فناوری اطلاعات در مسکن

سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک چیست؟

سرمایه‌گذاری جمعی

 

سرمایه‌گذاری جمعی راهی جدید برای مشارکت کردن در حوزه مسکن و املاک است. سرمایه‌گذاری جمعی در سال‌های اخیر بسیار با استقبال سرمایه‌داران روبرو شده است. سرمایه‌گذاری جمعی می‌تواند کاری پرسود در حوزه مسکن و املاک باشد، اما برای همه افراد مناسب نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، در این متن توضیحاتی برای افراد تازه‌کاری که تمایل دارند در حوزه مسکن و املاک سرمایه‌گذاری جمعی کنند ارائه شده است.

با خواندن این متن متوجه می‌شوید که آیا برای این حوزه مناسب هستید یا خیر. آیا می‌توانید سختی کار و عواقب احتمالی سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه ملک و مسکن را بپذیرید؟ موارد زیر در متن توضیح داده شده است:

  • تعریف سرمایه‌گذاری جمعی
  • انواع مختلف این سرمایه‌گذاری
  • توضیحاتی در مورد سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک
  • ساز و کار این سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و املاک
  • پلتفورم‌های سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن
  • مزایای این سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و املاک

 

سرمایه‌گذاری جمعی

 

سرمایه‌گذاری جمعی چیست؟

پیش از شروع به صحبت تخصصی در حوزه مسکن و املاک بهتر است اشاره‌ای به خود سرمایه‌گذاری جمعی شود. سرمایه‌گذاری جمعی که انگلیسی آن Crowdfunding است عبارت است از تامین سرمایه از طریق چند فرد یا چند گروه برای یک پروژه مشخص. معمولا این سرمایه‌گذاری بیشتر برای کارآفرینان و شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها اتفاق می‌افتد.

پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 میلادی به علت تمایل کم بانک‌ها به وام دادن، شرکت‌های نوپا و کارآفرینان به دنبال راه دیگری برای تامین سرمایه کار خود رفتند. در این حالت چند سرمایه‌دار پس از بررسی ایده‌های کارآفرینان شروع به سرمایه‌گذاری جمعی برای این پروژه‌ها می‌کنند. این سرمایه‌گذاری به طور معمول در کارهایی با محوریت کسب و کار اینترنتی به تحقق می‌پیوندد.

البته ورود به این حوزه زیاد آسان نیست و به تجربه زیادی نیاز دارد. اینکه بازگشت سرمایه در چه مقطع زمانی بر می گردد و چگونه باید در این زمان مدیریت مالی کرد خود به تنهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اما در ایران این سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه استارت‌آپ‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. همانگونه که مستحضرید در سال‌های گذشته صنعت استارت‌آپ ایران پیشرفت چشمگیری داشته است. هزاران جوان نخبه با ایده‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف سعی دارند به آرزوی خود برسند. آرزوهایی که بدون سرمایه‌گذاری به تحقق نمی‌پیوندد.

در این میان سرمایه‌داران با اعتماد به این جوان‌ها و ایده‌هایشان، پس از بررسی‌های همه جانبه شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور معمول هر سرمایه‌دار بخشی از مسئولت سرمایه‌گذاری را قبول می‌کند.

 

سرمایه‌گذاری جمعی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع سرمایه‌گذاری جمعی

حال که با تعریف و مفهوم این سرمایه‌گذاری آشنا شده‌اید، بهتر است انواع آن را نیز بدانید:

اهدا یکی از انواع سرمایه‌گذاری جمعی است. این حالت برای پروژه‌های خیریه و کارهای بشر دوستانه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت پول به صورت بلاعوض اهدا می‌شود.

حالت بعدی مدل مبتنی بر پاداش است که حامی مالی در قبال سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهد، پاداش معنوی یا مادی دریافت می‌کند.

حالت سوم مشارکت است. بودجه مورد نیاز برای استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا توسط شریک یا شرکای تجاری تامین می‌شود. در این حالت چند سرمایه‌گذار با یکدیگر روی یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند. در سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر مشارکت هدف نهایی موفقیت و سودآوری هرچه بیشتر است.

مدل آخر وام است که سرمایه‌گذاران مبلغی مشخص را به فرد کار‌آفرین اختصاص می‌دهند. این گونه دریافت پول شبیه به وام بانکی می‌ماند ولی با این تفاوت که توسط چند سرمایه‌دار به کار‌آفرین اختصاص پیدا کرده است.

 

حوزه مسکن و املاک

 

 

سرمایه‌گذاری جمعی که انگلیسی آن Crowdfunding است عبارت است از تامین سرمایه از طریق چند فرد یا چند گروه برای یک پروژه مشخص. معمولا این سرمایه‌گذاری بیشتر برای کارآفرینان و شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها اتفاق می‌افتد.

 

سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک چیست؟

سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک به مشارکت گروهی از افراد سرمایه‌گذار که هر کدام مبلغ مشخصی در یک معامله ملکی سرمایه‌گذاری می‌کنند گفته می‌شود. در این حالت از سرمایه‌گذاری، سرمایه‌دارانی که بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری برروی یک پروژه مسکن و املاک را ندارند با کمک دیگر سرمایه‌داران یک پروژه را به پیش می‌برند.

بعد از سوددهی پروژه هر یک از سرمایه‌گذاران باتوجه به مبلغی که وارد پروژه کرده‌اند سود می‌برند. برای روشن‌تر شدن هرچه بیشتر این سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و املاک به دو مثال زیر توجه کنید:

در دهه‌های گذشته هنگامی که شخصی قصد خرید خانه‌ای را داشت ولی از پس عهده مبلغ کامل این سرمایه‌گذاری بر نمی‌آمد، دنبال شریک برای خود می‌گشت از همسایه گرفته تا همسر و پدر و خانواده افرادی بود که در این مشارکت سهیم می‌شدند. اما تفاوت اصلی میان خرید به صورت دسته جمعی در زمان گذشته با سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک قابلیت معامله به صورت آنلاین است. با دسترس بودن اینترنت شما می‌توانید در هر پروژه‌ای که تمایل دارید سرمایه‌گذاری کرده و با توجه به سودی که مشخص شده سهم ببرید.

در یک مثال دیگر تصور کنید که فردی صاحب یک خانه بزرگی است و می‌خواهد آن را بفروشد. اما متوجه می‌شود اگر خانه خود را به طور کامل بازسازی کند درصد قابل توجهی برروی قیمت خانه می‌رود. در این میان شخص صاحب ملک پول کافی برای انجام بازسازی را ندارد و با کمک گرفتن از چند سامایه‌گذار در حوزه مسکن این کار را انجام می‌دهد. در نهایت هر یک از شرکا با توجه به آورده خود میزان مشخصی سود  پس از فروش خانه بدست می‌آورند.

 

حوزه مسکن و املاک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ساز و کار این سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و املاک چگونه است؟

به طور کلی حقیقت سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک این است که یک شخص سرمایه‌دار هنگامی که با پروژه‌های سود‌آور و موفق آشنا می‌شود، امکان دارد نتواند از پس مخارج تمام پروژه بربیاید. در این حالت بهترین کار کمک گرفتن از سرمایه‌دارانی است که سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را انجام می‌دهد. با مشارکت چند سرمایه‌گذار پروژه کلید خورده و به پیش می‌رود.

در سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک سه عنصر اصلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

بخش اول مربوط به صاحب طرح است. همانگونه که گفته شد معمولا ایده‌های نو و سودآور توسط استارت‌آپ‌ها و جوانان نخبه پیشنهاد می‌شوند. آن‌ها با کمک سرمایه‌گذاران شروع به آغاز فعالیت خود می‌کنند و بر روند کاری خود از لحاظ عملکردی و مالی نظارت دارند.

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی عنصر دوم است. جایی که سرمایه‌گذاران با ایده‌های مختلف روبرو می‌شوند و آن‌ها هستند که با توجه به تجربه و سابقه خود تشخیص می‌دهند کدام ایده موفق می‌شود و کدام ایده آینده خوبی ندارد. در واقع پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی رابطی میان پروارننده ایده و سرمایه‌دار است.

و بخش آخر سرمایه‌دار است. سرمایه‌دار با توجه به مبلغی که سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن می‌کند، در نهایت از سود پروژه سهم می‌برد.

 

حوزه مسکن و املاک

 

 

پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 میلادی به علت تمایل کم بانک‌ها به وام دادن، شرکت‌های نوپا و کارآفرینان به دنبال راه دیگری برای تامین سرمایه کار خود رفتند. در این حالت چند سرمایه‌دار پس از بررسی ایده‌های کارآفرینان شروع به سرمایه‌گذاری جمعی برای این پروژه‌ها می‌کنند.

 

پلتفورم‌های سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن

در سال‌های اخیر پلتفورم‌ها و سایت‌های مختلفی ایجاد شده‌اند تا بتوانند پل مناسبی میان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار  ایجاد کنند. این سایت‌ها به ایده‌پردازان جوان اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را به نمایش بگذارند. در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند ایده‌های مختلف را ببینند و حتی با یکدیگر مقایسه کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به حوزه فعالیت خود، پروژه‌هایی که آینده‌دار و فکر شده هستند را انتخاب کرده و شروع به سرمایه‌گذاری کنند.

سایت‌هایی نظیر Kickstarter، Indiegogo، Causes، Patreon، GoFundMe، CircleUp از جمله سایت‌ها و پلتفورم‌هایی هستند که در حوزه سرمایه‌گذاری جمعی فعالیت می‌کنند.

اما در حوزه تخصصی مسکن و املاک سایت‌هایی نظیر Fundrise، Roofstock، RealtyMogul، Rich Uncles، Origin Investments، AlphaFlow و PeerStreet در حال فعالیت هستند.

 

سرمایه‌گذاری جمعی در املاک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

چرا این سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و املاک محبوب است؟

جواب کوتاه این سوال این است که سود بسیار خوبی در سرمایه‌گذاری جمعی در مسکن وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در مسکن مورد توجه قرار بگیرد. همه سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند در کوتاه‌ترین زمان به بیشترین سود برسند و چه چیزی بهتر از سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن؟ البته این سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و املاک کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است ولی افراد و شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت دارند.

 

سرمایه‌گذاری جمعی در املاک

 

 

در سال‌های اخیر پلتفورم‌ها و سایت‌های مختلفی ایجاد شده‌اند تا بتوانند پل مناسبی میان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار  ایجاد کنند. این سایت‌ها به ایده‌پردازان جوان اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را به نمایش بگذارند.

 

مزایای سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک چیست؟

هنگامی که شخصی روی پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند غیر از پیشرفت پروژه به دنبال مزایای آن است. اولین ویژگی که سرمایه‌گذاری در مسکن را بسیار ایده‌آل می‌کند، سودآوری زیاد آن است. به طور معمول چیزی بین 14 تا 20 درصد سرمایه‌گذاری جمعی رو پروژه‌های بزرگ مسکن سود دارد. البته این عدد حتی در پروژه‌های موفق می‌تواند عدد بیشتری نیز باشد.

این سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و املاک می‌تواند سابقه کاری شما را متنوع کرده و تجربه شما را زیاد کند. بعضی از افراد، سرمایه خود را همیشه در جایی مشخص سرمایه‌گذاری می‌کنند. بد نیست تجربه متفاوتی در زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشید.

سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک بدون هیچ دردسر و مشکلی می‌تواند سود مناسبی را برای شما به ارمغان بیاورد. حتی برروی نوسازی ساختمان‌های قدیمی که احتیاج به مرمت دارند.

سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن شما را به موفقیت‌هایی می‌رساند که هیچ وقت به صورت انفرادی به آن نمی‌توانید برسید. برای مثال آیا شما می‌توانید به تنهایی یک برج را خریداری کنید؟ حتی اگر امکان مالی آن را داشته باشید آیا می‌دانید چگونه می‌توان ارزش این برج را افزایش داد؟

 

سرمایه‌گذاری جمعی در املاک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • سرمایه‌گذاری جمعی که انگلیسی آن Crowdfunding است عبارت است از تامین سرمایه از طریق چند فرد یا چند گروه برای یک پروژه مشخص.
  • معمولا این سرمایه‌گذاری بیشتر برای کارآفرینان و شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها اتفاق می‌افتد.
  • در ایران سرمایه‌گذاری جمعی بیشتر در حوزه استارت‌آپ‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.
  • انواع سرمایه‌گذاری جمعی به چهر بخش تقسیم می‌شود: 1- اهدا 2- پاداش 3-مشارکت 4- وام
  • در حالت سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر مشارکت چند سرمایه‌گذار با یکدیگر روی یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند. در سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر مشارکت هدف نهایی موفقیت و سودآوری هرچه بیشتر است.
  • سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک به مشارکت گروهی از افراد سرمایه‌گذار که هر کدام مبلغ مشخصی در یک معامله ملکی سرمایه‌گذاری می‌کنند گفته می‌شود.
  • ساز و کار سرمایه‌گذاری جمعی در حوزه مسکن و املاک بر پایه سه بخش صاحب طرح، پلتفرم‌های سرمایه گذاری جمعی و سرمایه‌گذاران است.
  • در سال‌های اخیر پلتفورم‌ها و سایت‌های مختلفی ایجاد شده‌اند تا بتوانند پل مناسبی میان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار  ایجاد کنند. این سایت‌ها به ایده‌پردازان جوان اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را به نمایش بگذارند.
  • در حوزه تخصصی مسکن و املاک سایت‌هایی نظیر Fundrise، Roofstock، RealtyMogul، Rich Uncles، Origin Investments، AlphaFlow و PeerStreet در حال فعالیت هستند.
  • اولین ویژگی که سرمایه‌گذاری در مسکن را بسیار برای سرمایه‌داران ایده‌آل می‌کند، سودآوری زیاد آن است.

 

مطالب مرتبط

چرا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ارزشمند است؟

  امروزه فقط کار کردن و کسب درآمد پاسخگوی نیازهای زندگی ما نیست بلکه برای به دست آوردن ثروت بیشتر، سرمایه‌گذاری لازم است که با توجه به روند رو به […]

چطور از ملک و خانه خوب پول در آوریم؟

  از بدو شهرنشینی بشر، مسکن یک نیاز ضروری بوده و پایه‌های امنیت و تشکیل خانواده در آنجا بنا نهاده شده است. اهمیت مسکن باعث شد تا این کالا در […]

5 راهکار طلایی برای کسب درآمد حاصل از اجاره

  مسکن در همه جای دنیا یک کالای دو وجهی است یعنی هم جنبه سرمایه‌ای دارد و هم جنبه مصرفی که اگر جنبه سرمایه‌ای به آن نگاه کنیم بازدهی مالی […]

چه سپرده‌گذاری برای کودکان جهت تأمین مسکن باز کنیم؟

  کودکان، با ارزش‌ترین سرمایه‌های زندگی ما هستند؛ که تمام تلاش‌هایمان برای تأمین رفاه حال و آینده آن‌هاست . هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و یا قطع به‌یقین بگوید […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *