خواندنی و دیدنی

بهترین گزینه‌های تهران گردی کدام است؟

تهران گردی

 

تور تهران گردی برای بسیاری تفریح خوبی است. از موزه خانه گرفته تا رستوران نوستالژیک و کافه‌های تهران می‌توانند گزینه مناسبی برای انتخاب باشند. با توجه به اینکه امروزه همه ما در ساختمان‌های مدرن یا حتی آسمان خراش و برج‌هایی زندگی می‌کنیم که از این سبک زندگی فاصله زیادی گرفته است، با ورود به این خانه‌های قدیمی حس و حال همه ما عوض می‌شود و انگار به گذشته خود برمی‌گردیم و تجربه تهران قدیم برای ما زنده می‌شود.

در این عمارت‌ها اغلب خاندان‌های بزرگی زندگی کرده اند و  در تاریخ  ایران ریشه دارند که علاوه بر جوانان افراد میانسال هم از دیدن این مکان‌ها لذت می‌برند. پس با ما همراه شوید تا با معروف‌ترین خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی آشنا شویم.

عمارت مسعودیه گزینه‌ای مناسب برای تهران گردی

این عمارت که باقی مانده بناهای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است در اغلب گزینه‌های تور تهران گردی به چشم می‌خورد چرا که علاوه بر معماری زیبا و خاصی که دارد، رویدادهای مهمی نیز در آن اتفاق افتاده است و نه تنها ایرانی‌ها بلکه توریست‌های خارجی نیز برای بازدید به این منطقه می‌آیند.

عمارت مسعودیه یک نوع باغ عمارت است که در سال 1295 قمری و بر گرفته از نام مسعود میرزا فرزند ناصرالدین‌شاه ساخته شده است و شامل 5 عمارت دیوانخانه، سفره‌خانه، حوضخانه، عمارت سیدجوادی، عمارت مشیرالملکی و عمارت سردر است که در آن از  گچبری، کاشی کاری، خطاطی، نقاشی دیواری و تزئینات نفیسی استفاده شده است.

عمارت مسعودیه که امروزه تبدیل به یک موزه خانه شده است از گزینه‌های مناسبی برای تهران گردی است . این مجموعه تاریخی در کنار باغ زیبایی که زیبایی آن را چندین برابر کرده است دارای 7 کتیبه بوده که دو عدد از این کتیبه‌ها در ورودی اصلی عمارت قرار گرفته و یک کتیبه در سر در کالسکه رو، دو کتیبه هم در عمارت دیوانخانه و همچنین دو کتیبه در عمارت مشیریه قرار گرفته اند.

اهمیت عمارت مسعودیه همچنین به قرار گرفتن نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران نیز مربوط می‌شود. مسعودیه در ضلع جنوب غربی میدان بهارستان قرار گرفته است و در اغلب انتخاب‌های تور تهران گردی وجود دارد.

 

تهران گردی و موزه خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

عمارت سرای روشن

یکی از گزینه‌های تهران گردی عمارت سرای روشن در خیابان ناصر خسرو و در نزدیکی کوچه مروی است که به دلیل معماری منحصر به فردی که دارد شهرت زیادی را به دست آورده است. عمارت سرای روشن که در سال 1311 ساخته شده امروزه به دلیل آنکه یکی از آثار تاریخی مهم در پایتخت است تبدیل به موزه خانه شده و بخشی از آن به حالت مرکز تجاری درآمده است.

این موزه خانه در دهه هفتاد بازسازی و مرمت شد و توانست زیبای بیشتری را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد. این موزه خانه ترکیبی از معماری مدرن و سنتی است که می‌توان آثاری از تاریخ یک قرن پیش را در دیوارهای آن مشاهده کرد.

این عمارت در یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های تهران قرار گرفته و برای بازدید از آن بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. عمارت سرای روشن با وجود قدیمی شدن بسیاری از بخش‌ها هنوز هم یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران به خصوص در ایام تعطیلات به شمار می‌آید.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این موزه خانه را منحصر به فرد کرده وجود ایوان‌ها و ستون‌های بلندی است که با تزئینات و طرح‌های رنگارنگ و جذابی همراه شده است.

کافه باغ موزه مقدم گزینه‌ای مناسب برای تهران گردی

یکی دیگر از گزینه‌های تهران گردی کافه‌های تهران است که اغلب آنها در بافت‌های قدیمی و سنتی قرار گرفته‌اند و کافه باغ موزه مقدم یکی از آنها است که در باغ موزه مقدم که یک موزه خانه است قرار دارد.

خانه مقدم یکی از با ارزش‌ترین خانه‌هایی است که از زمان قاجار باقی مانده است. مضاف بر معماری زیبایی که این خانه قدیمی دارد موزه‌ای هم در آن واقع شده است که آثار موجود در آن توسط استاد مقدم که از اساتید باستان شناسی دانشگاه تهران است جمع آوری شده اند.

کافه باغ موزه مقدم یکی از کافه‌های تهران است که برای بسیاری از افراد حتی ساکنان آن منطقه ناشناس باقی مانده است و این در حالی است که این موزه خانه  در خیابان امام خمینی که از خیابان‌های اصلی تهران به شمار می‌رود قرار گرفته است.

به دلیل زیبایی خیره کننده این باغ در فصل بهار، اغلب تور تهران گردی آن را در برنامه‌های خود قرار داده اند و شما با ورود به آن احتمالا با دیدن این باغ تعجب خواهید کرد که این زیبایی چشم نواز در مرکز شهر قرار گرفته است.

 

تهران گردی و موزه خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کافه رستوران ری‌را

این رستوران نوستالژیک نیز یکی از کافه‌های تهران است که در خیابان نوفل لوشاتو و در کوچه لولاگر که یک کوچه قدیمی است، واقع شده است. این رستوران در واقع در یک بنای قدیمی راه اندازی شده است که فضای داخلی رستوران به حیاط راه دارد. در طبقه پایین این رستوران هم یک گالری کوچک قرار گرفته که گاهی اوقات هنرمندان در آن آثار هنری خود را به نمایش می‌گذارند.

زیبایی این رستوران نوستالژیک از آن جهت است که در تمام دیوارها و ستون‌های آن آجرهای قدیمی استفاده شده  است و از سقف آن نیز یک ریسه چراغ خود نمایی می‌کند. برای مراجعه به این رستوران حتما باید از قبل میز رزرو کنید تا از این رستوران نوستالژیک کمال استفاده را ببرید.

کافه ری‌را در مقایسه با دیگر کافه‌های تهران فضای متفاوتی را دارد و این به دلیل معماری و طراحی زیبای آجری آن و برخورد گرم و صمیمی کارکنان و استقبال و پذیرایی حرفه‌ای از مهمانان است.

این رستوران نوستالژیک دارای امکاناتی همچون : اینترنت بی‌سیم، دستگاه کارت‌خوان، جای پارک، صبحانه، غذای بیرون‌بر، دسترسی به حمل و نقل عمومی و سرویس بهداشتی است که در کنار گالری هنرهای آران از جمله بهترین گزینه‌های تهران گردی است.

 

موزه خانه

 

 

 عمارت مسعودیه در کنار باغ زیبایی که زیبایی آن را چندین برابر کرده است دارای 7  کتیبه بوده که دو عدد از این کتیبه‌ها در ورودی اصلی این عمارت قرار گرفته و یک کتیبه در سر در کالسکه رو، دو کتیبه هم در عمارت دیوانخانه و همچنین دو کتیبه نیز در عمارت مشیریه قرار گرفته اند.

 

موزه سینما گزینه‌ای مناسب برای تهران گردی

موزه سینما نیز عمارتی است که در ضلع شمالی خیابان ولیعصر قرار گرفته است و گزینه‌ای متفاوت برای تهران گردی است. این موزه خانه در انتهای مجموعه باغ فردوس واقع شده است که یک خانه قجری بوده که این روزها از آن به عنوان موزه سینمای ایران استفاده می‌شود.

یکی از بخش‌های زیبای این موزه خانه بالکن آن است که دیوارها و ستون‌هایی دارد که با نقش‌های گل و گیاه گچ کاری شده اند. در این محل هنرمندان نیز رفت و آمد بسیاری دارند و به نوع با تاریخچه فیلم سازی ایران نیز علاوه بر موزه خانه می‌توان آشنا شد.

در کنار این موزه که اغلب در تور تهران گردی نیز قرار می‌گیرد کافه‌ای هم واقع شده که با دارا بودن محیطی آرام و شیک، یکی از کافه‌های تهران است که در معروف‌ترین عمارت‌های تاریخی تهران واقع شده است.

 

رستوران نوستالژیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خانه احمد متین دفتری گزینه‌ای مناسب برای تهران گردی

از آیتم‌های دیگری که برای تهران گردی وجود دارد موزه خانه احمد متین دفتری است که وی نخست وزیری جوان در دوره رضا شاه بوده و قدمت این خانه به دوره پهلوی اول باز می‌گردد.

این موزه خانه دارای بخش‌هایی همچون تالار پذیرایی، اتاق نشیمن، زیر زمین، حیاط جنوبی، خدمه خانه، حوض مرکزی و باغچه های اطراف است که در معماری آن از آجر قزاقی تراش خورده و با ظرافت بسیار مربوط به معماری نوین ایرانی استفاده شده است.

در این معماری تلفیقی از معماری سنتی قاجاری و معماری نوین غربی به چشم می‌خورد که بیرونی و اندرونی زیبای داخل آن به همراه استفاده از نمای آجری زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده است. این موزه خانه در خیابان فلسطین جنوبی واقع شده است.

آپ آرت مان

آپ آرت مان نیز یکی دیگر از گزینه‌های تهران گردی است که یکی از کافه‌های تهران که حس و حالی نوستالژیک دارد نیز در آن واقع شده است. در واقع اینجا یک موسسه فرهنگی است که در خیابان ایرانشهر و خیابان کلانتری قرار دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل فروشگاه صنایع دستی، محصولات هنری، کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی هنری می‌شود.

آپ آرت مان دارای یک رستوران نوستالژیک با ویژگی‌هایی خاص است که در طبقه زیر همکف آن واقع شده است. در واقع در طبقه همکف سالن اصلی ساختمان قرار گرفته و از طریق پله‌های انتهایی سالن وارد گلخانه‌ای می‌شوید که در حیاط یک خانه قدیمی قرار دارد و یک رستوران نوستالژیک با حال و هوایی خاص در آن طراحی شده است.

 

رستوران نوستالژیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

عمارت کوشک گزینه‌ای مناسب برای تهران گردی

اگر سری به انواع تور تهران گردی در مراکز مختلف زده باشید احتمالا اسم عمارت کوشک به گوشتان آشنا است. عمارت کوشک که نام دیگر آن خانه شقاقی است متعلق به فردی با همین نام ” حسین شقاقی” است که شامل زیرزمین، همکف، طبقه اول و کلاه فرنگی است که به صورت مورب میان زمینی ساخته شده است.

زمان ساخت این بنا به دوره پهلوی اول مربوط می‌شود و یکی از دلایل زیبایی آن که می‌توان از آن برای تهران گردی استفاده کرد، وجود 4 ایوان زیبا در اطراف ساختمان است. البته نباید از تاثیر زیبای‌های نقاشی دیواری، آینه ‌کاری، گچبری و نمای کاشی ‌کاری این موزه خانه غافل شد.

در حال حاضر این خانه که در 3 طبقه ساخته شده است به عنوان موزه‌ای در معرض تماشای عموم قرار دارد که علاوه بر جذابیت‌های معماری آن طبقه اول و زیر زمین زیر نظر معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود و همچنین دفاتر مردم نهاد هم در آن فعالیت دارند. همچنین کارگروه‌هایی نیز در این ساختمان برای آشنایی علاقمندان به صنایع دستی تشکیل می‌شود.

کافه رومنس

این کافه نیز به عنوان یک رستوران نوستالژیک شناخته می‌شود که در خیابان فردوسی و در نزدیکی میدان فردوسی قرار دارد. این کافه در واقع یکی از معروف ‌ترین کافه‌های تهران است که در خانه‌های قدیمی برپا شده اند.

این کافه دارای یک سالن بزرگ و چندین اتاق است که به دلیل فضای دست نخوره قدیمی جذابیت زیادی دارد. همچنین استفاده از میز و صندلی‌های چوبی لهستانی حس نوستالژیک بیشتری را به این فضا تزریق می‌کند.

علاوه بر این یک آئینه بزرگ قدیمی در ورودی راهرو کافه رومنس قرار دارد که اغلب مهمانان کافه با آن عکس می‌گیرند و تبدیل به یکی از اجزاء اصلی کافه شده است. همچنین هر هفته در این کافه نمایش یک فیلم سینمایی در نظر گرفته شده است که به همین دلیل هم علاقمندان به سینما به این مکان رفت و آمد دارند.

 

رستوران نوستالژیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی تهران گردی

  • در عمارت‌های قدیمی که امروزه تبدیل به موزه خانه شده‌اند، اغلب خاندان‌های بزرگی زندگی کرده‌اند که در تاریخ  ایران ریشه دارند .
  • عمارت مسعودیه که از بقایای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است در اغلب گزینه‌های تور تهران گردی به چشم می‌خورد چرا که علاوه بر معماری زیبا و خاصی که دارد، رویدادهای مهمی نیز در آن اتفاق افتاده است.
  • عمارت سرای روشن در یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های تهران قرار گرفته است و با وجود قدیمی شدن بسیاری از بخش‌ها هنوز هم یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران به خصوص در ایام تعطیلات به شمار می‌آید.
  • کافه باغ موزه مقدم یکی از کافه‌های تهران است که برای بسیاری از افراد حتی ساکنان آن منطقه ناشناس باقی مانده است و این در حالی است که این موزه خانه در خیابان امام خمینی که از خیابان‌های اصلی تهران به شمار می‌رود قرار گرفته است.
  • کافه ری‌را در مقایسه با دیگر کافه‌های تهران فضای متفاوتی را دارد و این به دلیل معماری و طراحی زیبای آجری آن و برخورد گرم و صمیمی کارکنان و استقبال و پذیرایی حرفه‌ای از مهمانان است.
  • قدمت خانه احمد متین دفتری به دوره پهلوی اول باز می‌گردد که این موزه خانه دارای بخش‌هایی همچون تالار پذیرایی، اتاق نشیمن، زیر زمین، حیاط جنوبی، خدمه خانه، حوض مرکزی و باغچه های اطراف است که در معماری آن از آجر قزاقی تراش خورده و با ظرافت بسیار مربوط به معماری نوین ایرانی استفاده شده است.
  • کافه رومنس نیز به عنوان یک رستوران نوستالژیک شناخته می‌شود و در خیابان فردوسی و در نزدیکی میدان فردوسی قرار دارد که این کافه در واقع یکی از معروف ‌ترین کافه‌های تهران است که در خانه‌های قدیمی برپا شده اند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *