلی چیتگر و غیره، این محله طرفداران زیادی برای خرید خانه دارد. همچنین آرامش و سکوت این منطقه به دلیل خلوت بودن و آب و هوای خوب آن، نیز موجب شده تا بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری در آن اقدام کنند.

بنابراین همانطور که اشاره کردیم با توجه به رشدی که محدوده محله دهکده المپیک دارد، و همچنین دسترسی خوب به اتوبان‌های همت و آزادگان، ساختمان‌های بسیاری در این قسمت در حال ساخت هستند و به دلیل بالا بودن عرضه، سطح قیمت در مقایسه با دیگر محلات متوسط و مناسب است.

البته نباید فراموش کرد که خانه‌های ویلایی بسیاری نیز در این منطقه برای فروش هستند که با توجه به متراژ و موقعیتی که در آن قرار دارند و امکانات آن ملک، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

مختصری از محله دهکده المپیک تهران

  • نام محله: دهکده المپیک
  • منطقه: 22 تهران
  • محل اسقرار: شمال غربی تهران
  • بافت محله: نسبتا قدیمی با ساختمان‌هایی نوساز
  • همسایه های محلی: رودخانه و باغ های کن از شرق، شهرک راه آهن از غرب، رشته کوهای البرز از شمال، اتوبان شهید همت از جنوب
  • دسترسی های محلی: بزرگراه شهید همت، بزرگراه آزادگان
  • ایستگاه مترو: ندارد، نزدیک‌ترین ایستگاه ورزشگاه آزادی
  • ایستگاه BRT: ندارد
  • سطح قیمت: متوسط

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *