گزارش

آنچه در تیر ماه 98 برای بازار مسکن تهران رخ داد

 

بازار شفاف در حوزه مسکن می­‌تواند ارزش افزوده‌­های بی‌شماری به همراه داشته باشد. مدتی است که این شفافیت توسط وزارت راه و شهرسازی و سامانه «سابا»که مشاورین املاک را موظف به ارائه اطلاعات معاملات املاک کرده ایجاد شده است. از طرفی سامانه‌ای همچون «کیلید» نیز این اطلاعات بازار مسکن تهران را داده‌پردازی کرده و به انتشار می‌­رساند.

اما این اطلاعات نیاز دارند تا به صورت ساده و آماری به سمع و نظر مخاطبان برسد و در مقابل، مدیران بخش­‌های مختلف بتوانند با بررسی آنها سیاست­‌گذاری و تصمیم­‌گیری درستی اتخاذ کنند. برخی از این سیاست‌­گذاری­‌ها باید جزئی­‌تر و به صورت تفکیک شده باشند. کیلید دراین بخش با انتشار آماری از معاملات محلات مختلف، این امر را تحقق بخشیده و به بررسی تاثیرپذیری اقدامات و سیاست‌­های مسئولین ذیربط این بخش مهم می­‌پردازد.

در پایان معاملات مسکن در تیرماه 98، بین 5 محله اول تهران، سعادت‌­آباد در رتبه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفت. این محله با ارزش 233 میلیارد و 679 میلیون تومان با تعداد 39 معامله، بیشترین ارزش معاملات در تیر ماه 98 را ثبت کرده که در مقایسه با سال قبل تعداد معاملات آن 44 عدد کاهش داشته است. گفتنی است ارزش معاملات این محله در ماه مشابه سال قبل 260 میلیارد و 544 میلیون تومان بوده است.

ولنجک با ارزش 138 میلیارد و 129 میلیون تومان که این رقم حاصل 23 مورد معامله بوده در رتبه دوم این گروه قرارگرفته و این محله نیز همچون سایر محلات افت تعداد معامله داشته و 9 مورد کمتر مبادله مسکنی در این محله صورت گرفته است. محله دریا نیز از این روندکاهشی در امان نبوده و با 137 میلیارد و 208 میلیون تومان و 42 معامله در رتبه سوم قرارگرفته است، که ریزشی بالغ بر 18 میلیارد و 200 میلیون تومان را در ارزش معاملات تجربه کرده است.

در همین راستا محله حکمت با 134 میلیارد و 304 میلیون تومان و 34 معامله درمقام چهارم، و درنهایت فرمانیه، با 114 میلیارد و 289 میلیون تومان در رتبه پنجم قرار گرفته­‌اند. گفتنی است محله حکمت در ماه مشابه سال قبل، 67 معامله با ارزش 117 میلیارد و 223 میلیون تومان و فرمانیه در همین بازه زمانی 32 معامله، به ارزش 117 میلیارد و 919 میلیون تومان را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌­اند.

 

 

 

در بازار مسکن تهران سعادت‌آباد با ارزش 233 میلیارد و 679 میلیون تومان با تعداد 39 معامله، بیشترین ارزش معاملات در تیر ماه 98 را ثبت کرده است. همچنین گرانترین معامله نیز دز این منطقه اتفاق افتاده است.

 

اما اگر بخواهیم نگاهی به تعداد معاملات در تیرماه بی‌­اندازیم و مقایسه­‌ای با همین بازه زمانی در سال قبل داشته باشیم، با کاهش قابل توجهی روبرو می‌شویم که این کاهش کاملا قابل پیش­‌بینی بود؛ چراکه هیچ اتفاق خاص یا سیاست جدیدی که بتواند نظام عرضه و تقاضا را تقویت کند، اعمال نشد و همچنان رکود بازار مسکن گریبان­‌گیر مردم است.
سیاست­‌گذاری­‌ها و اقدامات اساسی در اقتصاد مسکن می­‌توانست آمارها را تاحدودی در فصل جابجایی متناسب‌ترکند؛ ولی متاسفانه شاهد آن بودیم تیرماه امسال تنها 4 هزار و 898 مورد معامله انجام شده است که نسبت به همین بازه زمانی درسال گذشته که 13 هزار و 819 معامله رقم خورد، افت 8 هزارو 921 عددی داشته است. گفتنی است ماه گذشته یعنی خرداد 98، 6 هزار و 127 مورد معامله ملکی ثبت شده است.

 

بازار مسکن تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کمترین و بیشترین‌ها در بازار مسکن تهران

اما محله­‌ای که بیشترین رشد قیمت مسکن را تجربه کرده با 10/6 درصد افزایش، منطقه 1 بوده که درهمان منطقه محله محمودیه رشد 12/2 درصدی را به عنوان بالاترین روند افزایشی در قیمت، به خود اختصاص داده است.

 

 

در بازار مسکن تهران تیرماه امسال 4 هزار و 898 مورد معامله انجام شده است که نسبت به همین بازه زمانی درسال گذشته که 13 هزار و 819 معامله رقم خورد، افت 8 هزارو 921 عددی داشته است.

 

اما منطقه‌ای که بیشتر مورد توجه متقاضیان قرار گرفته و بیشترین معاملات ملکی در آن منطقه رخ داده منطقه 5 تهران با 513 معامله به ارزش 744 میلیارد تومان بوده است. در همین راستا جنت آباد جنوبی 83 میلیارد تومان گردش مالی را در 53 معامله تجربه کرده و عنوان بیشترین تعداد معامله در یک محله را به خود اختصاص داده است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

گرانترین معامله مسکن در تهران

یکی از مباحثی که همیشه برای مردم ما جذاب بوده، شناخت گران‌ترین خانه معامله شده و دانستن قیمت آن است. ما در «کیلید» ملکی که در قیمت کل، بیشترین ارزش را داشته و خانه‌­ای که هر مترمربع آن بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده را شناسایی کردیم. تیرماه امسال گرانترین خانه از نظر متر مربع در زعفرانیه بوده که مبلغ 98 میلیون و 350 هزار تومان به ازای هر مترمربع برای خرید آن پرداخت شده‌ است. این ملک 356 متری با رقم 35 میلیارد و 12 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسیده است. اما رکورد گرانترین معامله درتیرماه به خانه‌ای 1281 متری در سعادت آباد با مبلغ 54 میلیارد تومان رسیده است.

 

بازار مسکن تهران

 

 

در بازار مسکن تهران بیشترین معاملات ملکی در منطقه 5 تهران با 513 معامله به ارزش 744 میلیارد تومان بوده است. گرانترین معامله در منطقه 2 تهران بوده است.

 

ریزش قیمت در مناطق پرمعامله

در این میان که اکثر اخبار از روند افزایشی قیمت­‌ها خبر می­‌دهد، مناطقی­ هستند که کاهش قیمت را در تیرماه امسال تجربه کرده­‌اند. منطقه 3 با کاهش 4/8- درصدی و محله دروس در همان منطقه با 2/5- درصدی ریزش قیمت داشتند.

مناطقی که این ماه شاخص قیمت آنها با کاهش همراه بوده به ترتیب بدین شرح است: منطقه 3 با 4/8- درصد، منطقه 8 با 3/5- درصد، منطقه 10 با 2/3- درصد، منطقه 9 با 1/8- درصد، منطقه 22 که تعداد زیادی آپارتمان نوساز در آن واقع شده است با 1/5- درصد، منطقه 2 که بزرگترین معامله تیرماه نیز در آن منطقه ثبت شده کاهش 1/3- درصدی و مناطق 13، 7 و 4 به ترتیب 1/0- ،5/0 و 1/0- درصد کاهش را تجربه کرده‌­اند.

اما اگربخواهیم مقایسه شاخص قیمت گرانترین منطقه با زمان مشابه در سال گذشته را داشته باشیم، آمارها نشان دهنده این است که منطقه 1 در ماه تیر 98 مبلغ 31/06 میلیون تومان برای هرمترمربع را ثبت کرده که در تیرماه 97، این رقم معادل 14/92 میلیون تومان به ازای هرمترمربع بوده است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

حال که آمار معاملات تیرماه با چنین نوساناتی همراه بوده می­‌توان نتیجه گرفت، اولین ماه تابستان که شروع فصل جابجایی است، برای فعالان بازار مسکن به خصوص مشاورین املاک آن چنان که باید پررونق نبوده و سیاست‌­های تشویقی و بازدارنده آنچنان که باید نتیجه نداده است. از این‌ رو لازم است راهکارهای جایگزین همچون اخذ مالیات، سیاست­‌های تشویقی به بخش تولید، تسهیلات مناسب و بلندمدت به بخش عرضه و افزایش شفافیت در بازار مسکن در دستور کار قرار بگیرد.

 

مطالب مرتبط

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (آبان 1402)

انتشار گزارش از تغییرات قیمت مسکن توسط دولت در همه جای دنیا امری رایج به حساب می آید. در ایران هم یکی از مراجع رسمی ارائه گزارش درباره تغییرات قیمت […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

محله ایران با بافت سنتی و اصیل

در معرفی محله ایران تهران باید بگوییم که پیدایش این محله، به زمان رضا شاه و حتی پیش از آن باز می‌گردد که در دوران رضاشاه به نام ایران تغییر […]

نرخ بازگشت سرمایه در ملک چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

  بازار مسکن، به عنوان بازاری نسبتا کم ریسک بین سایر بازار‌های مالی، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بوده است. افراد مختلف، با دلایل مختلف در این بازار […]

گزارش سامانه کیلید از بازار مسکن در سال 1400

  تیم دیتای کیلید با بررسی و آنالیز داده‌های مختلف بازار مسکن، گزارشی جامع در این حوزه برای سال 1400 ارائه کرده است. به تفسیر در مورد چند اسلاید مهم […]

یک نظر در مورد “آنچه در تیر ماه 98 برای بازار مسکن تهران رخ داد

  1. با سلام لطفا برای اجاره بها در منطقه ده فکری کنید واقعا دیگر توان پرداخت اجاره بهای نا متعارف را نداریم وقیمتها غیر کارشناسی ونا معقول میباشد وما ناگزیر به پرداخت هستیم ودرعوض سفره خانوار کوچکتر شدهوفشار زیادی بردوش ما مستاجران میباشد برای رضای خدا فکر عاجل وتصمیم درست اتخاذ کنید وبرای ملکهای خالی از سکنه مالیتهای سنگین تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *