بازار مسکن تهران

محله ولیعصر خیابان مشجر پایتخت

محله ولیعصر

 

چند سالی است که میدان ولیعصر و چهارراه ولیعصر به یکی از نقاط شلوغ مرکز تهران تبدیل شده است. ولیعصر به نسبت محله‌های دیگر تهران قدیمی به حساب می‌آید. حضور چند دانشگاه و بورس خرید وسایل الکترونیک باعث شده تراکم جمعیتی در این محله زیاد باشد. خیابان ولیعصر و خیابان حافظ و خیابان انقلاب از شریان‌های اصلی این محله و منطقه 6 تهران هستند.

در این متن موارد زیر به طور مفصل توضیح داده شده است:

  • توضیحی در مورد پیدایش محله ولیعصر تهران
  • تاریخچه محله ولیعصر
  • موقعیت این محله
  • بافت مسکونی این محله
  • دسترسی‌های محله ولیعصر
  • مراکز آموزشی و مذهبی این محله
  • قیمت خانه در این محله

 

محله ولیعصر تهران

 

پیدایش محله ولیعصر تهران

محدوده میدان ولیعصر در قدیم به عنوان یکی از تفرجگاه‌های تهران به حساب می‌آمده است. در ابتدا به تمامی اراضی آن محدوده بهجت‌آباد می‌گفتند که با توجه به تقسیمات شهرداری، محله بهجت‌آباد در قسمت شمالی میدان ولیعصر قرار گرفته است.

این محله جاده‌ای میان خندق ناصری با عباس‌آباد و جلالیه و یوسف‌آباد بود. در ابتدا تصمیم بر این بود که دانشگاه تهران در این محدوده ساخته شود که پس از بررسی‌ها مشخص شد محدوده در نظر گرفته شده سیل‌خیز است و از اجرای این تصمیم صرف نظر شد.

اما پس از این تصمیم کم کم ساخت و ساز در این محله آغاز شد و ساختمان‌های مهمی مثل کالج آمریکایی تهران که بعدا به دبیرستان البرز تغییر نام داد، ساخته شد. روند سکونت در این محله سر و شکل بهتری پیدا کرد و با گذشت چند سال جمعیت زیادی، محل زندگی خود را به بهجت‌آباد قدیم منتقل کردند.

علت نام‌گذاری این محله به بهجت‌آباد به خاطر یکی از دخترهای میرزایوسف که همسر جلال‌الدوله پسر مسعودمیرزا ظل‌السلطان بود است.

 

محله ولیعصر تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

محله ولیعصر در کجای تهران قرار دارد؟

محله ولیعصر در مرکز تهران و در منطقه 6 تهران قرار دارد. ولیعصر از شمال با محله بهجت‌آباد از غرب با محله وصال شیرازی از جنوب با محلات انقلاب و فردوسی و از شرق با محله ایرانشهر همسایه است.

این محله از شمال به خیابان کریمخان از شرق به خیابان قرنی از جنوب به خیابان انقلاب و از غرب به خیابان ولیعصر محدود می‌شود.

بافت محله ولیعصر در مرکز تهران

همانگونه که اشاره شد این محله نسبتا قدیمی است و بناهای قدیمی زیادی در این محل  به چشم می‌آید. البته بسیاری از خانه‌های این محله در دهه‌های 40 و 50 ساخته شده است.

در سال‌های اخیر به دلیل سود مشارکت در ساخت و ساز بسیاری از صاحبان خانه ترجیح می‌دهند خانه قدیمی خود را تخریب کرده و واحدهای جدیدی را دریافت کنند. در مجموع در این محله تعداد زیادی خانه نوساز و خانه قدیمی‌ساز به چشم می‌خورد.

 

محله ولیعصر تهران

 

 

چند سالی است که میدان ولیعصر و چهارراه ولیعصر به یکی از نقاط شلوغ مرکز تهران تبدیل شده است. حضور چند دانشگاه و بورس خرید وسایل الکترونیک باعث شده تراکم جمعیتی در این محله زیاد باشد.

 

دسترسی‌های محله ولیعصر تهران

چهار شریان اصلی شمالی – جنوبی در این محله قرار دارد. خیابان ولیعصر، خیابان حافظ، خیابان قرنی و خیابان نجات الهی این چهار این چهار شریان اصلی هستند. خیابان کریمخان، خیابان انقلاب، خیابان سمیه و خیابان طالقانی ازخیابان‌های مهم شرقی – غربی این محله هستند.

ایستگاه اتوبوس تندرو راه‌آهن – تجریش یکی از مهترین راه‌های دسترسی به این محله است. ایستگاه اتوبوس تندرو پایانه آزادی – پایانه تهرانپارس نیز از خیابان انقلاب گذر می‌کند. البته اتوبوس‌های محلی در خیابان‌های اصلی این محله در حال جابجایی مسافران هستند.

خط 3 مترو آزادگان – قائم نیز از این محله عبور می کند. ایستگاه مترو تئاترشهر و میدان ولیعصر در این محله قرار دارند. در بهمن سال 98 در زمان‌های شلوغ مترو هر 7.5 دقیقه یکبار قطار به این ایستگاه‌ها می‌رسد.

همچنین خط 6 نیز در حال ساخت و ساز است. ایستگاه‌های نجات الهی و میدان ولیعصر نیز از خط 6 در محدوده محله ولیعصر توقف دارند.

 

محله ولیعصر تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز آموزشی این محله

دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه هنر تهران و یکی از ساختمان‌های دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در این محدوده قرار دارند.

یکی از مدارس قدیمی تهران نیز در این محله ساخته شده است. دبیرستان البرز که در سال 1300 تاسیس شده است از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی تهران است. همچنین یکی دیگر از مدارس قدیمی دیگر تهران با نام دبیرستان دخترانه انوشیروان نیز در این محله قرار دارد. دبستان دخترانه گیو در نزدیکی همین مدرسه در حال خدمات‌رسانی آموزشی است.

 

خیابان انقلاب منطقه 6

 

 

محله ولیعصر در مرکز تهران و در منطقه 6 تهران قرار دارد. ولیعصر از شمال با محله بهجت‌آباد از غرب با محله وصال شیرازی از جنوب با محلات انقلاب و فردوسی و از شرق با محله ایرانشهر همسایه است.

 

مراکز خرید ولیعصر

میوه و تره‌بار به‌آفرین در خیابان به‌آفرین از اصلی‌ترین مراکز خرید محله به حساب می‌آید. فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش و فروشگاه جانبو در این محله در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

در تقاطع خیابان ولیعصر با خیابان طالقانی بورس فروش کت و شلوار قرار دارد. همچنین در ضلع جنوب شرق میدان ولیعصر پاساژ ایرانیان بورس فروش تلفن همراه و خدمات جانبی آن است.

در خیابان انقلاب حدفاصل حافظ تا ولیعصر بورس پارچه فروشی کت و شلوار است. با توجه به حضور دانشگاه‌ها در این محدوده کافه‌های بسیار زیادی قابل مشاهده است.

در بر خیابان ولیعصر مغازه‌های خدماتی زیادی برای رفع نیازهای روزانه مردم قرار دارد. محدوده محله ولیعصر در طرح اصلی ترافیک قرار دارد. پس باید حواس‌تان باشد که چه ساعت‌هایی مجاز به حرکت درون این محدوده هستید.

مراکز مذهبی

مسجد ولیعصر در نزدیکی میدان ولیعصر از مراکز مهم مذهبی این محله است. همچنین کلیسای سرکیس مقدس در خیابان کریمخان از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر تهران است.

 

خیابان انقلاب منطقه 6

 

 

در تقاطع خیابان ولیعصر با خیابان طالقانی بورس فروش کت و شلوار قرار دارد. همچنین در ضلع جنوب شرق میدان ولیعصر پاساژ ایرانیان بورس فروش تلفن همراه و خدمات جانبی آن است.

 

توضیحات تکمیلی محله ولیعصر

در سال‌های اخیر با توجه به دسترسی مناسب و همچنین مراکز آموزشی و اداری و تجاری محدوده محله ولیعصر تهران و محلات کناری به یکی از شلوغ‌ترین نقاط تهران و ایران تبدیل شده است. خیابان طالقانی مملو از ادارات دولتی و خصوصی است.

محله ولیعصر پنج بیمارستان دارد. بیمارستان کودکان تهران، بیمارستان فیروزگر، بیمارستان صدر (به‌آفرین)، 15 خرداد و آبان در حال خدمات‌رسانی پزشکی به مراجعین خود هستند.

از آنجایی که مرکز شهر و شلوغی‌های آن معروف و زبان‌زد است، بسیاری از قرار‌های ملاقات و جلسات در رستوران‌ها و کافه‌های سطح این محله و منطقه برنامه‌ریزی می‌شود.

قیمت خانه در منطقه 6 تهران و محله ولیعصر (دی 98)

طبق بررسی سایت کیلید میانگین قیمت در دی ماه سال 98 در منطقه 6 تهران 18 میلیون و 100 هزار تومان است. در محله ولیعصر قیمت هر متر خانه 10 میلیون و 879 هزار تومان است. با بررسی این محله با سایر محلات دیگر منطقه 6 این محله بین یکی از محلات ارزان منطقه 6 قرار دارد.

نزدیکی این محله به مراکز اداری و خرید و دسترسی حمل و نقل مناسب باعث شده افراد زیادی منطقه 6 و محله ولیعصر را برای زندگی انتخاب کنند. از طرف دیگر دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی در سطح محله بسیار مناسب و متنوع است و همین موضوع باعث افزایش جمعیت شده است.

 

خیابان انقلاب منطقه 6

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد محله ولیعصر

منطقه: 6 تهران

محل استقرار: مرکز تهران

بافت محله: قدیمی‌ساز و نوساز

همسایه های محلی: شرق به محله ایرانشهر | از شمال به محله بهجت‌آباد | از غرب به محله وصال شیرازی | از جنوب به محلات انقلاب و فردوسی

دسترسی : خیابان ولیعصر | خیابان حافظ | خیابان انقلاب

ایستگاه مترو : دارد

ایستگاه اتوبوس تندرو: دارد

سطح قیمت: متوسط

 

مطالب مرتبط

محله یوسف‌آباد محله‌ای اصیل در تهران

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و معروف تهران است که در گذشته باغ های زیادی داشته. این محله در مرکز تهران و منطقه ۶ شهرداری واقع شده. تاریخچه یوسف‌آباد گواه قدمت این محله است […]

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *