گزارش

وضعیت بازار مسکن در سال 99 چگونه بود و چه روندی را طی کرد؟

بازار مسکن در سال 99

 

برای بسیاری از مردم تحلیل و بررسی وضعیت بازار مسکن در سال 99 می‌تواند مهم باشد. اینکه بازار مسکن از کجا به کجا رسیده و چه رفتاری را از خود نشان داده است. در این گزارش تیم دیتای کیلید، وضعیت بازار مسکن در سال 99 را بررسی کرده است.

همانگونه که در اسلاید‌های زیر مشخص است بازار مسکن روندهای مختلفی را به خود دیده است و عوامل بسیار متفاوتی روی آن تاثیرگذار بوده است. یکی از مسائلی که قیمت جهانی مسکن را بسیار مورد تاثیر قرار داد، همه گیری ویروس کرونا بود اما تاثیر این ویروس در بازار مسکن ایران فرق داشت. در انتهای این مقاله می‌توانید فایل مربوط این گزارش را دانلود کنید.

برای دیدن تمامی گزارش اسلایدهای تصویری زیر را ورق بزنید:

 

وضعیت بازار مسکن در سال 99
وضعیت بازار مسکن در سال 99
« از 16 »

 

 

 قیمت خانه خود را ببینید:

 

 سامانه کیلید پرو مخصوص مشاورین املاک

 

اگر می‌خواهید گزارش وضعیت بازار مسکن در سال 1399 را در قالب فایل pdf داشته باشید می‌توانید آن را از لینک زیر دانلود کنید:

 

“”  دانلود فایل وضعیت بازار مسکن در سال 99   “”

 

در نیمه اول سال ۹۸ شاهد رکود بی‌سابقه در بازار مسکن بودیم که در نیمه دوم این سال تعداد معاملات افزایش یافت. در نیمه اول سال ۹۹ نیز بازار مسکن همچنان به روند خود ادامه داد. تا نیمه دوم سال ۹۹ که بازار بار دیگر وارد رکود شد. بیشترین تعداد معاملات مسکن در شهر تهران از فروردین 98 تا اسفند 99 با 14 هزار معامله مربوط به ماه تیر 99 است.

شاخص قیمت متر مربع کیلید در شهر تهران در پایان سال ۹۹ برابر با ۳۰ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان است که نسبت به پایان سال ۹۸ افزایش ۸۵ درصدی را تجربه نموده است. تورم نقطه به نقطه سالانه مسکن در ماه‌ها مختلف سال ۹۹ به طور میانگین برابر با ۸۱ درصد بوده است. بیشترین میزان افزایش ماهانه شاخص قیمتی مسکن در سال ۹۹ در مرداد ماه با ۱۲.۵ درصد، و بیشترین میزان کاهش ماهانه شاخص قیمتی مسکن در سال ۹۹ در آذر ماه با ۸.۱ درصد کاهش اتفاق افتاد.

در سال ۹۹ به طور متوسط قیمت درخواستی آگهی‌های ثبت شده در سامانه کیلید ۱۰۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل خود بیشتر بوده. بیشترین میزان رشد سالانه قیمت درخواستی (مطابق نمودار) مربوط به آبان ماه است که میانگین قیمت آگهی‌ها در این ماه ۱۲۴ درصد از ماه مشابه سال ۹۸ بیشتر بود و کمترین میزان تورم مربوط به اردیبهشت ماه ۹۹ با ۶۰ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل بود.

همچنین در سال ۹۹ متوسط رشد قیمت درخواستی ماهانه برابر ۶.۲ درصد بود. بیشترین میزان رشد ماهانه فبمت درخواستی در ماه خرداد با رشد ۲۰ درصدی اتفاق افتاد و بیشترین میزان کاهش قیمت‌ها در اسفند ماه با ۳.۴ درصد کاهش اتفاق افتاد.

همانطور که در مشخص است،‌در تمامی مناطق در سه فصل ابتدایی سال شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم. در فصل زمستان نسبت به پاییز تنها در مناطق ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳ و ۲۲ شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم. بیشترین میزان افزایش فصلی قیمت‌ها مربوط به منطقه ۴ در فصل تابستان به میزان ۵۷ درصد و بیشترین میزان کاهش قیمت‌ها مربوط به منطقه ۸ در فصل زمستان به میزان ۱۴ درصد می‌باشد.

 

 

 خانه خود را بیابید:

 

 شاخص قیمتی مسکن کیلید:

 

در سال ۹۹ به طور متوسط قیمت آگهی‌های رهن و اجاره ثبت شده در سامانه کیلید ۸۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل خود بیشتر بوده. بیشترین میزان تورم سالانه مربوط به دی ماه است که میانگین قیمت‌های رهن و اجاره در این ماه ۱۰۸ درصد از ماه مشابه سال ۹۸ بیشتر بود و کمترین میزان تورم مربوط به مرداد ماه ۹۹ با ۴۷ درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل بود. همچنین در سال ۹۹ متوسط رشد اجاره بها ماهانه برابر ۶.۶ درصد بود. بیشترین میزان رشد اجاره در ماه شهریور با رشد ۲۲.۵ درصدی اتفاق افتاد و بیشترین میزان کاهش قیمت‌ها در مرداد ماه با ۱۳.۳ درصد کاهش اتفاق افتاد.

میانگین تورم فصلی در بخش اجاره بهای بازار مسکن، طبق آگهی‌های ثبت شده در شهر تهران در سامانه کیلید، در فصل تابستان برابر با ۱۰ درصد، در فصل پاییز برابر با ۴۱ درصد و در فصل زمستان برابر با ۱۸ درصد نسبت به فصل قبل بوده است. بیشترین میزان افزایش قیمت‌ها در این بخش مربوط به منطقه ۱۴ در فصل پاییز با میزان ۴۲ درصد افزایش و بیشترین میزان کاهش قیمت‌ها مربوط به منطقه ۱۱ در فصل تابستان به میزان ۱۰ درصد کاهش است.

در سال 99، 47 درصد از تقاضای بالقوه خرید (بازدید آگهی های فروش شهر تهران سامانه کیلید) در بازار مسکن شهر تهران متراژهای زیر 90 متر بوده در صورتی که تنها 29 درصد از عرضه (آگهی های ثبت شده فروش شهر تهران سامانه کیلید) در سال 99 متراژ زیر 90 متر داشته‌اند.

در سال 99، 48 درصد از تقاضای بالقوه (بازدید آگهی های شهر تهران سامانه کیلید) در بازار مسکن شهر تهران متراژهای زیر 90 متر بوده در صورتی که تنها 29 درصد از عرضه (آگهی های ثبت شده رهن و اجاره شهر تهران سامانه کیلید) در سال 99 متراژ زیر 90 متر داشته‌اند.

در سال 99 بازار سرمایه با 160 درصد رشد بیشترین بازدهی را در بین بازارهای موازی داشت. بازار مسکن شهر تهران 85 درصد بازدهی از افزایش قیمت ملک در سال 99 داشته در این محاسبات بازذهی حاصل از ذرآمد اجاره ملک نیامده است.

 

مطالب مرتبط

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (آبان 1402)

انتشار گزارش از تغییرات قیمت مسکن توسط دولت در همه جای دنیا امری رایج به حساب می آید. در ایران هم یکی از مراجع رسمی ارائه گزارش درباره تغییرات قیمت […]

محله ایران با بافت سنتی و اصیل

در معرفی محله ایران تهران باید بگوییم که پیدایش این محله، به زمان رضا شاه و حتی پیش از آن باز می‌گردد که در دوران رضاشاه به نام ایران تغییر […]

نرخ بازگشت سرمایه در ملک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  بازار مسکن، به عنوان بازاری نسبتا کم ریسک بین سایر بازار‌های مالی، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بوده است. افراد مختلف، با دلایل مختلف در این بازار […]

لایحه بودجه 1401 چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟

  مدتی است که از انتشار متن لایحه بودجه 1401 می‌گذرد و اخبار متعددی در ارتباط با آن منتشر شده است اما اعلام بودجه 1401 به تنهایی بر بازارهای مختلف […]

فروشندگان مسکن باز هم کوتاه آمدند

  پس از کاهش ۰.۲ درصدی قیمت‌های قطعی مسکن در مهرماه، بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه از کاهش ۱.۳ درصدی قیمت‌های پیشنهادی، افت ۳.۲ درصدی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *