مصاحبه

داده‌ها همچون نفت برای کشور­ ارزشمند هستند

 

همانطور که منابع طبیعی همچون نفت و گاز در جهت توسعه کشور و کسب درآمدهای پایدار مورد استفاده قرار می­‌گیرد، داده‌ها نیز می‌­توانند در دنیای تکنولوژی ارزش افزوده­‌های فراوانی، جهت رشد و آبادانی کشورها به همراه داشته باشد. منتها تابه حال برای پیشرفت و توسعه کشور ما کسب‌وکارها و محصولات داده‌محور آنطور که باید مورد استفاده قرار نگرفته است. به قول ریاضی­دان مطرح انگلیسی، داده‌ها همانند نفت با ارزش هستند. همان‌طور که نفت به انقلاب صنعتی کشورهای مختلف کمک کرد، داده‌ها نیز به­ همان صورت می‌­توانند در دنیا انقلابی ایجاد کنند. اما همانطورکه نفت باید پردازش شود داده‌ها چه برای خانه‌های نوساز و چه قدیمی هم نیاز به پردازش دارند.

هوش مصنوعی داده‌ها را به محصولات کاربردی تبدیل می‌کند

علیرضا ذوالفقاری با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از داده‌ها اظهارکرد: داده‌ها همچون نفت می­‌توانند محصولات زیادی داشته باشند که به آنها محصولات داده‌محور می‌گویند. یکی از بخش‌­هایی که بیش از همه در این حوزه مغفول مانده بازارمسکن است؛ ما از داده‌­ها و هوش‌مصنوعی برای توسعه و کمک به بازار املاک و اقتصادمسکن بهره می­‌بریم. به علمی که محصولات متنوع از داده‌­ها استخراج می‌­کند، هوش­ مصنوعی، یادگیری ­ماشینی، آمار محاسباتی یا… می‌­گویند.

مدیرعامل کیلید با اشاره به نوع بهره‌­گیری مجموعه تحت مدیریت خود از داده‌­ها ادامه داد: همانطورکه نفت محصولات جانبی و متعددی دارد، داده‌­ها نیز به فراخور نوع فعالیت شرکت‌­ها می‌­توانند محصولات متنوعی داشته باشد.

همانطورکه اشاره کردم داده‌­ها که همانند مواد خام هوش ­مصنوعی هستند، به ما کمک می‌­کنند که محصولاتی داده‌محور تولید کنیم. ما درمجموعه «کیلید» داده‌­هایی که موادخام آن همان اطلاعات معاملات املاک است را از سامانه «سابا» دریافت و پردازش می‌­کنیم. برای­ اولین بار در کشور این داده‌­ها را جمع‌­آوری کردیم و توانستیم محصولات داده‌محور برای ارزیابی و تخمین قیمت مسکن تولید کنیم که همواره با دقت بسیار بالایی این کار را انجام می­دهد.

از طرفی، یکی دیگر از محصولات پرطرفدار مجموعه ما ارائه مشخصات ملک به راحت‌­ترین روش ممکن است. به این صورت که کاربران می‌­توانند با واردکردن کدپستی خانه خود تمام مشخصات ملک خود را مشاهده کنند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

افزایش سرعت،دقت و قدرت در تصمیم گیری معاملات مسکن، بخشی از مزایای کیلید و داده‌ها است

ذوالفقاری با تاکید بر مزایای بهره‌­گیری از هوش‌ ­مصنوعی در بازار مسکن ادامه داد: می­‌توان مزایای بهره‌گیری ازچنین ابزارهایی را به دو بخش تقسیم کرد. در کنار افزایش سرعت و دقت معاملات ملکی، کاربران می‌­توانند دریک بازه­ زمانی کوتاه و راحت‌­ترین روش ممکن ازجدیدترین قیمت ملک و میزان دارایی و سرمایه خود آگاه شوند و در خصوص املاک خود تصمیم‌­گیری کنند.

در سمت دیگر نیز می‌­توان در مقیاس بزرگتر مزیت این نوع فعالیت را دید؛ سازمان­‌ها و ارگان‌­های مختلف از جمله صنعت بانکی کشور (ساده‌­ترین کاربرد آن ارائه هدفمند تسهیلات بانک مسکن) مالیات، بیمه و… است که می‌­توانند با سازوکارهای مختلف از این تکنولوژی بهره برد.

مدیرعامل «کیلید» مبنای قیمت‌گذاری ملک در سامانه تحت مدیریت خود را این چنین عنوان کرد: ملاک ما برای تخمین قیمت مسکن، معاملات املاک مشابه است و هوش ­مصنوعی همان ارزیابی‌­هایی که نیروی انسانی ازیک ملک انجام می‌­دهد را در فضایی دیتامحور، با فاکتورهای موجود محاسبه می‌­کند و درنهایت خروجی آن محصولی است که مشاهده می‌­کنید.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه اطلاعاتی که سامانه «کیلید» برداشت و پردازش می­‌کند، در دسترس عموم است، افزود: این داده‌ها از فضاهای مختلفی قابل برداشت است. مهم­‌ترین آن سامانه «سابا» است که همه کاربران می‌­توانند با ورود به سایت وزارت راه‌­وشهرسازی این اطلاعات را دریافت کنند. سایر اطلاعات را نیز از شهرداری، مرکز آمار و شرکت ملی پست بهره­‌برداری می­‌کنیم.

اشاره‌­ای داشته باشیم به قانون شفافیت اطلاعات که در حدود 10 سال پیش همه سازمان­‌ها و ارگان‌ها را موظف کرد، اطلاعاتی که شخصی نیستند را در اختیار همه قراردهند تا کاربران بتوانند ارزیابی دقیقی از نحوه فعالیت اصناف داشته باشند و ارزش­ افزوده‌­های این چنینی ایجاد کنند.

همه نهادهای فعال درحوزه مسکن همچون وزارت ­راه‌­و­شهرسازی، اتحادیه ­املاک، بانک‌­ها به خصوص بانک مسکن و… منتفع چنین سازوکار محصولات داده‌محور و همسو با تکنولوژی روز دنیا خواهند بود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مشاورین املاک بهترین واسطه‌های ملکی هستند که حضور آنها لازمه معاملات مسکن است

وی با اشاره به نقش مشاورین املاک در انجام معاملات ملکی و ادامه فعالیت آنها اظهار کرد: ابهامی وجود دارد و آن­ هم این است که سامانه‌­های آن­لاین همچون مجموعه «کیلید»در حال حذف کردن مشاورین­ املاک هستند، که به هیچ عنوان این­طور نیست.

سامانه «کیلید» و داده‌ها ورای اینکه به مردم در جهت تسریع و افزایش ­کیفیت جستجوی ملک کمک می­‌کند، برای مشاورین املاک نیز ارزش افزوده­‌هایی به همراه دارد. ما سعی داریم مشاورین را به عنوان بهترین واسطه‌­های ملکی کمک کنیم تا دید مردم نسبت به این صنف که از گذشته به نادرستی کمی خدشه‌دار شده بود اصلاح شود.

مدیرعامل «کیلید» ادامه داد: همان‌طورکه می‌­دانید واسطه‌­گری ملک با دلالی متفاوت است. مردم مشاورین را به عنوان دلال (بادید منفی)‌ نگاه می‌­کنند و فکر می‌­کنند این مشاوران هستند که قیمت مسکن را بالا می‌­برند.

اما این طور نیست و تا حد زیادی اقتصاد کلان و نظام عرضه و تقاضا نرخ مسکن را مشخص می­‌کند و مشاورین به عنوان یک واسطه و راهنما باید در معاملات ملکی حضور داشته باشند. لازم به ذکر است ما به دنبال این نیستیم خانه‌ها را قیمت‌گذاری کنیم؛ صرفا انعکاس دهنده قیمت­‌های موجود در بازار هستیم.

 

مشاورین

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ارائه مشخصات خانه با وارد کردن کدپستی در سامانه «کیلید»

وی با تاکید براهمیت مسکن در خانواده و نقش «کیلید» در این بین افزود: ما به دنبال این هستیم تماس‌­ها با مشاورین املاک بیشتر شود و مردم نیز قدرت تصمیم‌­گیری‌­شان برای خرید مسکن افزایش یابد. دید مصرف­‌گرا و اهمیت مسکن به عنوان یک سرمایه­‌گذاری مهم در بین خانواده‌­های ایرانی این تصمیم را مهم‌­تر می‌­کند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا کیلید می‌­تواند داده‌ها و مشخصات خانه‌های نوساز را ارائه دهد گفت: برای خرید خانه‌های نوساز نیز کاربران می‌­توانند اطلاعاتی در خصوص ملک مورد نظرخود داشته باشند که این امر منوط به داشتن کدپستی است.

خانه‌های نوساز نیز به واسطه اینکه اطلاعات کافی درخصوص مشخصات آن‌ها وجود ندارد کمی تخمین قیمت‌­های آن مشکل است. ولی قیمت آگهی­‌های مسکن که توسط مشاورین املاک یا مالک در نظر گرفته شده است در سامانه وجود دارد.

 

مطالب مرتبط

راهکارهای کیلید برای پیدا کردن خانه در روزهای قرنطینه

  بیماری کرونا که از چین شروع شد و این مهمان ناخوانده و البته مزاحم از اسفند سال گذشته باعث تعطیلی موقت بسیاری از کسب‌وکارها شده و بسیاری از افراد […]

نقش فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در تحول صنعت املاک

  گرچه خرید و فروش خانه در صنعت املاک همیشه یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های مالی و احساسی محسوب می‌شود اما عصر امروز دیجیتال و نرم افزار این فرآیند را دقیق، […]

آژانس‌های املاک برتر در سامانه کیلید

  سامانه کیلید در حال حاضر با بیشتر از 3000 آژانس املاک در تهران کار می‌کند. همه آگهی‌های خرید و اجاره که توسط  سامانه کیلید نمایش داده می‌شوند مستقیم یا […]

تخمین قیمت خانه با سیستم ارزیابی هوشمند کیلید

  اولین قدم پیش از خرید یا فروش خانه ارزیابی قیمت خانه است. برای تخمین قیمت خانه بیشتر افراد به آژانس‌های معاملات املاک یا شنیده‌ها درمورد قیمت هر مترمربع از […]

رقابت با هوش مصنوعی کیلید

  از ورود کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی، بازی به یکی از تفریحات جذاب انسان تبدیل شد. در این بین رقابت با هوش مصنوعی همیشه جذاب بوده و اینکه در مسابقه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *