رسانه‌ها

فروشنده‌ها در بازار مسکن زیاد شدند

بازار مسکن

 

مرداد ماه امسال با وجود کاهش ۳۵ درصدی معاملات مسکن در شهر تهران، تعداد واحدهای عرضه شده به بازار ۱.۵ برابر شده است.

به گزارش ایسنا، آمارهای رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد مرداد ماه امسال ۹۰۸۰ فقره معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که از کاهش ۳۵.۴ درصد در مقایسه با تیر امسال و افزایش ۱۷۶ درصد نسبت به مرداد پارسال خبر می‌دهد.

با وجود کاهش محسوس تعداد معاملات، تعداد فایل‌های عرضه شده به بازار با رشد ۵۲ درصد مواجه بود. از طرف دیگر نرخ رشد قیمت پیشنهادی در آگهی‌ها حدود نصف رشد قیمت معاملات قطعی بوده و این در حالی است که پیش از این معمولا نرخ‌های پیشنهادی رقم های بالاتر از معاملات قطعی بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تصویب مالیات بر خانه‌های خالی و احتمال اجرایی شدن این قانون از پایان تابستان در تمایل برای فروش مسکن تاثیرگذار بوده است. از طرف دیگر، در صورت ثبات بازارهای موازی، هر دو نمایه می تواند نشان دهنده تمایل بازار به سمت ثبات قیمتی باشد.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید حاکی از آن است که در مرداد ماه ۱۳۹۹ حجم عرضه واحدهای مسکونی از طریق این سامانه به بازار مسکن شهر تهران نسبت به تیرماه امسال ۵۱.۹ درصد رشد داشته است. این اطلاعات که از ۱۶ منطقه تهران استخراج شده آگهی‌های مناطق یک تا ۱۵ و ۲۲ را شامل می‌شود و شش منطقه ۱۶ تا ۲۱ به دلیل پایین بودن تعداد آگهی‌ها در این گزارش لحاظ نشده است.

تعداد فایل‌های عرضه شده در سه منطقه ۹، ۱۰ و ۱۱ به ترتیب ۲۷۵، ۲۱۰ و ۱۵۰ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته که ثبات و کاهش قیمت‌های پیشنهادی را در این مناطق به همراه داشت.

از سوی دیگر بررسی‌ها از ۱۶ منطقه شامل مناطق ۱ تا ۱۵ و ۲۲ نشان می‌دهد که با وجود رشد ۱۰.۵ درصد قیمت معاملات در کل شهر تهران، نرخ رشد قیمت های پیشنهادی فروش مسکن در ۱۶ منطقه مذکور نسبت به تیر ماه امسال ۵.۶ درصد بوده است. نرخ رشد سالانه قیمت در این مناطق نیز ۷۵ درصد اعلام شده که ۲.۴ درصد کمتر از قیمت‌های قطعی است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نقدینگی بین بورس و مسکن سیال است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در شرایط فعلی نقدینگی بین دو بازار بورس و مسکن می‌چرخد، گفت: سیاست‌های دولت در حوزه بین الملل تاثیر زیادی در بخش مسکن دارد و دولت باید برای ایجاد آرامش در اقتصاد سیاست‌های داخلی و خارجی را تنظیم کند.

سعید آگشته درباره علت نوسانات قیمت در ماه‌های اخیر گفت: وقتی سایر آلترناتیوها بسته می‌شود در اقتصاد ایران سه یا چهار حوزه خاص برای سرمایه‌گذاری باقی می‌ماند. در این شرایط گاهی سرمایه بین بورس و مسکن دست به دست می‌شود، گاهی به بازار ارز و بورس می‌رود و مدتی در بازار طلا یا مسکن می‌چرخد. معتقدم در شرایط کنونی نقدینگی بین بورس و مسکن سیال است.

آگشته درباره استدلال برخی مسئولان از جمله وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ارائه آمار مسکن به رشد قیمت ها دامن می‌زند، گفت: آمار در هر بخش اقتصادی پایه برنامه‌ریزی است و یک اصل اساسی محسوب می‌شود. از طرف دیگر وظیفه دولت شفاف‌سازی است و نباید نوسانات بازارها را پشت عدم ارائه آمار پنهان کند. البته آمار زمانی به کار می‌آید که برای آن حوزه برنامه داشته باشیم ندادن آمار به این مفهوم است که برنامه ریزی وجود ندارد.

وی درباره پیش‌بینی از آینده بازار مسکن تاکید کرد: تا زمانی که دولت، اقتصاد کشور را به صورت یک پکیج نبیند و مجموعه آن را با سیاست های داخلی و خارجی تنظیم نکند همین وضعیت ادامه می‌یابد. ممکن است التهابات در یک بازار از بین برود و در بازار دیگر بروز کند.

 

 

مطالب مرتبط

حباب قیمت مسکن چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

در شرایط تورمی و با کاهش ارزش پول افراد بسیاری برای حفظ ارزش دارایی های خود اقدام به سرمایه گذاری در بازارهای مختلف می‌کنند و در نتیجه‌ی افزایش تقاضا، قیمت‌ها […]

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (آبان 1402)

انتشار گزارش از تغییرات قیمت مسکن توسط دولت در همه جای دنیا امری رایج به حساب می آید. در ایران هم یکی از مراجع رسمی ارائه گزارش درباره تغییرات قیمت […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *